Tips: Få bort microlagg och gör din G3 snabbare!

Diskussion i 'G3 - ROM-filer och utveckling' startad av TheAdam, 30 okt 2014.

  1. TheAdam

    TheAdam Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2011
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Hej, som ni säker vet så är LG G3 en av de telefonerna med bäst hårdvara på marknaden, dock i väntan på custom roms så är de flesta av oss fast på LGs smått undermåliga programvara.

    Ett stort nej för mig personligen är lagg i menyer, rent hårdvarumässigt finns det ingen anledning för en g3a att ha microlagg när jag bläddrar mellan hemskärmar eller i menyer. Ändå är den inte så smooth som den borde vara.

    Detta är pga av att LG har låst deras version av androids operativstystem till att endast visa 30 fps för det mesta. Man kan anta att detta sparar lite batteri i längden men med tanke på hur mycket batteri en 5,5tum quad hd skärm drar så har detta förmodligen en rätt liten batterisparande effekt.

    Det är däremot väldigt lätt att ändra på, detta kräver ingen root och din garanti förblir intakt. Men som jag sa tidigare så KAN detta påverka batteritid(förmodligen minimalt dock jag själv har inte märkt någon skillnad alls)


    Så nu till själva tipset/guiden:

    Gå in i dialern och ring: 3845#*855#

    Du kommer genast in i en dold LG meny.

    Scrolla ned till Dynamic LCD refresh ON/OFF http://img.tapatalk.com/d/14/08/09/byhetuve.jpg

    Välj sedan Fixed FPS test. Du kommer nu se att din telefon är låst på ett lågt antal fps, välj 60 fps.
    http://img.tapatalk.com/d/14/08/09/umujary8.jpg

    Starta om telefonen som vanligt, och tada alla microlagg är borta.
     
    R3b0rn och Davil gillar detta.
  2. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Ska testas! :)
     
  3. bobalm

    bobalm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2012
    Inlägg:
    694
    Mottagna gillanden:
    141

    MINA ENHETER

    Den står ju på 60fps default. (i alla fall v10h och över)
    Lagget beror till största del på att cpun inte är kraftfull nog att leverera till den extremt högupplösta skärmen. (testa att sänk upplösningen till 1080p och se skillanden)

    Vad vi behöver är android lollipop och en custom kernel där vi kan överklocka cpun.
    Då skulle vi förmodligen få en betydligt trevligare och mer laggfri G3.
     
  4. TheAdam

    TheAdam Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2011
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER


    60fps är INTE default på någon programvara för den europeiska versionen av D855.

    Cpun är MER än nog kraftfull för att leverera 60fps i menyerna XD
    GPUn levererar ofta 60fps i spel och krävande appar, den är dock inaktiverad i lg ui av hitils okända anledningar!

    Läs även på om skillnad på cpu och gpu när det gäller att leverera fps.

    För oss som njuter av att se quad hd levereras i 60fps är detta "smooth as fuck".

    Get your facts straight son.

    Angående att ändra till 1080p så kräver väl detta root om jag inte minns fel?
    Mitt tips riktar sig som sagt även till folk utan root, dvs det finns inga riktiga risker med att testa detta!

    EDIT:

    JA, vad vi behöver är 5.0L! Men tyvärr får vi nöja oss med olika små tips och tricks så länge! :)
     
  5. TheAdam

    TheAdam Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2011
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Feel the force of the G3 ;)
     
  6. bobalm

    bobalm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2012
    Inlägg:
    694
    Mottagna gillanden:
    141

    MINA ENHETER

    60fps har min varit från v10G utan att jag ändrat den. (och även andra LG G3 ägare på xda)

    Ska jag "läsa på" det är nog du som borde göra det.
    Ps: LG har släppt en G3 version med snapdragon 805 som rullar på i högre frekvens, folk rapporterar en en märkbart stor skillnad.

    Ja naturligtvis måste man ha root access för att ändra upplösning och är definitivt inte något jag rekommenderar, en mängd problem kommer uppstå. Poängen är att du kommer se en märkbart skillnad i performance

    Folk här som äger en G3 D855 kan skriva här vad deras Dynamic LCD fps står på.

    Hursomhelst 60fps tips tar inte bort microlagget.

    Ett tips är att ta och lägga ner din spydiga attityd du framstår som ganska korkad.
     
  7. TheAdam

    TheAdam Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2011
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER


    Suck.. Here we go...

    Jag pratar om den första modellen av den europeiska LG D855, inte den med 805 chippet. (varför tar du ens upp en ny variant när vi inte pratar om den?)
    Ja 805 chippen gör självklart enorm skillnad, men så länge du inte sitter på instruktioner på hur vi byter chippet från 801 till 805 så kan vi väl skippa de?

    Igen, mitt tips riktar sig till folk både utan och med root. Folk som inte vill ändra upplösning. Det verkar inte som om vi pratar om samma sak här.

    Att utnyttja 60fps i LGs ui ger en enorm skillnad vad gäller microlagg.
    Skillnaden mellan 30fps och 60fps är märkbar!

    Du pratar även om xda, underbar sida, men den riktar sig även till alla (5?)
    olika modeller av G3, dem har sina skillnader! Den koreanska har tex utdragbar tv antenn. Precis som jag sa så pratar jag om den europeiska programvaran och jag har inte hittat en enda en med 60fps föraktiverat.

    Är det möjligt att några på xda har pratat om andra modeller eller programvara tillhörande andra modeller?
    Eller du kanske har aktiverat 60fps sen fortsatt uppdatera telefonen?
    Har för mig att den inställningen håller i sig efter officiell uppdatering.

    Kom senast ifrån stock för 2-3 dagar sen och körde med det fram tills igår, då va 60fps inte aktiverat på senaste uppdateringen.
    Detta var på en helt ny LG G3 utan tidigare rom eller root. Helt out of the box.

    Om du uppfattar mig som dryg vet jag inte riktigt vad jag ska säga och känner mig jag direkt korkad av att lägga fram korrekta fakta. Men länka gärna källor på dina fakta, om det har hänt nåt nytt så rättar jag självklart mina poster och ber om ursäkt! 60fps SKA inte vara standard, men visst kan det kanske förekomma undantag det kan jag erkänna!

    Och sen måste du väl förstå att det syns skillnad mellan 30fps och 60fps?
    Annars pröva att dra ner din fps till hälften och se skillnaden!
     
  8. Psyswe

    Psyswe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2014
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jävligt wierd... Kollade nyss på min och det stod 60fps som default. Sen kollade jag på tjejens, där va inget av alternativen valt! Båda har v10l. Båda har 32gb. Min G3a är nyare än hennes ända skillnaden men ändå märkligt. Vad stod era på som default?
     
  9. qsecofr

    qsecofr Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    3 574
    Mottagna gillanden:
    693
    Telefon:
    S24 ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    10l här. Inget valt i menyn.

    Tapatalked.
     
  10. Gorgeous

    Gorgeous Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    906
    Mottagna gillanden:
    329
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra
    Telefon 2:
    Google Pixel 7 Pro
    Platta:
    Samsung Tab S8
    10I och 60 FPS förvalt.
     
  11. chucken

    chucken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    1 166
    Mottagna gillanden:
    317

    MINA ENHETER

    Min står på Fixed FPS test 60 fps utan att jag ändrat något...
     
  12. TheAdam

    TheAdam Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2011
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    det skiljer alltså lite, aja, förut var det 30 som standard och det verkar tydligen fortfarande vara folk som har 30, så har ni inte de så välj 60 och njut :)
     
  13. qsecofr

    qsecofr Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    3 574
    Mottagna gillanden:
    693
    Telefon:
    S24 ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Om man inte har något valt alls, har man per automatik 30 då?
     
  14. Gambit2K

    Gambit2K Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Jag fick 60 FPS som default iom 10H uppdateringen.

    Och angående att CPU/GPU inte skulle klara av att leverera ett laggfritt flyt så kan jag inte hålla med. När man låste upp bootloadern för en av de amerikanska versionerna så kom det ju ut en ROM hyffsat fort (inom en vecka om jag inte minns fel). Och den visade sig vara riktigt snabb och lagget existerade inte längre trots att den använda samma qHD upplösning.

    Jag tror mer på att det är LG's mjukvara. Men vi får väl se om det stämmer de kommande månaderna då fler ROMs säkerligen kommer dyka upp.
     
  15. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Hade inget förinställt så valde 60, känner av mindre lagg i tapatalk.
     
  16. bosse11

    bosse11 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    195
    Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Platta:
    Samsung Tab-S 10.5 (T805)
    60Fps förvalt.
     
  17. TheAdam

    TheAdam Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2011
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Yes!
     
  18. TheAdam

    TheAdam Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2011
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Nice!:)
     
  19. TheAdam

    TheAdam Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2011
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Ja det verkar vara flera som fått 60fps som standard, varför alla inte får det är dock skumt!
    Ja både cpun och gpun har kraft nog, speciellt med tanke på att de flesta appar inte är optimerade för quad hd och LGs ui är verkligen
    inte quad hd hehe... Så telefonen visar 60fps av appar anpassade för 720 eller 1080 upplösning, vilket inte är några som helst problem!
    LG har väl alltid legat något i underkant vad gäller mjukvara, trodde dock det skulle ändras tills G3 när man såg den nya designen!
    Men dock så verkar dem bättra sig snabbt med de 6-7 officiella uppdateringarna som släppts sedan maj och nu med löftet om 5.0 inom året!

    Jag väntar spänt på att stump/bump teamet ska släppa sin hemsida! :)

    EDIT FRÅN PC Sorry för min snygga styckeindelning, min G3 vill tydligen inte som jag vill:P
     
  20. Razpootin

    Razpootin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Innan jag skaffade min G3 så luskade jag lite här, men när jag sedan fick den så var den redan laddad med Lollipop.
    Och microlagget som beskrivs ovan förekom mer än ofta.
    Så jag knappade fram Hidden Menu och kikade på FPS inställningen, men det visade sig att den var redan förställd på 60 och gick inte att ändra.
    Så jag fick se mig om efter en fix för att få bort lagget och hittade följande tråd på XDA som fixade laggeländet!
    Get rid of lag on G3 without ROOT

    Efter detta blev det en jäkligt trevlig telefon!