Diskussion: Fånga ansiktsuttryck/ögonrörelser för VR-spel

Diskussion i 'VR - Virtual Reality' startad av bernard, 19 mar 2016.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Epic games har tillsammans med den brittiska spelstudion Ninja theory gjort det möjligt att projicera en människas ansiktsuttryck på en spelkaraktär i realtid i spelmotorn Unreal Engine 4. Teknik från serbiska 3Lateral används också för själva inskanningen av ansiktet. Resultatet är rätt imponerande.



    Konceptet med motion capture är förstås inte nytt, men visst hade varit rätt spännande om det vore möjligt för en hemanvändare att skanna ansiktet och sedan genom att VR-hjälmen registrerar ansiktsmuskler och spårar ögonen (Tobii?) projicera detta på den karaktär man gestaltar i den virtuella världen.

    "Uncanny Valley-effekten" måste vara rätt stark om man i den virtuella världen sedan står och betraktar sig själv i en spegel. I alla fall för första gången...
     
    Last edited: 20 mar 2016
    sahi och indika gillar detta.
  2. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Wow vad häftigt!