Fel region från multi-csc

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av Tenn, 4 dec 2017.

  1. Tenn

    Tenn Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2017
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej.
    Har fått en ny mobil genom jobbet som troligen är importerad då de har något internationellt system för inköp.

    Problemet är nu att mobilen har region XEO som är Polen och inte NEE som betyder de nordiska länderna. Det här gör att t.ex. Samsung pay inte fungerar.

    Har försökt att söka rätt firmware men upptäckt att det redan är rätt men dock en multi-csc där flera länder ingår, bl.a. XEO och NEE med andra.
    Min mobil verkar ha Product code för XEO och då laddas alltid den regionen in vid ominstallation och det går inte att välja NEE istället (vill inte roota och ta bort garantin).

    Är det någon som råkat ut för samma problem och har en lösning hur man kan byta till sin hemmaregion?
     
  2. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Det ska bli rätt när du startar upp med ett svenskt SIM.

    Tillägg:Eller om det är en fabriksåterställning med svenskt SIM-kort i som krävs.
     
    Last edited: 4 dec 2017
  3. inact_0030

    inact_0030 Guest

    För att det skall fungera med kanske vissa svenska bankgrejor och i alla fall Android Pay måste du flasha en singel-csc NEE det finns en sådan.
    NEE finns dessutom i både XEO (Polen) och BTU (UK) så använder man någon av dessa multi-CSC så får man XEO eller BTU om NEE inte redan är satt som CSC. Kolla runt lite skall du få se. Enklast och gratis är att hämta programmet SamFirm som laddar ner filen direkt från Samsung. Du skriver bara NEE på raden för version så hittar den rätt. Sök i XDA-developers forum efter SamFirm så kommer du till ett inlägg där det finns en länk att ladda ner. Bry dig inte om att det står att den är inaktuell, den fungerar i alla fall. Sedan om du inte vet hur det går till finns det bra Youtubefilmer om hur det går till att flasha med Odin.
    Kom ihåg att allt görs på egen risk, så ta det försiktigt och skyll inte på någon annan om det går snett! :)

    Så här ser SamFirm ut och det är singel-csc versionen av NEE som syns efter att jag har scannat (check update), efter detta klickar man bara på Download så hämtar programmet och avkrypterar filen:
    2017-12-04.png
     
    bernard gillar detta.
  4. Tenn

    Tenn Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2017
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1
    Hmm, men har provat det flera gånger och XEO laddas in, aldrig NEE trots att den finns i listan. Alltså både uppstart och reset.
    Vad måste jag göra, steg för steg?
     
  5. Tenn

    Tenn Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2017
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1
    Gerhardw
    Har testat det men det finns ingen egen firmware för bara NEE till A5 2017, SM-A520F.
    Skriver man in NEE så föreslår den ändå multifilen OXA som har både NEE och XEO.
    Laddar jag in den får jag alltid XEO med Odin.
     
  6. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Såg inte att det var A5, jag trodde det var S7! Jag har satt upp för många forum som bevakade! Lessen, men då går det tyvärr inte att byta CSC utan root.
     
    Tenn gillar detta.
  7. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Sedan är det ju dessutom så att om man rootar så fungerar inte Samsung Pay heller för man trippar Knox-säkringen genom root och då fungerar inte vissa känsliga bankgrejor.
     
    Tenn gillar detta.
  8. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Som du då förstår går det att göra ett sådant byte på S7, det har jag gjort flera gånger, eftersom det finns en singel-CSC till S7 som du ser på SamFirm. Du nämnde inte vad du har för telefon i första inlägget och jag såg inte att det var under Samsung allmänt så det var därför det blev fel!
     
  9. Tenn

    Tenn Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2017
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1
    Lugnt, sorry jag var otydlig.

    Om det fanns en singel-CSC så hade det nog gått att lösa men nu har Samsung endast släppt multi-CSC för a5.
    Jag hittar ingen lösning runt det. Om nån kommer på nåt sätt så får ni gärna berätta.

    Starta om, cleara cache, factory reset, flasha in senaste firmware, *#272*imei#... inget funkar.
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 688
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har du testat ta ut SIM-kortet, flashat om enheten, och sedan startat om med SIM-kortet instoppat?
     
  11. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Så är det visst på S8 har jag sett. Till den verkar det bara finnas multi-CSC som innehåller NEE och inte singel som till S7. Så om A5 är nyare än S7 så kan det ju fungera liknande på denna också om de där har övergivit singel-CSC NEE.
    Har du provat det som asawi och Bernard föreslår? Starta i recovery, köra factory reset/erase , radera cache partition och boota om med ett svenskt SIM-kort i. Detta då när NEE finns med i firmware. Man kan i så fall skippa steget med flash.
    Man måste alltså göra factory reset i recovery för att CSC skall ändra sig, så var det på min s7 i alla fall. Innan jag hade gjort detta sista steg så visade PhoneINFO tomt på raden med active CSC.
     
    Last edited by a moderator: 5 dec 2017
    bernard gillar detta.
  12. Tenn

    Tenn Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2017
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1
    Ja jag har provat det.
    Volym upp + hemknapp + power.
    Reset + clear cache + starta om.. med och utan sim.
    Den laddar in polska direkt ändå. Dock endast testat med mitt svenska Telenor sim. Skulle kunna prova med ett annat men borde inte spela ngn roll så länge det är svenskt sim.
    Gör jag något fel eller är det så ni menar?
     
  13. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Tyvärr verkar inte Telenors finnas till denna lur (VDS) annars hade man ju kunnat flasha den då. :(
    Ja du gör som jag trodde man skulle kunna göra, och som det tydligen görs på S8 men det funkar inte på A5 då.
    Jag antar att du inte är så desperat att du vill flasha Tre-filen (HTS) jag vet ju inte säker om man kan använda andra simkort än Tres till den då, men jag tror ju det. Någon annan kanske vet.
     
  14. Tenn

    Tenn Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2017
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1
    Nej precis. Den enda svenska operatören som verkar finnas är TRE men hur blir det om man laddar in den när man kör på Telenor?
    Kan lika bra att skippa och försöka få byta telefon istället.
     
    inact_0030 gillar detta.