Fråga: Finns inga appsymbolbrickor på Android??

Diskussion i 'Xperia Z3 Compact - Allmänt' startad av Jono1212, 23 nov 2016.

  1. Jono1212

    Jono1212 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2016
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej.

    Jag är ny på Android med min Z3 (tidigare kört Iphone men ville bort från deras mjukvarofällor som integrera allt i vartannat så man tappar kontrollen). Ja skit i det, men i min process att bli vän med Android dyker det så klart upp problem. Ett är att jag saknar appsymbolbrickorna. Alltså att appar som haft nya händelser visar en liten siffra i hörnet (de röd plupparna från Iphone).

    I min Z3 får jag sådana "pluppar" i den medföljande mailappen som visar hur många olästa mail jag har. Men ingen annan app visar detta och jag hittar ingen sådan inställning på aviserings-inställningarna. Det är mycket frustrerande, borde ju vara en alldeles grundläggande funktion!

    Att ha "plupparna" (vad kallades de egentligen på Android?) är väldigt viktigt för mig eftersom jag i regel stänger av alla andra aviseringar för att slippa allt plinganade i mobilen.


    Tacksam som satan för lite hjälp här!


    Mvh. J
     
  2. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    på min z3c så får jag en liten siffra som indikerar t.ex hur många sms jag har oläst på ikonen. vilken app är det som inte ger dig meddelande menar du?
    ett tips annars är ju att stänga av aviseringssignalen helt eller sätta denna på vibrera endast. då har du ju allt nytt på nerdragsmenyn och ser att det finns nåt där (utan att starta skärmen) på att led blinkar på mobilen.
     
  3. Jono1212

    Jono1212 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2016
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    Ja alltså de enda som indikerar olästa meddelanden/nya händelser är mailappen och smsappen. Ingen av facebook-apparna visar något och inte heller Instagram eller liknande. På Iphone kan man göra specifika inställningar för appsymbolbrickor för varje enskild app. Här finns de inte ens. Not so good tycker jag.. Eller menar du att du får sådana brickor på alla de andra apparna också?

    Men tack för tipset. Verkar för tillfället vara det bästa alternativet om än inte tillräckligt. Så små detaljer som kan avgöra vilken plattform som funkar bäst för en. Å andra sidan bör jag kanske ta reda på mer om olika mjukvaror och dylikt men tyvärr inte mitt favoritintresse...
     
  4. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag har inte Sony utan LG G3, men jag får såna där "nummerbrickor" på t.ex. Facebook, så det finns definitivt i Android. Vet inte med mig att jag gjort något särskilt för att få dem, men kanske jag ändå gjort det för länge sen och glömt.
    Tillägg: Jag får det även på min Samsung surfplatta kom jag på.
     
  5. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    Nu har jag inte testat det själv för jag vill personligen inte ha det så, så jag kan ha fel - men är det inte det här tesla unread som instick till tex nova launcher gör?
     
    jnsson gillar detta.
  6. Jono1212

    Jono1212 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2016
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    Oj, ursäkta men vad blir det på vanlig svenska. Eller kanske på iphoneska som fortfarande är det smartphonespråk jag förstår bäst..? Instick fattar jag ju typ hur det funkar men vad är Nova launcher?
     
  7. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    Ah sorry, hade tänkt länka till apparna med det trasslade. Men gå till Google play och leta upp nova launcher, respektive tesla unread. Det är tesla som fixar det du är ute efter men jag tror inte den kan användas som standalone app, utan bara tillsammans med en kompatibel launcher, eller som det ibland kallas på svenska hemskärmsersättare. Det är ett program som ger olika möjligheter att anpassa layout och funktioner för hemskärmen kan man väl säga, och att det i Android finns många alternativa sådana har då ingen motsvarighet i iOS. Nova är en av de absolut mest populära så det är ingen nackdel att testa den :)
     
  8. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    nu är ju en av de stora skillnadena mellan systemen just att i android så sitter ofta inställningarna i appen själv. det är en del av valfriheten, varje app fungerar som programmeraren själv vill på gott och ont.
    nu har jag själv varken facebook eller instagram men jag är övertygad att funktionen finns att aktivera någonstans i någon av apparna. vad gäller tesla unread är det en insticksmodul för hemskärmsersättaren nova launcher. i android kan man byta hemskärm med funktioner, ikoner, utseende och allt helt och hållet. det finns "launchers" som ser ut som windows10, ios och alla varianter du kan tänka dig. allt går att ändra så det passar dig men kan också göra att man blir förvirrad.

    edit: är det inte så att facebook i mobilen kräver att du har messenger för mobil installerad? då är det nog i messenger inställningarna finns och på messengerikonen som siffrorna visas.
     
    Last edited: 23 nov 2016
  9. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    I Android så används istället notifieringar vilket jag anser är mycket mycket kraftfullare. Du ser i notifieringsfältet vad som har hänt och vad som händer istället för att leta reda på appikonen och därigenom se att något har hänt. Genom att dra ner notifieringsfältet så kan du beroende på appen göra olika funktioner direkt i notifieringen.

    Det finns lösningar för att få badges på ikonerna på samma sätt som på iOS och det har du fått tips om.

    En anledning att det inte finns som grundläggande funktionalitet i Android kan bero på att Apple har patent på badges. Sen kan det också bero på att det är en sämre lösning än att visa det i notifieringsfältet, men det är väl en smaksak. Om man använt iOS så är man van med hur det fungerar där och sen har Apple totalt misslyckats med implementationen för notifieringar vilket gör dem tämligen värdelösa. Framförallt ser man dem inte om man inte får dem upptryckt i ansiktet.
     
    jnsson och indika gillar detta.
  10. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Problemet med TeslaUnread är att man måste installera premium-versionen av Nova Launcher d.v.s. Nova Launcher Prime (kostar 50 kr). Vill man ha Nova Launcher Prime gratis så finns den att ladda ner som .apk-fil på nätet. Det är inget jag rekommenderar dock eftersom man måste låsa upp säkerheten tillfälligt och tillåta installationen. 50 kr är en struntsumma om det löser ditt problem. Du kommer kunna använda appen på dina framtida telefoner.

    Ett annat sätt är att roota telefonen men det är en annan historia...
     
    Jono1212 gillar detta.
  11. Jono1212

    Jono1212 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2016
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    Jadå, inget att be om ursäkt för. : ) Nu fattar jag dessutom, och Nova Launcher verkar vara en klart bättre hemskärm (förutom att jag inte lyckas redigera platserna på apparna som ligger kvar under programknappen) så det är bra. Kan vara värt 50 spänn för att kunna ha en bra plug-in också.
     
  12. Jono1212

    Jono1212 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2016
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    Ja, notifieringarna är ju kraftfullare men det är ju lite det jag tycker är problemet eftersom jag vill använda telefonen och framförallt de icke nödvändiga apparna mindre. Men jag kan se att det kan finnas fördelar också. Ska testa och se om jag vänjer mig, annars försöker jag med plug-in till Nova launcher.

    Vore typiskt apple att ha tagit patent på en sådan skitsak. Å andra sidan så finns det badges på två av grundapparna (sms och mail) som fanns i telefonen från början så kanske tveksamt om det är anledningen ändå. Men men, jag ska vänja mig vid Android, är lite sådant här jag får ta mig igenom då.
     
  13. Jono1212

    Jono1212 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2016
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    Ja, har förstått att det finns inställningar för aviseringar både i Androidsystemet och i själva apparna men har inte lyckats hitta det i varken messenger, Ista eller andra för den delen. Jag har endast messenger och Facebook-Groups men inte den vanliga FB-appen, vet inte om det kan ha någon påverkan..?

    Tack för tips iaf. Snart har jag kanske fattat det här med Android.. : )
     
  14. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Du kan få en Android att se ut som en iPhone men du kan aldrig få en iPhone att se ut som en Android. Om vi bortser från root och jailbreak.
     
    Jono1212 gillar detta.
  15. Jono1212

    Jono1212 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2016
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0
    Fy fan, nu gör du mig sugen på att bara gå tillbaka till IOS-utseende. Vore ju den enkla vägen liksom.

    Hur gör man det, finns någon särskild hemskärmssystem (eller vad fasen heter det?) som gör Iphone-looken bra och stabilt? Finns det några nackdelar med detta?
     
  16. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Allting kan du hitta i Google Play. Det är bara att söka på det du vill ha. Om vi tar exemplet att man vill ha iPhone-utseendet så söker man på "iPhone Launcher" och väljer lämplig app. Hemskärmsersättare heter launcher på engelska.

    Nackdelen kan vara att hemskärmsersättaren som du laddar ner kanske saknar vissa funktioner som din vanliga hemskärmsersättaren från Sony har. Det är därför folk rekommenderar Nova Launcher eftersom den har alla funktioner och lite till. Men hur får man Nova Launcher att se ut som iPhone om man inte gör som första förslaget? Då behöver man ändra en massa inställningar i Nova Launcher samt ladda ner ett ikonpaket. Bara att söka på "iPhone Icon Pack" eller liknande i Google Play.
     
    Jono1212 gillar detta.
  17. Jono1212

    Jono1212 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2016
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    Shit, massa möjligheter finns det visst med Android alltså. En helt ny värld för en gammal Sovjet.. nej jag menar Apple-användare. Men tänkte nästan det du sa, att det är säkrast att välja en etablerad/säker Launcher. Jag ska nog klara mig med deras grundgrejer. Sådan Iphoe-nostalgi ska jag förhoppningsvis inte behöva drabbas av. Bara de fixar lite badges på i hörnen på apparna så blir jag glad. : )
     
  18. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Då missförstod du mig. Har du en Mac? För det funkar på samma sätt. Om man laddar ner appar utanför Google Play så måste man låsa upp säkerheten och tillåta installationen. Det gör bara folk när de vill ha betal-appar gratis eller när någon app inte tillåts vara på Google Play eftersom det bryter mot reglerna/lagarna. Exempel på appar som inte tillåts vara på Google Play är Popcorn Time, som streamar upphovsrättsskyddat material gratis till användarna.

    Nova Launcher och alla andra hemskärmsersättare från Google Play är säkra med andra ord. Jag tycker du borde testa Nova Launcher och se hur det känns. Om den känns rätt så kan du köpa premium-versionen. Det är då du kan ställa in ännu fler inställningar i Nova Launcher och dessutom använda TeslaUnread (badges i hörnen).

    Jag hittar några appar som eventuellt kan lösa ditt problem. Sök på "icon badges" i Google Play så hittar du. Du kan testa den här till exempel: https://play.google.com/store/apps/details?id=co.uk.cornwall_solutions.notifyer
     
    Jono1212 gillar detta.
  19. Jono1212

    Jono1212 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2016
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0


    Aha, ja då missförstod jag nog lite. Trodde du menade man kunde ladda ned iphone ikon-paket inom Nova Launcher.

    Men strunt iphone nu, jag har Nova Luncher installerad och det verkar vara bra. Har haft den i typ 20 min så vad vet jag men enda grejen jag inte gillar hittills är att jag inte kan redigera apparnas placering under programknappen (alltså inte genvägarna utan själva programapparna).

    Men men, det hela verkar bra i övrigt (och kanske hittar jag en lösning i inställningarna någonstans.

    Tackar för tips om badge-appar också!
     
  20. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Tanken är att det är på hemskärmarna som man redigerar placeringen för apparna. Jag skulle säga att erfarna Android-användare lägger sina mest använda appar på hemskärmarna. Så de flesta bryr sig egentligen hur apparna ligger under programknappen för det är ändå så sällan som man behöver trycka på den. Man har ju apparna man använder mest på hemskärmarna. Hänger du med?

    Jag tror du kan ändra sorteringen för apparna under programknappen. Det vill säga om de ska vara i bokstavsordning eller liknande. Jag tror också att du kan ändra utseendet för "applådan" d.v.s. det du kommer till när du trycker på programknappen. Det går att ha applådan vertikalt, som lista, etc.
     
    Jono1212 gillar detta.