Recension: Fitbit Blaze (recension)

Diskussion i 'Wearables' startad av Mobilnörden2000, 29 okt 2016.

  1. Mobilnörden2000

    Mobilnörden2000 Teen Droid Bannlyst

    Blev medlem:
    14 jul 2013
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    124
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Info:
    Huawei P9 (EVA-L09)
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 9.7"
    Fitbit är en amerikansk tillverkare som satsar på att bli störst i världen med sina aktivitesarmband. Fitbit Blaze är tillverkarens mest avancerade aktivitetsarmband, i alla fall om man ska tror Fitbit själva. Lever Blaze upp till mina förväntningar? Är den så bra och genomtänkt som alla säger att den ska vara? Frågorna som ska besvaras är många, så läs vidare!


    Designen och passformen
    På något sätt påminner Fitbit Blaze mycket om Sonys gamla smartklocka Smartwatch 2 med sin väldigt rektangulära design. Jag tycker detta designspråk passar på en smartklocka eftersom formfaktorn gör klockan kompakt, att jämföra med till exempel alla smartklockor från Asus, där tillverkaren tagit ut svängarna mycket i hörnen, vilket har resulterat att dessa smarta klockor har större yttermått än de andra smarta klockorna.
    På framsidan av Blaze så sitter en liten skärm, men ungefär hälften är och ram runtomkring skärmen. Därav ställer jag mig frågan: är Blaze en hybridklocka mellan smart klocka och aktivitetsarmband? Jag tycker i alla fall det känns som det. Blaze är företagets första smarta klocka som har en "stor" skärm (jämfört med de andra Fitbit produkterna). Jag upplever Blaze som en hybrid mellan smartklocka och aktivitetsarmband.

    Fitbit Blaze- enheten går att trycka ut från armbandet, och det är också så man laddar enheten. Om vi tar en titt runtom Fitbit Blaze så har klockan tre stycken fysiska knappar. Ena knappen sitter på den vänstra långsidan, medan de andra två knapparna sitter på den högra långsidan.
    Den knapp som sitter placerad på den vänstra långsidan agerar tillbakaknapp, medan den knapp som sitter högst upp drar istället ner en rullgardin där man kan se de notiser man har och om man spelar upp något material. Knappen längst ner på högra långsidan agerar notisknapp, vilket innebär att man kan se olästa notiser via den knappen.
    Knapparna känns i min mening inte särskilt välbyggda, då de wobblar när man rör vid dom. De ligger med andra ord inte helt still och ger inte den premiumkänsla som de skulle kunna givit om Fitbit hade gjort knapparna lite stadigare intill konstruktionen.

    Ramen som skyddar själva enheten är gjord i aluminium, och jag tycker att ramen känns riktigt stabil, den ger Blaze enheten ett rejält skydd om klockan skulle flyga av handleden.
    För att ladda enheten så måste man "trycka ut" Blaze enheten ur metallramen, det är en riktigt smart lösning, om man läst på hur man ska göra det vill säga.

    När jag fick hem Fitbit Blaze armbandet så visste jag inte riktigt hur jag skulle bete mig för att sätta enheten på laddning. Men efter en tids påläsning så förstod jag att jag skulle göra som jag beskrivit ovan.

    På baksidan har Blaze, precis som syskonet Charge 2, endast en pulsmätare. Denna pulsmätare tycker jag dock är ett irritationsmoment på kvällarna, då den konstant lyser upp i ett grönt sken.

    Armbandet som följer med i boxen är av silikon, och har, precis som syskonet Charge 2, ett klassiskt spänne. Jag tycker det är bra att Fitbit använt sig av den typen av armband, då det är lätt att ta av och på. Med Fitbit Blaze fick jag också ett grönt armband, det jag gillar med Blaze är att det går att byta till vilket armband som helst som kör standarden på 22 mm. Det gröna armbandet som jag fick med att testa var väldigt enkelt att sätta dit. Standardarmbandet går antingen att få i storleken small eller large, beroende på hur stor handled du har.

    Armbandet är gjort i något mjukare tygmaterial som känns väldigt vänligt mot handleden, då det sitter på bra och stabilt utan att skava. Däremot misstänker jag att det tämligen enkelt kan bli skitigt, då det är den typen av färg och material till armbandet som jag fick med. Jag fick också med två stycken armband i läder. De var lika enkla att sätta på, med satt något skönare på handleden enligt mig.

    Enligt Fitbit är Blaze vattentålig, så att man i alla fall ska kunna ta en snabb dusch med armbandet, men jag skulle inte rekommendera att man simmar med enheten då den kanske inte tål det tryck som uppstår av vattnet.

    Till Blaze finns det en hel del olika armband att välja mellan, naturligtvis i olika material. Den enklaste modellen av armband är av gummi och finns i färgerna svart, blått och plommon. Vidare finns det också armband i läder samt ett armband med metallänk.

    [​IMG]
    Bilden är lånad av Fitbit

    [​IMG]
    Framsidan på klockan


    [​IMG]
    Bakåtknappen som är placerad på den vänstra långsidan


    [​IMG]
    Rullgardinsknappen (högst upp) och notisknappen (längst ned)



    Funktioner
    Fitbit Blaze är den amerikanska tillverkarens första hybrid mellan aktivitetsarmband och smartklocka då den utrustats med en liten färgskärm på framsidan. Däremot kallar jag Blaze för en hybridklocka eftersom den ser ut som en smartklocka men har de funktioner som ett aktivitetsarmband har.
    Det jag gillar riktigt mycket med Blaze mot Fitbits andra aktivitetsarmband är skärmen, då den bidrar till att Blaze har fler inställningsmöjligheter. I Blaze kan man till exempel ställa in ljusstyrkan i fyra olika lägen, en funktion som inte finns hos exempelvis Charge 2 som också har en liten skärm.

    En sak Fitbit Charge 2 saknade var stöd för touch över hela skärmytan. Som tur var har Blaze fått en "ordentlig" pekskärm där touchen fungerar över hela skärmytan. Däremot skulle jag gärna sett att touchen var något bättre, då den inte direkt är överkänslig, utan det känns istället som att jag får ta i lite extra med fingret för att kunna scrolla vidare i systemet. Apropå system så är det uppbyggt på så sett att en app ligger på varje sida, ungefär så som italienska I`m Watch.
    Jag som teknikgalen tycker faktiskt Blaze är smått tråkig med sina få installerade appar, men jag får inte glömma att det är ett träningsredskap och ingen smartklocka som är fullproppad med funktioner.
    Till det syfte Blaze är skapad för fungerar den riktigt bra, och som jag skrivit tidigare så satsar Fitbit på att göra relativt få funktioner mot många konkurrenter, men istället gör man funktioner som fungerar till 100%, istället för att göra flera funktioner som bara fungerar till 50%.

    Funktioner så som stegräknare och pulsmätare finns självklart med i aktivitetsarmbandet. Fitbit har också introducerat en ny app kallad FitStar. Det är en app som i nuläget endast är kompatibel med Blaze. Appen agerar din egna träningsassistent då den säger åt dig vad du ska göra, då den börjar med olka uppvärmningsövningar för att sedan få dig att trappa upp träningen.

    Det går att välja mellan ett antal urtavlor, dock så finns det ingen appbutik till klockan, något jag önskat att det skulle funnits, eftersom det skulle utökat klockans funktionalitet. Eftersom Blaze har en pekskärm så önskar jag att man skulle kunnat långtrycka på klockans skärm för att kunna byta urtavla istället för att behöva gå in via Fitbit appen i mobilen för att byta urtavla i klockan.

    Fitbit uppger att Blaze ska ha en batteritid på ungefär 5 dagar, beroende på hur man använder den. Klockan har riktigt bra batteritid då jag får ut mer tid än vad som anges i specifikationerna, då jag får ut 6 dagars användning av Blaze. Att ladda enheten går också fort i den medföljande dockan, det tar cirka en och en halv timme att ladda enheten från tomt till fullt.

    I klockan finns det möjligt till att direkt sätta ett larm, vilket betyder att klockan distinkt vibrerar när det är dags av vakna, en funktion som för mig fungerat väldigt bra. Men Fitbit har också en app som heter Today. I denna app registreras all träningsdata som kan vara nödvändig för dig att se under dagen. Jag gillar appen skarpt, då det äntligen har blivit enkelt att sammanfoga all träningsdata på ett och samma ställe - istället för att allt ligger utspritt här och var.

    Precis som i Charge 2 kan man också bara se notiser från utvalda program, så som om någon ringer eller om någon skickat ett SMS. Däremot kan man fortfarande inte se notiser från exempelvis social media, något jag tycker man borde kunna se eftersom Blaze ändå är åt hållet av en smartklocka. Jag hoppas Fitbit löser detta genom att skicka ut en uppdatering i framtiden.

    En sak jag gillar med Blaze är att enheten går att knäppa av på ett enkelt sätt, vilket är bra eftersom pulsmätaren konstant lyser i sitt gröna sken om man då inte väljer att knäppa av Blaze. Däremot uppstår problem när jag sedan knäpper igång Blaze, då tiden är helt osynkad med telefonen. För att åtgärda detta problem så behöver man återigen ta upp sin telefon för att synka om klockan med telefonen.

    Apropå appen i telefonen så finns det många inställningar som kan kollas upp på klockan där ifrån. En sak man kan kolla upp är batteritiden i klockan, då man kan se om statusen är max, medium eller låg. Som jag också nämnde ovan så måste man också gå via mobilen för att byta urtavla.




    [​IMG]
    Fitbit Blaze:s urtavla


    [​IMG]
    Baksidan på Fitbit Blaze





    Sammanfattning
    Fitbit Blaze är Fitbit:s bästa träningsredskap hittills. Det märks då den är otroligt användarvänlig, vattentålig och ett ypperligt träningsredskap. Fitbit Blaze finns hos dessa återförsäljare.



    + Användarvänlig.

    + Vattentålig.

    + Bra träningsredskap.

    - Osynkad app.

    - Ingen appbutik.
     
    Herrputte gillar detta.
  2. ruva

    ruva Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    1 016
    Mottagna gillanden:
    265
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Har själv en Blaze, min andra smarta klocka. Den första var, numera nerlagda, Microsoft Band. Helt klart är Blaze verkligen en bra klocka, om man som mig, använder den till att logga sömn, träning och hur mycket man rör sig under dagen.

    Gillar också att klockan inte har inbyggd GPS utan utnyttjar mobilen de få gångerna men tycker gps är nödvändigt (klockans egna km-räknare är lika träffsäker som mobilens gps). Detta spar på klockans batterier.

    Spotify styrningen är också välkommen. Kan för den ovane i början vara svår att para ihop den med spotifyappen i mobilen men när det funkar är den ovärderlig.

    Appen till mobil och dator gillar jag också. Enkel, utan krusiduller.

    Bekvämligheten är skaplig. Skärmen lyser inte konstant. Man får antingen trycka på en knapp eller snabbt höja armen för att den ska vakna till liv. Går inte ställa in att skärmen temporärt ska lysa under ens träning. Bandet bytte jag ut mot ett 50 kr läderarmband från Ebay och var lätt att byta utan verktyg. Som TS skriver är det lätt att få ut själva klockan ur hållaren vid laddning men att få i den igen känns som att: snart har jag sönder knapparna.
     
    Mobilnörden2000 gillar detta.