Fråga: Fler än jag som ångrat sitt förköp av S8

Diskussion i 'Galaxy S8 - Allmänt' startad av Ringsjön, 18 apr 2017.

  1. Ringsjön

    Ringsjön Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2017
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1
    Avbokade precis min S8 från Tele2. Orkar inte med mer "kludd" med röd/rosa skärmar. Man blir ju lite fundersam när man läser att det förekommer problem med röda skärmar. Trodde att Samsung lärt sig och skulle släppa en perfekt lur. Avaktar även bättre tester angående batteri tiden på S8:an. Har en S7E som precis slutat att fungera med Samsung Pay efter återställning av mobilen????. Fliken i nederkant har försvunnit, så det går inte att få i gång Samsung Pay. Varit i kontakt med Samsung support, men de har inte hört om detta problemet. Luren är inköpt på Tele2, så det är ingen import.
     
  2. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 826
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Det är alltid ett risktagande att köpa något på releasedagen oavsett var det gäller. Det bästa är att ha is i magen och avvakta tills de första batcharna nått slutkund, det är först då man kan se hur kvalitén är. Förhoppningsvis fixas de flesta barnsjukdomar ganska snabbt!

    Angående Samsung Pay, skriv gärna i den här tråden så ska vi se om vi kan hjälpa dig.
    https://swedroid.se/forum/index.php?threads/142632/
     
    Bo, jnsson, bernard och 2 andra gillar detta.
  3. MotVind

    MotVind Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2011
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Nu förstår jag inte riktigt vad problemet är? Ifall vitbalansen nu är fel med tydliga rödstick. Varför åtgärdar man det bara inte själv? Är det något som förhindrar att man ställer in vitbalansen till en neutral ton i inställningarna? För möjligheten finns ju där och jag har sett felaktiga displayinställningar korrigeras med den funktionen tidigare. Jag är själv rätt noga med sånt skulle jag säga och har ställt in min egen display och tv så vitbalansen motsvarar ungefär 4500 kelvin som jag tycker är optimalt.
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 739
    Mottagna gillanden:
    44 736
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har man köpt produkten på distans (ex. näthandel) är det enkelt att ångra sitt köp; detta gäller även om förpackningen är bruten enligt ARN: http://www.arn.se/referat--vanliga-...handel/angerratt-aven-vid-bruten-forpackning/


    Du har alltså rätt att både öppna förpackningen/bryta plomberingen och testa telefonen. Har telefonen något problem eller om du ångrar köpet av någon annan anledning är det bara att nyttja ångerrätten/returnera den inom 14 dagar.

    Ångerfristen börjar löpa från dagen du tar emot varan (dagen den anländer till postkontoret/brevlådan). Om du köper en tjänst räknas ångerfristen däremot från den dag du ingick avtalet.

    Handlar man i fysisk butik gäller däremot inte ångerrätten, så tryggast är man som konsument om man köper elektronik & dyl över nätet: http://www.hallakonsument.se/angerratt
     
    Last edited: 18 apr 2017
    nexus^6, R3b0rn, Frigo och 4 andra gillar detta.
  5. ranting

    ranting Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2010
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Hmm, intressant det där. Hur ska man tolka det om man som jag har beställt på distans hos Webhallen, men valt att hämta ut i butik? Jag skulle vilja tolka det som att produkten är köpt på distans, bara att man valt ett alternativt leveranssätt.
     
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 348
    Mottagna gillanden:
    17 819
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Har du gjort själva köpet på nätet, alltså betalningen, räknas det som distansköp. Har du däremot valt att betala i butiken, men bokat på hemsidan, är det inget distansköp
     
    bernard gillar detta.
  7. rytterstedt

    rytterstedt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2010
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Info:
    Nova Launcher
    Mycket bra inlägg! Det skall även tilläggas att det inte finns något lagrum för företaget att neka en kund sin ångerrätt (vid distansavtal) bara för att förpackningen är bruten (se 2 kap. 11 § SFS (2005:59) Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler). Dock har företaget rätt att kräva ersättning för "en varas värdeminskning i den mån den beror på att konsumenten hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion" (se 2 kap. 15 § 2 pt. SFS (2005:59) Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler). Företagets rätt att kräva ersättning för värdeminskningen är dock villkorad till att konsumenten informerades om "huruvida och under vilka förutsättningar det finns en ångerrätt, tidsfristen och övriga villkor för ångerrätten, hur ångerrätten utövas samt att det finns ett standardformulär för utövande av ångerrätten och hur konsumenten kan ta del av det" (ibid.).

    Dock stämmer det inte att ångerfristen börjar löpa från den dag varan anländer till postkontoret. Ångerfristen börjar gälla från det att du har varan i din besittning (se 2 kap. 12 § första stycket SFS (2005:59) Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler). Du kan med andra ord beställa en vara idag, få den levererad till ditt postkontor imorgon, hämta ut den två veckor/en månad senare (beror på hur länge paketet ligger på postkontoret, jag har hört både två veckor och en månad), använda mobilen i tretton dagar och sen utöva ångerrätten. Dock kan det slå tillbaka på en eftersom det kan ses som man inte agerat "utan onödigt dröjsmål" som är ett rekvisit för att ångerrätten skall gälla (se 2 kap. 13 § första stycket SFS (2005:59) Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler).

    Och folk säger att avtalsrätt inte är roligt! :)
     
    R3b0rn och bernard gillar detta.
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 348
    Mottagna gillanden:
    17 819
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det är 2 veckor, sedan skickar PostNord tillbaka paketet, om man inte bett dem hålla paketet, om de ens tillåtet det, tror man måste gå o prata med postombudet (eller ringa till det)
     
  9. rytterstedt

    rytterstedt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2010
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Info:
    Nova Launcher
    Vad jnsson skrev stämmer. Distansavtal är de avtal som ingåtts "inom ramen för ett av näringsidkaren organiserat system för att träffa avtal på distans, om kommunikationen uteslutande sker på distans" (2 kap. 2 § SFS (2005:59) Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler). Avtalet mellan dig och Webbhallen gällande köpet av mobiltelefonen är ett distansavtal eftersom kommunikationen gällande avtalet uteslutande skett på distans. Var själva leveransen av varan sker är egalt för att lagen/ångerrätten skall gälla.
     
  10. rytterstedt

    rytterstedt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2010
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Info:
    Nova Launcher
    Tack för förtydligandet. Även om det för diskussionen är ointressant om det är två veckor eller en månad som paketen ligger kvar, poängen var att paketet kan ligga kvar tills sista dagen innan det skickas tillbaka till avsändaren och det räknas fortfarande inte som att man har det i sin besittning. Det är bland annat därför man måste legitimera sig när man hämtar ut ett paket, eftersom då är det enkelt att bevisa när man faktiskt hämtat ut sin vara. :)
     
    jnsson gillar detta.
  11. Droid96

    Droid96 Guest

    Om hela skärmen drar åt det rosa hållet kan du justera vitbalansen manuellt för att få den ton du vill ha.

    Tyvärr har jag sett många S8/S8+ hos handlarna som har olika färgtemperatur över olika delar av skärmen och det går förstås inte att korrigera. Det går inte heller att korrigera den avvikande vitbalansen i Edge-delen (det är en brist man får leva med).

    Jag personligen älskar designen på telefonen men har bestämt mig för att inte köpa någon S8. Anledningen är alla problem den nya skärmaspekten orsakar i appar samt att den stora skärmen inte utnyttjas på ett bra sätt av operativsystemet/appar (Android verkar vara optimerat för 4.5-5"-paneler). Min Pixel XL får kämpa på ett tag till. Hoppas att Note 8 ger mer "ha-begär".
     
    dannejanne gillar detta.
  12. bakteria

    bakteria Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2013
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Detta är vanligt fenomen och inte något som är typiskt för Samsung. Har sett det på flera telefoner tidigare. Jag och frugan hade samma modell iphone, köpt i samma butik men hennes skärm var mer kall och min mer varm. Samma sak med våra nexus 5 som också var samma modell och köpta på samma ställe vid samma tidpunkt.
    Har hört att AMOLED har svårare att hålla jämn färgtempratur.
    Samsung har implementerat en mjukvarulösning för detta där du kan ställa färgtempraturen i efterhand.
     
  13. alabrand

    alabrand Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2013
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Har inte haft något problem som helst med min S8:a gällande appar som inte anpasser sig efter skärmen. Alla fungerar felfritt i fullskärmsläge med undantag av några spel men det är på grund av spelen i sig. Alla vanliga appar (bankappar, videoappar, musikappar, noteringsappar osv.) fungerar perfekt.
     
    R3b0rn gillar detta.
  14. Droid96

    Droid96 Guest

    Spelar ingen roll för mig vems "fel" det är. Jag som användare blir lidande och då avstår jag köp.

    I slutändan kommer det dock hänga på att Android lär av Apple hur man lägger ansvaret för att designa appar för olika skärmaspekter/storlekar på utvecklarna. Då kan det bli kanon.
     
  15. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 066
    Mottagna gillanden:
    6 700
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Google har redan skickat mail till alla utvecklare att göra uppdateringar så snart som möjligt som stödjer denna nya aspekt ratio... sen har Google lärt sig av Google att göra appar fungerande till mer än en typ av telefon med mängder av olika hårdvara.
     
  16. Droid96

    Droid96 Guest

    Det märks inte när man jämför appar på en Nexus 5 med 4.96"-skärm och en Nexus 6P med 5.7". Tar man skärmdump på t.ex. Telegram på båda telefonerna ser de likadana ut.
     
  17. garm

    garm Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2011
    Inlägg:
    294
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Ja jag har också ångrat mig. Bestämt mig för att inte köpa nu. Skickat ett e-mail till Samsung och de har bekräftat avbokningen .

    Men nyss, precis nu, fick jag ett leveransbesked av Samsung att man skickat luren som jag avbeställt... Ska finnas en svart hos mitt ombud imorgon. Antar att det saknas lite pengar på kontot nu [emoji43]
     
  18. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 066
    Mottagna gillanden:
    6 700
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Ska dom inte det? Eller menar du skillnaden mellan upplösningar?
     
  19. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag menar att en 5.7"-skärm kan utnyttjas på ett helt annat sätt än en 4,96. Att bara "skala upp" allt på den större skärmen är ju bara bra om man ser dåligt... Det var därför jag drog in Apple. Jämför du appar mellan 7 och 7 Plus ser de olika ut. Utvecklarna kan optimera designen för vardera skärmstorlek.

    Det hade jag önskat även på t.ex. S8+ och andra mobiler med stor skärm. Då får skärmstorleken större värde.
     
    Herrputte gillar detta.
  20. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 066
    Mottagna gillanden:
    6 700
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Ah då hänger jag med. Jo äpplet har ju den fördelen när dom bara levererar 2 skärm alternativ samt 2 alternativ om året. Det problemet finns inte i ett stängt ekosystem.

    Men det går inte att jämföra med ett operativsystem som måste fungera på så otroligt många och olika enheter.
     
    Herrputte, Droid96 och jnsson gillar detta.