Mycket bra inlägg! Det skall även tilläggas att det inte finns något lagrum för företaget att neka en kund sin ångerrätt (vid distansavtal) bara för att förpackningen är bruten (se 2 kap. 11 § SFS (2005:59)
Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler). Dock har företaget rätt att kräva ersättning för "en varas värdeminskning i den mån den beror på att konsumenten hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion" (se 2 kap. 15 § 2 pt. SFS (2005:59)
Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler). Företagets rätt att kräva ersättning för värdeminskningen är dock villkorad till att konsumenten informerades om "huruvida och under vilka förutsättningar det finns en ångerrätt, tidsfristen och övriga villkor för ångerrätten, hur ångerrätten utövas samt att det finns ett standardformulär för utövande av ångerrätten och hur konsumenten kan ta del av det" (
ibid.).
Dock stämmer det inte att ångerfristen börjar löpa från den dag varan anländer till postkontoret. Ångerfristen börjar gälla från det att du har varan i din besittning (se 2 kap. 12 § första stycket SFS (2005:59)
Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler). Du kan med andra ord beställa en vara idag, få den levererad till ditt postkontor imorgon, hämta ut den två veckor/en månad senare (beror på hur länge paketet ligger på postkontoret, jag har hört både två veckor och en månad), använda mobilen i tretton dagar och sen utöva ångerrätten. Dock kan det slå tillbaka på en eftersom det kan ses som man inte agerat "utan onödigt dröjsmål" som är ett rekvisit för att ångerrätten skall gälla (se 2 kap. 13 § första stycket SFS (2005:59)
Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler).
Och folk säger att avtalsrätt inte är roligt!
Click to expand...