Flyer som anteckningsblock + ebok/pdf-läsare

Diskussion i 'HTC' startad av derfpa, 24 apr 2012.

  1. derfpa

    derfpa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2011
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag pluggar på tekniskt universitet och som ni kanske vet så kan det bli en del böcker och anteckningsblock att bära på. Det är i runda slängar 3kg papper jag släpar med mig var dag!

    Som telefon har jag en SGS Note där jag märkt hur praktiskt det kan vara med en ordentlig penna istället för kapacitiva alternativ som finns. Jag har då funderat på att skaffa en HTC Flyer för att minska min papperskonsumption. Främst tänker jag mig att ersätta anteckningsblock men även för att läsa en del kurslitteratur om den finns tillgänglig digitalt.

    Min fråga är då, hur bra agerar en Flyer som anteckningsblock och som ebok/pdf-läsare? Tror nu mina csn-pengar att vara väl spenderade i form av en Flyer?
     
  2. soulseller

    soulseller Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Tror att skillnaden i skärmstorlek mellan sgs note och HTC Flyer är för liten för att motivera ett köp. Fast det är klart, Flyern är ju ruskigt prisvärd just nu, har åtminstone tidigare funnits på SIBA för ca 2500:-
    Vet inte riktigt o.. Det finns något alternativ med penna annars. Sgs note finns väl med skärmstorlek runt 10" också? Det kanske kunde vara nåt?

    Skickat från min HTC Flyer P510e via Tapatalk 2
     
  3. derfpa

    derfpa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2011
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Den är ju väldigt billig nu, så det lockar ju garanterat lite extra! När SGS note 10" kommer så lär den ju kosta ~6000kr vilket är alldeles för dyrt!

    Att skriva på min note idag funkar inte i praktiken när det gäller rena räkningsuppgifter exempelvis. Skärmen är för liten, även i landskapsläge. I landskapsläge är ett A4 5cm bredare än Flyer, alltså i princip samma bredd utan maginaler... Men frågan är om det fungerar att använda Flyer på det sättet? Alltså, fylla sida efter sida med exempelvis matteformler. Jag har absolut ingen erfarenhet av HTC mjukvara!
     
  4. derfpa

    derfpa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2011
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Läste i följande tråd:
    http://forums.androidcentral.com/htc-flyer/90354-flyer-good-class.html
    Och det stod klart att den inte duger till det jag tänkt använda den till, alltså en typ av ersättare till anteckningsblock. :/
    Tittar nu på lösnignar med lite större plattor i 4:3-format eller till och med windows-plattor. Men troligen blir det inget köp av detta slag för min del...
     
  5. antjoh

    antjoh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2009
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag tycker inte Flyern är en ersättare för papper och penna och jag hade definitivt inte använt den till att ta snabba anteckningar vid föreläsningar eller möten.

    Den funkar hyfsat bra för att göra komihåglistor, markera texter osv men jag har i alla fall inte fått till det när det gäller att skriva smått och snyggt.
     
  6. mcznarf

    mcznarf Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ett a4-papper som de flesta väl är vana att anteckna på är ju ungefär 3 gånger större än en 7 tums platta. Jag tror att det blir helt för litet och störigt att behöva byta sida så ofta. Nä, fram för 13-tums plattor med penna och keyboarddockning, perfekt för studenten!
     
  7. antjoh

    antjoh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2009
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag är ganska nära att revidera mitt föregående svar ang att använda flyern som anteckningsblock.

    Efter att ha laddat ner Lecture Notes från Market så tycker jag det blev stor skillnad på användarvänligheten. Problemet är nog att det är högst individuellt om man tycker att det funkar eller ej. Helt klart så ska man i alla fall inte göra en slutgiltig bedömnig enbart baserad på applikationen som följer med orginal.
     
  8. lupus

    lupus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Vill hålla med om speciellt det här. Den lilla erfarenhet jag har av att ta anteckningar digitalt är att det är mycket svårare att skriva lika kompakt som på papper. Så räkna med att det är möjligt att du i värsta(?) fall kanske bara kan få in 1/4 så mycket innehåll på samma yta som när du antecknar på papper.
     
  9. afrodroid

    afrodroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2011
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag har använt min flyer sedan förra hösten för antekningar vid universitet, har fungerat hur bra som helst, ska man använda den för o föra antekningar rekomenderar ja quill, man kan stänga av hand interations i det så bara pennan kan användas i programmet så slipper man att de poppar upp ett tangentbord så fort man rör skärmen me handen (som i suckass-evernote)

    Håller me föregående talare om att de är svårt att skriva kompakt o snyggt på flyern till en början men när man skriver ett gäng sidor om dagen som jag gör kommer man in i de rätt fort, ska se om jag pallar föra över några pdf´s från föreläsningar senare.

    Här är föreläsningar från en kurs i makroekonomi för er som vill se hur det blir (obs jag skriver alltid fult så skyll ej allt på flyern hah!) http://www.sharepdfbooks.com/J6GGXOAICMAK/makroekonomi_f_rel_sningar.pdf.html
     
    Last edited: 28 jun 2012
    mudnor gillar detta.