För HÖG volym med headset vid samtal, kan inte sänka!

Diskussion i 'P9-serien' startad av Nortek, 24 jul 2017.

  1. Nortek

    Nortek Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2011
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    Huawei P9 Lite

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P9 Lite
    Hej

    Jag har en Huawei P9 Lite som jag är väldigt nöjd med.

    Däremot om jag kopplar in ett trådat standard-headset (~100 kr Kjell o Co) och försöker konversera under ett mobilsamtal så är volymen alldeles för hög.

    Även på lägsta volymen (20%?) är ljudet högt, jag KAN inte sänka ljudet lägre än till 20% dessutom. Vid test verkar det även som att volymen höjs (och sänks) i steg om 20 procentenheter när jag har headset inkopplat, kan det vara någon inställning som är felaktigt inställd?

    - Detta problem är endast vid samtal, när jag lyssnar på exempelvis spotify kan jag sänka till 10% volym och det är ganska lagom i en lugn miljö.

    (Jag har försökt söka själv men inte hittat någon lösning på egen hand)
    (Det ska tilläggas att när jag pratar i mina trådlösa SONY hörlurar så har jag absolut inte detta problem med volymen)

    Snälla Swedroid, vet ni vad lösningen på detta skulle kunna vara?
     
    Last edited: 24 jul 2017
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag är inte säker på om Huawei har den inställningen, men aktivera utvecklarinställningarna i telefonen och leta efter Bluetooth volymkontroll. Om du kan frikoppla ditt headset från telefonens volymkontroll brukar det gå att justera volymen bättre, då du kan ändra dels telefonens volym och headsetets volym oberoende av varandra.

    Vissa headset har dock ingen egen volymkontroll, utan förlitar sig på den anslutna enhetens volymkontroll, och då fungerar inte detta.
     
    Droid82 gillar detta.
  3. Nortek

    Nortek Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2011
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    Huawei P9 Lite

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P9 Lite
    För att förtydliga så har jag endast problemet med volymen när jag har mitt headset som är TRÅDAT. Jag har dessutom ett par trådlösa hörlurar via bluetooth (alltså inte samma som de trådade jag har problem med), vilka fungerar utmärkt.

    Jag förstår inte hur ditt förslag ska kunna hjälpa mig?
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah! Det framgick inte. Förutsatte att det handlade om ett trådlöst headset. Nej, då hjälper tipset av uppenbara skäl inte :)

    Jag tror tyvärr inte att det finns någon inställning för ändamålet, men titta för säkerhets skull under inställningarna för telefonappen och leta efter en EQ-profil för samtal. Exempelvis Sony och Samsung erbjuder olika ljudprofiler för samtal.
     
    Nortek gillar detta.
  5. Nortek

    Nortek Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2011
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    Huawei P9 Lite

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P9 Lite
    Har kikat runt bland inställningar men hittar inget som verkar vettigt. Jag ska ta ytterligare en runda men lär inte hitta något nytt.
    Tack!
     
  6. Nortek

    Nortek Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2011
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    Huawei P9 Lite

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P9 Lite
    Jag har nu testat med ett par andra trådade headphones och med dessa är volymen inte för hög. Felet ligger alltså i att mina headphones från Kjell och company helt enkelt spelar upp FÖR HÖGT LJUD givet signalen de får från min mobiltelefon.
     
  7. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    Inte riktigt så enkelt. De som spelar för högt är lättdrivna, de andra är mer tungdrivna. En annan telefon kanske behöver de mer lättdrivna hörlurarna då den har svagare förstärkare inbyggd.
     
    masze gillar detta.
  8. nisseh beh

    nisseh beh Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2013
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Inte säkert att det finns en inställning för detta i GUI:t, men det finns säkert en fil i mjukvaran där du kan kontrollera ljudingångars max/min värden. På min LG G2 custom rom heter filen "mixer_paths.xml", hade samma problem jag med innan jag ändrade i den filen.