Diskussion: Förkortad garanti?

Diskussion i 'Xperia Z3 Compact - Allmänt' startad av Etienne, 25 nov 2016.

  1. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Är det någon annan som märkt att deras garantitid angiven på https://mysupport.sonymobile.com/se/ har förkortats?

    Situationen för mig var minst sagt irriterande. Jag märkte för 2-3 månader sedan att vibrationen på min Z3C slutade fungera med jämna mellanrum. Problemet blev mer frekvent med tiden, så jag loggade in på Sonys sida för att kolla hur mycket av garantin som återstod. Det såg bra ut då det framgick att garantin kvarstod till 10:e december 2016.

    Bra tänkta jag, så kan jag ta mig tid någon helg framöver och backupa, fabriksåterställa för att dubbellkolla att det inte är mjukvaran, och därefter skicka in den för reparation. Förra helgen registrerade jag garantiärendet, noterade fortfarande att garantitid återstod, och skickade in telefonen.

    Igår får jag en offert från Sony på 960 kronor för reparationen. Konstigt tänker jag, då telefonen är i nyskick och det absolut inte kan vara resultatet av yttre åverkan, så den borde omfattas av garantin. Men nu när jag kollar på enheten i min profil på Sonys support står det stort "INGEN GARANTI" på enheten.

    Jag kontaktar supporten och frågar hur det står till, varpå jag får till svar att garantin gått ut för cirka en månad sedan. Det hela slutade med ett lite halvsurt mejl till Sony om att hela orsaken till att jag skickade in telefonen var pga deras egen information om att garanti återstod. Hade jag vetat att de skulle ändra sig och kapa en och en halv månad garantitid efter att jag skickade iväg min enhet så hade jag ju aldrig skickat in den till att börja med - för nu får jag ju betala uppåt 360 kronor för att få tillbaka telefonen. Känns helpuckat...

    Har någon annan varit med om samma sak? Eller om någon kanske vill dubbelkolla om deras garanti fortfarande är samma som tidigare (om ni nu har noterat det tidigare eller minns datumet).
     
  2. caa

    caa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    40
    Operatör:
    Telia,Telenor,Halebop,mm
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Halebop,mm
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    ROM:
    Original
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22+
    ROM:
    Original
    Telefon 3:
    Några hundra lurar i museet
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S9+ Cellular
    ROM:
    Original
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S7 LTE
    ROM:
    Original
    Övrigt:
    Samsung Galaxy watch 4 Classic, Samsung Galaxy Watch 4 LTE
    Kan det vara så att informationen på mysupportsidan baseras på tillverkningsdatum (tidigare var det tillverkningsdatum+27månader som Sony räknade som garanti)och när serviceverkstaden fick in telefonen kunde dom konstatera när den aktiverades första gången och 24 månader då hade passerats. På min XP står det garanti till 2018-09-15 på sidan men i inställningar/support i telefonen står det garanti giltig till 2018-06-28 och det är exakt 24månader sedan jag startade den för första gången. Det verkar som om de flesta tillverkarna har tagit efter Apple i detta fall och numera är hårda på garanti/DOA räknat från aktiveringsdatum.
     
  3. waco2006

    waco2006 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2014
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    159
    Telefon:
    P20 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    P20 Pro
  4. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Absolut, men det är egentligen ovidkommande huruvida jag kan hävda reklamation eller vad det nu handlar om.

    Jag förväntar mig bara att om jag loggar in på en tillverkares hemsida, får enhetsspecifik information om garanti - exakt på dagen till och med, och möjlighet att i samma veva registrera ett garantiärende, så ska en tillverkaren inte ändra sig någon dag efter att jag skickat iväg telefonen. Det är bara fruktansvärt dåligt och vilseledande.

    Svaret jag nyss fick från Sony var i princip att det där på dagen exakta datumet är ungefärligt på sånär som någon månad, så de verkar tycka att det är helt OK att ändra sig.

    Det blir ju framförallt trist i situationer med fel som gradvis förvärras och uppträder periodvis. Då drar man sig för att skicka in det tills felet uppenbarar sig ofta, så att man inte får en retur pga att de inte kan återskapa felet. Men jag förstår att det är bra för Sony eftersom de lurar in kunder in en tro om att de har längre garanti än de verkligen har, och sedan när telefonen skickas in så är det försent.

    Frågan är nu bara om jag ska betala 600 spänn till för att få vibrationen fixad, eller om jag av princip ska undvika det och bara få den återlämnad till mig för 360 kronor.
     
  5. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Kan tilläggas att telefonen varit på rep drygt ett år tidigare, så hade de velat korrigera datumet så kunde det varit en enkel match.
     
  6. caa

    caa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    40
    Operatör:
    Telia,Telenor,Halebop,mm
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Halebop,mm
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    ROM:
    Original
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22+
    ROM:
    Original
    Telefon 3:
    Några hundra lurar i museet
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S9+ Cellular
    ROM:
    Original
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S7 LTE
    ROM:
    Original
    Övrigt:
    Samsung Galaxy watch 4 Classic, Samsung Galaxy Watch 4 LTE
    Absolut ska inte informationen ändras och naturligtvis ska inte en tillverkare skriva ut garantidatum om det bara är ungefärligt datum. Det tycker jag är helt fel. Men vad säger kvittot på inköpet? Har det passerat 24 månader? Om inte borde det räcka med att skicka in det till serviceverkstaden. Om det är äldre än 24 månader så är ju garantin redan utgången och då är det ju egentligen inget att orda om då är ju garantin utgången. Dock så borde inte Sony skriva dit datum de inte står för. Reklamationsrätten är en besvärlig del. Min erfarenhet är att Sony avslår det mesta om inte telefonen varit inne för samma fel minst två gånger tidigare eller om den varit inne minst tre gånger totalt under garantitiden och då räknas inte de gånger där dom inte kunnat återskapa felet(det räknas inte som reparation). Jag tycker Etienne ska prata med den återförsäljare som sålde telefonen och hävda reklamationsrätt. Speciellt om telefonen varit på service tidigare för samma fel.
     
  7. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Efter lite letande så hittade jag tillslut kvittot, och visst har jag dragit över tiden med cirka 2 veckor. Smått irriterande när jag valde att hålla ut någon månad extra i tron om att den enhetsspecifika information som Sony själva tillhandahöll var tillförlitlig.

    Men, man lär sig alltid något. Jag tar kostnaden nu och så blir det helt enkelt inte Sony igen.

    Har fortfarande lite svårt att köpa Sonys argumentation i sammanhanget. Den känns faktiskt som att den är på sandlådenivå. För egen del så tycker jag inte att det skulle vara någon uppenbar skillnad på giltigheten i information som följer med i en papperslapp i telefonens konsumentförpackning, kontra information jag får när jag knappar in telefonens Serie/IMEI-nummer på tillverkarens hemsida och får produktspecifik information om garantin.

    När jag frågar om var det framgår att informationen på hemsidan är, som de själva påstår "ungefärlig" så får jag följande till svar: "Det framgår tyvärr inte, men informationen finns där som en ungefärlig indikator sett till fabrikationsdatum."

    Avsiktligt vilseledande anser jag, då det är en enkel match att åtminstone skriva ut "Garanti till ungefär:" istället för nuvarande "Garanti till:"

    Dessutom skriver Sony själva i sina villkor:

    Bara att läsa själv på sidan 2: http://www-support-downloads.sonymobile.com/common/warranty_phones_SV_24_5.pdf

    Diskussionen med supporten ger jag upp nu. Jag får helt enkelt se det som en onödig kostnad för en lärdom om vad företaget numera går för.
     
    Last edited: 30 nov 2016
  8. caa

    caa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    40
    Operatör:
    Telia,Telenor,Halebop,mm
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Halebop,mm
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    ROM:
    Original
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22+
    ROM:
    Original
    Telefon 3:
    Några hundra lurar i museet
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S9+ Cellular
    ROM:
    Original
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S7 LTE
    ROM:
    Original
    Övrigt:
    Samsung Galaxy watch 4 Classic, Samsung Galaxy Watch 4 LTE
    Ja man kan ju tycka att Sony skulle uttrycka sig på ett annat sätt på supportsidan. Eller helt enkelt hänvisa till inköpsbeviset då det står på sida två i deras villkor att
    "Om din produkt behöver service, kontaktar du din återförsäljare i den butik där produkten
    köptes eller en av vara servicepartners. För att göra anspråk under den begränsade garantin
    krävs inköpsbevis
    ." Skulle man förtydliga detta även på supportsidan skulle ju alla kunna konstatera om garantin finns eller har utgått när dom letat fram sitt kvitto för inskick.

    Tyvärr gäller detta för de flesta tillverkare idag och är inte på något sätt Sony specifikt. Har jobbat med service av mobiltelefoner sedan 1995 som serviceombud och återförsäljare och kan bara konstatera att kvalitén på produkterna blivit mycket bättre de 5 senaste åren. Tänk vad mycket service dom krävde i slutet av 1900 talet. Ericssons avslagningsproblem 1997-1998 och Nokias displayproblem något år senare. För att inte tala om alla problem som kom när man började med micro BGA kretsar. Idag är det mest åverkan i form av spräckta skärmar och olika mjukvarufel(mest appfel)som renderar service. Hårdvarufelen är väldigt få.
     
  9. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Kan iofs tilläggas att jag faktiskt har inköpsbevis i detta fall, men det är ju inte vad problemet grundar sig på. Det kan dessutom finns många anledningar att kräva inköpsbevis utöver att man vill pricka in inköpsdatum. Det kan exempelvis handla om att man vill säkerställa att det är första ägaren, att det inte är en stulen produkt, etc. Det kan även vara som i detta fall, att man är ute efter datumet. Emellertid finns det ju flera tillverkare som enbart baserar sina tillhandahållna garantier på tillverkningsdatum.

    I alla fall enligt svensk lagstiftning spelar det faktiskt ingen roll hur man kommunicerar något. Enhetsspecifik information i konsumentförpackningen har inte på något sätt prioritet över annan enhetsspecifik information som kommer direkt från tillverkaren. Det kanske fungerar i andra länder, men absolut inte här. Hade Sony skrivit ut att den var ungefärlig, eller i alla fall inte dragit till med "extra tid" som sedan tas bort när man skickar in produkten på reparation, så hade jag köpt situationen.

    -

    Emellertid undrar jag om inte företagens inställning till stor del beror på att folk i allmänhet ofta har svårt att förstå vad som faller under garanti. Som du nämnde är det stora problemet idag spruckna skärmar, och konstigt nog verkar väldigt många i min bekantskapskrets tro att just sådant faller under garanti i normalfallet - vilket det sällan är.
     
  10. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Jag har kört på sonys datum på webben och struntat i återförsäljarkvitton - funkade fint- telefonen var en julklapp och fick då garanti till 23/12 i år. Lämnade in för rep 20/12 och fick ett nytt moderkort och garanti till 30/3 2017.
     
    H-M gillar detta.
  11. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Sedär! Det är ju bara att gratulera att de inte bakdaterade datumet efter att du skickat iväg telefonen.

    Jag förmodar att själva köpet då skedde mer än 2 år innan det slutdatum för garanti som stod på Sonys sida? Dvs telefonen köptes innan 20:e december 2014?
     
  12. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Härligt att höra det kan funka utan kvitto. Det gjorde det på den tiden man kunde lämna in sin SE rakt över disk på Autonova (hette den så?) i Nacka. De kunde läsa av när den tillverkats eller eventuellt sålts. Själv skulle jag aldrig köpa en beg telefon utan inköpskvitto

    Behöver inte vara förste ägare? 2 år följer med telefonen. Jag har ofta Sonyymobiler i mint kondition max 6 månader gamla. Alla har ju behövt service efter ett tag. Inga problem. Även om det stått ett annan namn på kvittot så reggar de in telefonen på ditt namn. Jag har givetvis ett eget kvitto att visa upp om någon skulle fråga varför detta är min telefon. Någon fråga har aldrig kommit

    För mig är inköpsdatum plus 24 månader det jag håller koll på. Inget annat
     
  13. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Precis, telefonen köptes i november. Jag registrerade den med imeinummer hos sony efter att hon öppnat julklappen.

    Så min erfarenhet är att bara gå på sonys siffror så funkar det. Jäkligt fult om du drabbades av strul där om du också bara använt dig av sonys siffror.
     
  14. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Håller med om att det är fult.
     
  15. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Ja, detta straffade ju sig tillslut ändå.

    Drygt 3 månader senare så lossnar givetvis skärmen i övre vänstra hörnet - samma nitlott som flera andra verkar ha dragit. På såhär kort tid kan jag inte se att det kan bero på något annat än undermåligt limmande vid senaste reparationen...

    Inväntar fortfarande svar från Sony om hur de ska hantera en reklamation på deras reparation.
     
  16. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Nu minns jag inte om det är 3 eller 6 månader man ger garanti efter ett arbete som fallit utanför garantin. Men kolla upp det.

    Håller med om att det är lurigt att det står ett datum i mobilen som bara är ungefärligt. Borde finnas en rad till" 24 mån från inköpsdatum - detta datum bara ungefärligt"
     
  17. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Det är 3 månader på garantiarbeten hos Sony. Det uppdateras automatiskt i ens profil på xperia care när man får tillbaks luren.
     
  18. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Det var dock inget garantiarbete, jag betalade ju förra gången.

    Hur som helst, korrespondensen var ovanligt långsam den här gången, men jag fick tillslut beskedet att den undermåliga limningen skulle fixas utan extra kostnad.

    Det var inte direkt snabba ryck, men det var heller inget tjaffs. OK får jag ändå säga. :neutral:

    Telefonen anlände hos Sony igår, och idag på morgonen fick jag till min förvåning ett kostnadsförslag på dryga tusen kronor för att åtgärda felet.
    Det blev ett till meddelande til supporten, men tydligen var det ett "automatiserat" meddelande och inget jag skulle ta hänsyn till.

    Dock är det lite anmärkningsvärt att limmandet enligt kostnadsförslaget var nämnvärt dyrare än vad den ursprungliga reparationen kostade...

    -

    Update:
    Kan nu säga att jag fick tillbaka telefonen i fredags, dvs drygt en vecka "round trip". Enligt specifikationen som medföljde så är skärmen bytt, och vad jag kan se så på själva enheten så verkar så också vara fallet.

    Oklart huruvida det verkligen är nödvändigt att byta skärmen eller ej. Är svaret ja kan man ju undra varför det inte gjordes förra gången, och om svaret är nej så antar jag att de har gott om skärmar och vill vara mer säkra på att problemet inte återkommer. Hur som helst får jag ge Sony kudos för att ha tillhandahållit en helt ny skärm.

    Kanterna ser OK ut nu i alla fall. Dock har en av luckorna på kanten problemet att den "poppar upp", som om toleranser eller något sånt inte är helt tipp-topp. Jag hoppas att det löser sig med tiden efter att den får sitta i ett skal ett tag, ids inte börja tjafsa om en sådan sak just nu.

    Just nu känns den här turen med reparation bara onödig och tidsödande. Jag hade hellre levt med halvdan vibration än att skicka telefonen fram och tillbaka och tjafsa på det här viset, och jag tror faktiskt det hade varit bättre för Sony också om de bara returnerat telefonen utan kostnad efter att den åkte in i november på basis av den "ungefärliga" informationen på deras hemsida... Nåja, nu hoppas jag att telefonen lever tills det kommer ut något på marknaden som jag vill ersätta den med.
     
    Last edited: 2 apr 2017
    bernard gillar detta.