1. Registrera ett konto och bli del av Sveriges förmodligen trevligaste och mest hjälpsamma community.
    Stäng notis

Fråga: Försäkringsbolag - vem erbjuder bäst drulle för mobiler / teknikutrustning?

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av bernard, 20 mar 2017.

1. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Mottagna gillanden:
    4 280
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    LG G6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    LG G6
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    OnePlus 3T
    ROM:
    Oxyogen Stock
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z5 compact
    ROM:
    Sony stock
    Info:
    Nova prime launcher
    Platta:
    Nvidia Shield Tablet K1
    Övrigt:
    Sony Smartwatch 3, Chromecast, Nexus Player
    Vilket försäkringsbolag erbjuder bäst drulleförsäkring för mobiltelefoner och dylik teknik som man ofta har med sig och som därför har högt slitage/löper lite större risk att gå sönder?

Det är inte ovanligt att ett displaybyte kan kosta närmare 3 000 kronor idag, och då är det viktigt att ha en bra drulle eller så kallad "allriskförsäkring" med låg självrisk.

Generellt sett ligger självrisken på 1500 kronor bland merparten av försäkringsbolagen utan eventuella tilläggspaket eller dylikt.

Punkter som kan vara intressanta att ta hänsyn till:
    • Månadskostnad
    • Självrisk
    • Drullevillkoren (görs så kallat "åldersavdrag" på produkten om den ex. måste bytas ut?)

OBS! Många försäkringsbolag har särskilda villkor för specifikt mobiltelefoner, så vi kan väl försöka styra in tråden på specifikt mobiler och sedan "övrig teknik" i andra hand.

Trygghansa
    • Tilläggsförsäkring: Utökad hemelektronikförsäkring
    • 500 kr självrisk (vid belopp som överstiger 1500kr)
    • Ersättning: 0-6 mån 100 %, 6-12 mån 70 %, 1-2 år 60 %, 2-3 år och därefter 20%.

Last edited: 20 mar 2017
    Francis gillar detta.
  2. iterva

iterva Undisclosed Staff Member

Mottagna gillanden:
    910
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 7+, Redmi Note 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 7+, Redmi Note 4
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Shield TV 2017, Mi Box 4K, Moto 360 2nd gen, 2xChromecast
    IF Stor Hem och Extra Hem
    • 1500 kr självrisk, dock så kan man få denna lägre genom att använda ev. innestående belopp på självriskkonto
    • Ersättning: 0-6 mån 100%, 6-12 mån 70%, 1-2 år 50%,2-3 år 30%, 4 år 10% därefter 0%.

bernard gillar detta.
  3. Jockmokk

Jockmokk Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    180
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S7 Edge
    Telefon 2:
    Moto X Style
    Platta:
    iPad Mini retina
    Platta 2:
    Lenovo Yoga tab HD+
    Övrigt:
    Chromecast 2. Chromecast audio.
    Folksam hemförsäkring stor (Nu har jag studentpris, men villkoren är detsamma)

• Självrisk 750kr
    • Nyvärde på hemelektronik (Ej kamera, mobiltelefon, GPS, musikinstrument och bärbar musikspelare) 100% av nypriset ersätts dock de första 6 månaderna. Därefter avdrag enligt tabell. (75% 6mån-1år. 50% 1-2 år. 30% 2-3år osv.. 20% är lägsta ersättning, gäller från år 3 och vidare)
    Min premie är då på 2240kr per år (En person, ca 60kvadratmeter). Möjlighet till rabatt finns om du har fler försäkringar hos Folksam.

bernard gillar detta.
  4. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    415

MINA ENHETER

En liten notis, hade länsförsäkringar förr. Jag vet inte om det är standard, men då fick vi "erbjudande" med sänkt självrisk i.o.m vi hade varit skadefria i X år.
    Vet inte hur offentliga sådana erbjudanden är, men vi hade definitivt inte någon direkt kommunikation med försäkringsbolaget så det lät som om det var lite automatiskt. (Då sänkte de självrisken med 1000 kr, så den blev 500 kr, men då skulle självrisken bli 1000 kr nästa gång vilket jag använde i min egna kalkyl när det gällde den trasiga skärmen).

bernard gillar detta.
  5. gneken

gneken Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    189
    Operatör:
    Vimla, Telia

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Telia
    Förr hade Folksam och de flesta försäkringsbolag 100% ersättning om produkten inte varit äldre än ett år, finns det något försäkringsbolag som erbjuder det nu?

Eller är det standard med 6 månader nu?

6. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    415

MINA ENHETER

Länksförsäkringar hade 6 (75%), 12 (50%), 18 (25%?) mnd redan någon gång kring 07-08 :(. Men intressant att veta hur det har uppdaterats.

Laddar...