Försent att börja träna vid 35 års ålder?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Kung81, 28 feb 2017.

  1. Kung81

    Kung81 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2015
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Telenor fri surf
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor fri surf
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Platta:
    Samsung
    Hej! chattisar,

    jag har precis börjat stryketräning på ett gym i stan
    och börjar fundera på om det kanske är för sent för mig att börja styrketräna seriöst.

    mina specs:

    182cm
    133kg
    35 år

    jag är gammal boxare och gammal blandad fighting som ex. kickboxning shootfighting lite MMA dock inte på seriös nivå.

    jag har lätt för att bygga tillbaka kroppen med muskler Dock så är mitt problem åldern och kan tillägga att jag har noll kondis så jogga/springa kommer inte att hända, har även astma.

    jag ser stor och kraftig ut på gymmen men under linnet jag har på mig så hänger ju magen som en deg rakt ner mot jyvelerna...

    så min fråga är att , Går det att träna sig i form vid 35 års ålder

    hoppas på seriösa tips och även att jag önskar mer info angående min ålder.
    e jag helt för gammal för att bli av med magen?

    gärna tips på magövningar

    hoppas på massor med tips och kanske finns det någon här i min ålder som tränar och kanske har lyckats med att se frisk och vältränad ut

    Hoppas verkligen på tips och råd och även lite info som ex. inte äta efter kl 18 osv.
     
    Last edited: 7 mar 2017
  2. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Nej, det är inte försent ens efter 50. Googla på "fit aged over 40"
     
    bernard gillar detta.
  3. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det är aldrig för sent att börja träna. De positiva effekterna av träning får du oavsett ålder.
    Tänk på att kosten är minst lika viktig som träningen för att få en bra kropp. Läs på om lågkolhydratkost (LCHF), välj ekologiskt och rena livsmedel. Undvik socker, mjöl, pasta och bröd så kommer du att se en hel del av den där magen smälta bort. Drick heller inga sockrade drycker som läsk eller juice, drick endast vatten eller kaffe/te utan socker.

    Jag är en 61-åring som hatar att träna. Den enda form av motion jag ägnar mig åt är promenader ett par gånger i veckan. Men jag har gått ner 10+ kg, det mesta runt magen, genom att äta en bra kost.
     
    Last edited: 1 mar 2017
    6150 och bernard gillar detta.
  4. Kung81

    Kung81 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2015
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Telenor fri surf
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor fri surf
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Platta:
    Samsung
    okej ska kika på det. tack min vän
     
  5. pingo

    pingo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Jag har nog med skador i kroppen för att fylla nästan 2 A4. Har 6 ortopediska operationer i bagaget. 3 år sen fick jag för mig att börja träna igen efter ett långt uppehåll. Jag började med 16:8 dvs ett matfönster på 8 timmar där dagens kalorier intogs och sen 16 timmars fasta. Mer proteiner, mindre skräp och mer frukt/grönt. En variant av 5:2 dieten helt enkelt.

    Körde 16:8 tills jag gått ner de kg jag behövde. I mitt fall 7 kg. Med 16:8 gick jag ner ett halvt kilo i veckan på ett ungefär. Hade väl ingen bilring direkt men på väg att lägga på mig ordentligt.

    Första halvåret på gymmet gick åt till att bara låta kroppen vänja sig igen, hitta vilka övningar som funkade efter alla skador/operationer och med små vikter få igång rörelsemönster. 1-2 pass i veckan. Byggde olika program, siktade på att köra 3 månader hög intensivt och sen 3 månader låg intensivt. Siktade mycket på basövningar som chins, marklyft, benpressar, etc. La in kort vila, runt 1,30 minut. Kort vila, tunga vikter med få reps, och ibland låga vikter med höga reps. Lagt in lite Scheiko, Ehrlings wahlgrens armprogram under vissa tider. Allt för att inte kroppen ska vänja sig. En hel del uppvärmning. Tog bort mycket av skitövningar som pecdecs och annat. Magen fick genomgång oftast med triset/superset och då hängade benlyft, fällknivar, wood chops, cable crunch samt vanligt situps. Även russian twists. Inte mycket cardio mer än trappmaskin som omväxling till benövningar och cyklande till och från gymmet.

    Har nu kört 2 och ett halvt år mer intensivt med 3 pass i veckan. Har nu ökat 17 kg utan att midjemåttet ökat och gått upp två klädstorlekar främst över bröst/axlar/armar.

    Jag är 10 år äldre än dig, så nej det är aldrig försent att komma igång att träna...
     
    bernard gillar detta.
  6. gadgetunbox

    gadgetunbox Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2017
    Inlägg:
    0
    Mottagna gillanden:
    0
    Det är bara att kriga, finns många på mitt gym där jag bor utanför Stockholm som är betydligt äldre än dig, vissa är veteraner, andra är nybörjare och det är inspirerande att se äldre män som tar tag i det och tränar, kör hårt!
     
  7. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 419
    Mottagna gillanden:
    439

    MINA ENHETER

    Brukar använda poddar eller musik som morötter när jag tränar. Ibland saknas motivationen att gå till gymmet, men jag har musik på min iPod som jag bara lyssnar på i gymmet som jag kan längta till, eller att jag sparar en bra podd till gymmet och lyssnar där.
     
    bernard gillar detta.
  8. Fille84

    Fille84 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    972
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    35 år och för gammal för att bygga muskler och bränna fett.. nej kör på du [emoji4]
     
  9. Moto X Force användare

    Moto X Force användare Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2017
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1
    Är man inte aktiv i vardagen så måste man träna, oavsett ålder. Räcker med att gå raskt en ordentlig sväng i området. Träna är bästa medicin också mot psykiska besvär som deppighet. Att tappa vikt kan alla göra oavsett ålder. Tränar man äter man också bättre.

    Jag köpte en viktväst, casall, kanske hade 6 kilo i den, o promenerade, kändes bra för mig, fick lite extra träning för mig som är relativt fit ändå.

    Min filosofi som soffpotatisen(jag) är att hellre träna ofta o korta pass, då blir tröskeln inte lika hög att komma iväg. Jag har gymmet mkt nära bostaden, kör pass på ca 40 minuter, 3 dagar i veckan, perfekt för mig. I sommar blir det kanske cykeltur, o promenader också.

    Du är ohälsosamt stor, 133 kg. Skulle tro du inte bör väga mer än 90kg med din längd. Och det är absolut genomförbart! 35 är ju fan ingenting. I ditt fall skulle jag fokusera på raska promenader, så du får upp pulsen o kroppsvärmen, o promenera typ 6 dagar i veckan. Egentligen långa promenader men du kanske kan börja på 30 minuter första månaden. Du känner bäst själv, men det är viktigt att du känner att du ansträngt dig efter passet.

    Styrketräna är också underskattat om man vill tappa vikt, så varva med gym o träna bara de stora muskelgrupperna/övningar, då stora muskler kräver mkt energi(fett) När jag gymmat så är det skön känna att hungern är på topp, kan äta 2-3 gånger efter ett pass, och där får man passa sig lite o inte äta allt för onyttigt vid matmål nummer 2 o 3 :)

    Själv har jag en del övervikt, ca 12-15kg. 40+ gammal.
     
    Last edited: 28 feb 2017
    bernard gillar detta.
  10. hemskasven

    hemskasven Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2015
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    43
    Började på gym för sex år sedan. Tre gånger per vecka sedan dess. Numera skapligt stark och knappt någon mage kvar. Fyller 70 i denna månad. Men utan att minska matintaget rejält, räcker det inte att bara träna. Hoppas du är envis??
     
  11. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 116
    Mottagna gillanden:
    3 919
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Rätt kost och träning = du kommer tappa vikt och framförallt må bra/orka mer.
    Börja lugnt och ha disciplin kör dom dagar du planerat. När du kommit in i det så kan du öka på med lite fler träningstillfällen.
    Lycka till och kört hårt!
     
  12. robber

    robber Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    303

    MINA ENHETER

    Jag är också född 81 och tränar 5 gng i veckan 184cm/83kg och ser inte vad som kan tänkas vara problemet.
    Ända svåra jag märkt är att kosten blir svårare att hålla och man går lättare upp i vikt med åldern.

    Svårare att få energin och det ställer större krav på dig som person att just hålla kost och träning på en bra nivå.

    Tips är att ta en promenad på minst 60min per dag tex när barnen om de finns lagt sig.
    Få in en bra rutin för det samt alltid köra bra matlådor.
    Jag föredrar promenader framför att springa just pga större chans att göra illa sig om man springer.
    När ovan sitter så börja med styrketräning minst 3gng veckan.

    Början med allt på en gång så faller det då det finns så mycket annat i livet.

    Glöm också inte att det inte går att punkförbränna bort tex mage, du kommer att förlora kilon lite varstans kanske inte ens på magen först.
     
  13. Droid55

    Droid55 Guest

    Say what?! Lågkalorikost? Jag hoppas du menar lågkolhydratkost...
     
  14. Droid55

    Droid55 Guest

    För övrigt är väl 35 år ingen ålder? Visst, du är ingen tonåring och du har passerat 30 men inte fan är man lastgammal då. Å även om man är "lastgammal" så kan man träna också fast förutsättningarna är olika (kan vara olika för personer i samma ålder också).

    Kondis kan du få utan att jogga/springa. Är man dessutom otränad ska man inte börja med springa på för mycket. Dels kan man skada sig (och få en jävla träningsvärk) och dels kan man tappa intresset. Om man vill förbättra sin kondis och ev. kunna springa eller jogga i framtiden så börjar man med gå i rask takt så pulsen ökar.
     
    Last edited by a moderator: 1 mar 2017
  15. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Helt rätt! :)
    Det var precis det jag menade fast jag slant på tangenterna.
    Tack för påpekandet!
     
  16. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag tänkte väl att det måste ha blivit fel. :) Det är inte så vanligt att räkna kalorier på LCHF.
     
  17. robber

    robber Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    303

    MINA ENHETER

    Prövat LCHF funkade bra. Gick ned ca 13kg på en månad.

    Dock är man tillbaka snabbt.
    Mitt tips är att räkna kalorier och under några veckor väga och använda en räknare likt myfitnesspal.

    Då inser man hur mycket energi maten innehåller, bra kunskap att besitta då man kan äta ALLT dock i bra mängder. Slipper således snöa in på att käka massa grädde, bacon etc.

    Således det är aldrig försent att börja träna, bara för tidigt att sluta.

    Plan B:
    abhancer.jpg
    /R
     
  18. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    LCHF är ju egentligen motsatsen till kaloriräknande.
    D.v.s. du behöver inte bry dig om hur mycket du äter så länge du äter "rätt" saker. :)

    Det var ett tips längre upp i tråden om periodisk fasta. Det är också ett mycket bra tips om man vill kickstarta sin viktnedgång och göra något riktigt bra för sin hälsa.

    Jag började min "hälsoresa" våren 2013 med att just köra 5:2 dieten. Jag visste då ingenting om kostens inverkan på hälsan men påverkades av Michael Mosleys TV-program och testade 5:2 dieten. Den fungerade precis som utlovat och jag tappade c:a ½ kg per vecka fram till sommaren.

    Under tiden hade mitt intresse väckts och jag läste allt jag kunde hitta om kost och hälsa. Ganska snabbt kom jag in på LCHF som innehåller samma grundtänk som 5:2 dieten vad gäller blodsocker, insulin m.m.

    Jag växlade över till LCHF och har sedan dess kunnat bibehålla min viktnedgång i snart fyra år vilket för mig är bevis att LCHF fungerar. Dock är alla kroppar individuella och det är inte säkert att "mitt sätt" fungerar för andra.

    Att alla skulle må bra av att äta mindre socker och mjöl och mindre av konstiga tillsatser i maten är dock helt klart. Satsa på rena råvaror som fisk, kött, grönsaker, ägg m.m. och skippa industrimat som är fylld med färgämnen, konserveringsmedel m.m.
     
  19. Roggert

    Roggert Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2016
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    184
    Telefon:
    Xiaomi Mi9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi9
    Platta:
    Mi Pad 3
    Som de flesta skriver handlar det om kost och träning, kalorier in och kalorier ut. Det är inte hjärnkirurgi och det är aldrig försent. Men det kan vara jävligt trist ibland.

    Jag gör ungefär som pingo, en variant av 16:8. Äter inte frukost, vilket skapar en naturlig fasta mellan kvällsmaten och lunchen dagen därpå. Fungerar bra för mig som egentligen bara vill hålla vikten och inte hinner träna mer än några pass i veckan. Märkligt nog kan tyckas har även mina lunch- och middagsportioner blivit mindre med den här metoden. Jag stoppar helt enkelt i mig färre kalorier i vardagen. Hunger är oftast en övergående känsla och kroppen vänjer sig snabbt. Det går även bra för mig att träna på fastande mage.

    Är det sedan viktnedgång som eftersträvas tycker jag du ska hitta något form av pulshöjande träning som komplement till att bara lyfta tungt. Raska promenader som flera föreslår är bra. Själv gillar jag spinning (finns inget som får mig att svettas mer) och även rodd tycker jag är en underskattad träningsform.
     
  20. Droid55

    Droid55 Guest

    Vad menar du med snabbt tillbaka? Lätt att falla tillbaka i kolhydratträsket?

    Äter mycket hellre "massa" grädde, bacon etc. än att hålla på och väga/räkna mat. Däremot verkar det som att vissa ser för smalt på LCHF. Det finns ju betydligt mer att äta än "ägg och bacon", dessutom tål inte alla grädde/mejerier.

    Ja, LCHF handlar inte om att räkna eller väga något. Man ska istället försöka lära känna sin kropp och äta när man är hungrig. Skit i vad klockan är, att du ska äta x antal mål om dan osv. Ät när du är hungrig, sluta när du är mätt, och ät inte om du inte är hungrig (här kan dock sockersug förvirra en).

    Jag har aldrig fastnat för 5:2 men jag kan förstå att det passar vissa. Däremot är 16:8 busenkelt på LCHF.

    Alla människor/kroppar är individuella. Det finns helt klart folk som kan konsumera mer kolhydrater än andra. Antingen pga. inget tidigare missbruk, de är aktiva eller helt enkelt har en annan ämnesomsättning. Annars håller jag med om att de flesta mår dåligt på konsumera överdrivet mycket socker och mjöl.