Diskussion: Förslag: Förbjud oregistrerade kontantkort

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av inact_0049, 12 jan 2018.

Taggar:
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    I Tyskland har jag för mig att man var tvungen att ange en tysk adress, men det gick att bara hugga t.ex. någon kommersiell adress. Detta var några år sen. Spanien har jag för mig bara krävde ID, men man fick skriva under ett papper. Har för mig att jag i något land har kunnat använda hotellets adress.
     
    Gubben i Kalmar gillar detta.
  2. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Det är lite olika.

    För China Unicom måste man skriva under, de tar ett foto på en, de tar en kopia på passet och sen måste numret aktiveras i din mobil och det tar lång tid. Man måste vänta minst 6 timmar sen komma tillbaka och fortsätta registreringen.

    För Entel Peru måste man visa pass, skriva under, skriva adress och så tar de fingeravtryck som de scannar in.

    För de flesta andra så räcker det med passet, ibland behöver de adress ibland inte.
     
  3. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Metadata till all ära, typ.
     
  4. inact_0025

    inact_0025 Guest

    I dem länder mig har registrerat SIM-kort, har mig fått visa pass (eller motsvarande) och fyllt i en blankett och skrivit under. Passet har kopierats. Passkopia och "avtalet" har sedan sänds till operatören eller säkerhetspolisen.
    Det har varit väldigt lätt att gå runt. I mindre nogräknade kiosker har mig fått färdigifyllda avtal som honom alltså redan fyllt i med lämpliga uppgifter.
     
    induktion gillar detta.
  5. Android2015

    Android2015 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    2 245
    Mottagna gillanden:
    885
    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 2:
    Nokia 150,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
    När man beställer kontantkort hos mobiloperatör så begär dom ditt personnummer
     
    Gubben i Kalmar gillar detta.
  6. hemskasven

    hemskasven Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2015
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    43
    Här i Thailand är det numera registeringstvång sedan något år. Äldre kort utan registrering stängdes av efter någon månad för ett och halvt år sedan.
    Men terrorister och kriminella hittar säkert på möjligheter att kringgå systemen.
    Stänga ner roamingmöjligheter är ju knappast en tänkbar lösning? Hur många operatörer finns det i världen, hur många kommunicerar med svenskt rättsväsende?
     
  7. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    1 012
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 7a
    Telefon 2:
    Asus Zenfone 8
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Egentligen är det lite för sent nu. Tidigare var det ju förbjudet i, i stor sett, alla länder att inneha en privat radiosändare, utan att vara registrerad hos myndigheterna. Det är ju en självklart totalförsvarsaspekt. När mobitelefonerna kom, tappades det bort i en del länder, bl.a. i Sverige. Men det känns lite för sent nu att göra en sån stor affär av detta.

    Naturligtvis skulle det gå väldigt lätt att införa obligatorisk registrering med personnummer hos operatören, för att senare, kanske ett år, stänga av alla kvarvarande oregistrerade kort. Men vad skulle effekten av det, i realiteten, vara?
     
  8. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Med tanke på att SIM-kort för mobilt internet utan ett telefonnummer inte kräver registrering är det förstås en helt meningslös åtgärd för att stoppa kriminella.

    Men det är säkert ett bra sätt för diktaturen att hålla lite extra koll på pöbeln...
     
    thehero, Spaderess och inact_0033 gillar detta.
  9. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Ja i diktaturländer blir det ju helt annorlunda än i Sverige.
     
    induktion gillar detta.
  10. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Ja, I Sverige ska det ju vara hårdare begränsningar än i diktaturländerna...
     
    ffodil och thehero gillar detta.
  11. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Nej inte alls. Källa på det?
     
  12. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Från länken i TS: "För att undvika att förbudet lätt ska kunna kringgås vill man även att roaming för utländska icke-registrerade kontantkort förbjuds."

    Sen går det inte heller att registrera ett kontantkort som utlänning.
     
  13. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    1 012
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 7a
    Telefon 2:
    Asus Zenfone 8
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Men det är ju en journalist som tolkat ett förslag! Det är ju LÅÅÅÅNGT ifrån detsamma som ett beslut.

    Det kommer naturligtvis att finnas nån typ av funktion som tillåter utlänningar att använda svenska kontantkort. Närj jag var i Norge för cirka 10 år sen, måste man registrera sig med pass för att operatören skulle aktivera kontankortet man köpt i t.ex. en kiosk. Det fungerade, om än långsamt.

    Och dessutom nu med EU/EES-roaming har detta "problem" blivit mycket mycket mindre. Enligt tillväxtverkets senaste statistik över de 15 vanligaste länder som turister kommer från, är det endast 3 som inte är EU/EES-länder. Dessa tre länder utgör drygt 6% av hitkommande turister.
     
    inact_0025 gillar detta.
  14. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Uppenbart är allt bara förslag! Men knappast orimligt då Sverige alltid måste vara "bäst i klassen" när det gäller internationella förbud mot saker.

    Utlänningar kan inte registrera kontantkort i Sverige nu och kunde inte innan "EU-roamingen" heller.

    Sen att säga att bara X procent kommer utanför EU är ett lågt och skamligt argument. Är det så du vill bli behandlad när du kommer som gäst / turist i ett annat land? "Svenskar är bara 0,5% av turisterna så vi skiter i om de inte kan använda internet eller inte kan checka in på hotell".
     
    thehero gillar detta.
  15. inact_0025

    inact_0025 Guest

    I den tidningsartikeln finns inget som helst om "hårdare begränsningar än i diktaturländerna"

    Det finns olika lösningar på att registrera ett kontantkort så att utlänningar kan inkluderas. Se ett exempel här ovan.
     
  16. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Nej man får ju tänka lite själv också. Är vara bara Nordkorea som inte tillåter roaming med oregistrerade utländska kontantkort.

    "För att förbudet inte ska kunna kringgås vill Socialdemokraterna att roaming för utländska icke-registrerade kontantkort förbjuds."
     
    thehero gillar detta.
  17. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Nej inte alls.

    Nej men det går att ordna med nya regler, som det ju handlar om i denna tråd.

    Inte alls, men om du väljer att tolka det så kan jag ju inte göra mycket åt det. Vill du misstolka ren enkel statistik så kan jag ju knappast hindra dig.
     
  18. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Vad tramsar du om egentligen? Varför försvarar du någon idiotregel som skulle diskriminera utomeuropeiska besökare?

    Sen blir det inte mycket tydligare än "För att förbudet inte ska kunna kringgås vill Socialdemokraterna att roaming för utländska icke-registrerade kontantkort förbjuds." vilket är hårdare restriktioner än de har i t.ex. Kina, Venezuela och Iran. Det är fakta och ingen åsikt.
     
    thehero och Spaderess gillar detta.
  19. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    i usa var man tvungen att ha medborgarskap för att köpa kontantkort blev jag varse om när jag var där i julas. nu var jag iof bara inne i en butik på flygplatsen lite snabbt men klarade mig bra utan då de har sitt fria wifi nästan över hela staden men ändå.. lite sugigt
     
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Oj, det måste vara något nytt i sådana fall. I somras surfade jag med T-mobiles turistkort utan problem. Var dock tvungen att visa ID-kort: https://prepaid-phones.t-mobile.com/prepaid-international-tourist-plan
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.