Förslag på platta i "mellanklass"...

Diskussion i 'Allmänt' startad av Runarsson, 6 maj 2015.

  1. Runarsson

    Runarsson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Info:
    Apex Launcher Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1 2014
    Info:
    Apex Launcher Pro
    En kollega planerar att köpa en surfplatta till sina föräldrar och har frågat mig om hjälp. Hon är inte särskilt insatt och därför blir hennes kriterier lite luddiga. Det blir svårt att få ett prisområde när hon inte vet vad ett mellanklassprisområde är idag... och svårt med kriterier rörande specifikationer eftersom hon inte vet vad mellanklasspecifikationer innebär.
    Från mitt håll är det svårt eftersom jag inte kan tänka mig in i rollen som mindre avancerad/kräsen användare och inte kan göra mig en bild av en platta med mellanklasspecifikationer. "Hyfsat för pengarna" har aldrig intresserat mig.
    Extra svårt blev det nu. Jag hade tittat på Galaxy Tab 4 10.1 WiFi och trodde att det kanske kunde passa in som en sådan, så den tänkte jag föreslå. Men nu fick jag reda på att det skulle vara en platta med plats för kontantkort... något WiFi hade dom inte. Ännu ett område jag aldrig rört mig i.

    Vad är en mellanklassplatta, passande en mellanklassanvändare och vad är hyfsat för pengarna för en sådan om den ska ha plats för sim-kort? Jag inser att jag nu kanske måste röra mig utanför Samsungs produktkatalog och då är jag på outforskat område. Jag kör Samsung rakt igenom alla mina mobila enheter (förutom iPaden, men en sådan prislapp är ointressant).

    Skärm runt 10 tum, plats för sim-kort, inte för dyr men inte heller alltför svag. Vilken platta skulle ni köpa åt era föräldrar om dom aldrig haft en platta förr? Några förslag skulle ge mig en ungefärlig bild av vad jag letar efter.

    Tacksam för svar.

    /Niclas
     
  2. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 448
    Mottagna gillanden:
    1 117
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
  3. Runarsson

    Runarsson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Info:
    Apex Launcher Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1 2014
    Info:
    Apex Launcher Pro
    Jo, att det skulle hoppa till en annan prisnivå förstod jag och det kunde ju även kollegan räkna ut, så det var ju "accepterat på förhand".

    Android får ses som önskvärt eftersom det är såna telefoner dom har. Dom hade dessutom ingen dator (därav inget WiFi), så Windows är inget dom har i ryggraden heller... och speciellt inte Win8. Med en Android-platta, blir det inte lika mycket krångel.
     
  4. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 448
    Mottagna gillanden:
    1 117
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen