Problem: försöker föra över bilder till datorn

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - Allmänt' startad av Poontus, 30 jan 2017.

  1. Poontus

    Poontus Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    1 527
    Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB
    frugans Nexus 5 är full (0 byte visade den nyss...)
    har försökt koppla ihop den med datorn via USB, men den visar bara "folder empty" i DCIM mappen, jag kommer åt alla andra filer i andra mappar men just den stora mappen med bilder visas som tom, bilder tagna med annan kamera app syns som dom ska.
    sjukt irriterande, har testat med två olika datorer.

    just nu för jag i alla fall över bilderna med mobileGo så värsta paniken är nu över, men det är en 5 dagars prov version

    vad har jag missat? eller är något fel? hon har senaste 6.0.1
    (testade med min Note 4 som också har 6.0.1 och där får jag upp bilderna i DCIM)
     
  2. Englund81

    Englund81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    1 133
    Mottagna gillanden:
    178
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)
    Det är inte nån inställning vad som ska hända när du har laddaren till dator?
    Min standard inställning var att laddas. Dra ner statusfältet och se om du har alternativ att välja.
     
  3. Poontus

    Poontus Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    1 527
    Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB
    där finns väl bara 4 alternativ? inget avancerat.
    något gör att innehållet i DCIM inte visas, det är som att det på något sätt fått inställningen dold
     
  4. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Du kan ju köra med airdroid(ladda ner appen och sen via webläsaren gå till http://web.airdroid.com/ eller nått) så kommer du åt alla filer och mycket mer. Stora filer brukar ta lite längre tid än med sladd. Men bilder borde väl gå relativt fort.
    Alternativt om du har någon filhanterare installarad så kanske du kan starta en ftpserver på telefonen och sedan ansluta till den. Vet att tex att det går med solid explorer.
     
  5. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Airdroid är väldigt smidigt men det visade sig nyligen att de har väldigt bristande säkerhet, vilket kan vara bra att ha I åtanke ☺️ http://www.androidpolice.com/2016/1...ing-ability-send-malicious-apks-users-device/

    Jag skulle rekommendera Google Photos. Obegränsad lagring av bilder om man tillåter komprimering och automatisk uppladdning.
     
  6. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Aha, jo Google Photos är smidigt. Förstår inte att vissa inte vet vad det är eller än värre inte använder det.
    Vissa brukar ju klaga på att Google komprimerar bilderna. Även om man väljer optimerad lagring eller vad de nu kallar det så det är obegränsat med uppladdning så kollar ju majoriteten på bilderna på sin telefon. Även om man skickar de till datorskärmen eller tvn så känns det tveksamt att man ser skillnad. Kanske om man har de sida vid sida.
    Personligen kan jag tycka att om man är så noga med kvaliteten så använder man inte en mobiltelefon att ta bilder med. :)

    TS: Om du väljer att slå på Google Photos och låter de bli säkerhetskopierade(tror default är wifi och under laddning) och vill ha de fysiskt på datorn kan du besöka photos.google.com och sedan markera första bilden tex och sedan scrolla ner till sista och hålla inne shift och markera sista bilden, sen uppe till höger har du 3 prickar och där i finns ladda ner. Eller öppna en bild i taget och ladda ner.

    Eller så kan du gå till https://takeout.google.com/settings/takeout och välja att ladda ner allt som har med google att göra eller bara dina foton.
     
  7. Poontus

    Poontus Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    1 527
    Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB
    tack ska försöka komma ihåg det nästa gång.
    vet att det finns massvis med lösningar, flera av dom strulade dock när jag i all hast försökte få det att fungera.

    jag har även flertalet helt nya OTG minnen i oöppnad förpackning, men dom ligger tyvärr på en adress 18 mil härifrån och jag ska inte dit före april.

    försökte aktivera Google Foton också, men jag föredrar att ha fysisk kopia utöver molnlagring (mina egna bilder ligger på både hårddisk och Dropbox)

    jävligt tur att vi lyckades kopiera bilderna (har en dotter på 7 månader så det är ovärderliga bilder från födsel till nu)
    Idag dog frugans telefon, eller den vägrar starta, när laddaren är i då boot loopar Google loggan.
    läste att många har problem med power knappen men inget verkade hjälpa med den, den har inte fastnat utan klickar som vanligt, monterade även ner telefonen i smådelar och inspekterade power knappen, fysiskt så fungerar den helt felfritt, men om den är defekt invändigt vet jag inte, kunde bara konstatera att det krävs sådan lödnings precision att jag troligtvis aldrig själv skulle klara att löda dit en ny.

    Det blir nog ingen mer LG telefon, fugans gamla Optimus Black hade liknande problem, alltid varsamt behandlade med både displayskydd och TPU fodral
    (det blir framförallt aldrig mer en telefon utan plats för fysiskt minneskort)