Diskussion: Första intryck & omdömen Samsung Galaxy S9+

Diskussion i 'Galaxy S9+' startad av Swedroid, 16 jan 2018.

  1. Swedroid

    Swedroid Adult Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 jul 2012
    Inlägg:
    676
    Mottagna gillanden:
    785
    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 8
    ROM:
    Vanilla
    Dela med dig av första intrycken eller lämna ett mer omfattande omdöme kring Samsung Galaxy s9+ i den här tråden.


    Hur fungerar telefonen? Lever den upp till förväntningarna? Hur är byggkvalitet, kamera, prestanda, batteritid, mjukvara/gränssnitt? Har du råkat ut för några problem?
     
  2. MacBlack

    MacBlack Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2018
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    3
    Som Halebop-stackare får jag säkert vänta en vecka till, men tafsade lite i butik idag och den ger ett positivt första intryck. Helt klart en högre premium-känsla än S8, jag tycker inte att den högre vikten är någonting negativt utan får snarare telefonen att kännas mer rejäl än föregångaren. Fingeravtrycksläsaren sitter perfekt, fingret landar precis där för mig på S9+.
     
    bernard gillar detta.
  3. RobinH

    RobinH Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2012
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+
    Okej, väldigt snabba första intryck, vissa saker kanske blir lite skåpmat för er som använt S8an, men here goes;
    Telefonen har kanske inte den riktiga premiumkänslan än jag förväntat mig. Kvalitetskänslan saknas lite, jag uppfattar den som bättre i min gamla S6 Edge Plus... Dock absolut inte med det menat att den känns billig eller plastig egentligen, jag hade nog bara förväntat mig mer.

    Överföringen av datan från min gamla telefon med Smart Switch gick smidigt med hjälp av kabel. Det var dock inte helt lätt att förstå när överföringen var klar eller hur långt det hela hade fortskridit.

    Kameran behöver jag inte gå in på kvalitéerna utav, den är fruktansvärt bra. Jag har inte hunnit fota speciellt mycket, men bifogad bild är tagen i fruktansvärt dåligt ljus i mitt vardagsrum på kvällstid med Auto-läget. Med min S6a hade det här bara varit en suddig klump.

    Intelligent Scan fungerar också grymt bra, det största problemet jag har är att jag inte hinner se notifikationerna på låsskärmen för att telefonen låser upp direkt så fort jag tittar på den. Ett angenämt problem med andra ord. Fingeravtrycksläsaren sitter bra och låser upp telefonen innan jag hunnit få upp den ur fickan, så även det väldigt smidigt.

    Bixby-skärmen när man swipar vänster lider lite av slowdowns vilket drar ner intrycket, det märks att det är mycket som ska fram på en gång. Inget markant, men det drar ner den allmänna känslan lite. Går ju bra att stänga av den dock.
     

    Bifogade filer:

    Stemag64, pmugghc och bernard gillar detta.
  4. jsmalios

    jsmalios Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2012
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Comviq, Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ
    Kan inte vara något annat än nöjd, jag som haft senaste samsung S4 och ett par Sony Z5 och XZ tidigare känner vilken grym telefon detta är! Sitter skitbra i handen trots storleken, enhandsfunktionerna som telefonen har att man kan minimera skärmen är riktigt användbart, högtalarna från Dolby är superbra och mycket högre volym samt bra surround jämfört med vad jag haft tidigare. Kameran levererar sjukt snygg bilder, har inte hunnit testa allt men det ser ju riktigt riktigt bra ut än så länge. Många små smarta funktioner som jag gillar, upplåsningen med ansiktsigenkänning/irisfunktionen är snabb och effektiv, superenkelt att låsa upp telefonen utan att förlora fingeravtrycksläsarens funktion osv. Bixbys live-översättning har funkat galant på det jag testat, men ska bli mycket roligare att testa när man är ute o reser! Det jag ser mest fram emot nog är ändå (hoppas jag) en framtida uppdatering för superslowmotion, att man inte begränsas av 0,2 sec tagningar utan att man själv kan bestämma längden på den. Ska sitta lite mer o pilla i helgen men jag är som sagt mer än nöjd! Visst man kan va petig med småsaker som kanske stör en, men i det stora hela är det en superbra lur!
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 739
    Mottagna gillanden:
    44 736
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hur upplever du minneshanteringen/avstängning av bakgrundsappar? Sker det ofta eller mindre ofta att bakgrundsappar avslutas och behöver laddas om på nytt när du bläddrar tillbaka till dem?

    Ett av de mer irriterande problemen med S8/S8+.
     
  6. RobinH

    RobinH Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2012
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+
    Har inte upplevt det alls hittills av de appar jag använder regelbundet, jag har dock inte reflekterat över det heller. Hade Youtube igång igår kväll, den var fortfarande laddad och kvar på samma ställe som när jag lade undan telefonen vid 21.00 nu när jag bläddrade tillbaka till den (Dock iofs i någon inställningsmeny). Då har jag ändå haft en jäkla massa olika appar igång sedan dess.
     
    bernard gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 739
    Mottagna gillanden:
    44 736
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Utmärkt! Håll gärna uppsikt på det och återkom om du upplever några problem.
     
  8. Torparn

    Torparn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2011
    Inlägg:
    730
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Vet inte riktigt vad jag ska tycka, hade en S8 innan men hoppade på iphone tåget ett tag och nu en S9. Vet inte riktigt vad skillnaden är gentemot S8
     
  9. M4thi4s

    M4thi4s Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2015
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    13
    Jag går från s6an till s9+ ovant med storleken men riktigt nöjd. Den känslan rapp och bra respons.
     
  10. kenuswe

    kenuswe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Fick min telefon tidigare idag. Uppgraderade från en S7 Edge. Telefonen känns snabbare, nice med stor skärm samtidigt som telefonen i sig inte är så mycket större än en S7 Edge (iaf på bredden).

    Fantastisk kamera. Testat fota lite i mörka miljöer hemma och jämfört bilder och är riktigt nöjd.
     
  11. Marianne

    Marianne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2010
    Inlägg:
    530
    Mottagna gillanden:
    85
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 10"
    Mycket nöjd efter några timmar i sällskap med S9+. Den största skillnaden som man verkligen märker är fingeravtrycksläsaren - så mycket bättre. Smidig överföring från S8+ via Samsung Backup & Restore. Älskar att man kan välja färg på mapparna själv.
     
  12. birdok

    birdok Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2012
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Kameran krashar varenda gång man startar appen, har hårdresetat luren på alla sätt jag känner till, överför ingenting från backup men den fortsätter bara krasha.
    Vansinnigt besviken på en telefonjävel för 10k!
     
  13. Fille84

    Fille84 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    972
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Skicka tillbaka. Fel på telefonjäveln.
     
  14. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 291
    Mottagna gillanden:
    8 139
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Jag kommer från S8+, iPhone X och Pixel 2XL

    1.Formen på S9+ känns bättre,går bättre att hålla i handen än alla ovannämnda telefoner.

    2. S9+ är snabb men inte mer än Pixel2 XL, känns bara lika snabb som S8+.

    3. Kameran är en rejäl besvikelse! Porträtt mode är katastrofal, den är inte alls bra och kan varken mäta sig med iPhone X eller Pixel 2 XL, jag tror Samsung fallerar hårt på den punkten. Även vanliga fotografier blir för ljusa och är inte i samma kvalité som ovannämnda telefoner.

    4. Android Oreo känns inte väloptimerad, sen att köra bara med 8.0 medan 8.1 är redan ute sen minst 2 månader tillbaka är dåligt.

    5. Skärmen är jättebra som man förväntar sig av ,minst lika bra eller ett snäpp bättre än S8+,iPhone X och så klart än Pixel 2XL.

    Allt som allt är jag faktiskt besviken. Att man betalar runt 10 000kr för en lur som underpresterar jämfört med Pixel 2XL och iPhone X är inte alls bra. Samsung måste ställas till svars för deras sådär kamera i S9+. Den skall prestera bättre, speciellt i Porträtt mode men även i "overall" användning. Att den fick 99 poäng av 100 i Dxomark verkar vara oärligt!

    Om nån är inställd på att ha en S9+ så kan jag säga, behåll dina pengar, köp antingen S8+ eller Pixel 2XL, Sony Xperia XZ2 eller eventuellt iPhone X om man nu är krävande användare.

    OBS, klämde på Xperia XZ2 i två timmar och mitt intryck är att den var bättre än S9+. Att skärmen LCD märkte jag ingen större eller avgörande skillnad mot konkurrenterna, dessutom är den 2000 kr billigare och man får dyra hörlurar på köpet!

    MyEmoji_180310_114332_17.gif
     
    Last edited: 10 mar 2018
    Wafflez gillar detta.
  15. Wafflez

    Wafflez Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2011
    Inlägg:
    1 316
    Mottagna gillanden:
    255
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE
    Telefon 2:
    Htc 10
    Tack för genomgången, jag tycker att den är grym på allt men kommer från en HTC10 så jag kan inte jämföra rättvist :P
     
  16. Wittgenstein

    Wittgenstein Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2014
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Kommer från S7 Edge, och är vansinnigt nöjd. Skärmen är overkligt bra, stereohögtalarna med Dolby Atmos påslaget fantastiska, allt flyter på vansinnigt bra. Fingeravtrycksläsaren? Ingen aning, kör Intelligent Scan och det är supersnabbt och smidigt. Kanske läser in fingeravtryck senare, men just nu ser jag ingen anledning. Kameran är också grym, rejält kliv uppåt från S7. Pro-läget har blivit ännu bättre. Den lila färgen är dessutom galet läcker, skiftande från nästan rosa i ljusa miljöer till en dunkel lila i mörkare belysning.

    Summa summarum? Allt är toppen. Önskar jag kunde klaga, men efter ett dygn hittar jag inget att vara missnöjd med. Inte ens AR-emoji, som är sjukt kul.

    MyEmoji_180309_192001_16.gif
     
    CABBAN05, bernard och BillyJoeBob gillar detta.
  17. TubenHusky

    TubenHusky Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2018
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+
    Kan inte bli nöjdare. Världens bästa telefon! 10/10
     
    BillyJoeBob gillar detta.
  18. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 684
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Plockade ut en svart och känner mig otroligt nöjd just nu iaf.
    Hade glömt hur snabbt Android egentligen ska kännas, måste bara fixa ett vettigt skal men amazon verkar inte skeppa det jag hade till min 6p till Sverige numera
     
    BillyJoeBob gillar detta.
  19. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Det är lugnt det är en Samsung den segar snart ner sig till sin vanliga hastighet igen :)
     
  20. Sipponen

    Sipponen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2013
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 512GB
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6 LTE
    Om du har ett SD-kort i så prova med att ta bort den. Det kan vara något fel på den Jag hade liknande problem som löste sig när jag bytte kort.