Diskussion: Första intryck & omdömen Xperia XZ1 Compact

Diskussion i 'Xperia XZ1 Compact' startad av Swedroid, 1 sept 2017.

  1. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    1 428
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Apropå T9, vill du slippa all skit i Touchpal så har även Smart Keyboard åxå T9 ヅ

    Jag skulle inte kunna skriva utan det ヅ [​IMG]
     
    Thomas Molinder gillar detta.
  2. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Har för mig jag kollade den förut men att jag var missnöjd med ordlistan då. De kan förstås ha förbättrat det, så tack för tipset.

    TouchPal var rätt hemsk ett tag men nu är den väldigt snäll och fin.
     
    Nicole gillar detta.
  3. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    1 428
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Mja, nope, samma ordlista, men jag har kört den så många år nu och har skapat en egen ordlista, så jag är nöjd ヅ

    Så, vadå har de gått ifrån all bloat och annat skräp...?
     
  4. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    De måste ha tappat väldigt många användare, för nu ser jag i princip ingen reklam alls. Å andra sidan vet jag ju vilka inställningar jag ska ändra för att slippa en del saker som folk klagar på.
     
    Nicole gillar detta.
  5. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    1 428
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Aha... Ja, för jag ÄLSKADE det bordet, då jag bara skriver med t9, men all skit, de hade lagt till väder, låsskärm, ads när telefonen låg på laddning, skräpet var enormt... Kanske ska kolla den igen, vill du snälla länka till den du har, det finns en uppsjö av dessa på Play, av samma utvecklare... [emoji53] Tack på förhand ヅ
     
  6. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Håller med om att allt det där varit störande, och även om att det varit svårt att hitta rätt version, väldigt förvirrande att de ens haft olika. Men när jag bara skrev TouchPal nu kom jag till denna:

    TouchPal Keyboard - Autocorrect, No Typos – Android-appar på Google Play

    Jo, jag fick ju stänga av en del saker men tycker att den har funkat bra nu i de två veckor som jag haft den.
     
    Thomas Molinder och Nicole gillar detta.
  7. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    1 428
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Tack snälla! ヅ

    Ja, ett av de bästa borden på marknaden utan tvekan, när inte deras bloat stör...
     
    Thomas Molinder och Skuggvarg gillar detta.
  8. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Hoppas du blir nöjd nu. Så lite reklam som det är nu har det nog aldrig varit förut. Men det VAR riktigt hemskt tidigare och jag tror de tappade väldigt många användare då.
     
    Nicole gillar detta.
  9. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    1 428
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Gah! [emoji33] Direkt kom detta upp över själva bordet, och det går inte att stänga av...

    Så jag vet inte... hahahahaha [emoji85] [​IMG]
     
  10. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Har inte märkt något sånt, möjligt att det dyker upp bara någon gång ibland. Appen är ju gratis, så ett visst mått av reklam tycker jag är okej.

    Men det finns ju en kryssruta där på reklamfönstret, har du testat den? Hur funkar appen annars för dig nu, nöjd/missnöjd?
     
    Nicole gillar detta.
  11. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    1 428
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Förlåt för massa ot här! [emoji72]

    Jag klickade bort den och den försvann i en minut, sen kom den tillbaka...

    Absolut, reklam, men de kan ju kolla över var de sätter reklamen, att ha en blinkande banner DÄR funkar inte för mig, gick tillbaka till Smart Keyboard...

    Men stort tack iaf! [emoji272]
     
  12. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Märkligt att du drabbades så snabbt och att du inte fick bort det. Kollade du alla inställningar? Jag kan inte komma ihåg att jag sett någon sådan banner alls nu, och då har jag ändå använt appen i två veckor.
     
    Nicole gillar detta.
  13. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    1 428
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Japp, gick igenom ALLT [emoji33] Jätteskumt, men eftersom jag vet att de är ett bloat/adware företag så orkade jag nog inte heller ödsla sådär jättemycket energi på det... Förlåt [emoji72]
     
  14. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Tänkte skriva några ord nu när jag känner den bättre. Det var en jobbig omställning då så mkt försvunnit att det faktiskt kändes som att ha bytt märke men nu är jag "inne" och är nöjd

    Gillar: 1. Kameran.2. Snabbheten. 3. Skärmen. 4 Fukttålig. 5. Att den har hörlursuttaget kvar.

    Sen uppskattar jag oerhört att man äntligen kostat på repfritt glas över optiken. Jag fattar inte man under många år hade simpel lättrepad plast med en beläggning som snabbt blev flammig.

    En del av oss undrar nog om vi borde väntat på ZX2c men läser man nedanstående test så känner iaf jag mig nöjd med mitt val. Lite kul att höra att trots högre upplösning så bedöms skärmarna som likvärdiga.

    Sony Xperia XZ2 Compact i stort test
     
    inact_0036 och Skuggvarg gillar detta.
  15. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    XZ1 Compact är inte optimal för mig men den funkar relativt bra och jag är glad att jag inte väntade på XZ2 Compact, för den hade jag varit missnöjd med.

    Tyvärr har jag fått några microrepor på skärmglaset trots försiktighet och avsaknad av skärmskydd (ovan vid sånt och gillar inte att skydden förändrar känslan i skärmen) men jag måste säga att skärmen är väldigt beständig mot smuts, måste vara något oleophobic-skydd där. Mycket imponerande.

    Tänkte skriva recension när jag hunnit bli van med fler funktioner i mobilen.
     
    H-M gillar detta.
  16. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Jag har glasskydd på. Påverkar inte skärmen alls men fäster inte riktigt i kanterna då skärmen är kurvad. Alltså det lossar inte men tittar man noga ser man att det inte fäst i kanterna. Eftersom jag är kung av repor och dessutom hatar repor så måste jag ha det optiska glaset på ( ogillar plånboksfodral).

    Minns lite med saknad hur perfekt det blev på z5c. Den hade en tunn förhöjning runt skärmen. När man klickade i glasskyddet så blev telefonen helt slät och var skyddad mot förargliga repor. Glas är glas sen kan man kalla det för fantasifulla namn som gorilla men det kommer att repas. Enda glaset jag upplevt är repfritt på riktigt är safirglas. Hade det på 4-5 klockor och de har tålt allt.
     
  17. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Sony har ju använt två olika glas, Gorilla respektive Dragontrail. Gorilla påstås vara mer krosståligt men är mer känsligt för repor, medan andra varianten alltså är mer tåligt mot repor men lättare krossas.

    Vet inte hur Samsung gjort men deras mobiler har jag både tappat utan att glaset krossats, och jag har dessutom kunnat behandla skärmen ganska omilt utan att få repor.

    Något som verkligen fått repor på denna mobil är baksidan, den verkar repas väldigt lätt. Jag borde antagligen skaffa något skydd både för skärmen och för baksidan men vet inte vad jag ska ha isåfall, för det du beskriver om att den inte fäster helt på skärmen skulle jag reta ihjäl mig på. Vill inte heller att mobilen ska bli tjockare eller bredare än den redan är.
     
    H-M gillar detta.
  18. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Jag är inget bra exempel för jag får repor på glas och displayer genom att titta på dem... :) när jag insåg detta så skaffade glas på hela teknikparken som systemkameror och annat. Men dottern tex som har ungefär samma prylar får aldrig repor.

    Jag är egentligen positiv till baksida av plast/komposit. Blir tåligare. Men skall man vara lite kritiskt mot zx1 c så känns inte baksidan riktigt premium. Det ekar dessutom lite tomt när man knackar på flera ställen och baksidan vibrerar vid olika ljud och musik. När du dessutom säger att den repas lätt blir jag bekymrad. Själv har jag alltid skal så jag ser inte sånt. Tycker nog de borde kunnat konstruera ett bakstycke som är repfritt

    PS kan du lägga upp en bild på bakstycket?

    Edit. Har sk 9H glas på skyddet. Sannolikt lättare repa än Sonys? Men redan fått tre fyra nasty repor plus att skyddet tagit emot en stöt av något slag och är trasigt i kanten. Jag svär på att jag varit väldigt försiktig och aldrig haft nycklar och annat i fickan. Men utan skydd hade dessa, troligen, funnits på Sonyn nu
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 2 apr 2018
  19. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Ska försöka ta en bild senare med min gamla S5 Mini, dock inte säkert att märkena på baksidan syns tillräckligt bra på ett sånt foto, närbilder är ju alltid lite knepigt för mobilkameror. Jag tycker inte att jag varit direkt oförsiktig med mobilen på det viset, men uppenbarligen blir färglagret på baksidan repigt väldigt lätt och det är ju trist.
     
  20. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Hoppas det är ok att fortsätta kommentera? Listan på saknade typiska Sonyfinurligheter är lång. Och blir bara länge ju mer man använder den. Upptäcker nu dessutom att den smidiga inbyggda telefonsvararen är borta samt möjlighet att spela av skärmen. När jag har också var en av ytterst få som använde FM radion förstår man att jag upplever det som ett helt nytt märke. Undrar om det är rätt väg att gå? Skall alla köra ren Android spelar märket mindre och mindre roll.

    Det jag saknar mest, faktiskt mer än tap to wake, är Sonyklockan. Utvecklad till fulländning och något jag använde flera gånger dagligen. Hur kunde man ge upp den? Har delvis börjat använda papperskalender igen och kollar den ofta för att jag tycker Googles är så dålig.

    Med det sagt: trots allt som försvunnit är jag väldigt nöjd. Snabbheten, skärmen och den förbättrade kameran med riktigt glas över optiken överväger trots allt.
     
    Last edited: 14 apr 2018