Tips: Första intrycken/omdömen av LG G5

Diskussion i 'G5 - Allmänt' startad av Mobilnörden2000, 19 mar 2016.

  1. Mobilnörden2000

    Mobilnörden2000 Teen Droid Bannlyst

    Blev medlem:
    14 jul 2013
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    124
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Info:
    Huawei P9 (EVA-L09)
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 9.7"
    Idag var jag på Dustin Expo och testade LG G5. Här är mina första intryck kring telefonen:


    Jag började med att ta en titt på själva G5an. När jag först tog upp den så påminde den en hel om Huaweis Nexus 6P men med en mycket tunnare profil som gjorde att mobilen kändes lätt. En detalj som jag också gillade hos G5an var att LG har kombinerat ihop fingeravtrycksläsaren med powerknappen, vilket betyder att lättheten för att tappa telefonen blir mindre. Något jag gillar mindre är att LG (för första gången känns det som) valt att sätta volym upp respektive ner på vänstra långsidan. Jag gillar inte detta eftersom att risken för att tappa telefonen blir markant större eftersom att man måste ändra greppet för att nå åt skärmen. Det jag gillar skarpt också att LG ännu en gång har lyckats hålla ramen runt telefonen väldigt tunn, ramen är tjockare än på förra årets G4a men fortfarande väldigt tunn runt skärmen. Detta resulterar i att telefonen blir liten för sin storlek på skärmen.


    Om jag går vidare till skärmen så har storleken sänkts från 5,5" till 5,3" i G5. Men upplösningen är densamma (Quad HD). Att storleken av skärmen har sänkts beror enligt LG på att fler användare föredrar en mindre skärm än 5,5". LG säger också att 5,3" placerar sig någonstans mellan alla olika telefoners skärmstorlekar och att LG G5 förhoppningsvis passar både män och kvinnor storleksmässigt. Men om jag själv skulle fått välja hur stor skärmen skulle ha varit på LG G5 så skulle det ha varit 5,7". Detta eftersom att jag föredrar stora skärmar framför mindre. Om jag går vidare till kvaliteten av panelen i LG G5 så har vi ingenting att klaga på. Den är precis lika bra som i LG G4. Som redan den hade en väldigt bra panel. Men LG G5 har en mycket högre ljusstyrka än vad G4an hade och detta märks genom att innehållet på skärmen syns väldigt bra på mässgolvet, något som fler mobiler brukar ha svårt att få fram.


    LG har utrustat LG G5 med en Snapdragon 820 processor från amerikanska Qualcomm. Detta är ett mycket smartare val än vad LG gjorde förra året då man utrustade G4an med ett Snapdragon 808 chippset istället för 810 som också fanns ute. När vi leker runt i G5an så flyger allt fram, bokstavligen flyger allt fram. En app som många telefoner brukar ta tid på sig att öppna är kameran. Dock så gäller detta inte LG G5, utan den öppnar kameran blixtsnabbt. Det fanns tyvärr inte möjligheten till att testa något benchmarkprogram på plats då åtkomsten till Wi-Fi inte fanns. LG G5 är en av de snabbaste mobilerna som vi testat.


    Ett av de största trumfkorten som LG G5 har är dess kamera. Detta eftersom att G5an inte bara har en, utan två kameror på baksidan. En huvudkamera på 16 megapixlar samt en vidvinkelkamera. Den bakre kameran tycker jag tar väldigt bra bilder. Men det är tillsammans med vidvinkelkameran som det blir häftiga bilder. När jag kombinerade dessa två kameror så fick vi fantastiska bilder. Denna funktion fungerar bra bra och jag tror att fler tillverkare kommer att låtas inspireras av LG.


    Modulerna till LG G5 fanns också att testa på plats. Det är nu känt att de som förhandsbokar en LG G5 får med kameramodulen. Jag började med att ta en titt på kameramodulen av alla tillbehör. Jag tycker inte att denna modul tillför så mycket mer än bara bättre batteritid, men jag är å andra sidan inte särskilt fotointresserad. Men jag skulle gärna sett att LG hoppade över denna modul för att istället satsa på något annat såsom en annan typ av modul, till exempel en motsvarighet till Sony Dxo One som tar bra bilder med hjälp av din iPhone. Sedan gick jag vidare till B&O modulen som också den är en modul. Denna modul omvandlar ljudet i din LG G5 från standard till 32 bitars. Jag upplevde en klar skillnad från andra mobiler med denna modul både med ett par Sennheiserlurar som LG hade samt med mina egna Bose QuietComfort 20. LG berättade också att modulen kommer att börja att fungera med andra smartphones i framtiden med USB Type - C, samt i dagsläget med PC. Det preliminära priset på denna modul är runt 1500 kronor. LG berättade också att man kommer att hålla modul-systemet öppet för tredjeparts-tillverkare, vilket skulle skapa en mängd fler användarområden för telefonen.


    Vid ett första intryck av telefonen så känns LG G5 som en grym mobil där kamera, prestanda, skärm och inte minst att den är modulär imponerar. Om det är något jag skulle önskat så är det att telefonen kunde varit vattentät samt att LG kunde ha lagt till en applåda i sitt egna system (dock så finns Nova Luncher för den som vill ha en applåda)


    Du kan gå in och läsa mer på:
    http://****.blogspot.se/search/label/LG

    //Rasmus
     
    Last edited: 23 apr 2016
    tontmobil, Incubus, DannyX och 5 andra gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Runt 1500 kronor för modulen var lite bättre än väntat. Jag var rädd för att den skulle kosta närmare 2000kr. Kameramodulen verkar gå lös på cirka 800-900 kronor.

    Håller med det inledande stycket om volymknapparna också. Det har alltid varit en av mina favoritsaker med G-serien med att ha dem på bakstycket, så det var något av en besvikelse.
     
    Mobilnörden2000 och TheBishop gillar detta.
  3. Mobilnörden2000

    Mobilnörden2000 Teen Droid Bannlyst

    Blev medlem:
    14 jul 2013
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    124
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Info:
    Huawei P9 (EVA-L09)
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 9.7"
    Jo men precis, B&O modulen kostar nog lite mer pågrund av den mer avancerade tekniken som den har.
     
    bernard gillar detta.
  4. grillchips

    grillchips Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2010
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Huawei P20

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P20
    Tack Mobilnörden, det där var trevlig läsning! Känner genast att min förhandsbokning av telefonen var rätt, ska bli riktigt kul att prova framförallt kameran.
     
    mdeletr, Mobilnörden2000 och bernard gillar detta.
  5. mdeletr

    mdeletr Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2011
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Min förhandsbokning också.....
     
    Mobilnörden2000 och bernard gillar detta.
  6. cobbe

    cobbe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    112

    MINA ENHETER

    Ni som har fått hem telefonen. Hur är den? Står mellan g5 och htc 10. Tycker jag mest hittar massa negativa videos så jag är väldigt tveksam.
     
  7. Maaah

    Maaah Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Den är grym! Själv har jag inga av dom små problemen som finns i diverse videos. Vidvikelkameran är grym och fingeravtrycksläsaren är blixsnabb. På produktbilder ser det ut som att kameran sticker ut jätte mycket, men den är nästan helt slät på baksidan.. Flytet i telen är helt underbart. Jag hade själv mycket skeptis inför denna telefon, men allt det försvann då jag packade upp den..
     
    hamsas gillar detta.
  8. Grebdroid

    Grebdroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2011
    Inlägg:
    164
    Mottagna gillanden:
    24
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Nexus 5
    ROM:
    5.0 stock LRX21O
    Info:
    Apex Launcher
    Hämtade ut min G5 för några timmar sedan och det jag märkt är att den inte riktigt laddar så snabbt som jag hade hoppats på. Sedan så verkar den bli väldigt varm också, dock så körde jag väldigt mycket multitasking för att få igång allt som jag vill ha.
     
  9. huskul

    huskul Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    2 901
    Mottagna gillanden:
    512
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    måste man väcka luren för att använda fingerprint eller är den som Huawei
    man lägger bara fingret på ?
     
  10. Wolfy

    Wolfy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    1 247
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    Vid laddning har jag med märkt att den drar på sig lite temp och att inte tala om laddaren.
    Men det har att göra med styrkan av laddningen vad jag förstår.

    Men när det gäller appar och tunga appar så är mobilen verkligen iskall i jmf med
    min gamla G3:a, den blev nästan för varm för att hålla i när man körde på lite streaming, video
    och tunga appar.

    Vad det gäller fingeravläsning och väcka mobilen så räcker det med att sätta fingret mot
    Power-knappen så läser den av fingret och tänder skärmen. Mm det är fel finger eller fel person så dubbelvibbrerar den
    och tänder inte skärmen.

    Man behöver alltså INTE trycka på knappen. Skulle man ändå trycka så läser den av fingret under tiden och låser
    därför upp mobilen ändå. Fel finger eller person i detta läget tänder fortfarande skärmen, men det står att fingret
    var felaktigt och mobilen ber dig lägga fingret igen.

    Kör man knockon så får man välja att lägga fingret på knappen eller alternativ upplåsning (pin t.ex.). Samma sak här med att skärmen
    tänds.

    Avläsningen av fingret går direkt, i stort sett ingen fördröjning alls och väldigt träffsäker på avläsning.
    Om avläsningen misslyckas upprepade gånger så inaktiverar mobilen fingeravläsning och kräver istället
    alternativ upplåsning (pinkod, knockkod, lösenord ect)
     
    bernard gillar detta.
  11. Grebdroid

    Grebdroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2011
    Inlägg:
    164
    Mottagna gillanden:
    24
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Nexus 5
    ROM:
    5.0 stock LRX21O
    Info:
    Apex Launcher
    Jag skrev tidigare att telefonen blev väldigt varm, men jag har märkt nu efter att ha lagt ifrån mig den en kort stund: Den blir sval otroligt snabbt!

    Fingeravläsaren är otroligt snabb, du kan i princip dra fingret över den och den hinner med att känna av fingeravtrycket för att låsa upp!
     
  12. Wideland

    Wideland Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2011
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hur verkar batteri tiden vara? Är det som håller mig lite skeptisk till att det blir g5.
     
  13. Wolfy

    Wolfy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    1 247
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    Alla mobiler behöver några laddningar för att nå maximal batterilängd, men efter en dag med
    lite surf, några samtal, en del spel m.m så har jag kanske 60-70% batteri kvar och enligt appen
    ca 21 timmar batteri kvar.

    Finns säkert de som tömmer batteriet på en halv dag, men då tar det 20 minuter att ladda den.
    För mig fungerar G5 som jag tänkt mig. Hade bra batteritid på G3:an och detta känns rätt likt om
    jag tänker tillbaka hur min G3 var som ny.
    Dock är min G3 var typ tom till kvällen med samma "mobilvanor" nu efter 2 års användning,
    så för mig är G5:an ett lyft.
     
    bernard gillar detta.
  14. Wideland

    Wideland Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2011
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Står och väger mellan G5 och S7 Edge. Htc 10 om nu Telenor skulle ta in den. Måste säga att G5 är den mest intressanta so far.
     
  15. thexps

    thexps Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2012
    Inlägg:
    882
    Mottagna gillanden:
    268

    MINA ENHETER

    Blev en LG G5 guld idag efter mycket velande. Har varit mer inställd på HTC 10 men idag bestämmde jag mig för en LG.

    Måste säga att det är ett väldigt bra bygge, trodde inte den skulle överträffa G4an men de tycker jag den gör. Baksidan är helt okej men fronten är jädrans snygg!
    Fastän deras gränssnitt är ganska plottrigt gillar jag den av någon anledning. Något mer optimerat och snabbare hade dock inte skadat. Men kommer inte byta till Nova som de känns nu iaf, och det är ett bra betyg.
    Kameran är bara helt galen... Vilka bilder!
    Bara använt den någon timme men så här långt är jag nöjd.

    Skall dock tillägga att jag kommer byta ut denna, passformen mellan modulen och telefon är ganska dålig med tydliga skarvar.
     
    Last edited: 29 apr 2016
    mdeletr gillar detta.
  16. fristil

    fristil Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    någon som upptäckt kvalitets problem???

    den där lilla silverkanten runt baksidan fattas det silver på 3 ställen på min, vid hörlursuttaget och på andra sidan toppen, ca 5 mm, sen vid knappen man trycker för att ta bort modulen
     
  17. thexps

    thexps Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2012
    Inlägg:
    882
    Mottagna gillanden:
    268

    MINA ENHETER

    Det skall vara så, det är till antennen om jag förstått det rätt.
     
  18. fristil

    fristil Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    tänkte nästan det .. såg lite ut så, var lika långt från kanterna på båda sidorna och exakt lika mycket.
    hade även problem med wifi'n kunde ansluta till routen men inget internet, löste det med en fast ip
     
  19. Wolfy

    Wolfy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    1 247
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    Prova att byta kanal på ditt wifi.
    Android har problem med vissa kanaler, haft detta på flera olika modeller.
    Oftast är det kanal 1 och 13 som är lite svajiga.
     
    mdeletr gillar detta.
  20. grillchips

    grillchips Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2010
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Huawei P20

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P20
    Så, några timmar in i mitt användande är jag toknöjd. Telefonen visade inga brister som tidigare påtalats (måste ju varit ett otroligt tidigt exemplar alternativt dålig batch som recensenter fick).

    Positivt:
    Kameran, WOW! Redan där är jag såld på telefonen. Vidvinkeln kommer jag använda flitigt.

    Kameragreppet kändes direkt lite överflödigt även fast jag bara monterade det för att se hur det kändes. Man får onekligen ett mycket bättre grepp men det var ju inget slide out slide in för modulerna direkt, satan va man fick slita. Det kommer nog enbart användas de gånger jag vet med mig att kamera är nödvändigt men jag inte orkar bära med mig min DSLR.

    Flytet i telefonen är riktigt rappt, trots att den i bakgrunden laddade ner x antal appar (dags att rensa upptäckte jag) så var det som om ingenting hände. Min förra HTC One M8 var betyyyydligt tröttare när en app laddades ner.

    UI't kommer nog ta en stund att vänja sig vid men det är snyggt och fräscht så det ser jag inte som ett problem, bara en vanesak.

    Volymknappar till vänster, jag fick aldrig uppleva volymknapparna på bakstycket som tidigare modeller haft så jag lider inte av flytten. Däremot kände jag spontant att det var mycket bekvämare att fixa volymen med tummen (har allt som oftast luren i vänsterhanden) än med pek- eller långfinger som jag fått göra på min HTC.

    USB type C. Ruggigt bekvämt. Inget snack. Stort plus.

    Smidig överföring mellan ny och gammal telefon via NFC.

    Fingeravtrycksläsaren är riktigt snabb och har inte felat en enda gång hittills. Gillas!

    Negativt:
    Modulerna sitter hårt och bra är väl det egentligen, men snudd på lite FÖR hårt.

    Telefonen verkar på bakstycket ha en liten liten liten inbuktning precis i kanten till modulen. Drar man fingret över skarven så känner man en liten kant, men det är egentligen inget problem för mig då jag ändå har på ett skal redan nu.

    Den smidiga överföringen mellan ny och gammal telefon verkar inte helt smärtfri, eller så har jag bara missuppfattat vad som faktiskt överförs. Konto överfördes men det var snarare mitt gmail-konto, allt annat verkar jag behöva logga in på igen. Hade varit trevligt med en sömlös överföring där nya telen är inloggad och klar. Kanske en säkerhetsgrej. Eller så har jag missat något.

    Jag har stängt av knappljud helt och hållet men likt förbannat vill tangentbordet låta när jag skriver sms och annat. Vafan?


    Edit: la till några punkter.
     
    Last edited: 29 apr 2016
    mdeletr gillar detta.