Diskussion: Första intrycken / omdömen Huawei Nexus 6P

Diskussion i 'Nexus 6P (2015) - Allmänt' startad av bernard, 19 nov 2015.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Eftersom Nexus 6P nu börjat dyka upp i diverse butiker och skeppas iväg från en rad olika operatörer är det förstås på sin plats med en tråd där vi kan dela med oss av våra intryck av telefonen.

    Vad tycker ni som lagt vantarna på Nexus 6P om telefonen? Lever den upp till förväntningarna? Är ni nöjda med kamera, skärm, ljud, mottagning, batteritid och inte minst byggkvalitet? Har ni hittat några buggar/barnsjukdomar?
     
    tyvar1 och chraist gillar detta.
  2. RNB

    RNB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Som tillägg till ovan vore det även väldigt välkommet om tillverkningsdatum för våra telefoner skrivs med, detta för att kunna isolera batcher och eventuella garantiärenden som kan kopplas till exempelvis en viss revision som frekvent återkommer.
     
    chraist gillar detta.
  3. Dreadl0ck

    Dreadl0ck Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2015
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    29
    Ni som har fått era - hur är skärmen tycker ni? Är den i klass med samsungs när det kommer till kontrast, ljusstyrka och "punch"?
     
  4. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Vem blir först att försöka böjja sin 6P? :)
     
  5. Hessi

    Hessi Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 188
    Mottagna gillanden:
    349

    MINA ENHETER

    Ingen! För här hänger det bara människor som har någonting innanför pannbenet :)
     
  6. rolle90

    rolle90 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2013
    Inlägg:
    586
    Mottagna gillanden:
    140

    MINA ENHETER

    har testat min 6p hela kvällten nu

    Ljud:
    testade några låtar via spotify samt youtube via 6p'n och min 2år gamla n5, och kan ju säga att det är ett ordentligt lyft, inte bara i volym utan även ljudkvalité. Ljudet är i min mening väldigt "fylligt" för att vara från en lur.

    Skärm.
    två ord kan beskriva den... "As Nice"

    det första jag märke då jag startat telefonen och lekte runder i menyerna och play store var hur responsiv telefonen är och otroligt snabb, faktiskt över förväntan. Det ända lagget jag märkt är då man väljer ett "Grafiskt lösenord" så laggar den till i samband med att den sparar det. men är rätt så säker på att det kan fixas via en systemuppdatering.

    Fingeravtrycksläsaren: blixtsnabb


    nog skrivit, fram med telefonen igen ;)
     
    bernard och knudsen777 gillar detta.
  7. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
  8. Guggenheim

    Guggenheim Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2013
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Jag tycker skärmen visar en lätt rosa nyans när man tittar på den rakt framifrån, vinklar man den några grader blir färgerna något vitare och i min mening mer korrekta. Vid extrema vinklar blir färgerna mycket mer rosa också. Kanske skulle kunna vara en defekt skärm, men inget jag stör mig mycket på. Dock är det mycket bra "punch" i färgerna, sneglade på gamla luren nu och insåg att det skulle vara mycket svårt att gå tillbaka till LCD - färgerna är för bleka helt enkelt. Högtalarna är av hög kvalitet, når höga volymer och detaljrikedom men saknar lite bas. Tycker att jag hör mer bas i högtalaren i min gamla Oppo Find 7A egentligen. Allt har flytit på perfekt i menyer osv, extremt responsiv överallt. Det mest imponerande är nog fingeravtrycksläsarens snabbhet och precision - den misslyckas i princip aldrig.

    Jag återkommer med eventuella problem och buggar om sådana uppstår :)
     
    bernard och 220volt gillar detta.
  9. RNB

    RNB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Något som vore väldigt uppskattat vore lite generell feedback om täckning i olika regioner och platser. Hur är mottagningen inomhus i stad/glesbygd? Hur är mottagning på svårtillgängliga platser, som i källare eller på vind, eller när mobilen är i dålig vinkel mot tillgängliga master? Intresserad då jag upptäckt att mottagningen i ett nybyggt bostadsområde som vätter åt ett visst håll givit mig ovanligt dålig täckning (på en annan lur än 6P). Lite generell feedback om täckning och hur stabil signalen är under en hel dag?
     
    Vipan gillar detta.
  10. galaxy81

    galaxy81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2013
    Inlägg:
    1 748
    Mottagna gillanden:
    1 196
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max
    Angående att du upplever en lätt rosa nyans när du tittar på den rakt framifrån. Kan det vara så att vitbalansen går åt ett mycket varmare håll än din tidigare mobil? Många skärmar idag är på tok för kalla/blåaktiga i vitbalansen.
    Har själv en iPhone 6S Plus som är åt det kalla hållet och när jag testa 5X som är uppmätt till det optimala 6500K så kändes den på tok för varm/gul till en början.
     
  11. Dreadl0ck

    Dreadl0ck Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2015
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    29
    Som ISF-certifierad och kalibreringsnörd fäller jag en liten glädjetår när folk börjar prata vitbalans och färgkorrekthet i telefoner. Det är så vackert *snyft*
     
    calle_d, Dockland, Gargo och 9 andra gillar detta.
  12. Arne Anka

    Arne Anka Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2011
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Är det någon som har fått 6p att fungera med bt i bilen? Läste på amerikanska forum att en del hade problem, speciellt med äldre bilar men där deras tidigare mobiler hade fungerat. Har själv en fem år gammal bil som inte klarar a2dp utan bara telefonidelen.
     
  13. Sandis

    Sandis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    413
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro 11” 2018
    Här kommer några första tankar...

    Skärmen
    Färgerna och svärtan är helt underbara (såklart). sRGB läget är även mycket uppskattat i mitt tycke!
    Vid extrema vinklar blir det regnbågseffekter (precis som på Nexus 6) och även vid mindre vinklar blir det mindre färgskiftningar i framför allt dom vita nyanserna (blir lite lätt grönblåa). Dock kan jag säga att idag på dag nummer 2 tillsammans med telefonen ser jag knappt detta längre, antagligen för att jag helt enkelt vant mig...
    Totalt sett är jag mycket nöjd med skärmen!

    Högtalare
    Mycket bra högtalare, som natt och dag jämfört med Nexus 5X! Dock en liten bit kvar gällande ljudkvalitén jmf med Moto X Style...

    Kamera
    Hade tänkt gå ut å fota lite idag men de va svinkallt så tar det senare. Har dock fotat en hel del med sambons Nexus 5X som ju har samma sensor och tycker lätt att detta är den bästa smartphone kameran någonsin.

    Fingeravtrycksläsaren
    Hade redan prövat den på Nexus 5X men fungerar precis lika bra här, dvs snabbt och korrekt. Mycket imponerad! (blev aldrig imponerad av S6:ans dito tex)

    Mottagning
    Finns ingenting att klaga på här, har ungefär samma signalstyrka med denna som med mina tidigare telefoner, undantagen är S6:an som hade sämre och Nexus 5 som hade lite bättre signalstyrka (se signatur för alla modeller).
    Får ut 32/2 på 4G där jag bor (har dålig mottagning) och 110/350 på wifi på min 100/100 fiberlina.

    Byggkvalité
    Känns riktigt grym var första tanken!
    Telefonen är lite mindre än Nexus 6 och lite större än Moto X Style. Känns väldigt tunn vilket är ett stort plus i min bok!
    Knapparna sitter bra och känns bra när man trycker på dom.
    Blir lite fingeravtryck på baksidan med den gråa/svarta modellen men lätt att torka bort (till skillnad från Nexus 6 där det tog en halvtimme även med microfiberduk ;) ) och syns knappt ändå.

    Mjukvara
    Har inte hittat några buggar och har faktiskt inte sett något hack eller lagg i mjukvaran alls än. Full pott! <3

    Batteritiden återstår att se efter en vecka eller så...


    EDIT:
    Glömde förstås GPS
    Har bara hunnit testa en gång ännu men låser på ~6 meter på några sekunder, inget exceptionellt men de va oxå första gången jag testade så helt ok!
     
    Last edited: 20 nov 2015
    VittsjoSverre, galaxy81, bernard och 4 andra gillar detta.
  14. RaJ

    RaJ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2012
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Ja, då är det väl min tur att lämna något form av resumé...

    Jag har använt telefonen i ca 12 timmar... Så det jag presenterar är mer eller mindre bara första intrycket!

    Byggkvalité
    Från första ögonkast till att telefonen faktiskt låg i min hand - gav sken av bra bygge! Och känslan är varken förvrängd eller motsagd nu efter dessa timmar. Telefonen känns solid!

    Batteri
    Vore högst korkat att faktiskt gå in och verkligen hylla eller klanka på. Rent för dåligt med praktiserande med telefonen + att den enbart fått en laddning. Så detta får jag återkomma till när batteriet "satt" sig. Emellertid så tycker jag att det är värt att nämna, att energisparfunktionen, även om det är mjukvara, gör mycket på sig!

    Kamera
    Jag är annars inte speciellt intresserad av kamera på telefonerna jag förbrukar. Emellertid så bjuder 6P in till intresse med en jävligt fin kamera. Tar bra bilder, är relativt snabb! Så jag kommer nog börja ta en hel del bilder, även med mobilen härefter.

    Skärm
    Skärmen är jävligt bra, för mina ögon ;) Jag är ingen person som har kunskapen i att bedöma grafik eller dylikt. Emellertid, så är skärmen skarp och klar i sin upplösning. Mycket mer kan jag faktiskt inte säga. Men detta hänvisar jag till min ignorans i ämnet!

    Mottagning
    Nu kommer jag direkt ifrån Nexus 6... Men jag vill faktiskt tro att saker och ting blivit betydligt bättre vad det gäller mottagning. Det känns så iallafall. På områden som WLAN, mobilnät och även blåtand. Det känns som om jag som användare bjuds på något bättre hårdvara här. Har inte jämfört "specsen" mellan telefonerna så jag vet ärligt inte om det finns någon skillnad på papper. Å andra sidan bryr jag mig inte heller - placebo är också väldigt tillfredsställande ibland ;)

    Övrigt
    Det har gått allt för få timmar för att komma med något konkret. Vill ändå dela med mig av mina upplevelser. Något jag känt av när jag använt kameran, är att det till synes drar ganska bra med batteri och telefonen känns varm. I övrigt så känns telefonen som sagt väldigt solid i sitt bygge, den är snabb, mjukvaran känns stabil, samspelet med hårdvaran känns perfekt... Fingeravtrycksläsaren är betydligt mycket bättre än vad jag vågat föreställa mig. Så denna vill jag ge ett + i kanten :)

    Tack för mig!

    Delar med mig av lite bilder som jag tagit i all hast.
     

    Bifogade filer:

    calle_d, foxman, TintinCeder och 3 andra gillar detta.
  15. hasse77

    hasse77 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2012
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Jag tror faktiskt inte att det är placebo, just telefoni & nätverk är ju deras huvudsakliga verksamhet.:)
    Men samtidigt var det väl samma visa med Motorola en gång i tiden...
     
    RaJ gillar detta.
  16. kernehed

    kernehed Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2010
    Inlägg:
    183
    Mottagna gillanden:
    95
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy 23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy 23 Ultra
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    OnePlus Nord 2
    Jag måste säga att telefonen är helt sjuk, över förväntan!
    Det enda jag har att klaga på är att den är varm efter jag laddad ned/uppdaterat alla appar samt när jag uppdaterade mjukvaran. Är det fler den blev varm för då?
     
  17. hasse77

    hasse77 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2012
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Enligt flera recensenter på Youtube har just uppdateringar (nedladdningar av alla appar till nya enheten första gången) gjort telefonen något varm, men ej oroväckande varm. Var flera som hade mätt värmen (värmekamera och synligt angivna temperaturer) efter ha spelat tyngre spel, där andra telefoner var varmare än 6P. 810 i telefonen "throttlar" rätt väl utan att det upplevs vid användande av telefonen, vilket några verkade rätt imponerad av.

    Men nej, du behöver inte oroa dig för värmen. Fortsätt bara att njuta av telefonen nu. :)
     
  18. medic

    medic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Nexus 6P
    Platta:
    Sony Z4
    Kommer från en Nexus 5.

    Tyngd. Känns väldigt gedigen (utan att ha provat böja den).
    Ok skärm. Har svårt att vänja ögonen (haft mobilen i 1 h)
    Bra kamera!
    Svår att hålla.
    Fingeravtryck! (skitcoolt tycker jag!).
     
  19. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Det där är helt normalt för vilken telefon som helst idag. Den får jobba ganska hårt när den laddar ner appar och uppdateringar så det är inget att oroa sig för.
     
    knudsen777 och hasse77 gillar detta.
  20. Irlut

    Irlut Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2011
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6P
    Haft telefonen i ungefär 48h nu. Jag håller med folk ovan om att det är en jävligt trevlig lur. Kommer från en Nexus 5 och hade tills häromdagen också en Nexus 9.

    Skärmen
    Jag gillar den som fan. Jag gillar varma färger så jag kör i standardläget. Exaktheten är nog inte helt lysande, men det kan jag leva med.

    Högtalare

    Mycket bra. Inte lika mycket ljud som i en Nexus 9, men otoh är det också en betydligt större enhet.

    Kamera
    Den håller så att säga lovad standard. Strålande bildkvalitet (nästan jämförbart med systemkameror med mindre sensorer, typ Micro 4/3) i dagsljus. Självklart sämre i svagare ljus, och den tappar kvalitet än en systemkamera. Om man äger en N6P är det helt meningslöst att släpa med sig en kompaktkamera om man inte vill ha optisk zoom.

    Fingeravtrycksläsaren
    Jag har haft lite problem med att den inte läser när jag sätter dit fingret slarvigt, men jag misstänker att det är handhavande snarare än hårdvaran.

    Mottagning
    Har ärligt talat inte märkt något speciellt. Jag bor och jobbar i Kista, så mobilnätet här är väldigt väl utbyggt. Fick nyss 40/15,5Mbps via 4G. Min accesspunkt är kvalificerat skräp men lyckades prestera 106/122,5Mbps via 802.11n 5GHz. Väldigt spännande eftersom att min uppkoppling ska vara 100/100Mbps ;)

    Byggkvalité
    Väldigt bra. Jag har dock stoppat på ett skal (Adopted från Google Store) eftersom att det var så mycket snack om trasiga telefoner.

    Övrigt
    Luren är väldigt snabb. Det var ett ganska enormt hopp från N5 och N9 faktiskt. Något som verkligen märktes var att det plötsligt går mycket fortare att få igång anslutningar med WiFi och bluetooth. Min N5 var rätt långsam på sånt, men N6P:n är vansinningt kvick.
     
    VittsjoSverre, knudsen777, bernard och 1 annan gillar detta.