Tips: Folk som funderar på ersättare till Google Nexus 5X

Diskussion i 'Mi & Mi Note' startad av sunemangs, 14 feb 2018.

  1. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Hej alla glada. Köpte mig en Xiaomi A1 pga att det är ju bara en tidsfråga innan 5X:an råkar ut för bootloop. Sen kändes 1700 inte nått att snacka om direkt.

    Efter 2 dagars användande så kommer lite synpunkter som kanske kan vara till hjälp för någon som gillar stock Android men inte vill punga ut med närmare 10000kr för en pixel 2.

    Ok, here we go.

    Vi kan börja med det negativa med A1 som jag märkt efter 2 dagars användande.

    En app vid namn Caping var installerad, vad jag sökte mig till var det någon IM-app som var installerad beroende på var telefonen var tillverkad.
    Gick att avinstallera så var väl en mindre negativ sak.

    Volymknapp upp registrerar inte lika lätt som ner, inte mycket och med skal så verkar den biten löst sig så inte så värst negativ sak det heller. Kan ju även bara vara detta exemplar.
    Volymknappen är ytterst lite lös, men jämför man man 5X så har den passform som en Rolls Royce.

    Telefonen går inte använda utan skal, på tok för hal vilket i princip varenda telefon i dagsläget är så det är ju som det är.

    Inga on-screen-buttons (bak, hem, senaste appar) utan permanenta nedertill.
    Ordningen är som gamla Samsung där bakåt är till vänster vilket är en vanesak men det kommer alltid jag se som en negativ sak då man är högerhänt och blir en jävla böj på tummen hela tiden.

    Knappljud, har vant mig att ha det på vid bakåt, hem, öppna mappar osv. På A1 så fungerar det också förutom att det är tyst på bakåt, hem och senaste apparknappen.

    Uppdateringar, 8.1 tycker jag mig haft på 5X rätt länge men bara 8.0 än sålänge på A1:an.

    Fingeravtrycksläsaren sitter aningen för högt för att vara optimalt, inte någon större fara bara att den var bättre placerad på 5X.

    Ingen notifieringslampa vad jag sett, ser en vit rackare lysa då den laddas men vid notifieringar lyser den med sin frånvaro, inte heller sett något i inställningar om denna.

    Kamera-appen är Xiaomis egna vilket inte kanske är något negativt, däremot så verkar inte skiten komma ihåg tex blixt på auto eller HDR på.
    På tal om HDR verka det bara vara av eller på, inget autoläge.
    Väljer man porträttmode(suddig bakgrund) går det inte sätta på HDR osv, då hoppar den ur det läget till normala läget. Kanske är så på andra telefoner också.


    Det positiva jämfört med Nexus 5X:

    Fingeravtrycksläsaren, precis lika bra som i 5X men bra mycket snabbare. Då det inte sitter någon kamera ovanför så behöver man inte oroa sig för att skita ner linsen.

    IR-sändare, perfekt att ha om batterierna i fjärrkontrollen skulle ta slut och man har inga batterier hemma. Eller varför inte trolla lite hos folk? :)

    Ljudet i externa högtalaren verkar både lite rikare och högre trots nedåtriktad högtalare.

    Bakåtknapp, hemknapp samt senaste apparknapp sitter lite längre ner än på 5X vilket är skönare. Apparna i dockan hamnar således lite längre ner vilket är skönare också.

    Blåtand verkar bättre då 5X klippte ljudet ibland då man hade den i fickan, inte råkat ut för detta med A1:an.

    Skärmen är bra mycket skarpare och tydligare trots samma upplösning, natt och dagskillnad. Verkar vara grymt ljusare också, har typ 20% om knappt det och nästan det är för ljust.

    Snabbhet i mjukvaran, detta är nog den största skillnaden. Om 5X var en V70 så är A1 en Ferrari.
    Tex uppdatera appar i Play Store, 5X = hämtar, installerar.............................................................................klar.
    Uppdatera appar i Play Store med A1 = hämtar, installerar....klar.
    Samma sak med att starta appar och framförallt starta de igen efter ett tag. Känns nu som om 5X skulle haft en mekanisk hårddisk i sig och A1:an en SSD.

    Minneshanteringen, skulle man förklara skillnaden så bara tänka sig att om 5X skulle haft 256mb ram, sådan skillnad är det om inte ännu mer.

    Batteritid, beror väl lite på vad man gör men 2 tim skärmtid på 5X och det var inte mycket kvar i batteriet. A1:an hade efter 2 tim skärmtid 75% kvar.
    Detta var efter första laddningen så det brukar väl bli bättre efter ett par gånger också.
    Nu har man 50% kvar och 4 tim och 10min skärmtid. (21 tim sen senaste laddning)

    Kameran har jag inte testat direkt, bara enstaka foton och kanske lite sämre utan blixt i mörkare miljöer, med blixt kanske aningen bättre.
    I bra ljus kan jag tänka mig att det är hugget som stucket. Video testade jag lite snabbt i rätt mörk miljö och bildkvaliteten var väl lite sämre tror jag än 5X.

    4GB ram istället för 2GB, 64GB lagring istället för 32GB. Detta för ca 1700kr vilket är rätt svårslaget. 5X kostade väl runt 2700kr.

    Istället för mjukvaruknappar på skärmen som man måste svepa nedåt uppifrån, eller uppåt nerifrån eller ibland peta på skärmen för att de ska komma fram och sedan trycka på de, så även fast de är släckta på A1:an så räcker det med ett tryck.

    Mitt betyg med allt i åtanke så ger jag 5X betyget 3/10(2 av de är för stock android) och A1 8/10.

    Sitter du på en 5X så skulle jag säga att vänta inte längre utan köp en A1 så fort du kan innan du får bootloop.

    Edit: Efter lite längre tid med telefonen så finns det en notifieringslampa. En annan sak man märkt är då man vrider på telefonen så ändrar den från portrait till landscape och tvärtom klanderfritt vilket inte var fallet på Nexus 5X som man vred på den och fick smälla till den nästan för att den skulle fatta.

    Tycker även att ljudet då man pratar i telefonen är bättre, hur man själv låter har jag dock ingen aning om, ingen som klagat iaf.
    Inväntar 8.1 så man får mörkt tema på notifiieringsmenyn då man har ett mörkt wallpaper. Vitt är man ingen beundrare av direkt.
     
    Last edited: 23 feb 2018
    stelex, Nero, cogli0ne och 9 andra gillar detta.
  2. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Härligt att läsa dina synpunkter! Jag har själv en A1 och håller inte med om allt, men det är helt OK att tycka olika! :)
    I det viktiga håller jag med: Attans vad mycket mobil för pengarna!!
     
    stelex och bras_7 gillar detta.
  3. Arju

    Arju Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2013
    Inlägg:
    489
    Mottagna gillanden:
    268
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel
    ROM:
    Dirty Unicorns
    Info:
    Nova Launcher Prime
  4. bras_7

    bras_7 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2017
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    274
    Operatör:
    Fello /Tele 2
    Telefon:
    Realme 8 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello /Tele 2
    Telefon:
    Realme 8 5G
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4 Plus WiFi+LTE Editi
    Tack för en bra recension har haft min A1 i ett par veckor och jag är nöjd . Man får ju mycket lur för pengarna.
     
  5. nilzie

    nilzie Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    202
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

  6. Nikolas

    Nikolas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2018
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    Nokia 6.1 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nokia 6.1 Plus
    A1 är inte förstor eller håller man den smidigt med en hand ?
     
    Last edited: 16 aug 2018
  7. Nikolas

    Nikolas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2018
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    Nokia 6.1 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nokia 6.1 Plus
    Flytet bra jämfört med nexus 5x?

    Damma av min nexus 5x för att gå tillbaka till Android.
    Men jämfört med iPhone 7 så va de stor skillnad på flytet.. nu har nexus några år på nacken iof.

    Och specen på A1 verkar betydligt bättre på pppret
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    iPhone 7 var en premiumlur till att börja med, och hade ett introduktionspris på runt 7490:- oktober 2016. Nexus 5x kom i september 2015 och kostade 3990:-. iPhone 7 var nästan dubbelt så dyr med andra ord, och kom ett år senare. Blir en riktigt knepig jämförelse :)

    Om du jämför A1 mot iPhone 7 kommer sistnämnda totalt krossa förstnämnda på samtliga punkter. Jämför du däremot med Nexus 5x är A1 förstås betydligt bättre på samtliga punkter.

    Har du en iPhone 7 och vill uppgradera kommer du behöva gå upp till åtminstone Snapdragon 660 för att användarupplevelsen skall bli någorlunda jämförbar.


    Bara för att ta ett exempel: Iphone 7 får runt 170k poäng i AnTuTu benchmark, Nokia 7 Plus ligger på runt 150k (Snapdragon 660), Xiaomi Mi A1 ligger på ca 80k poäng och Nexus 5x ligger väl säkert på ~40k-50k.


    Förresten - om du har möjlighet vore det lite roligt om du kunde testa köra senaste AnTuTu på Nexus 5x. Jag kan inte hitta något resultat för v7.0 för Nexus 5x: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.antutu.ABenchMark
     
    Last edited: 16 aug 2018
    Gustav Karlsson gillar detta.
  9. Nikolas

    Nikolas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2018
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    Nokia 6.1 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nokia 6.1 Plus
    Tack för ett utförligt svar!

    Haha jo kanske lite väl skev jämförelse :cool:
    Men blir bortskämd med ett bra flyt efter kört 7:an länge.

    Så är man snål och vill inte hosta upp massa pengar på flaggskepps lur men vill tillbaka till android.

    Ska köra ett test ikv på Nexusen och se resultatet
     
    bernard gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är nog sunt, speciellt med flaggskepp som idag kostar upp till ~15 000 kr :eek:

    ...men allt under Snapdragon 660 kommer ha väldigt svårt att matcha iPhone 7. Apple har väldigt kraftfulla chipp.

    Här är en lista på lurar med Snapdragon 660, 835 och 845: Mobiltelefoner'

    Du måste sikta på åtminstone Mi A2 om du skall ha något som ligger lite närmare din iPhone 7, men samtidigt komma så billigt undan som möjligt. Mi A1 kommer definitivt inte att hålla. För närvarande är Mi A2 den billigaste Snapdragon 660-luren på svenska marknaden. Handlar du från Kina är utbudet lite annorlunda så klart.


    Ett tips är sedan att aktivera utvecklarinställningarna och ställa ned animationen från 1x hastigheten till 0,5x hastigheten. Gör lite för flytet.

    2500 kr är fortfarande betydligt mindre än vad du fick ge för Nexus 5x, och blott en tredjedel av vad du gav för Iphone 7 : Xiaomi Mi A2 32GB (Mobiltelefon)

    Du kommer dock fortfarande få kompromissa med bland annat kameran vs Iphone 7, men det förutsätter jag att du är villig att göra med tanke på att du överväger Mi A1 :)
     
    Last edited: 16 aug 2018
  11. Nikolas

    Nikolas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2018
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    Nokia 6.1 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nokia 6.1 Plus
    Många bra tips!

    Aldrig köpt en telefon för mer än 2500 :money:
    Nexusen billigt på utförsäljning och 7:an riktigt billigt begagnad.

    Kameran är jag inte noga med alls, använder den så sällan ändå.
    Köpa från kina eller beg är de jag får siktar på för att få mest prestanda för lite pengar.

    Helst en mi6, men 3k från Kina utan garantier är lite mycket pengar.


    Nexusen, 66034 i benchmarktestet
     

    Bifogade filer:

    bernard gillar detta.
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, Mi 6 är ju betydligt närmare "flaggskeppsprestanda" med Snapdragon 835, men som du säger blir det svårt att komma under 3k då. Mi6 ligger på runt 200k i tex AnTuTu.

    Tack för resultatet - 66k var ändå mer än vad jag trott :)