Fonepad

Diskussion i 'ASUS' startad av Jerskiboy, 3 apr 2013.

  1. Jerskiboy

    Jerskiboy Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2011
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hejsan

    Snart går det att köpa Fonepad och vad jag har läst är att vi i Sverige kommer att få den utan bakre kamera, men med 16Gb istället.
    Jag har också läst att den med bakre kamera har istället 8Gb.

    När jag nu tittar runt på ebay ser jag att den går att beställa via Taiwan och då har den både bakre kamera och 16Gb.

    Nån som har koll på hur det ligger till?
     
  2. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Allt som egentligen står om den på https://www.asus.com/Tablets_Mobile/ASUS_Fonepad/#specifications är att 8Gb vs 16Gb och bakre kamera vs ingen bakre kamera "May vary by SKU and country."

    Det är väl fullt möjligt att det även finns 16Gb modeller med bakre kamera.

    Ärligt talat vet jag inte om en bakre kamera på 3MPixel är så mycket att sakna. Jag har beställt en då jag saknar en smidig platta med 3G. Hade funderat på en Nexus 7 med 3G men då jag redan har en vanlig Nexus 7:a så tillför det inte så mycket att skaffa ännu en sådan. Då jag utvecklar Android appar så finns det ett mervärde för mig att ha en blandad kompott av fabrikat och modeller i min närhet och så dök denna upp till ett överkomligt pris, med smidigt format och 3G. Dessutom är den Intel baserad och jag har bara ARM baserade Android enheter än så länge.

    På de plattor jag har och har haft så har jag nästan aldrig använt de bakre kamerorna på de som har sådana. Frontkameran fyller en funktion för ansiktsupplåsning och videosamtal (t.ex. Skype) men den bakre är ganska överflödig. Men visst, i det här fallet när man faktiskt marknadsför plattan som ett alternativ till en telefon så kan ju en bakre kamera vara motiverat. Antar att ASUS Sverige inte riktigt tror på supersize-telefon-idén och räknar med att folk skall köpa den för att ha som surfplatta i första hand och således valde en variant utan bakre kamera.
     
    Jerskiboy gillar detta.
  3. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Nu har den dykt upp (igen) i vissa webbutikers sortiment och på både Dustins och Inets sida så ser det ut som att vi får en 16Gb modell med både främre och bakre kamera. Dock går uppgifterna isär vad det gäller antalet megapixlar på den bakre kameran men skall man tro Asus officiella specifikationer så verkar det vara Inet som har rätt som skriver att den har 3Mpixel. Dustins sida säger 5Mpixel.
     
  4. bävern

    bävern Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Är också inne på att skaffa mig en Fonepad, ett annat alternativ är no.1 p7 eller no.1 mini pad som den också kallas, problemet är vem man i så fall vågar köpa ifrån då den bara verkar finnas i Asien, släpptes för ett par dagar sedan och ser ut som en ipad mini, länk till info om produkten:
    http://www.gizchina.com/2013/04/14/...d-mini-clone-with-2gb-ram-on-sale-18th-april/

    Fonepad går även att förboka på amazon i England för £180 med gratis frakt.
     
  5. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Amazons bilder är utan bakre kamera och informationen om eventuella kameror lyser med sin frånvaro. Det är också olika artikelnummer hos Amazon jämfört med de svenska webb-butikerna.

    Amazon.co.uk: ME371MG-1B038A
    Dustin: ME371MG-1B048A
    Inet.se: ME371MG-1B048A

    Det kliar dock i fingrarna att beställa den från Amazon istället. Det skiljer trots allt en 5-hundring.
     
  6. bävern

    bävern Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Så noga har jag faktiskt inte kollat. Tänkte använda plattan som mobil ett tag under förutsättning att den får plats i någon ficka och en kamera av kvalitet hade varit önskvärd, hade nog hellre sett att Fonepaden kostade någon hundring till och då med en hyfsad kamera.
     
    Last edited: 19 apr 2013
  7. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    £187.49 blir det från amazon då de ändrar till svensk moms om man beställer till Sverige.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  8. Janne303

    Janne303 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2011
    Inlägg:
    2 263
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV
    Huh? Svensk moms från UK? Njaaa. Man betalar landets moms man handlar i (inom EU) Eller menar du amazon i USA? Har aldrig fått ändra till svensk moms när jag köpt från amazon.co.uk

    Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2
     
  9. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jag är helt på din sida, momsen borde betalas i landet man handlar från, men faktum kvarstår att de räknar om priset och lägger på 25% istället för en engelska momsen på 20% om du förbokar en. I mitt fall så spelar det dock ingen roll eftersom jag köper den i första hand för att jag vill ha en intel-baserad enhet för framtida testning av mina appar. Med andra ord jag får tillbaka momsen så priset blir detsamma i slutänden för mig.

    Bildbevis:
    [​IMG]

    Mer bevis:
    Amazon.co.uk Help: VAT Rates
     

    Bifogade filer:

    Last edited by a moderator: 22 nov 2018
  10. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Tips... om man är momsregistrerad så kan man koppla sitt VAT nummer till sitt Amazon konto så lägger de inte ens på någon moms. Det förenklar ju dessutom bokföringen en smula sen när det blir dags för det.
     
  11. bävern

    bävern Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Jag har för mig att företag baserade i andra länder inom EU måste ändra till svensk moms om de säljer för ett visst belopp till svenskar.

    Jag har råkat ut för samma sak när jag handlat från amazon uk tidigare.

    Beställde du från amazon kaffet?

    Hur ser du på möjligheten att kunna köra Windows 8 alternativt RT på den, man kan väl banta ner en Windows version om jag inte missminner.
     
  12. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Gjorde en beställning tidigare idag men gjorde en cancel på den och gjorde om den efter att ha matat in mitt VAT nummer och fått det aktiverat. Så nu blev det £149.99 direkt. Det går att välja snabbare fraktsätt om man inte vill köra på gratisfrakten men jag har ingen brådska så jag körde med gratisfrakt alternativet.
    Windows RT är väl ARM baserad (eller?) så den går väl bort direkt. Windows 8 däremot kanske i teorin skulle gå att köra men med 16Gb lagring så, nja... även om det mot förmodan finns drivers för all hårdvaran, så är jag skeptiskt.

    Sen att folk lyckas köra Linux i olika former på nästan vad som helst i hårdvaruväg är ju en helt annan sak då Linux är opensource till skillnad från Windows.
     
  13. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    De måste väl nästan skrivit fel då på dustin, ser man på bilderna så finns ingen kamera. Här i Finland står det inget om en bakre kamera. Är då också ME371MG-1B048A.
     
  14. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jag är också lite inne på den teorin. Går man in på Asus svenska sida så har de inte med någon bakre kamera i sina specifikationer och för bara några dagar sedan hade de med en bakre kamera i specifikationerna.

    Så om Asus ändrat från 2 kameror till 1 kamera på deras svenska sida så känns det troligt att det faktiskt bara blir en frontkamera på den modell som lanseras i Sverige.

    En annan teori kan ju vara att de helt enkelt inte vet säkert vilken modell det blir och hellre lovar för lite än för mycket.

    För min del spelar det ingen större roll. Har nästan aldrig använt något annat än frontkameran på de plattor jag har.
     
  15. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Ser också att Dustin säger 2 kärnor, Inet.se säger 4 kärnor men om jag inte är helt ute och cyklar så har den väl bara en kärna?
     
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Den har blott en kärna. Vi är sannolikt färdiga med vårt test av apparaten imorgon om det är av intresse, så håll i sådana fall utkik på bloggen.
     
    kallt_kaffe gillar detta.
  17. bävern

    bävern Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Okej, får se om det blir denna eller den från Kina, känns ju lättare att hantera eventuella garantiärenden inom EU.

    RT är som du säger ARM, men du brukar ju gilla att fixa ihop bra saker, så Windows 8 tror jag du löser kaffet, jag vet inte men borde man inte kunna banta ner en version till 5-8 gb, hur många gb är win 8 på i originalutförande?

    Linux skulle i och för sig också vara ett alternativ.

    Vad har du för planer för plattan, något speciellt som ska utvecklas?

    Hittade denna infon om processorn
    http://www.cpu-world.com/CPUs/Atom/Intel-Atom Z2420 - DG8064001195908.html
     
  18. bävern

    bävern Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Du kan inte lämna lite omdöme redan nu, hur är flytet? Hur är den att surfa på? Läste något om att skärmen lätt får repor, hur upplever du det? Blogg?
     
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nu kan vi lämna ett omdöme: https://swedroid.se/asus-fonepad-recension/
     
  20. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Tyvärr... Nu för tiden brukar jag inte ens roota min enheter. Den tid jag lyckas få över använder jag numera till att underhålla min app External Keyboard Helper Pro och den långsikta planen är väl att också göra lite fler appar.