Fonepad

Diskussion i 'ASUS' startad av Jerskiboy, 3 apr 2013.

  1. bävern

    bävern Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Tack för en utförlig recension, den största besvikelsen var nog plasten istället för glas på displayen, inte konstigt att den lätt blir repad då. Att allt inte skulle gå som smör förstod man men att de snålat in och ersatt glaset känns kasst.

    Jaså synd, appen känner jag igen kaffet:) det var ju jag som började skriva lite önskemål om en sådan app med lite idéer om funktioner med mera, det var under tiden som jag ägde xoomen, appen verkar riktigt bra sett till omdömet, får testa den själv när jag får tag på en androidplatta.
     
  2. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Ah, tyckte väl att ditt nick kändes bekant.

    [offtopic]Jo appen är populär bland de som har nytta av den. 4.8 av 5 i snittbetyg med 827 stycken som gett den betyg är inte fy skam. Den passerar 20.000 sålda vilken dag som helst nu och populärast är den i Tyskland som står för över en tredjedel av försäljningen. Tyvärr fick Google i och med Android 4.1 till sist tummen ur och lade till stöd i Android för ett ganska stort antal layouter så försäljningen har haft sin peak och är lite på nedåtgående. Den ger dock fortfarande betydligt mer flexibilitet än Googles inbyggda stöd och Nexus 7 som aldrig haft något annat än Android 4.1 eller nyare står faktiskt för 9.15% av installationerna.[/offtopic]
     

    Bifogade filer:

  3. bävern

    bävern Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Det är riktigt imponerande, minns att du sa att tyskarna var glada för appen redan vid lanseringen.
    Jaså, det visste jag inte att google fixat, har ännu inte ägt någon enhet med 4.1 eller senare.

    Ligger din beställning av Fonepad kvar även efter Swedroids recension, själv kommer jag nog avvakta och se om något annat dyker upp, blev besviken på plastdisplayen och hur dåligt den reagerar på tryck, synd att releasen av kommande Nexus 7 lär dröja även om den kommer att visas upp om en månad.
     
  4. Jerskiboy

    Jerskiboy Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2011
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag fick min Fonepad idag från Taiwan. Bakre kamera på 3.2Mpixel och 16Gb internminne. Rolig leksak :)
     
  5. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Vad slutade notan på? Åkte du på tull+moms? Hur upplever du digitizern?


    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  6. Jerskiboy

    Jerskiboy Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2011
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag fick betala 167kr för tullavgifter. Totalt gick väl allt på ca 2200kr.
    Helt ok platta för det priset + att den går att ringa med
     
  7. bävern

    bävern Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Är din enhet med plast istället för glas på displayen precis som de skrev om i Swedroids recension, har du också bekymmer med att den missar dina tryck på skärmen med jämna mellanrum, alltså själva digitizern som kaffet frågade om?
     
  8. Jerskiboy

    Jerskiboy Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2011
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Visst förekommer det missar i trycken. Ibland inget alls och ibland suger det. Men i stora hela är det ok.
    Jag tror det är plast, men inga repor än så länge. Puh :-D
     
  9. bävern

    bävern Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Har du fått din? Hur upplever du flytet, är plastskärmen ett stort problem?
     
  10. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Den skickades i fredags och då jag valde gratis frakten så tar det nog en tag till innan den dyker upp. Tror det stod 12 maj som beräknad leveransdag men förhoppningsvis går det snabbare än så.
     
  11. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Då dök den upp till slut. Tog exakt en vecka att få den med gratisfraktalternativet hos Amazon.co.uk men då var det ju också en röd dag i onsdags då den enligt paketspårningen anlände i Malmö så det gjorde nog att det tog ett dygn extra.

    Pris: £149.99 (ex.moms) vilket blev 1532,77kr med MasterCards växlingskurs som den var för en vecka sedan. Köper man den som privatperson får man lägga på 25% på priset då Amazon lägger på svensk moms om man beställer till Sverige.

    Laddaren som följer med har engelsk kontakt och tyvärr är det inte som med Samsungs adaptrar där man lätt ersätter den engelska pluggen med en vanlig "apparatkabel" utan denna får hamna i någon "bra att ha låda" för att samla damm.

    Den har bara frontkameran och 16Gb internminne precis som den Nordiska varianten enligt uppgift skall ha.

    Vad gäller firmware så finns svenskt språkstöd och även det inbyggda tangentbordet har stöd för svenska. Troligen är det samma firmware som på de Nordiska varianterna men jag bifogar en skärmdump om någon som köpt en i Sverige vill jämföra:

    EDIT: Ser att mina modellnummer, versioner osv. exakt matchar de i skärmdumpen från Swedroids recension.

    [​IMG]

    Jag har inte hunnit testköra den så mycket så jag ber att få återkomma med reflektioner när jag testat lite mer.
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 3 maj 2013
  12. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Har inte hunnit testa så jättemycket ännu men jag tycker den flyter på ganska bra. Har testkört Max Payne, Asphalt 7 och Epic Citadel och jag tycker den orkar med bra. Har dock bara i princip startat spelen och konstaterat att det känns som det flyter på som det ska.

    Det känns som att skärmen lätt samlar på sig fingeravtryck men i övrigt märker jag ingen skillnad vid vanlig användning. Något problem med respons från touchen har jag inte heller upplevt ännu.

    Någon telefonfunktion har jag inte testat och det är nog tveksamt om jag kommer att göra det heller. Stoppade i ett Joors SIM-kort i den och konstaterade att det fungerade att köra 3G på den, mer än så har jag inte testat.

    Tycker det är lite synd att den inte fått en helt ren Android så som Nexus enheterna och med tanke på att den delvis marknadsförs som en telefon kunde de ha skickat med ett headset. Telefonfunktioner i all ära men vem fasen vill använda den som telefon utan ett headset? Fonepad blir snabbt en Fån-pad om man springer runt och använder den som telefon.

    OTG verkar den inte stödja. Testade med en "noname" OTG kabel med två olika USB möss. Har inte testat något tangentbord men jag vågar nästan satsa en slant på att det inte kommer att fungera.

    Bluetooth tangentbord fungerade utan problem. Har man Asus inmatningsmetod aktiv så stöder den svensk layout men byter man till Androids egna så blir det US layout. Min egen för ändamålet utvecklade app fungerade utan problem.
     
    bävern gillar detta.
  13. berglake

    berglake Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2012
    Inlägg:
    493
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Vet du om det finns root till den?
    Har letat som en galning men utan resultat
     
    Last edited: 4 maj 2013
  14. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Har inte kollat efter det. Ser ett potentiellt problem och det är att de su binärer som finns till befintliga root-appar (som ChainsDDs Suporuser.apk) troligen bara finns kompilerade för ARM plattformen. Borde dock inte vara något jätteproblem att kompilera om den för Intel och det skulle inte förvåna mig om någon redan gjort det.

    EDIT: Det finns versioner av ChainsDDs Superuser för Intel: http://androidsu.com/superuser
     
    Last edited: 5 maj 2013
  15. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Tips, ny firmware finns att ladda ner på http://www.asus.se/Tablet/Fonepad/ASUS_Fonepad/#download

    Har inte hunnit installera den ännu men eftersom den finns 5 varianter av firmware där min kör "WW"-varianten, dvs WorldWide, så kan vi nog utgå från att det enda som skiljer en Fonepad från Amazon och en köpt i Sverige ca: 400 kr i pris och att man får en engelsk plugg på laddaren.

    EDIT: Instruktioner för manuell uppdatering: http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/EeePAD/ME371MG/Device_FW_Update_SOP_Fonepad_V2.pdf
     
    Last edited: 5 maj 2013
  16. berglake

    berglake Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2012
    Inlägg:
    493
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Det måste nog vara WW som min oxå kör...Har inte heller fått OTG att fungera.
    Blev överraskad hur sval och fin cpun håller sig hur mycke jag än pressar den,så överklockning till 1.5Ghz är nog inga problem,bara man hittar en Root!?
     
  17. Kung

    Kung Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2012
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    köpte min på netonnet e riktigt nöjd med plattan hittils, var lite orolig på att den bara hade en singlecore och hade en xperia tablet s innan med tegra 3 quadcore men den flyter på precis lika bra som xperian upplösningen är samma som xperian och man kan ställa in färgdjup osv på skärmen riktigt nice.
    funkar riiiktigt bra med 3g fan vad nöjd jag är med denna plattan och jag som var orolig över bytet från xperia s till fonepad. bästa bytet hittills i år. :)
     
  18. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Den presterar förvånansvärt bra i Epic Citadel.

    Fonepad: 52.9 (1280x736)
    Nexus 4: 52.8 (1196x768)
     
  19. berglake

    berglake Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2012
    Inlägg:
    493
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Har nu slängt in den nya firmwaren,har inte hunnit testa nåt mer än att jag märkt att det är mer ram minne ledigt nu.
     
  20. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Snubblade över en review borta hos Modaco.

    Intressant är något som förklarar varför det mesta faktiskt fungerar trots att den är Intel-baserad:
    Tydligen använder man något som kallas för "binary translation" för att översätta ARM-koden on-the-fly till Intel-kod. Det förbättrar kompatibiliteten på gott och ont. Bra för att det gör att mer saker fungerar direkt, dåligt för att det gör att utvecklare kan vara lata och strunta i att skicka med lib:ar med nativekod kompilerade för Intel vilket potentiellt gör att det blir sämre prestanda än det det skulle kunna vara.

    EDIT: Exempelvis så innehåller Epic Citadel en x86 lib och en arm lib och Epic Citadel snurrar på lika bra på min Fonepad som på min Nexus 4. Ett exempel som inte innehåller någon x86 kod är Minecraft Pocket Edition.
     
    Last edited: 12 maj 2013