Övrigt: Formatera osynligt (skadat?) SD-kort?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Surfarn, 24 sept 2017.

Taggar:
  1. Surfarn

    Surfarn Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2014
    Inlägg:
    0
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag misstänker att jag sabbat ett nytt 64GB SD-kort genom att jag glömde att stänga av mobilen när jag satte i och tog ut det.
    I varje fall: kortet syns inte längre under "Lagring", och textrutor meddelar att kortet är skadat och att jag kan försöka formatera det. (Om nu det skulle hjälpa. Kanske kortet är bränt.)
    Men eftersom kortet inte syns under Lagring, där man formaterar kort, är ju detta dock inte möjligt. Och jag förmodar att det inte finns något sätt att formatera det via min Mac om jag vill behålla filstrukturen.
    Tacksam för alla synpunkter och tips!
     
  2. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Ja det låter onekligen som att flash kontrollern är toast. Så om du absolut måste kolla åt datan på kortet så är nog enda chansen att gå förbi den toaste kontrollern enligt videon nedan.


    View: https://youtu.be/jjB6wliyE_Y
     
    Kristy gillar detta.
  3. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Det där har jag sprungit på några gånger, på olika enheter, båda mobiltelefon, GPS och Mp3 spelare. Det är en bra stund sedan så jag kommer inte riktig ihåg alla detaljer, men vad jag gjorde var att koppla mobilen till datorn, (Windows), kortet visade sig där så det kunne formateras. Allt på kortet åkte åt skogen vad jag vill minnas, men kortet funkade efteråt. GPS kortet var jag tvungen att ta ut, sätta inn i en kortläsare på datorn. Det visade upp sig så jag kopierade alla data över till datorn, formaterade kortet, kopierade tillbaka datan och kortet funkade i GPS:en. Mp3 kortet kommer jag inte riktig ihåg, men också det formaterade jag på datorn. Allt detta så långt tillbaka i tid som till Widows Xp-tiden.
     
    Kristy gillar detta.
  4. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Att microsd kort blir skadad när tar ut den medan mobilen är på, är väl liten, även chansen finns. Har gjort det själv många gånger på både mobiler och surfplattor. Inte ett enda gång har det skadat micosd kortet och allt innehåll finns kvar.
    Har du testat stänga av mobilen helt, sätt på microsd kortet och sätt på mobilen?

    De gånger det har klagat på microsd kortet är skadad eller inte dyker upp på lagring. Inte endast p.g.a att jag tagit ut den medan mobilen/surfplattan är på. Så brukar jag ta stänga av mobilen, ta ut och sätt tillbaks tills den hittar microsdkortet.
     
    Kristy gillar detta.
  5. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 495
    Mottagna gillanden:
    1 175
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Jag lyckades sabba ett nytt fungerande 64GB sd-kort genom att oförsiktigt försöka formatera det i någon olämplig utrustning.
    Så här i efterhand minns jag inte vad det var, mein kortet har aldrig gått att rädda.

    Om man googlar på liknande problem, får man reda på att det finns information ditlagd av tillverkaren i några speciella sektorer.
    Det är inte alla formaterings program som vet vad de gör, och har man råkat förstöra den informationen är det kört sedan.

    Sedan kan inte ett 64GB kort formateras i FAT32, och olika mobiler verkar använder olika udda format för dessa, så någon automatisk kompatibilitet/flyttbarhet kan man inte räkna med.
    .