[FRÅGA] Bluetooth tangentbord, visar inte ÅÄÖ?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Rasdroid, 21 aug 2011.

  1. Rasdroid

    Rasdroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2011
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hejsan, köpte ett Bluetooth tangentbord idag på webhallen och har lite problem med ÅÄÖ, när jag försöker skriva ÅÄÖ blir de [': typ något i den stilen, hur kan jag fixa det? Vore assnice o kunna skriva ÅÄÖ utan att hålla in o välja ÅÄÖ hela tiden :P


    Tangentbordet är egentligen menat att användas med iProdukter men fungerar generellt med bluetooth produkter, så jag undrar ifall någon som vet något om mac och dess tangentbord kanske kan hjälpa till!

    Tack på förhand :)
     
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 686
    Mottagna gillanden:
    2 041

    MINA ENHETER

    Det du vill är att byta din androids uppfattning om tangentbordslayout från amerikansk till svensk. Vad jag vet så går det inte utan att roota den. Om du har rootat den så tror jag du hittar rätt info om du söker här på något i stil med "tangentbordslayout amerikansk svensk".
     
    bernard gillar detta.
  3. Paul

    Paul Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Köpt ett Targus för iPad, eller vad? Funkar det bra att ansluta det? Tappar du någonsin anslutning? Har du upplevt att tangenter "hänger sig"?

    Jag har ju ett rätt taskigt Keysonic så om ditt är bra så kanske jag byter upp mig :)
     
    bernard gillar detta.
  4. Rasdroid

    Rasdroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2011
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Asså det fungerar ju relativt bra, ibland så hänger sig tangenterna och ibland poppar det upp en ruta där man kan välja mellan olika versioner av bokstaven, vet du kanske hur man får bort det? Och fungerar ÅÄÖ din telefon?
     
    bernard gillar detta.
  5. Paul

    Paul Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Hm. Då är det nog inte bara mitt tangentbord som är dåligt. Det är nog BT-stödet som inte är särskilt bra.

    Det händer att rutan kommer upp, men det verkar beror på vilket mjukvarutangentbord jag använder. Nu har jag bara gjort ett snabbtest, men den verkar kommer upp ibland när jag skriver väldigt fort med SwiftKey X men inte när jag använder tangentbordet "Android-knappsats". Och nej, ÅÄÖ fungerar inte, inte heller att skriva saker med alt-koder. How To Use Alt Codes, Learn The Use Of Alt Code Characters - alt-codes.net

    Risigt, jag får nog glömma min dröm att anteckna med tangentbord.

    Om man inte har något emot sladd så ska man väl kunna koppla in ett tangentbord genom en USB-host-sladd? Jag har beställt en sådan sladd från Kina, så det kommer nog ta lite tid innan jag får den, men det blir intressant att se om det funkar.
     
    bernard gillar detta.
  6. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jag har ett Targus blåtandstangentbord avsett för iPad till min Galaxy Tab 8.9 och även om Galaxy tab:en delvis fixar till åäö genom något som Samsungs Input Method har för sig så var en del andra tecken felmappade och dessutom sabbar Samsungs Input Method så att CTRL och ALT inte fungerar. Fungerar perfekt på min Galaxy Tab 8.9 men har inte haft möjlighet att testa det på några andra enheter ännu.

    Det jag gjort åt det är att jag knåpat ihop en app som ändrar tangentmappningen (kräver dock root) och anpassat den dels för standard svenskt PC-tangentbord samt för det Targus iPad tangentbord som jag köpte på kjell & co.

    En demoversion av appen finns här: https://market.android.com/details?id=com.apedroid.keymapswefindemo

    Och om den funkar som den ska så finns den skarpa versionen här:
    https://market.android.com/details?id=com.apedroid.keymapswefin

    Appen kräver Honeycomb eller nyare då jag iaf med mitt blåtandstangentbord inte kan para ihop det med enheter som kör Gingerbread (har testat 2 olika).
     
    bernard gillar detta.
  7. corb06

    corb06 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2011
    Inlägg:
    1 172
    Mottagna gillanden:
    635
    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch5 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+ 5G
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S7 Wifi
    Jag har också köpt ett BT-tangentbord från Deltaco och upptäckte att ÖÄÅ inte fungerar med min Samsung GS2. Vad är det frågan om liksom? Ska jag klaga till Samsung eller Google?

    Verkar ju löjligt att vi inte kan använda öäå när vi kör BT, det är liksom inte en Applemobil vi har..

    En alternativ lösning var att använda My Phone Explorer via Wifi och köra vanliga PC tangenbordet. =/

    Någon som har en lösning utan root?
     
  8. Albrecht

    Albrecht Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2018
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    2
    jag kunde ställa om språket på androidplattan. under inställningar. språket. fysisk tastatur.
     
    bernard gillar detta.
  9. bjsu562

    bjsu562 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2017
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    182
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova 7
    Telefon 2:
    Google pixel 2xl
    Haha 6 år senare? :)
    Ligger alla trådar kvar för evigt?
     
  10. Albrecht

    Albrecht Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2018
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    2
    ...Jo tänkte samma sak. Men jag hittade inte nån lösning nån annanstans. Så jag letade på min platta och hittade lösningen och ville dela med mig. Jag köpte min tangentbord igår ... Och problemen verkar finnas kvar ... Så jag tänkte det spelar väl ingen roll ... typ.

    Och by the way: TACK alla som postar tips på webben. Jag har hittat sååå himla massa med bra tips och sånt.
     
    bjsu562 gillar detta.