Diskussion: Framtidens teleoperatör

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av Francis, 2 sept 2016.

  1. Francis

    Francis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2016
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    308
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    Hej alla,

    Vi på Tele2 strävar alltid för att utmana den rådande marknaden, ni som känner till vår historia vet att det är precis detta vi gjort sedan starten.

    Nu är jag (och kanske Tele2) väldigt nyfikna på hur ni ser på marknaden med oss operatörer idag, och hur ni tror att framtiden ser ut? Har ni några tankar om hur ni önskade att det såg ut? Vad gör branschen bra, och vad gör vi dåligt? Vad har ni för framtidsvision?

    Jag tänker att denna diskussion skall gälla marknaden generellt och inte bara för Tele2/Comviq. Vill helt enkelt veta er syn på mobiltelefoni som bransch!

    Jag är helt säker på att ni har otroligt spännande tankar och idéer!
     
    tias, night77, Bosse.K och 2 andra gillar detta.
  2. Spode

    Spode Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2012
    Inlägg:
    337
    Mottagna gillanden:
    94
    Telefon:
    Huawei P9 plus Dual-Sim

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P9 plus Dual-Sim
    Telefon 2:
    LG G4 Dual-Sim
    Platta:
    Nvidia Shield Tablet
    Stort plus för namn och avatar :)

    Jag är i det stora hela nöjd med det som finns, saknar lite bredare utbud av Dual-Sim telefoner (fast det är väl inte riktigt en operatörs problem). Däremot önskar jag tre saker:

    1. Att alla svenska operatörer hade gratis samtal inom Norden, även ifall man ringer från Sverige.
    2. Märkbart högre mobildatamängd för marginell merkostnad.
    3. Möjlighet till molntjänster som del av abbonemang (främst ute efter att kunna synka filer mellan olika enheter).

    Mvh,
    Resande Norden runt.
     
    Jockmokk och 6150 gillar detta.
  3. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 287
    Mottagna gillanden:
    7 030
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Efter att ha varit mångårig Tele2-kund bytte jag för c:a ett år sedan till Vimla. Vimla har en del unika fördelar och är på så vis en föregångare, lite av en "framtidens teleoperatör".

    De saker jag särskilt uppskattar hos Vimla är:
    - Möjligheten till snabb och direkt kontakt med ansvariga beslutsfattare via forum, mail och chat.
    - Möjligheten att spara samtal, surf och meddelande i en pott från månad till månad.

    Om andra teleoperatörer tog efter detta tycker jag det skulle vara bra.
     
    night77 och chaffis gillar detta.
  4. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Jag skulle vilja se e-sim/mjukvarusim som gör det möjligt att snabbt och smidigt kunna flytta mellan telefoner. När jag går hemifrån på morgonen vill jag kunna välja vilken telefon jag vill använda för dagen, och snabbt och smidigt "aktivera" den. Typ med BankID eller så.
     
    Timpppa, bernard, Sweden2 och 6 andra gillar detta.
  5. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 379
    Mottagna gillanden:
    2 822
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Jag använder Telia i huvudsak & har Vimla i reserv.
    Och även hos Telia går det att spara surf för att användas vid senare tillfälle, min pott med sparad surf är knökfull hos Telia och jag har bara 12 GB i abonnemanget, men jag köper varje månad 100 GB just för att kunna slippa bry mig om surfen då jag inte har något fast bredband i bostaden.

    Tyvärr är inte Tele2 i mina ögon något som har med kvalitet att göra. Kanske beror det på lågprisstämpeln eller att jag anser att både täckningen och kapaciteten i 4G är för dålig där jag rör mig, speciellt jämfört med Telia.

    Men det jag skulle vilja se hos Tele2 är surfpott där man kan spara surf likt Telia & Vimla, men Tele2's surfpotter bör rymma 500 - 1000 GB iom att det går att få 100 GB så pass billigt, och då det är billigt så har de väl tänkt sig iaf att mobilnäten klarar datamängden om flera kunder skulle sätta sprätt på sin (sparade) surf.

    Någon jag även vill se hos Tele2 som för mig är viktigaste punkten iom att jag jobbar på fartyg i Östersjön är fri roaming på riktigt så som Telia har, ingen hastighetsbegränsning bara för att man är utomlands. Hos Telia kan jag bränna t.ex all min surf (212 GB) i Finland utan att de stryper hastigheten eller tar ett enda öre extra betalt.

    För 39 kr extra på fakturan så ringer / messar jag även fritt till grannländerna samt Baltikum, där jag även kan använda min surf utan extra kostnad.

    Långt inlägget blev... men iaf, att jag skulle byta från Telia finns inte på kartan då dem har allt jag vill ha i dagens läge.


    Men det jag skulle vilja se hos Tele2 är:

    * Fri roaming i grannländerna.
    * surfpott för överbliven surf.
    * möjlighet att få fri surf, kan Finland ha det så kan väl vi.
    *möjlighet att kunna ha flera SIM-kort på samma abonnemang (se Telias surf & mobilanslutning(ar) till Telia Mobil Komplett).

    Det var väl allt just nu

    PS. Hos Telia går det att få 400 GB för endast 796 kr om man redan är kund.
     
    bernard och Spode gillar detta.
  6. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag skulle vilja se följande lösningar hos framtidens operatörer:

    1. Integration med ISPer. Helt enkelt blir allt mobilt bredband och då med generösa datamängder och sampaketering med fasta uppkopplingar i olika former.
    2. Övergång till renodlade IP-telefonilösningar. D.v.s den traditionella kopplingen mellan SIM-kort och telefonnummer ersätts av IP-telefoni där man kan välja en leverantör för tal och meddelanden och en annan för data. I detta ligger naturligtvis eliminering av all form av roaming, vilket är ett problem för SIM-kopplade telefonnummer.
    3. Hela abonnemangskarusellen med mobilerna upphör - istället för att låsa in kunderna i olika varianter av bindningstider eller avbetalningsplaner (som i praktiken blir en sorts bindning) blir mobilen en produkt som säljs olåst och hanteras som vilken dator eller TV som helst. Detta skulle även öka utbudet av modeller, bidra till att få ner priserna (inga överpriser baserade på antagandet att kunderna köper med abonnemang) och även underlätta uppdateringar etc då operatörsbranding etc inte längre är faktorer.
    4. Samtliga abonnemang bör kunna betalas med betalkort. Inga fakturor, kreditprövningar eller annat om detta alternativ väljs (övriga alternativ kan finnas kvar). Pengarna dras automatiskt från det kort man valt. Fakturor, kreditprövningar och krångel samt avgifter är tämligen omodernt när man kan dra pengarna automatiskt från kortet. Kunderna kan ges en viss rabatt när de ställer in autopay på samma vis som bl.a. Boost Mobile redan erbjuder (USA).
    5. Bindningstider etc plockas bort helt, istället får trogna kunder en rabatt som är tidsbaserad, d.v.s ju längre tid man stannar kvar, desto lägre månadsavgift kan man få. Boost Mobile har kört en variant där basen är t.ex $50/månad, vid autopay $45/månad och efter sex månaders punktligt betalande och därefter blir det $40/månad som lägst.
    6. Kundtjänst via e-post, chatt och liknande kanaler, förutom telefonvägen.

    För min egen del ser jag fram emot att få en situation liknande den som råder på datormarknaden där man köper burken på ett ställe och sedan väljer en ISP för uppkopplingen separat, snarare än dagens situation på mobilmarknaden där operatörer säljer enheter på ett sätt som låser in kunderna och begränsar urvalet.

    Samtidigt snedvrids konkurrensen mellan butiker som säljer olåst (fullt pris eller traditionell butiksfinansiering) och operatörerna - som dessutom tar hand om en hel del support etc för att inte tala om branding, "godkännande av uppdateringar" etc som skapar extra kostnader.

    Dagens starka koppling mellan mobil och operatör kan tyckas vara bra (kunden kan få en "billig" mobil mot att de binder sig) men är inte optimal för marknaden i sin helhet.

    Framtidens operatör är enkel, rättfram och helt enkelt en mobil ISP. Inga konstigheter, kontrakt och annat utan ren smidighet.
     
    bernard gillar detta.
  7. Herrputte

    Herrputte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2015
    Inlägg:
    466
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro
    Telefon 2:
    ett otal olika
    Platta:
    Galaxy tab a (2016)
    Det hade varit super, jag själv flyttar simkort som en galning, har flera diverse adaptrar så det passar för olika mobiler beroende på situation och tycke för dagen. Samma nummer på flera simkort borde kunna ordnas.
     
  8. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 379
    Mottagna gillanden:
    2 822
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    I Sverige är det endast 3 (Tre) som sysslar med att operatörslåsa mobiler, samt branda dem.

    Och alla operatörer erbjuder abonnemang utan bindningstid, så du kan gå till t.ex Mediatysken och köpa din mobil och sedan gå raka vägen till t.ex Telia och skaffa det abonnemang du vill ha - utan bindningstid, och utan rabatt på mobilen iofs.
     
    jnsson gillar detta.
  9. Francis

    Francis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2016
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    308
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    Håller med dig på flera punkter! De anledningar du nämner är också varför Tele2 har valt att slopa bindningstider och främjar kontantbetalning av telefoner. Tyvärr så kan vi givetvis inte slopa delbetalningarna helt då vi kommer att tappa kunder (vilket vi har gjort bara p.g.a. att vi slutat subventionera dem). Jag tror dock att abonnemangen med subventionering och delbetalning av telefoner har främjat till att smartphones har blivit så pass utbrett så snabbt som det har då många saknar möjligheten att faktiskt lägga ut de pengarna direkt. Sedan är jag helt emot operatörslåsta telefoner och operatörer som hindrar uppdateringar för sina kunder.

    Gillar din tanke om SIM-kort och roaming men vill också påpeka att det redan idag går att köpa sin data ifrån andra operatörer när man roamar utan att behöva byta SIM-kort. Det är inte utbrett, men vi stödjer och ligger bakom initiativet fullt ut.
     
    bernard och AVR4000 gillar detta.
  10. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 379
    Mottagna gillanden:
    2 822
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Hur gör man då, om man köper surf av någon annan än Tele2 vid roaming ?
     
  11. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 496
    Mottagna gillanden:
    1 177
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    "Hur gör man då, om man köper surf av någon annan än Tele2 vid roaming ?"

    Du behöver bara en mobil med två sim-korts platser.
    T.ex. har jag mitt svenska Telia abonnemang i en och mitt lettiska Bite kontantkorts sim-kort i den andra.

    När jag är i Lettland kör jag mobildata via Telia-LMT (free roaming), och ringer och tar emot lettiska samtal via Bite.
    Svenska samtal ringer jag som vanligt via Telia.
    Jag kan förstås även ringa gratis i Lettland via Telia, men det är inte gratis (tror jag) för letterna att ringa mitt Telia nummer, även om jag är i Lettland.
    Många särsklt äldre letter vägrar också att svara om man ringer från utlandet, det har förekommit bedrägerier osv.

    När jag är i Sverige och någon från Letttland ringer till mitt Bite nummer, svara jag inte (dyrt!), utan svarar via epost, någon chat, eller ringer tillbaka om det verkligen behovs via SIP telefoni.

    Jag har även funderat på att gå över helt till SIP telefoni, bara ha ett mobildata abonnemang, och spola alla vanliga GSM abonnemnang för telefoni. Det skulle löna sig, men så stora pengar är det inte frågan om för mig, så det får vänta så länge.
     
    Last edited: 3 sept 2016
  12. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Grejen med att frikoppla telefonnumret från SIM-kortet är att det gör att tjänsten "tal/SMS" överförs till IP-området vilket eliminerar det globala roamingproblemet samtidigt som kunderna har möjlighet att t.ex köpa Internet från en leverantör och "telefonin" från en annan. Oavsett vilket SIM-kort man stoppar i fungerar numret som vanligt. Google erbjuder detta redan idag via Google Voice men det vore intressant om andra operatörer hoppade på.

    Den gamla Tele2 +46-appen var inne och nosade på idén och WiFi Calling är ytterligare ett steg åt det hållet men man bör löpa linan ut och helt enkelt erbjuda en rent IP-baserad telefonitjänst som fungerar via WiFi eller mobildata och som kompletteras via en ren mobil bredbandstjänst.

    När det gäller telefonerna vore idealet att avbetalning av dessa sker på samma vis som för t.ex en TV: antingen via butikens samarbete med kreditgivare eller om kunden tar det på sitt eget kort. D.v.s samma princip som för andra produkter och att operatörerna enbart tar hand om tjänsterna. Nackdelen med att ha operatörer inblandade i telefonförsäljningen är att det skapar en högre tröskel för att komma in på marknaden (en OEM måste samarbeta med operatörer om distribution etc) samtidigt som telefonbiten ökar kostnaderna för service, support etc (kunderna går till operatören med frågor snarare än tillverkaren).

    Ett exempel på en marknad som fungerar i enlighet med mina tankar är den indiska. Där existerar inga telefonkopplingar till abonnemangen utan mobilen är en alldeles vanlig elektronikprodukt som säljs via en återförsäljare (t.ex FlipKart eller Amazon.in) och sedan skaffar kunden valfri tjänst för kommunikationen. Ingen mobil tar vägen via operatören utan distributionsvägen ser ut som för t.ex TV-apparater. Det blir alltså inget krångel med att en operatör "valt att inte sälja modell X" etc utan tillverkaren kan nå marknaden "direkt".

    Nu är det naturligtvis så att det kommer att ta tid att vänja folk vid detta men en variant skulle ju kunna vara t.ex ett "Tele2-konto" där man lägger upp en kredit på ett specifikt belopp med en specifik avbetalningsplan och sedan använder det som en "check" att betala valfri mobil med. D.v.s att man t.ex väljer "5000 kronor" och när det är klart har man en "check" på det beloppet som kan användas till att betala med hos en fristående återförsäljare (t.ex The Phone House). På så vis får man flexibiliteten från kontantköp (summan är inte kopplad till vare sig abonnemang eller telefonmodell) med "avbetalningskänslan" (d.v.s behöver inte slanta upp hela beloppet).

    Jag måste förövrigt tacka Tele2 för den här tråden, det är en intressant och bra metod att få direktkontakt med kunderna. Tummen upp för detta.
     
    bernard gillar detta.
  13. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 496
    Mottagna gillanden:
    1 177
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    "Grejen med att frikoppla telefonnumret från SIM-kortet är att det gör att tjänsten "tal/SMS" överförs till IP-området vilket eliminerar det globala roamingproblemet samtidigt som kunderna har möjlighet att t.ex köpa Internet från en leverantör och "telefonin" från en annan."

    ?? Detta har funnits länge, och kallas SIP telefoni.
    Det går att köpa ett nummer i valfritt land, allt man behöver är internet.
    Men det är inte bara att beställa en färdig lösning från en lokal operatör, antingen får man fixa allt själv eller anlita en konsult.

    Callwithus är bara en av många aktörer.

    CallWithUs.com

    You may choose your own phone number. There are many countries and areas to select from (check the "Available DIDs" section for details), and you may select a number from any of these countries, regardless of your location. Calls to your DID (phone number) will be redirected to your SIP phone, regular PSTN or cellular phone. You don't need a VoIP client to have calls to your DID redirected to your PSTN or mobile phone number.
     
  14. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Jag saknar stödet för wifisamtal som verkar komma men inte riktigt ännu. Att telefonen går över till wifi när mna har bra signal där. Även om jag bor i en tätort är det allt för ofta jag finner mig ståendes vid ett fönster eller får gå ut för att få bra mottagning.

    Även många av dagens nya industrihallar har en förmåga att skärma av mottagningen. Där hade wifisamtal underlättat väldigt och många hade kunna gå över till mobilväxel och andra smidiga lösningar.
     
  15. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Fast den indiska marknaden fungerar väl ungefär som den svenska, du kan köpa via en operatör eller så gör du inte det: https://yourstory.com/2015/01/xiaomi-redmi-note-4g-airtel/

    Samma i Kina som du nämnt tidigare, fast där hade mobilerna fram tills ganska nyligen olika modeller för varje operatör. De var inte låsta men eftersom varje operatör använde olika tekniker (WCDMA/CDMA2000/TD-SCDMA) så var det mer eller mindre omöjligt att använda en modell med en annan operatör. Har man bara importerat WCDMA-modeller så har man nog en förenklad bild av den kinesiska marknaden.

    Sen tror jag absolut inte på eSIM, det ger för mycket makt till operatören som kan ha en massa åsikter om vika enheter jag får använda eller inte. Sen fungerar det ju inte för utlänningar som kommer hit heller (om man ska logga in med BankID) eler för oss när vi åker utomlands. Verizon är knappast en förebild för enkelhet, smidighet eller konsumentmakt.
     
  16. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Den kinesiska marknaden har öppnats upp, tidigare var det stora komplikationer p.g.a olika nätstandarder och operatörsinlåsning. Problemet finns även i USA där operatörerna har extrem kontroll, även om det finns vägar runt det.

    I Indien är olåsta enheter det vanligaste även om det förekommer att man erbjuder "deals" med någon operatör.
     
  17. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 959
    Mottagna gillanden:
    7 955
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Framtidens mobiloperatör ställs det ganska höga krav på vad gäller tjänster, tillgänglighet och funktionalitet.

    - Ständigt sträva mot nya lösningar: bland annat saker som VoLTE, Wifi-samtal, visuell röstbrevlåda osv. Vara först med detta och snabbt erbjuda bra stöd för det.

    - Tillgänglighet, kundtjänst som går att nå när man som kund behöver det. Öppet från tidig morgon till kväll - alla dagar om året. I detta ingår självklart även en självbetjäning som fungerar och är enkelt samt smidig att använda.

    - Det gäller också för operatören att se till att mobilnätet håller. Att kapaciteten ständigt är bra och att det fungerar där kunderna befinner sig. Om det sen är GSM, UMTS, HSPA/+, LTE eller LTE Advanced ska inte spela någon roll - tjänsterna som erbjuds ska vara tillgängliga i alla nät och kapaciteten bra. Vilken symbol som syns ska egentligen vara oviktigt.
     
    bernard gillar detta.
  18. frans

    frans Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2009
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Att kunna spara sin surf och fri romming i norden. Är idag väldigt besviken på comviq som brukade vara förs med nya tjänster men inte nu längre ska lämna dom så fort min bindningstid går ut och gå till vimla. Jag har framför mina synpunkter till comviq
     
  19. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 379
    Mottagna gillanden:
    2 822
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Fast Vimla har ju ingen fri roaming ?
    Då är det ju bättre med Telia.
     
  20. frans

    frans Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2009
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Det är väll det ända som inte är bra med vimla då får man köpa ett simkort i det landet man är på semester i