Diskussion: Framtidens teleoperatör

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av Francis, 2 sept 2016.

  1. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 363
    Mottagna gillanden:
    17 842
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vad jag vet så har inte Danmark obegränsad surfabonnemang?
    Vad jag vet har Finland obegränsad mängd data, och sen får man välja hur hög surfhastighet man vill ha
    upload_2017-3-4_13-50-38.png
     
    bernard gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det är även ett hot mot nätneutraliteten. Vilken mardröm att behöva byta mellan olika operatörer i tid och otid för att försöka pricka in de tjänster man använder mest för stunden. Netflix förhandlar väl just nu om att få prioriteringar/särbehandling i mobilnäten.

    Lägre hastighet med mer trafik och kanske något högre pris hade jag inte haft något emot. Det blir intressant att se vad som händer när 5G kommer med latenser på 1-2ms och gigabithastigheter - även om de ökar kvoterna med 10ggr kommer det ta slut i ett nafs.
     
    Last edited: 4 mar 2017
    night77 och jnsson gillar detta.
  3. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Man kan säga att alla operatörsargument mot obegränsad data faller när videotjänster blir zeroratade. Kör obegränsat och erbjud uppkopplingar med olika hastighet - basen kan börja vid runt 8-10 Mbit/s och sedan går man uppåt.
     
    katho och jnsson gillar detta.
  4. andersgg

    andersgg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2016
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    47
    Jo, de styper hastigheten om det är brist på kapacitet i området. Och jo, priset är högst, men det finns ofta erbjudanden från operatörerna som får ner priset rejält. Exempelvis får du 3 SIM-kort hos T-mobile för 100 USD i månaden, alla med obegränsad data och samtal/SMS. Och du får dela dessa med dina vänner och din familj. Du kan få ner priset ännu mer om du lägger till ännu fler SIM-kort på ett abonnemang.
     
    bernard gillar detta.
  5. andersgg

    andersgg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2016
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    47
    Jag skulle vilja hävda att detta inte stämmer längre. Det är i princip bara Verizon som fortfarande styr kunderna med järnhand. Hos T-mobile, Sprint och AT&T (via deras dotterbolag Cricket) kan du fixa abonnemang utan bindningstid, med obegränsad data och du får ett SIM-kort som funkar utan att behöva aktivera och låsa det till en viss telefon. Med andra ord funkar det precis som i Sverige.

    Den enda skillnaden är väl att det är dyrare i USA, men du får ofta mängdrabatt om du köper flera SIM-kort som du sedan delar med vänner och bekanta. Är ni t.ex. 3 personer som delar på en subscription så betalar ni 33 dollar var i månaden hos T-mobile.
     
  6. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Cricket är utmärkt för olåsta enheter. Sprint däremot kräver i praktiken en brandad enhet eftersom deras nätverk består av kombon CDMA2000 och LTE (samma som Verizon - där kan man inte heller använda olåsta enheter i princip). De har dessutom kört med "inbyggda" SIM-kort (alltså att enheten har ett SIM men det sitter monterat på ett sätt som försvårar byte).

    T-Mobile var tidigare ett bra val för olåst men sedan kom band 12 och för att kunna använda det krävs det att operatören ifråga "certifierar" enheten. Även om man importerar en produkt med detta band fungerar det inte av det skälet. Eftersom utbyggnad främst sker på detta band numera är detta ett stort minus (har skippat T-Mobile till förmån för AT&T p.g.a det).

    Bästa operatören för olåsta enheter nu är AT&T och Cricket (som ägs av AT&T numera).

    Däremot är Sprint (CDMA2000/LTE), Verizon (CDMA2000/LTE) och T-Mobile (p.g.a band 12-kaoset) frågetecken.

    Vad som är bra i USA är familjeabonnemangen, d.v.s att priserna per linje går ner ju fler man öppnar. Dock är det inte riktigt bra när priserna på enkellinjer hålls uppe och där är standard fortfarande runt $70-100 inklusive skatt även om det finns varianter med t.ex "2 linjer för $100" och liknande.

    För svensk del vore det bra att införa grundlösningen med rabatt på "framilyabonnemang" (friends/family) - t.ex att första linjen kostar 300 kronor, tar man två diton blir det 450-500, adderar man ytterligare två blir månadskostnaden 700 t.ex.

    Däremot är det högst olämpligt för operatörer att försöka stänga ute produkter med "certifiering" och liknande (T-Mobile band 12, Sprint och Verizon).
     
    bernard gillar detta.
  7. andersgg

    andersgg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2016
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    47
    Detta beror på att T-Mobile har väldigt ont om spektrum på lägre frekvenser. De kör endast LTE på band 12 och anledningen till att de kräver "certifierade" enheter är för att de vill kunna garantera att VoLTE kommer fungera bra, eftersom äldre enheter inte har något annat nät att koppla tillbaka på.

    Alternativet är att ge enbart dataaccess till äldre telefoner, men då kommer folk bli förbannade då de inte kan ringa trots bra täckning.

    Vi har dock inte detta problem i Sverige, PTS har gjort ett mycket bättre jobb i frekvensutdelningen än vad myndigheterna i USA har gjort. Vilket, i kombination med att svenska nät är modernare och fiberutbyggnaden är mycket större, borde kunna tillåta operatörer här att erbjuda obegränsad data.

    Dessutom skulle jag vilja se mycket bättre roamingvillkor även utanför EU. Återigen, både Sprint och T-mobile inkluderar obegränsat med SMS och data (med reducerad hastighet) runt om i hela världen utan kostnad.
     
  8. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 677
    Mottagna gillanden:
    982
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Prisdiskriminering kommer alltid att finnas i nästan alla tjänster, går tyvärr inte att undgå
     
  9. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag skulle vilja säga att hela grejen med roaming är rejält föråldrad.

    Framtiden ligger verkligen inte i att använda SIM-baserade samtals/meddelandetjänster och att tvingas förlita sig på att operatören har det avtalet eller den tjänsten etc - det är ren IP som gäller. Google har den moderna lösningen redan idag: Google Voice.

    Samtal och meddelanden via IP utan koppling till SIM-kortet (det sistnämnda kan med fördel vara ett eSIM) gör att hela roamingproblematiken försvinner helt och hållet - bara att tanka på ett lokalt datapaket direkt i enheten när man landar (inget strulande med lägre hastigheter etc).

    Project Fi har också en lösning med "global data" men $10/GB är rejält dyrt jämfört med flera andra alternativ.

    Sedan är det spännande att se att operatörerna är inne på IP-vägen själva via Wifi Calling och VoLTE. Dock har dessa två tjänster nackdelen att SIM-kortsberoendet är kvar. Dock finner jag det fascinerande att se alla som är beredda att begränsa enhetsvalet rejält och t.o.m gå med på operatörsbranding bara för att få ringa via sitt hemma-WiFi. Om jag är ute efter att köra IP-telefoni går jag definitivt inte via en dyr operatör när man enkelt skaffar en renodlad tjänst och sedan ringer för fullt via såväl WiFi som LTE.;)

    T-Mobile band 12 och ursäkten om VoLTE är en klassiker. I praktiken är det ett sätt att tvinga kunderna att köpa en brandad enhet.

    Jag ser dock ingen anledning att gå omvägen via T-Mobile för att få ringa IP-samtal via WiFi eller LTE när Google m.fl erbjuder exakt detta UTAN att det måste till operatörsbranding, låst bootloader eller ens ett begränsat enhetsurval (99,999% av alla enheter är totalt frikopplade från operatören ifråga).
     
    katho, 6150 och bernard gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag längtar nog mest efter virtuella nummer själv, i stil med Google Voice. Att ha ett nummer som är bundet till ett fysiskt SIM-kort är som du säger helt förlegat, speciellt nu när klockorna kommer med SIM-kort eller eSIM. Jag har försökt att komma runt problemet genom att testa med ett SIP-nummer, men då man inte kan ta emot SMS på ett enkelt sätt har det varit besvärligt att lösa. Tyvärr används SMS fortfarande i stor utsträckning.

    Som jag förstår det kommer Huawei Watch 2 att bundlas med någon typ av lösning som gör att man kan ta emot/ringa samtal från ett och samma nummer på två SIM-kort samtidigt. Tanken är att man skall kunna ha endast klockan med sig utan att tappa funktionalitet, men hur detta kommer fungera i praktiken i Sverige blir intressant att se. Förmodligen kommer de släppa ett särskilt abonnemang för ändamålet, eller något tilläggspaket. Det var i alla fall så Huawei förklarade det när de visade upp klockan.
     
    Last edited: 7 mar 2017
    AVR4000 gillar detta.
  11. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Det är dags för svenska operatörer att lansera renodlade IP-tjänster och paketera dessa med eller utan tillhörande mobilt bredband. Det går ju antingen att direktkonfigurera via SIP i Android eller så har man en kommunikationsapp för tal och meddelanden.

    Idag kör jag själv med tre olika tjänster på mobilen - Fongo, Google Voice och Talkatone (den sistnämnda är dock lite underutvecklad på appfronten). Jag väger också mellan att skaffa Affinity eller Skype Out men får se vad det blir där. Den nya Skype-appen är ett steg framåt.

    SIM-baserat telefonnummer har jag helt övergivit. Kör endast med mobila bredbands-SIM.
     
    bernard gillar detta.
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Fongo såg väldigt lovande ut, med stöd för SMS och låter en dessutom portera nummer om man så önskar. Hade en motsvarande tjänst funnits i Sverige hade jag också gått över till endast data.
     
  13. Francis

    Francis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2016
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    308
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    Om man pratar om obegränsad data, vad vore mest attraktivt? Begränsad upplösning på video eller en modell där man betalar för hastigheten?

    Håller med er om att framtiden förmodligen ligger i eSIM och olika VOIP lösningar, lanseringen av VoLTE tillåter ju många intressanta funktioner som inte varit riktigt möjliga tidigare för operatörerna heller så jag hoppas verkligen på något spännande där!

    Telia och Telenor har ju bägge två lanserar sätt att koppla upp sin bil, vad är era spontana tankar kring det och deras satsningar?
     
    Last edited: 18 mar 2017
  14. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 363
    Mottagna gillanden:
    17 842
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Hastigheten helt klart! Vill kunna se på högupplöst video utan problem!
     
    6150 och Francis gillar detta.
  15. Bakgrund

    Bakgrund Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2014
    Inlägg:
    202
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    Definitivt hastigheten, men då måste man också kunna garantera att man får i närheten av den hastigheten, tänker inte betala för 100Mbps och i bästa fall få ut 10-20.

    Vad gäller uppkopplade bilar så tycker jag det är rätt meningslöst, som telias lösning, 99 spänn i månaden för vad som egentligen är ett mobilt bredband, och på det måste man köpa en överprissatt felkodsläsare med wifi. Det finns billiga mobilabonnemang med 20GB surf (bland annat ert), och när det är så pass enkelt att dela surf mellan mobiler tycker jag inte det är värt kostnaden att ha ett mobilt bredband knutet till bilen helt enkelt.
     
    jnsson gillar detta.
  16. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Dom flesta har ju fast bredband hemma där man betalar för hastigheten och inte mängden data så många skulle nog, om valmöjlighet fanns, välja hastighet över mängd.
    Jag tror på ovanstående även om hastigheten är märkt med en Asterisk(*) och i det finstilta står "upp till xxx Mbit/s" då det är väl så mer eller mindre alla (Iaf dom större) mobilnätsoperatörer i Sverige specifierar sin hastighet/tjänst, så återigen tror jag inte det blir en jätteomställning för oss konsumenter.
     
  17. andersgg

    andersgg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2016
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    47
    Jag är inte heller särskillt intresserad av WiFi i bilen. Framtidens bilar är säkert uppkopplade direkt på LTE/5G och kan då spela Spotify och andra tjänster direkt utan att man kopplar mobilen via Bluetooth, men att ha WiFi för sina mobiler och surfplattor är ganska poänglöst (min surfplatta har inbyggt LTE).

    Gällande den obegränsade datan så anser jag att ni bör ta betalt för hastighet och inte strypa kvalitén på video och liknande.

    Ett annat upplägg vore att sälja abonnemang med olika prioriteringar i näten. Om många vill använda mycket data samtidigt så får automatiskt de som betalar för en högre prio mer bandbredd. De som betalar mindre finna sig i att det går långsammare under vissa tider och på vissa platser. Om det finns gott om kapacitet så får alla full hastighet.

    Jag personligen är inte särskillt känslig för varierande hastighet i näten. Där jag bor (otroligt nog bara 25 minuter från Stockholm med pendeltåg) har Telia bara LTE på 800 MHz. Eftersom det är en ganska stor förort så brukar hastigheten ligga på runt 3-4 Mbps under kvällarna. Men det är helt OK för det jag använder mobilen till.
     
    6150 och bernard gillar detta.
  18. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 379
    Mottagna gillanden:
    2 821
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Helt klart begränsad hastighet, t.ex 30 Mbit/s in och 10 Mbit/s ut eller nått i den stilen. Gärna olika hastigheter att välja på beroende på vad det ska användas till & hur många som ev ska dela genom hotspotfunktionen.

    Men då ska det verkligen vara som Net1 har, helt obegränsat. Och inte att hastigheten går ner efter kanske 250 GB eller så.
     
  19. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    Well skulle vilka se bättre priser gällande mobilt bredband t.ex. 100GB för ca 150kr lika så att mobilabonnemang ska kunna dela mobila bredbandet surfmängd som 3 har! Lika så bör surfpott gälla både mobilt bredband som mobilabonnemang, Up till 5 TB!

    Om vi ska överhuvud taget ta streaming seriöst
    Lika så att all datapott ska kunna användas inom hela EU!

    Dock helst att Vi får fri surf utan begränsningar i datamängd mer än kanske i hastighet till 40 -50 mbit/s!
    Dock får jag nog drömma vidare
     
    6150 och Francis gillar detta.
  20. 4ndroidz

    4ndroidz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2012
    Inlägg:
    646
    Mottagna gillanden:
    527
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Plus (jobb)
    Jag känner att mobiloperatörerna i Sverige håller på att komma på efterkälken. Det var mycket snack om LTE Advanced men det dröjde ganska lång tid innan man började erbjuda detta. Man körde tester i ett antal år tills man slutligen lanserade detta.
    • Liknande diskussioner har gått kring WiFi-calling och VoLTE, tekniker som funnits på marknaden i flera år. Om man inte vågar satsa på något nytt så kan man snart bli omsprungna av någon helt ny aktör. Det diskuteras friskt om Google, Apple etc. skulle starta sina egna operatörstjänster.
    • Det pratas mycket om 5G och att då kommer allt ske, men mycket sker redan nu, klockor och glasögon blir uppkopplade. Det ställer kravet på att kunna använda en annan enhet utan att behöva ha ett abonnemang för den. Jag har svårt att se att IoT kommer bli någon hitt om man ska betala 100 kr/enhet.
    • När roamingmarknaden kommer att förändras i juni så kommer detta innebära att man de facto har bättre täckning när man inte är i hemlandet, då man inte är begränsad till hemma operatören. Framtidens operatör ser alltid till att kunden har tillräcklig täckning och jag som kund inte behöver bry mig om detta, jag ska alltid känna att jag får den bästa täckningen oavsett vart jag är. Det är operatörens uppgift att lösa. Detta är att jämföra med hur elbolagen fungerar, jag behöver aldrig någonsin bry mig om vattenkraftsmagasinen är tomma eller fyllda. Det bara finns där. Idag vet jag att vissa operatörer har dålig täckning på vissa landsdelar och det gör automatiskt att jag som kund väljer bort en viss operatör av den orsaken.