Fråga: Från S8 till Iphone X

Diskussion i 'iPhone X' startad av Ramboline, 11 nov 2017.

  1. Ramboline

    Ramboline Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    2 686
    Mottagna gillanden:
    925

    MINA ENHETER

    Är lite sugen på Iphone X, någon som har haft en S8 innan, är det värt det?
     
    bernard gillar detta.
  2. wrnrsn

    wrnrsn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2012
    Inlägg:
    419
    Mottagna gillanden:
    411

    MINA ENHETER

    Jag har haft S8 och har nu en Note 8 vid sidan av.
    10an känns liten och jag får fortfarande utbrott på att det inte finns någon dedikerad bakåtknapp. Vanesak förvisso.

    Det är en grym lur men med handen på hjärtat, ios och jag är inte kompisar.
     
  3. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 017
    Mottagna gillanden:
    1 958
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Den där klassiska diskussionen om bakåtknapp förvånar mig alltid.
    Har du lärt dig att svepa från vänster för att backa till föregående sida? Det är något som är oerhört effektivt, i kombination med 3D-touch för att skifta till annan app.

    Finns i min mening ingen mobil som är så enkel i enhandsnavigering med dessa hjälpmedel
     
    Mansento, Droid55 och dannejanne gillar detta.
  4. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    2 totalt olika telefoner. Bara att testa en X om du får chansen och se om du gillar den. Det tar en stund att vänja sig vid alla svepgester men när man gör det blir det ett otroligt flow i systemet. Nog inte alla som gillar det dock.
     
    Ramboline gillar detta.
  5. wrnrsn

    wrnrsn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2012
    Inlägg:
    419
    Mottagna gillanden:
    411

    MINA ENHETER

    Nej det har jag inte därav jag skrev vanesak :)
    Fingret flyger liksom ned mot där jag är van att det finns. Och så kommer OP känna i början också då han kommer från samma lur.
     
    wmb gillar detta.
  6. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 017
    Mottagna gillanden:
    1 958
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Vanor är svåra saker.

    Själv tänker jag tvärt om när jag tar sambons S7. Varför i h-vete ska mitt finger ner till en knapp där nere? Jag håller alltid med vänster så blir rätt långt och ovant att nå bakåt. Känns bara klumpigt och dumt
     
    stealth.pilot gillar detta.
  7. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag har en S8+ och en X och det är två fantastiska telefoner. Precis som det redan sagts här i tråden så kommer den stora omställningen bli från knappar till svepgester. Jag personligen föredrar det senare (även när det gäller back) men det gäller att app-utvecklarna följer Apples design-guidelines och implementerar det. Vissa envisas fortfarande med en on-screen-back-knapp uppe i något av de övre hörnen och då dyker användarvänligheten. Men de allra flesta apparna funkar utmärkt med backswipe, och app-switching har aldrig varit enklare tack vare att man kan dra fingret i nederkant på telefonen för att "scrolla" mellan alla öppna appar. Funkar kanon!

    iOS mer nerlåst. Du kan inte göra telefonen lika personlig som du kan på en Android. För de flesta är det inte ett problem, men om du är en power user finns risken att du kommer känna dig begränsad.

    Sen tycker jag att Android är helt överlägsen på notifications. X saknar LED och always on display vilket innebär att om du bara vill titta på telefonen för att se om något har hänt så behöver du peta på skärmen för att den ska tändas upp. Hoppas verkligen att Apple fixar nån sorts always on display-funktionalitet i framtida mjukvaru-uppgraderingar.

    Lycka till!
     
    stealth.pilot, bernard, Kristy och 2 andra gillar detta.
  8. Ramboline

    Ramboline Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    2 686
    Mottagna gillanden:
    925

    MINA ENHETER

    Skall prova att hitta en X som jag kan klemma på, hur är batteri tiden jämfört mot S8 plus som du har
     
  9. Droid96

    Droid96 Guest

    1 timme längre screen on time på X, mellan tummen och pekfingret.
     
    Ramboline gillar detta.
  10. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Klämde på X i butik idag och tycker att det lilla jag förstår av svepgesterna är tokbra! Antar att Google inom en framtid stjäl det hela, hoppas jag ;-)
    Jag är dock som en annan skrev ovan inte vän med IOS, mobilt så gäller Android för mig men vad det gäller datorer däremot så gäller Mac, ja för mig då. Kör Note 8 sen nån månad och är toknöjd men det är klart att det flyt jag upplevde i X-en idag har man ju inte men flyt är ju inte allt ;-)
     
    Droid96, tpalsson och Ramboline gillar detta.
  11. Ramboline

    Ramboline Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    2 686
    Mottagna gillanden:
    925

    MINA ENHETER

    Har inte klämt på någon än, men skall göra det. Hade en Iphone 7, men tyckte att den hade för liten skärm och var tråkig , så den hade jag ju inte så länge, var ju van lite större skärm . Gillar det svepande som x har, säkert en hel del fipplande innan man blir van. Rätt nöjd med S8, men är ju lite teknik freak
     
    _z_ gillar detta.
  12. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Är just detta jag inte klarar med IOS, blir så jäkla uttråkad! Har inte med skärmstorlek att göra utan för min del IOS.

    Du får klämma och fundera, kostar ju en slant så det är ju inget man vill köpa för att testa direkt. Rent funktiomsmässigt så tvivlar jag dock inte på att den är optimal, förmodligen bäst.

    Skrivet från min Note 8 [emoji4]
     
    Ramboline gillar detta.
  13. Taftus

    Taftus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2011
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone X
    ROM:
    iOS
    Telefon 2:
    Nexus 6p
    ROM:
    Android
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    ROM:
    Android
    Platta:
    Microsoft Surface Pro 3
    ROM:
    Windows 10
    Platta 2:
    iPad Air 2
    ROM:
    iOS
    Efter att ha använt Android sedan ja, Android. Så blev jag verkligen irriterad när jag började att använda iPhone. Bytte direkt tillbaka till Android men ville verkligen ge iOS en chans så jag bytte helhjärtat till iPhone. Nu vill jag inte tillbaka till Android längre, just för att iOS känns så underbart och alla olika svipe man kan göra för att tex backa så svipar man från vänster.

    En annan sak som jag inte klara mig utan är att om man tex läser på Sportbladet och har scrollat jätte långt ner och vill upp på översta delen av hemsidan, om man trycker på övre delen av skärmen på iPhone så scrollar den upp en automatiskt. Vet inte om det finns på Android men den funktionen måste jag ha haha.
     
    Mansento gillar detta.
  14. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    sättet att "stänga" öppna appar på samt face unlock finner jag enormt enerverande och förstår inte varken tänket bakom eller hur man kan anse det smidigt eller bra. jag kan inte komma runt hur mycket jag faktiskt helhjärtat hatar det.
     
  15. jhorn188

    jhorn188 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2013
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    65
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Fungerar "bakåtsvep" i IOS likadant som bakåtknappen i Android? Dvs sveper den även bak till en annan app eller bara till tidigare sidor i den öppna appen?
     
  16. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 017
    Mottagna gillanden:
    1 958
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Normalt svep är tidigare sida i appen.

    På X så swipar du längst ner på skärmen för att byta app till föregående eller nästa. Fungerar sjukt bra
     
  17. Droid96

    Droid96 Guest

    Svep bakåt är alltid back action i appen medans ett svep i nederkant på skärmen byter app.

    Det där med att Android går tillbaka till tidigare app är en sanning med modifikation. Om du öppnar en app där du har en UI-history så kommer backknappen inte gå tillbaka till föregående app utan istället backa i appens historik vilket kan bli en aning förvirrande ibland. Jag föredrar hur Apple har löst det i det här fallet.
     
    Mansento och bernard gillar detta.
  18. Taftus

    Taftus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2011
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone X
    ROM:
    iOS
    Telefon 2:
    Nexus 6p
    ROM:
    Android
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    ROM:
    Android
    Platta:
    Microsoft Surface Pro 3
    ROM:
    Windows 10
    Platta 2:
    iPad Air 2
    ROM:
    iOS
    Enda förklaring jag har till FaceID öppning att den inte kommer in till hemskärmen på en gång är att notifikation som man får på låskärmen är dold. Tills du öppnar med ditt ansikte så ser mam vad det står i notifikation.

    Personlig gillar jag det för då slipper jag någon som läser mina notifikation som förblir dold tills jag låser upp den.

    Men förstår samtidig att vissa vill att man skjutsar in till hemskärmen på en gång. Kanske kommer en ändring på det eller som alternativ?
     
  19. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Fast det går ju att ordna utan face id... Det syns bara från vilken app det kommer men inte vsd som står i förrän du låser upp
     
  20. Taftus

    Taftus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2011
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone X
    ROM:
    iOS
    Telefon 2:
    Nexus 6p
    ROM:
    Android
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    ROM:
    Android
    Platta:
    Microsoft Surface Pro 3
    ROM:
    Windows 10
    Platta 2:
    iPad Air 2
    ROM:
    iOS
    Aha okej det var ju bra. Apple kanske lyssnar och ändrar det i framtida uppdatering. Den är ju trotts allt bara en månad gammalt. Men för min del så stör jag inte på det.