Fråga: Fri-surf-abonnemang som hemmanätverk?

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av Hårig, 27 sept 2017.

  1. nictc

    nictc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2010
    Inlägg:
    1 483
    Mottagna gillanden:
    269
    Telefon:
    iPhone 8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8+
    Inte förvånad.
     
    ingfre gillar detta.
  2. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 375
    Mottagna gillanden:
    2 815
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Ja, strax över 1 TB har jag väl dragit ned på en månad när de hade 300 GB + 100 GB / sms.

    Har inte hört något. Numera passerar jag typ aldrig dygnsgränsen på 20 GB.
     
  3. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 547
    Mottagna gillanden:
    1 181
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Okej där ser man! Hojta gärna till i tråden om du hör något. Följer denna tråden med stort intresse då jag haft tankar på att skaffa ett Unlimited.
     
  4. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 021
    Mottagna gillanden:
    1 959
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Är det verkligen så konstigt?

    Det mobila nätet ska väl räcka till alla? Behöver man flera TB /månad så är inte mobilt rätt lösning

    Okej att namnet och reklamen blir missvisande, men i övrigt är det inte ett dugg lustigt.

    Det handlar om att 0,15% av kunderna som abonnerar på Unlimited överdriver. Hur många personer kan det röra sig om? 5000 kunder som ska få överdriva och därmed göra nätet sämre för de övriga miljoner kunder?


    Nja, förstår vad ni menar och samtidigt måste man ha lite sunt förnuft
     
    jonko, difference, katho och 1 annan gillar detta.
  5. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 375
    Mottagna gillanden:
    2 815
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Fast samtidigt har Tele2 givit bort 1000 GB till vissa kunder, så vart går gränsen för Unlimited ? Tele2 skryter ju om sitt 4G nät osv.

    Jag är inte drabbad av detta, och jag tror inte heller Tele2 ser mig som en storförbrukare då jag inte passerar 20 GB / dygn. Sedan, ja jag har ersatt mitt bredband hemma med T2 Unlimited, men jag bor ensam & hemma är det bara jag som använder abonnemanget för att streama och sådant.

    Ja, jag har delat med mig av uppkopplingen till vänner någon enstaka gång utanför hemmet, men det bör vara ok. (Då gjorde vi bara av med ca 1,6 GB över en natt).

    Skulle väl inte heller göra så mkt om Tele2 tog kontakt med mig, då får man ju gemensamt komma fram till vilket mobilabonnemang som passar bäst.
     
  6. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 547
    Mottagna gillanden:
    1 181
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Nej, det är inget konstigt. Det som är det konstiga är att Tele2 säljer en produkt som de bevisligen sedan inte levererar.

    Lösningen är enkel, bara att Tele2 sätter en gräns de kan leva med. Men de vill de inte heller göra, för då låter det inte lika bra antar jag.

    I detta fallet tycker jag inte det handlar alls om något sunt förnuft, utan om vilseledande marknadsföring i så fall. Hur vore det om Netflix/Spotify började kasta ut sina mest förbrukande kunder. Kunder som lyssnar/ser mer kostar ju mer i licensavgifter och dataöverföringsavgifter och sänker prestandan på servrarna för de andra.

    Och ja 0,15% är lite säkerligen, men nu när dessa 0,15% är borta så finns det plötsligt nya 0,15% som ligger i toppen...
     
    6150, inact_0025, inact_0049 och 1 annan gillar detta.
  7. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 021
    Mottagna gillanden:
    1 959
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Skrev ju också att marknadsföringen är dåligt. Du har lösningen där. Dom får sätta en gräns som är OK helt enkelt
     
    Crown gillar detta.
  8. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 547
    Mottagna gillanden:
    1 181
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Jo såg detta! Så man får väl gissa på att de 0,15% som Tele2 kastat ut legat på betydligt högre nivåer. Kanske 2-10 TB/mån.

    Lämpligt vore väl då att göra om Unlimited till 1 TB eller vad de nu tillämpar för maximal gräns. De har ju bevisligen en gräns, så bara löjligt och vilseledande att hålla den hemlig.
     
    Moby, inact_0025 och 6150 gillar detta.
  9. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 021
    Mottagna gillanden:
    1 959
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Själv ligger jag på ett snitt på 25gb/dygn om någon är hemma. Det är inklusive min mobiltelefon då
     
  10. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 375
    Mottagna gillanden:
    2 815
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Det bör ju vara ok då det redan finns en gräns för att skydda nätet mot överbelastning som de själva säger.
     
  11. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 021
    Mottagna gillanden:
    1 959
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Dom kanske borde ha en regel att script , typ Tasker, för att fylla på automatiskt bör vara förbjudet. Då finns inte någon som pallar tanka terabyte ..
     
  12. polonius

    polonius Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2012
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii
    Info:
    MS Launcher
    Det du skriver är nog alla överens om. Nu tror jag Inte att de har miljoner kunder med ett "Unlimited" abonnemang. Dessutom om det är 0,15% borde det knappast vara något att bry sig om.

    Det som irriterar mig är att när jag hoppade på abonnemanget fick jag bekräftat att man skulle verifiera med TOPUP efter 100 GB. Jag har samtalet inspelat så det finns inget att diskutera. En spade är fortfarande en spade.

    Vad tror du nästa begränsning blir, eller tror du att de nöjer sig vid detta? Jag har svårt att tro det.

    Jag har full respekt för att man begränsar med diverse åtgärder men DÅ är man såpass hederlig att man informerar konsumenten om detta i ett första läge.

    Jag tror att vi båda förstår att de flesta förstår ordet "Unlimited". Har svårt att någon skulle missförstå det. Har haft ett "Unlimited" abonnemang hos Telenor och där stod de för det även om jag tankade 100 GB om dagen när jag gjorde mina backuper till mitt cloud konto. Det var inget tjafs om det under de 10 åren jag hade abonnemanget. En spade var en spade. Ett "Unlimited" betyder bara en sak och det förstår vilken tjomme som helst.

    Det de gör är bara ohederligt. Men de gör som de vill. Det gäller att luras och ljuga så gott det går i vårt samhälle idag utan att någon reagerar längre för det är "så det är".

    Till slut kommer alla att leva efter den devisen. Att vara ohederlig är det bästa sättet, tyvärr.
     
    Moby, inact_0025, 6150 och 1 annan gillar detta.
  13. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Själv har jag fått 1ms med ett RJ45 uttag. Men då hade jag ingen säkerhet. Med VPN kunde jag få 60ms i stället. För mig inte ett problem. Jag sätter nog säkerhet framför 1ms
     
  14. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Själv har jag en Time Capsule som NAS eller vad det nu heter. Dock utan säkerhet. Dvs är trafiken inte krypterad & IP numret synas väll utåt typ. Får väll på sikt byta NAS som kan ge mer säkerhet.
     
  15. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Blir svårt att rekommendera Tele2 Unlimited i fortsättningen när man inte vet var gränsen går riktigt. Risken är väl att man håller igen med dataförbrukningen av rädsla för att bli avstängd och så hade jag inte heller velat ha det. Det här måste vara falsk marknadsföring av Tele2, hoppas att någon av dom som är drabbade faktiskt tar och anmäler Tele2 till Konsumentombudsmannen eller var man nu vänder sig i dessa ärenden. Tele2's support hänvisar bland annat till den här regeln i deras allmänna villkor:

    2.5 Kund äger endast rätt att nyttja Abonnemang/Tjänst på sedvanligt sätt för eget bruk. Abonnemang/Tjänst får således t.ex. ej användas i s.k. gateways, som växelfunktion, som tjänst tillgänglig för allmänheten eller som gränssnitt för samtrafik.

    Som flera i den här tråden har varit inne på hade det varit mycket bättre om man satte en tydlig gräns och inte kallade abonnemanget Unlimited längre. Samtidigt kan man ju ta bort den jobbiga sms-påfyllningen också. Hoppas att någon av dom 0,15% som har blivit avstängda faktiskt redovisar hur mycket dom har gjort av med, eller ännu hellre att Tele2 själva kan berätta var deras gräns för missbruk går. Förhoppningsvis kan @Francis@Francis berätta mer om var gränsen går?
     
    Moby, 6150, Crown och 2 andra gillar detta.
  16. imharvey

    imharvey Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2016
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    18
    Inte för att det löser problemet men det går att skicka två stycken TOPUP sms innan man har surfat över 20GB. Detta ger så att man har 30 GB på direkten istället för 20 GB under dagens gång.
     
  17. Francis

    Francis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2016
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    308
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    Har dessvärre inte så mycket mer information att ge. De 0,15% som brutit mot villkoren har kontaktats personligen via telefon och fått möjlighet att få svar på exakt alla deras frågor. Använder man Tele2:s mobilabonnemang Unlimited i enlighet med villkoren så behöver man inte oroa sig.
     
  18. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Vad räknar tele2 som onormalt och villkorsbrytande förbrukning? Är det 10 eller 100TB?
     
  19. Francis

    Francis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2016
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    308
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    Jag förmodar att Tele2 kollar på avvikande beteende i surfningen/dataförbrukningen och då använder man såklart majoriteten (99.8%) som bas för att se vad som räknas som missbruk.
     
  20. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det där är ju ett godtyckligt bedömande och bryter mot normer för rättssäkerhet!
    Som kund har man rätt att i förväg få reda på ev. begränsningar innan man köper produkten!
     
    polonius, 6150, inact_0049 och 1 annan gillar detta.