Frysningar vid webbsurf?

Diskussion i 'ASUS' startad av Bamsefar, 3 nov 2012.

  1. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Har haft min TF700, inköpt i USA, i en månad.

    Jag tycker att webläsaren hänger/fryser mest på varje websida, och riktigt illa blir det med java sidor. Kan man göra något åt detta elände? TF700an är rätt vettig när den fungerar, men alla dessa freeze....
     
  2. filur93

    filur93 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2011
    Inlägg:
    551
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Vad jag vet, finns det inte något man kan göra åt det, förutom att till exempel stänga av JavaScript eller slänga in en Custom-ROM.

    Det du kan testa är att byta till Tint Browser. Det är den bästa webbläsaren jag har testat, dock kan även den frysa till ibland, men inte alls lika ofta som standard-webbläsaren gör.
     
    Last edited: 4 nov 2012
  3. corb06

    corb06 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2011
    Inlägg:
    1 172
    Mottagna gillanden:
    635
    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch5 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+ 5G
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S7 Wifi
    Ja det hackar och laggar och har sig när man surfar på flash/java-reklamtunga sidor. Riktigt tråkig upplevelse faktiskt. Ångrar lite att jag sålda laptopen ibland. Men har testat att stänga av java nu och det flyter lite bättre med Stock browser och Tint.
     
  4. dOtlich

    dOtlich Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2012
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Har ni JB och har ni låst upp paddan? Inga problem alls hos mig. Kör CleanRom 2.4 med Clemsyns kernel. Allt flyter som jag trodde att det skulle göra på en padda/dator för nästan 7 papp. Lite meck men inte mycket besvär. Lätt värt.


    Skickat från min ASUS Transformer Pad TF700T via Tapatalk 2
     
  5. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Laddade just in 10.4.4.20 OTA och än så länge har jag inga frysningar... Så nunär hag skrivit detta så antar jag att jag kommer få äta upp detta....
     
  6. filur93

    filur93 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2011
    Inlägg:
    551
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Med 10.4.4.20 får jag fortfarande frysningar, men annars upplever jag plattan mer "rappare" än innan :)
     
  7. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Om jag har java avstängt så tokfryser det minst lika mycket som tidigare.

    Om jag har java avstängt så har jag än så länge inte upplevt någon frysning, och detta är mitt normalläge så jag slipper all j*vla reklam....
     
  8. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Jaha, så fick jag nu en låsning med java avstängt... när jag är inne i webläsarens inställningar...

    *garv* inte så mycke bättre som jag först indikerat...

    ASUS: Gör om, gör rätt - Samsung verkar fixa detta med mycket enklare (läs äldre) hårdvara!
     
  9. Bimme

    Bimme Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2011
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Med Dolphin browser flyter det på hyfsat bra efter uppdatering till 10.4.4.20, men chrome verkar fortfarande hackig.
    Jag blev lite rädd när jag provade Androbench, plattan hamnade ju verkligen i botten.
    Är det någon som provat Androbench med CyanogenMod eller liknande ROM? Börjar tvivla på att det är mjukvara...
     
  10. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Är det någon som vet varför det hänger sig och laggar så förbenat mycket, vad är det så att säga som är problemet / felet?
     
  11. filur93

    filur93 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2011
    Inlägg:
    551
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Skulle gissa att det beror på den kassa I/O-prestandan. Vad det i sin tur beror kan vara svårt att säga, men skulle tippa på diverse flaskhalsar i hårdvaran.
     
  12. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Nej det låter inte logiskt, det är något annat som ligger i mjukvaran, hårdvaran har säkert flaskhalsar men då redan en sketen HTC Desire med en kärna på 1GHz fixar saker som TF700 bara tokhänger på som inställningsmenyn till standard web läsaren.... då inser man att det är någon wait i mjukvaran som sänker det hela....
     
  13. corb06

    corb06 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2011
    Inlägg:
    1 172
    Mottagna gillanden:
    635
    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch5 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+ 5G
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S7 Wifi
    Har du rootat din padda? I så fall rekommenderar jag starkt att lägga in CleanRom 2.7, Clemsys Kernel och browser2ram. Då slipper du all lagg och hackade i stockbrowser. Till o med aftonbladet.se flyter löjligt bra!

    Så här ser det ut i en video jag gjorde nu
    http://www.youtube.com/watch?v=3sRtFcBpM3o
     
    filur93 gillar detta.
  14. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Då skulle jag antagligen behöva hjälp från någon som bor här i Stockholm... Det är alltså skälet till att jag inte rootat eller bytt kernel osv.
     
  15. corb06

    corb06 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2011
    Inlägg:
    1 172
    Mottagna gillanden:
    635
    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch5 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+ 5G
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S7 Wifi
    Ja det var ju faktiskt bra mycket meckigare jämfört med Galaxy S3.

    Jag fick hålla på med nåt kommandofönster som hette fastboot och mata in massa kommandon för att roota och installera clockwork recovery och superuser. Därefter var det ju lätt att installera själva rom:en.

    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1833212

    Här är en hel del guider. Den som passade mig är den som är under *** Custom Recovery Installation *** och ** FastBoot Method **.

    Jag ska roota en kompis padda nästa vecka får se vilken metod jag ska använda då.
     
  16. Malmas

    Malmas Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag köpte en tf700t för en månad sedan och jag höll på att bli galen på att den laggade hela tiden, så jag lämnade tillbaka skiten till net on net och köpte en samsung galaxy note 10.1 i stället. Har haft noten i 3 dagar nu och det är en jävla skillnad i flyt. Jag har även noten på öppet köp, håller den inte måttet så åker den tillbaka också, men so far so good.
     
  17. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Jag äger faktiskt även en Galaxy Tab 10.1 (den första generationen alltså) och ja den flyter på märkbart bättre trots sämre hårdvara.

    Nu har jag ju använt min TF700t i hackat skick, med CleamROM installerat. Och ja det är bättre - men det är fan (ursäkta franskan) inte bra. Jag är seriöst besviken på att den hela tiden microhackar och fortfarande fryser till ibland. Det är lögn att få den att fungera lika bra och flytande som Samsung Galaxy TAB 10.1.

    Just nu funderar jag på en Google Nexus 10 - som tillverkas av Samsung - och undrar om den kanske fungerar utan flyt så får jag hitta på något i stil med bojankare med TF700t'n - för den är direkt värdelös.
     
  18. Johnny

    Johnny Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2009
    Inlägg:
    1 040
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Jag håller med. Jag har en TF700 och en Galaxy note 10.1 LTE hemma och den senare är avsevärt smidigare vid surf. Min TF700 "fastnar" hela tiden så fort man petar på skärmen medans den laddar te x DN.se, så får man "webläs svarar inte" så får man trycka på vänta så kan man köra på. Visst en smula tålamod så är det inget stort problem men vid just surf ska det ju gå fort :/.

    Synd att TF700 har så dålig I/O prestanda som gör plattan tyvärr rätt dålig, hade jag haft den här informationen innan jag köpte den så skulle jag inte köpt den idag.

    Tråkigt på en snygg platta med bra skärm, kombinerat med dockan är det ju oslagbart, men jag kommer definitivt tveka på en till Asus.
     
  19. corb06

    corb06 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2011
    Inlägg:
    1 172
    Mottagna gillanden:
    635
    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch5 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+ 5G
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S7 Wifi
    Jag hade min brorsa med sin Note 10.1 på besök i julas och vi jämförde snabbheten mellan de två. Visserligen är min tf700t överklockad till 1.8 ghz och med CleanRom. Däremot så vann Note 10.1 vid flera saker. Den vann vid öppning av vissa appar, och mer än hälften av alla websidor vi testade. Märks att Note 10.1 har mer ramminne.
    Däremot kan jag tillägga att det var inte med några stora marginaler när den vann, och inte tvärtom heller när Asusen vann.

    Asus hade dock inte haft en chans i nåt moment alls om den hade körts i Stock med 1.5 Ghz bara. Vi måste även tänka på att ASus har 50% så hög upplösning som Note 10.1, så det blir riktigt tungt för CPU och GPU att hantera de extra pixlarna.

    Det syntes ganska klart att Asus hade en skarpare skärm på alla hemsidor. Däremot tyckte jag färgerna var lite bättre på Note 10.1.

    Asus vinnder dock i längden för min del pga dockan, usb-porten, Hdmi ut och den fantastiska ljusstyrkan i skärmen.
     
  20. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Som kuriosa, och inte direkt jämförbart, men kul ändå:

    Min gamla "resedator" - en Fujitsu P7230 med SSD och dual core 1.2GHz Intel CPU, 2GB minne och Windows Vista - kör åttor kring Asus Paddan, och för den delen Samsung TAB 10.1 (första versionen som jag äger då).

    Det roliga är att den datorn är från 2007 - och vill minnas att den kostade lite drygt 20 kkr på den tiden (jag köpte den maxutrustade).

    Om den fixade allt redan 2007 - varför kan inte en 4-core fixa det nu ? Har tekniken verkligen inte gått framåt ?