Funderingar och frågor kring liquid? ställ dem här

Diskussion i 'Liquid/Liquid E' startad av ultrakomm, 15 apr 2010.

  1. ultrakomm

    ultrakomm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2009
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag funderar på att byta ut min Samsung Galaxy mot en Acer Liquid, har dock en del frågor om telefonen innan jag bestämmer mig för att faktiskt köpa en.

    Frågorna är som följer.

    1. Hur är helhetsintrycket av telefonen? Känns det som att den är av hög kvalitet eller känns den väldigt "budget"?

    2. Skärmen, hur står den sig? Känns lite halv-b att gå från AMOLED till TFT om jag ska vara ärlig.

    3. Hur bra är de 2.1 ROM:s som finns ute nu?

    4. Kanten runt skärmen verkar vara väldigt, väldigt stor, är det något man tänker på eller som stör en när man använder telefonen?

    5. Jag har egentligen inte pengar att slösa på en mobiltelefon, men är det värt att lägga 1500 extra och köpa en Desire istället?

    Väldigt tacksam för svar på dessa frågor! Ska försöka åka och klämma på en snarast möjligt.

    Vänligen,
    ultrakomm.
     
    Last edited by a moderator: 29 apr 2010
  2. calle_d

    calle_d Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    637
    Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+
    ROM:
    Stock
    1. Det enda jag har att gnälla lite på när det gäller helhetsintrycket är att telefonen knarrar lite när man ska använda de knappar som är på sidorna (volym, power & kamera). Annars tycker jag det är en fantastisk mobil. Snygg, snabb och enkel.

    2. Jag har aldrig provat en mobil med AMOLED men jag har inget att klaga på när det gäller Liquidens skärm. Ljusstark och klar om än lite svårt att använda i direkt solljus (men vilken mobil har inte problem med detta).

    3. Jag använder den senaste 2.1-läckan 0.008.06 utan några tilläggs-romar. Om man strippar den lite genom att ta bort onödiga apps & tjänster så är den lika rapp och buggfri som 1.6 Donut.

    4. Kanten runt skärmen är verkligen inget jag har stört mig på.

    5. Kan inte svara på denna frågan då jag inte har provat en Desire.

    Såg förresten att Expansys har den svarta för 2314,99 kr inkl moms just nu. Om det nu mot förmodan stämmer så är det ju inte svårmotiverat att välja en Liquid ;)
     
  3. roxer2b

    roxer2b Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2009
    Inlägg:
    481
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    1. Mjaeh, den är helt okej. Visade upp min för en flygvärdinna i helgen. Hon blev helt begeistrad i den, mest över hur skönt den låg i handen. Min knarrar inte när man trycker på knapparna, men det vet jag att en del andras gör.

    2. AMOLED vs TFT är väl mest en fråga om smak. AMOLED ska tydligen fläska på för mycket med rött och ge konstig färgbalans. Å andra sidan har den ju klarare färger.

    3. De ska tydligen vara bra. ;) Inte testat själv. Jag är lite paranoid med att smälla in läckta roms på min telefon.

    4. kanten tänker man inte på om man inte tittar efter den.

    5. Med tanke på att man kan få en svart liquid tokbilligt på expansys nu så känns inte desire alls prisvärd. ;) men det är ju klart, desire lär ha högre byggkvalite. Inte för att liquid har dålig, men det känns att den är lite lägre än en del andra.
     
  4. ultrakomm

    ultrakomm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2009
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tackar för svaren! La in en beställning på en svart Liquid tidigare idag.

    Har en till fråga, menyerna, är dessa endast på engelska? Eller finns de på svenska också?
     
  5. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    ja och nej de finns inte på svenska
     
  6. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    1. Hur är helhetsintrycket av telefonen? Känns det som att den är av hög kvalitet eller känns den väldigt "budget"?
    Känns som en SE-slide-telefon. Den knakar om du tar i. Men vanligvis, om du hanterar den normalt, märker du inte av det. Du tittar ändå på skärmen 99% av tiden och den håller hög standard.

    2. Skärmen, hur står den sig? Känns lite halv-b att gå från AMOLED till TFT om jag ska vara ärlig.
    Jag har inget att klaga på över huvud taget. Ser den utomhus i sol och inomhus i mörker. Svarar bra.

    3. Hur bra är de 2.1 ROM:s som finns ute nu?
    Har haft lite problem men jag har å andra sidan inte testat de allra nyaste. Kommer ju snart den riktiga och då blir det ju perfekt.

    4. Kanten runt skärmen verkar vara väldigt, väldigt stor, är det något man tänker på eller som stör en när man använder telefonen?
    Det är den inte?

    5. Jag har egentligen inte pengar att slösa på en mobiltelefon, men är det värt att lägga 1500 extra och köpa en Desire istället?
    Jag gjorde inte det och ångrar mig inte.
     
  7. qrist

    qrist Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2009
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hur är ljudet i vettiga hörlurar när man lyssnar på musik? Gärna jämfört med t.ex. iPod.
     
  8. matokt

    matokt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2009
    Inlägg:
    454
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Fråga: hur ser tangentbordslayouten ut? går det att få htc's tangentbord på den? åäö finns?
     
  9. Validus

    Validus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2009
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Original så är tex "ä" bara möjligt genom ett långt tryck på "a". Men det finns en uppsjö av alternativa tangentbord. själv kör jag skandinavian keyboard som ser ut som standard fast med åäö.

    Original o skandinavian är qwerty layout
     
  10. qrist

    qrist Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2009
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  11. Daniilo

    Daniilo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2009
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hur går det att spela spel på liquiden? Kan det jämföras med iphone? :)

    Och om jag fattar rätt så har 2.1 inte kommit ut till luren officiellt än?
     
  12. roxer2b

    roxer2b Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2009
    Inlägg:
    481
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    De spelen som finns verkar funka bra. Sedan har ju iPhone tydligen enligt andras utsago fler och bättre spel än android än så länge. (Har själv aldrig ägt en iPhone, och delar itne de flestas åsikter om vad som är bra spel)
     
  13. johnnyponny

    johnnyponny Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2009
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Android har få bra spel, tyvärr.
     
  14. Pajn

    Pajn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    1. Skalet är mycket budget, skulle jag säga. Den knarrar något fasansfullt när man vrider/bryter eller helt enkelt bara trycker på vissa ställen. Plasten på baksidan repas väldigt lätt och är väldigt plastig. (har förut haft telefoner med metallchassi) Men den fungerar väldigt bra, så det stör inget vid användande.

    2. Jag gillar den, har dock aldrig haft en amoled att jämföra med.

    3. Väldigt bra, den senaste fungerar mycket bra.

    4. Den är perfekt, passar in bra i designen och det hade sett konstigt ut med en mindre.

    5. Jag skulle inte göra det (fast det kanske du redan förstod i och med vad jag har för tele :P)
     
  15. issa.83

    issa.83 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Lätt att uppdatera till 2.1 sen?

    Funderar skarpt på om en Acer Liquid ska få bli min introduktion till den androida mobil världen....Funderade på en HTC Desire först men lutar alltmer åt en Liquid. Vad tycker ni? Är ni nöjda?

    Är inte heller någon särskilt tekniskt lagd person så jag funderar lite på det här med den kommande uppdateringen till 2.1 Kommer det vara svårt att göra den själv?Eller kommer man typ bara kunna gå in på acers hemsida, stoppa i sladden mellan telefonen och datorn och typ uppdatera? haha Som ni säkert förstått så är jag med andra ord ruggigt otekninsk men har verkligen behov av en telefon med riktigt bra kalender, kom-i-håg anteckningar och sådant.

    Hör man tydligt och bra vid samtal med telefonen?
     
  16. Pain

    Pain Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  17. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    finns förklarat här
    vad gäller dina övriga frågor finns även de diskuterade i denna tråden
     
  18. issa.83

    issa.83 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    oki, så acer har släppt en uppdatering från 1.6 till 2.0(2.1?)nu?Den ni länkat intruktioner till här ovan. Så om jag köper en Liquid och gör enligt intruktionerna ovan så har jag installerat 2.0(2.1?)fullt lagligt och garantier och sånt gäller?
     
  19. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    både ja och nej.
    2.1 binfilerna är "läckta" så jag vet inte hur acer ställer sig till det.
    Men om vi leker med tanken att du flashar en 2.1 och måste lämna in den.
    Då flashar du enkelt tillbaka den till en officiell 1.6 binfil och skickar in den utan att något problem ska uppstå
     
  20. issa.83

    issa.83 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    hur upplever ni touch-knapparna(tex meny,home osv)?

    Läste i ett test av denna telefon att man tydligen lätt kom åt de 4 touch-knapparna i nederkanten av misstag(home, sök, meny och bakåt)
    Låter ju hemskt irriterande om telefonen av misstag tror att man tryckt på någon av dessa...

    Hur upplever ni som ägare till denna telefon detta?
     
    Last edited: 28 apr 2010