Funderingar om App2SD

Diskussion i 'Galaxy Spica i5700' startad av sigge_3, 21 mar 2011.

  1. sigge_3

    sigge_3 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Vill få till så jag kan installera mina appar på mitt SD-kort i stället för intern-minnet på telefonen då det fylls snabbare än jag vill :(

    Mina funderingar är nu hur jag gör detta till verklighet?
    Jag har installerat apparna Z4Root på telefonen och väljer vanligtvis temporary Root (mest för att jag mer än osäker på vad jag sysslar med) samt att jag har Samdroid Tools installerat (vilket har apps2sd) men när jag kollar på infon där står det att jag har 0 Kb fritt på Sd-kortet..

    hur fasen kommer jag runt detta problem så de appar jag vill ha lägger sig på mitt minneskort i stället. Har "grottat" runt i alla tänkbara trådar här och på flera ställen nämns att jag måste partionera ut mitt 2GB minneskort (min tanke är i så fall att dela på mitten, dvs 1 GB) men fattar inte hur fasen jag ska göra? kan vara att jag är väldigt trögtänkt men jag vill helst köra lite livrem och hängslen innan jag gör något jag kanske får ångra senare om ni fattar vad jag menar.

    Kan någon vänlig själ hjälpa mig med detta?
     
  2. Fueleh

    Fueleh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Rootad med 2.2? går inte med orginal 2.1. Kolla i Samdroid Tools sen Apps2sd settings så bockar man i Enable Apps2sd där. Sen ska det bara vara å köra. Du kanske behöver formatera sdkortet och partionera det eller nått om du inte kan använda det alls? För att partionera sdkortet behöver du recovery.
     
  3. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    För vanliga 2.2 apps2sd tror jag att man inte behöver partitionera men om du ska använda samdroidtools måste du ha en ext2 partition. Jag är osäker på hur du gör om du ska partitionera dit sdkort utan att använda recoveryn som du får när du rootar, men det är folk som har gjort det vad jag vet.
     
  4. sigge_3

    sigge_3 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ursäkta min noob-inställning men är ute på tunn is här. Jag har version 2.1 update 1 installerad på telefonen, om det nu gör någon skillnad...

    Då jag startat app2sd i samdroid kvarstår som sagt problemet med att jag har noll utrymme på sd-kortet. Det jag känner att jag behöver är följande:
    1) en lathund, detaljerad, hur jag formaterar och partionerar mitt kort. Jag gissar att jag gör det via datorn med sd-kortet i telefonen, eller?
    2) hur och var jag hittar denna recovery alla talar om. Om jag rootar telefonen med z4root och sedan startar samdroid står där något om att reboot with recovery men inget händer om jag trycker där, vad göra?

    Vill få detta att funka så snälla utveckla hur jag ska göra, med vad osv så även jag, en dunder-noob fattar.

    Förresten, det där pjodor snackar om att slippa partitonera minneskortet låter lockande. Berätta mer var jag hittar rätt version mm och än en gång, hur jag gör...
     
  5. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Hur som helst måste du roota telefonen ordentligt så du får en recovery hur som helst, kolla här:
    https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=500857&postcount=21
    Det är åtminstone steg ett du ska göra.

    När du gjort steg ett har du flashat in en recovery på din telefon och den är fullt rootat. Du kan nu gå in där och formatera ditt sd kort där ifrån. Men kom ihåg att allt raderas på det så spara de du vill ha kvar.

    När du väll har partitionerat ditt sdkort kan du aktivera Apps2SD i SamdroidTools.

    Vill du kunna flytta dina applikationer till sdkortet utan SamdroidTools måste du installera 2.2, då kan du gå vidare till steg två i länken ovan. När du installerat 2.2 kan du gå in under Inställningar - Program - Hantera Program och välja vilka du vill flytta genom att gå in på det programmet och välja flytta till sd-kort.
     
  6. felixdroid

    felixdroid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2010
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    2.2 roms är förslagsvis cyanogenmod 6 alpha 8.3 och en viss samdroidmod som jag inte kan så mycket om då jag själv kör cm som funkar kung:-)
     
  7. Fueleh

    Fueleh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

  8. sigge_3

    sigge_3 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    ok. då var det fixat. ett problem dock, kan få mms men inte skicka.. känt problem? och i så fall, vad göra?
     
  9. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

  10. sigge_3

    sigge_3 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    bugar och bockar... igen... det funkar :D

    återkommer med lite fler frågor senare (idag eller i morgon) i denna tråd..
     
  11. sigge_3

    sigge_3 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    då ska vi se, har fortfarande lite problem som behöver ordnas.

    1) Gissar att jag kan ha flera Tweaks installerade samtidigt men huvudfrågan är nu, vad är/gör tweaksen?

    2) När jag letar upp fria wifin och ansluter går allt bra. problemen kommer sen, jag kan inte gå ut på internet eller någonting då, får bara felmeddelande, vad göra?

    3) startar widgeten strömkontroll där jag kan ändra lite inställningar, min stora fråga är vad som händer om jag stänger av "Mobile data" via den... det jag kan se är att min ikon med "3G" försvinner från aviseringslistan på toppen... frågan är dock, stryps all datatrafik då eller ligger det fortfarande och tuggar i bakgrunden? (har just nu inte fri surf via min operatör, av någon anledning de inte kan säga) och vill inte åka på en dunderkostnad på nästa räkning.
     
  12. sigge_3

    sigge_3 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    lite strul nu...
    öppnade recovery, installerade Gingerbread-temat, (wipe både innan och efter) och valde sen att starta upp telefonen men den startar inte, den kommer till CyanogenMod-ikonen och sedan står den bara där och tuggar, vad fasen har hänt nu?

    (installerade strax innan LauncherPro utan restart men tror inte det ska ha något med det att göra, eller??)

    Edit: fixat, kunde inte installera gingebreadtemat men men
     
    Last edited: 5 apr 2011
  13. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Vilken version har du av CM, 8.3 eller 8.3.2? Det är olika zip filer man måste ladda ner då och använder man fel riskerar man att få bootloop.
     
  14. sigge_3

    sigge_3 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    har 8.3 men trodde det var samma fil, blir att leta då..

    förresten, måste zipfilen ligga direkt på minneskortet eller kan jag lägga in den i en mapp (downloads) på kortet och köra den därifrån?
     
  15. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

  16. sigge_3

    sigge_3 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Startar upp tråden igen då jag nu funderar på var/om det finns nyare uppgraderingar till telefonen. har just nu android-version 2.2.1 och försöker hitta om det finns nyare man kan uppgradera till men finner inget, kan vara att jag söker på fel ställe/sätt... så, var hittar jag nyare uppgraderingar?

    sitter också på mod-version: CM-6.1.1 spica-alpha8.3 som jag har sett att det finns nyare versioner av.

    Det jag nu funderar mest på är hur jag ska gå till väga för att uppgradera telefonen till de nyare versionerna?
    Måste jag flasha med Odin via datorn eller räcker det med att jag laddar ner filerna,lägger dem på minneskortet och installerar dem därifrån? Om jag fattat det rätt måste man flasha med Odin om man vill uppgradera android-versionen medan det räcker med att lägga in via minneskortet om man vill ändra mod-version. har jag rätt? sen måste jag ju uppgradera kernel-version också om jag gör någon ändring, har jag rätt?

    har bara gjort en ändring på telefonen och det var när denna tråd startades, det gick iofs bra efter lite hjälp men jag fattar helt ärligt inte riktigt än när man måste göra vad.

    hoppas någon vänlig själ kan bekräfta det jag just skrivit samt lämna lite tips på var man kan hitta nyare uppgraderingar (om det finns några)
     
  17. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    För att installera original firmware, får root och vissa backuper använder du odin. Till att installera t.ex. CyanogenMod, SamdroidMod och SpicagenMod gör du oftast detta via recovery med en zip fil. Det spelar ingen roll om du har SamdroidMod och installerar CyanogenMod, du gör det via recovery ändå. Du måste dock göra en factory reset.
     
  18. sigge_3

    sigge_3 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    hittade denna version av CM
    http://forum.samdroid.net/f62/cyanogenmod-7-1-0-rc0-spica-alpha3-5148/ som jag uppfattar är en av de nyaste versionerna som riktar som mot gingerbread.

    Om jag fattat dig rätt nu ska det räcka med att dra över den till minneskortet, installera och sedan köra igång igen.

    förresten, vilken är den senaste stabila versionen av android? den jag har som heter 2.2.1 eller finns det nyare till spican? vad jag kan utläsa så har gingerbread 3.0 men kan inte se att den finns någonstans och tycker ändå att jag sökt runt rätt bra.
     
  19. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Ja du har rätt, det är bara att lägga det på minneskortet och installera, gör en factory reset efter installationen bara annars kan det bli problem.

    Fullt stabil version till Spica är 2.1 versionerna, när man gå upp till senare android versioner är det hemma byggen och i och med det blir det inte helt stabilt. Dock kan det finnas versioner som man kan tycka är tillräckligt stabila t.ex. CM6 alpha 8.4 eller SpicagenMod beta2 för mig då.
     
  20. sigge_3

    sigge_3 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    tackar som vanligt för svaret men ha åkt på dunderproblem nu...

    installerade CM7.0 och gjorde factory reset och gjorde "reboot to system" men den stod bara och tuggade och kom inte vidare in till menyn (vi talar om 2,5h) utan låste sig vid ikonen med cyanogen...

    försökte då installera om CM 6.3 som jag installerade förra gången jag gjorde detta och nu står även den och bara hänger sig vi samma ställe, alternativt bootloopar...

    hur gör jag nu för som läget är nu fungerar inte det nya och det gamla hänger sig? känns lite surt men tror ju inte jag dödat luren då den försöker att jobba sig inte till huvudmenyn... det enda jag kan göra är att avvakta då jag ju vet att telefonen kan loopa ett par gånger vid installationen men har inte för mig att den ska hålla på så här länge med det... tror jag är uppe på 9:e omstarten nu :ehm: