Funktionen på volymknappen!?

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av trifix, 25 jul 2013.

  1. trifix

    trifix Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    113

    MINA ENHETER

    Jag sitter nu på en Galaxy Note 2 och det finns en sak som stört mig något fruktansvärt sen jag köpte den - vad som händer när man trycker plus eller minus på volymknappen.

    Vilken *diot kom på att man enbart kan ändra volymen på ringsignalen och inte hela telefonen? Jag kommer från iPhone och där ändras SYSTEM-volymen när man står på "skrivbordet". Detta gör att ALLT ljud sänks/höjs och det är väl det som är intressant? Om jag sitter någonstans och vill ha ljud påslaget men inte skrämma både mig själv eller andra så måste jag in i ljudinställningarna för att ställa ner alla reglagen till samma nivå. Helt idiotiskt.

    Jag kan överhuvudtaget inte se när man skulle kunna ha nytta av att enbart kunna sänka ringsignalen? Om jag sänker den till nästan tyst så låter ändå ett SMS/Mail precis lika mycket. Jag har flertalet gånger missat samtal pga av detta då jag tex hört ett sms och trott att volymen varit på max när ringsignalen i själva verket varit nästan i botten.

    Nu har jag rootat telefonen och jag undrar om det finns något att göra? Kom inte med förslag om appar som kör profiler eller liknande, för det kan jag utan problem leta upp själv. Utan kanske något som gör att man kan ändra vilken volym som ändras med volymknappen?
     
  2. trifix

    trifix Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    113

    MINA ENHETER

    Ja vadå kugghjulet? Hjälper ju inte ett smack? Ändrar ju fortfarande inte funktionen på volymknappen, det kommer ju bara fram en meny med alla ljudreglage istället?!

    När jag står på "skrivbordet" så att säga och trycker plus eller minus vill jag att volymen precis som på iPhone ändras på ALLT! Precis som när du ändrar volymen i Windows i aktivitetsfältet så ändras volymen globalt över hela systemet, inte bara för ringsignalen.

    Det är ju förövrigt en bra liknelse, om jag trycker på plus eller minus på tangentbordets inbyggda volymkontroll så tror jag säkert 99 av 100 förväntar sig att ALLT ljud ändras....inte bara Skype (bara som ett exempel).

    Anywhoooo så verkar detta vara ett erkänt "problem" på Samsung sen de bestämde sig för att göra skillnad på notifieringar och ringsignaler. Varför i hela friden inte ge användaren möjligheten att välja om man vill länka de två ljuden eller inte.
     
  3. trifix

    trifix Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    113

    MINA ENHETER

    Ja jag har hittat en app som gör jobbet men ingen av er verkar förstå problemet riktigt. Jag vill inte behöva hålla på med Widgets och grejer och din attityd hjälper absolut inte heller. Detta handlar inte ett dugg om Apple vs Android så du kan lägga av med det där barnsliga på en gång.

    Mitt "problem" är ju något som åtminstone jag tycker är logiskt, ALL volym borde höjas eller sänkas när man tryckar på volymknapparna, inte bara ringsignalen. Det ÄR ett erkänt "problem" på åtminstone Samsung och googlar man så hittar man snabbt att många andra känner samma sak - ringsignal och meddelandesignal borde vara länkade. Det är jättebra att ha valmöjligheten men ge oss en liten knapp i inställningarna så man kan välja om ljudet ska vara länkat eller inte. Det var länkat i ICS en gång i tiden. Vet att min Galaxy S2 fungerade precis som en iPhone gör för två år sen.
     
  4. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Byt ROM så hittar du nog någon som har det som du vill.
    Jag kör stock på min Nexus 4 och där ändras både ringsignal och notifiering samtidigt.
     
  5. sazina

    sazina Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2013
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Vad dyga några av er är mot trifix. Tråkigt.

    Sent from my SM-T211 using Tapatalk
     
  6. Bmsone

    Bmsone Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    1 066
    Mottagna gillanden:
    112
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB
    Det var så på min S2 med, men försvann när ICS och Jellybean kom. Likadant på min Galaxy s4:a, men jag använder snabbknappen på menyraden då jag vill slå av ringsignalen, då tystad sms, mail mm också. Det enda som inte följer den knappen är medialjud alltså musik.

    Håller med om att det snabbt blev en tråkig attityd här. Man får tydligen inte fråga vad som helst.

    Lycka till med din telefon, hoppas du får till en lösning som du är nöjd med.
     
  7. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    *rensat i tråd!
     
  8. Stemag64

    Stemag64 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2016
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    154
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 +

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 +
    Övrigt:
    Garmin Fenix 5X Plus Sapphire och galaxy gear S3 frontier
    Bumpar en gammal tråd, jag vill ha precis tvärtom som TS
    Jag vill (dagtid) ha ringsignalen på noll, men fortfarande höra om jag får ett SMS

    När jag sänker ringsignalen till noll så stängs aviseringarna också av, kan man lösa det?

    Jag har en app för att kontrollera tiderna på olika inställningar (jag har headset på jobbet så då vill jag inte att telefonen ringer eftersom jag hör signalen i headsetet)

    men sms hörs inte i headsetet, bara samtalssignal.

    Vore toppen om nån kan tipsa om nån inställning jag missat eller om det finns nån app som grejar detta?