G1 funkar inte med Telenor?

Diskussion i 'Dream' startad av bjobr, 24 sept 2009.

  1. bjobr

    bjobr Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2009
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag är nu sedan en vecka ägare till en HTC G1. Tyärr ingen lycklig ägare eftersom jag ännu inte kunnat använda den som telefon. Den verkar helt enkelt inte kunna komma överens med Telenors nät!

    Jag har provat fyra olika simkort från Telenor, och med alla fyra får jag bara "Your SIM card does not allow a connection to this network", och signalstyrkeikonen visar ett kryss. Sätter jag i ett simkort från Telia fungerar det bra. Sätter jag i ett kontantsurf-kort från Comviq går det bra (nåja, jag får signal även om kortet inte går att ringa med). Det är alltså bara Telenor som inte fungerar.

    Telenors kundtjänst skickade först ett nytt simkort (lika illa) och tycker att det måste vara telefonen det är fel på.

    Fabriksåterställning, fipplande med flygplansläge et c har inte hjälpt.

    Detta är frustrerande! Jag vill helst slippa byta operatör, och utöver omaket att göra det skulle jag gärna slippa känslan av att min nya fina telefon är halvtrasig!

    Är det någon som känner igen detta problem? Är det någon som kör kombinationen G1/Dream/ADP1 och Telenor?

    Detta är min telefon:
    Model number: Android Dev Phone 1
    Firmware version: 1.5
    Baseband version: 62.50S.20.17H_2.22.19.26I
    Kernel version: 2.6.27-00392-g8312baf Dan@Lab709 )
    Build number: dream_devphone-userdebug 1.5 CRB21 147201 test-keys

    Nästa steg är väl att flasha om den, men vad borde jag i så fall testa för rom?

    Hjälp!
     
  2. Perty

    Perty Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2009
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag körde på G1 DP 1 med Telenor utan några problem, jag har dock ett jättegammalt simkort från Vodafone som de hette förrut.

    Frågan är väl även om Telenor simkorten funkar i andra telefoner?
     
  3. bjobr

    bjobr Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2009
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Telenor-korten jag testat är två gamla Vodafone-kontantkort, ett nytt Telenor-kontantkort och ett som hör till ett företagsabonnemang. Alla fyra fungerar utmärkt i andra telefoner.

    Nu har jag nedgraderat till Android 1.1 (inklusive radioimage) och därifrån tillbaka till 1.5 och kör nu på CyanogenMod 4.0.4. Problemet kvarstår. :(

    Det vore trevligt om någon kunde testa med ett Telenor-simkort i sin G1 och tala om vilka programvaruversioner de kör...
     
  4. Hedgren

    Hedgren Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag känner igen problemet, jag har en G1 där inga Telia-kort fungerar, men väl Comviq! Har inte testat Telenor dock, kanske ska göra det och om det funkar kan vi byta! ;)
     
  5. bjobr

    bjobr Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2009
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu har jag hunnit testa nya kontantkort från 3 och Comviq också, och båda fungerar bra. Så det fick bli en portering till Tele2.

    Men testa gärna Telenor i din, det här är ett intressant problem!
     
  6. nixy

    nixy Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kanske bara fel APN? :/ Min android dev phone 1 funkade bra med Telenor förutom MMS.
     
  7. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Min G1 (ADP1) har alltid fungerat utan problem med Telenor. Jag har kört Android 1.1, 1.5 och nu 1.6 i den. Det enda som jag behövde göra då jag bytte ut mitt Comviq-kort var att ändra APN-inställningarna.

    Visserligen har jag aldrig provat att skicka MMS, men jag vet att det går att ta emot MMS med mina inställningar.

    m v h Henrik