Fråga: Gå från G2 eller G3 till G4?

Diskussion i 'G4 - Allmänt' startad av FrozenWithin, 22 maj 2015.

  1. FrozenWithin

    FrozenWithin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2012
    Inlägg:
    556
    Mottagna gillanden:
    167

    MINA ENHETER

    Jag nästan impulsbeställde G4 idag men stoppade mig själv då jag inte såg några direkta studenterbjudanden på den ännu.

    Som ägare av en G2 (och frågan är kanske främst riktad till er som redan gått från G2 till G4), hur mycket är bytet av värde mer än det inre "behovet" av något nytt? Jag förstår att kameran givetvis är ljusår bättre, men hur står sig batteritiden och flytet (laggar?) i mobilen i övrigt liksom; rättfärdigar sådana saker utöver kameran ett byte? :)
     
  2. wargreymon

    wargreymon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2012
    Inlägg:
    1 878
    Mottagna gillanden:
    530

    MINA ENHETER

    Flytet är garanterat mycket bra inte stött på några direkta lagg eller liknande utom lite grann just när telefonen hållit på att uppdatera och installera massor i bakgrunden. Skärmen har LG gjort ett riktigt bra jobb med, men Snapdragon 808 drar en hel del ström, så gör man lättare saker så kan man få en mycket bra tid, nästan som med G2, men om man gör tyngre arbete/surf/spel så dalar det snabbt nedåt.

    Kameran är i en helt annan liga, och gillar man att skapa lite minnen och inte drar runt på en systemkamera så är G4 ett ruskigt bra val. Man blir även mera sugen på att ta bilder med en kamera som gör det bra.

    Jag skulle gissa att det är priset där skon klämmer åt dig. Och jag skulle gissa att den kommer gå ner rätt snabbt efter säljstart, sedan kommer det säkert finnas en hel del som köper och testar i en vecka innan de lägger upp på Swedroid för mycket bra pris.
     
    FrozenWithin gillar detta.
  3. FrozenWithin

    FrozenWithin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2012
    Inlägg:
    556
    Mottagna gillanden:
    167

    MINA ENHETER

    Ah okej, trodde 808 skulle vara mer energieffektiv än G2s motsvarighet även om det är fler processorkärnor eller så. Tänkte den är ju ändå nyare liksom.

    Ja, kameran är ju min prio nummer ett. Inte för att jag tar så mycket foton just nu, men när jag väl gör det är det oftast på fester framåt kvällningen och då är ju ljusinsläppet och att inte allt ska bli suddigt viktigt (vilket känns som G2ans största bekymmer).

    Det är möjligt, det ska jag hålla utkik efter. Annonser här på sidan! :) Tack för tipset!
     
  4. Little_Pony

    Little_Pony Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2012
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Om kameran är prio ett för dig så tycker jag att du definitivt ska byta upp dig till G4. f/1.8 vs f/2.4 gör stor skillnad när man fotar i klent ljus. Det är nästan ett slutarsteg som skiljer. Och vet du inte vad slutarsteg är så kan man väl lite enkelt förklara att man antingen dubblerar eller halverar slutartiden.

    Exempel:
    4sek - 2sek - 1sek - 1/2 sek - 1/4 sek - 1/8 sek - 1/15 sek (ingen halvering) - 1/30 sek osv.

    Som du märker så blir skillnaden större ju längre slutartid vi måste använda. En skillnad på 1/500 och 1/1000 är inte lika allvarlig som en skillnad på 4 sekunder och 2 sekunder. Det ska krävas riktigt snabba rörelser för att det ska påverka bilden negativt. Det är först och främst dom där långa slutartiderna som gör bilderna suddiga, och då är det dom där sekunderna man vill vinna när man fotar i mörker då du skakar en hel del på 2 sekunder.
     
    kalleboston och FrozenWithin gillar detta.
  5. FrozenWithin

    FrozenWithin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2012
    Inlägg:
    556
    Mottagna gillanden:
    167

    MINA ENHETER


    Jepp, kameran, batteritid och flyt är ju det jag främst vill åt (samt hopp om att LG blir än bättre på uppdateringar av OS och Firmware). Tack för förklaringen med slutarsteg! :) Har ju läst flera recensioner om G4an och sett många videos, exempelvis Marques Brownlee's grymma video (som vanligt) om den! Så det kliar helt klart i fingrarna! :) Dock måste jag erkänna att min G2a fungerar klockrent fortfarande och det enda nedköpet på den är kameran. Har inte ens några repor på skärmen och bara någon enstaka på kameranlinsen (samt inga märken på mobilens "kropp",) så jag är egentligen inte i behov av en ny mobil om jag ska vara ärlig. Är bara nypryl-begäret som retar mina sinnen! :P

     
    Drag gillar detta.
  6. wargreymon

    wargreymon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2012
    Inlägg:
    1 878
    Mottagna gillanden:
    530

    MINA ENHETER

    Tycker LG gjort ett riktigt reko jobb sedan G3. Enda som tog lite tid var G2, men de lovade ju inget som de inte höll.
     
    FrozenWithin gillar detta.
  7. FrozenWithin

    FrozenWithin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2012
    Inlägg:
    556
    Mottagna gillanden:
    167

    MINA ENHETER

    Möjligt undantaget löften som iaf kom från support runt om i världen om uppdateringar av kameran till G2 som aldrig kom. XCam APKs skapare löste ju en stor del av det problemet och gav oss G2 användare än fler inställningsmöjligheter m.m. utöver efterlängtade mörkerfotoförbättringar, sådant man kan tycka LG skulle skickat ut själva eftersom det bevisligen gick göra något!