Diskussion: Galaxy Note 5 kommer inte till Sverige / Europa

Diskussion i 'Galaxy Note 5 - Allmänt' startad av bernard, 13 aug 2015.

  1. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Så, kan nån summera vad som gäller för svenska förhållanden, vilken version ska man ha för maximal kompabilitet? Svenska som systemspråk skiter jag i men vill GÄRNA ha Samsungs svenska tangentbord som jag tycker slår allt annat (inkl swiftkey märkligt nog). Är det några faktiska hårdvaruskillnader eller kan man annars bara roota och blåsa på en NEE image (om det nu ens finns)?
     
    Last edited: 12 okt 2015
  2. Massarutti

    Massarutti Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2015
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har precis fått hem min Samsung Galaxy Note 5, silver Titanium 64 GB. Jag fick leveransen med DHL 6 dagar efter min beställning. Modellen är 920C. Jag kontaktade säljaren innan och frågade om den kom med det svenska språket och fick svar 1 dag senare att den gjorde det. Jag beställde från imobile_uk, ett företag med säte i Hong Kong men som har sin verksamhet (lager?) i England (shippades från Manchester). Jag har inte kollat om frekvensbanden stämmer ännu men enligt tekniska data ska modellen ha de band som krävs för både citykärnor (20) och landsbygd (7) i Sverige för att få 4G över hela landet.

    Imobile_uk inkluderar moms i sitt pris, så ingen tull, ingen skatt, ingenting förutom priset på 6 660 SEK.

    Grym telefon i övrigt och riktigt juste färg. Jag funderade på guld men tog bort det ganska så tidigt, det blir lätt "bling-tröttsamt" för mig. Svart gör telefonen mindre (tycker jag) och den vita hade jag på min Note 3:a och ville ha något nytt. Silver Titanium är snyggare i verkligheten än på bild där den kan se lite för ljus ut, den här känns "tung" och exklusiv.

    Inga problem med den hala känslan som vissa beskriver. Krävs bra mycket svettiga händer för att den ska bli "halkig" (bör kanske inte hållas i handen under löppasset...)

    Sist men inte minst så stod valet mellan en Edge + och Note 5, jag beställde en Edge + när Note 5:an inte gick att få i Sverige (och hela Europa...), men när jag kännt och klämt på Edge + flera gånger så var bara känslan NEJ och jag avbeställde ordern. Det går inte att stå med telefonen i ett rum med en lampa i taket, hur man än vänder på skärmen så reflekteras ljuset längs hela långsidan i och med att böjen gör att glaset har vinkel åt alla håll. Jag har svårt att se att Edge varianterna kommer att hålla över tiden.
     
  3. minh

    minh Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2011
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    What the heck?

    Är det en ny version eller vad?

    Varför ha de sån många versionen hade gärna velat ha 20 band oxå men det kanske kvittar...
     
  4. minh

    minh Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2011
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER


    hej jag undra om du kan skicka mig länken på din modell?

    tack
     
  5. Massarutti

    Massarutti Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2015
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Just min modell med 64GB är slut hos Imobile_uk, men de har en 32GB. Det finns andra som säljer den med 64GB. Sök på Samsung Galaxy Note 64GB så kommer bland annat 920C fram. Jag har ingen annan länk.
     
  6. minh

    minh Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2011
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Såg att det finns på lager igen. Frågan är bara om det värt att sälja sin nuvarande och köpa den eller hur ska man göra.. Vad anser ni?

    Ha en fråga vad ha du för operatör och var du bor och vad du får för hastigter...

    Mvh
     
  7. Massarutti

    Massarutti Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2015
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har Telenor. Jag har ca 40 Mb Ner och drygt 10 Mb Upp, mottagningen visar på två av streck på 4G bandet.
    Svårt att säga om du ska sälja nuvarande och köpa ny, beror på hur viktigt det är med snabb uppkoppling. Jag hade själv inte köpt en telefon som inte har stöd för de band som gäller i Sverige, jag väntade ut rätt telefon. Prova lägga ut din på blocket först och se vad du får för intresse. Note 5:an lär vara attraktiv eftersom den inte säljs här.
     
  8. Krigge

    Krigge Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2013
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ni som har en N9208, vilken version har ni på mjukvran? Jag har inte svenska som språk annat än på tangentbordet på min iaf?
     
  9. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Vore intressant att veta vad som styr att vissa modeller har svenska. Har haft två stycken N920i och en hade svenska och den andra inte..
     
  10. Krigge

    Krigge Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2013
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    En annan sak, om man skulle välja att Roota, hur vet man vilken version man skall välja då om man vill ha svenska?
     
  11. G4il1

    G4il1 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    1 006
    Mottagna gillanden:
    341

    MINA ENHETER

    Krigge: Roota har inget med språk att göra.

    Roota innebär bara att du gör så att du har fulla rättigheter (administratörs rättigheter) till att göra vad du vill med din telefons mjukvara.

    Det i sig kan sedan innebära att du kan lägga på en annan custom firmware (Custom ROM) men det är en helt annan sak än att roota.
    De flesta custom firmwares har alla språk inbakade.

    Om det är så att du inte har svenska i den Firmwaren du har nu men vill fortsätta att köra Samsung egna kan du exempelvis kolla efter din modell på sammobile.com och se om det finns någon Firmware från ett annat land/region än den du har installerad nu som är närmre oss och därmed kanske har Svenska.
    Då kan du använda Odin och läga på den Firmwaren istället och du behöver Inte Roota då det är en Samsung Firmware.