Recension: Galaxy S7 edge recension

Diskussion i 'Galaxy S7 Edge - Allmänt' startad av Droid55, 10 dec 2016.

  1. Droid55

    Droid55 Guest

    IMG_20161207_165352327.jpg

    Förord


    Galaxy S7 edge är mitt första flaggskepp med Android. Min första smartphone var en Galaxy Young från 2012/2013. Annars har jag bara recenserat Honor 8. Så man kan väl säga att det är först nu som jag har blivit en tvättäkta Swedroidare. ;)

    Förpackningen

    Förpackningen är kanske det mest ointressanta att läsa om så jag ska fatta mig kort. En tillsynes svart och enkel låda med ett unikt lock som vecklas ut. Dessutom verkar locket fästa magnetiskt när man släpper det. Trevlig presentation, kanske den bästa presentationen jag sett. Det enda jag ogillar är plomberingen som gjorde lådan mindre fin när man dragit bort den. Kunde låtit det sitta kvar men tyckte inte det var särskilt snyggt heller. Bagateller oavsett.

    I lådan medföljer USB-kabel/väggkontakt, SmartSwitch-adapter, hörlurar, ett verktyg för öppna SIM- och minneskortsluckan samt informationshäften. Jag har inte använt hörlurarna än men tog en snabbtitt och insåg att dessa har typ samma form som mina Philips SQH1200. Tycker det är super eftersom jag ogillar helrunda och såna man ska trycka i örongången. Annars önskar jag att tillbehören var svarta istället för vita.

    20161207_163804.jpg 20161207_163834.jpg

    Byggkvalité och utseende

    S7 edge är sanslöst snygg. Den är både iögonfallande och ligger bra i handen. Jag är trots detta inte glad i glaskonstruktion. Glas känns helt enkelt opålitligt. Dock har glastelefoner börjat växa på mig. Sen får man trådlös laddning vilket man blir utan på telefoner gjorda i aluminium. Jag tillhör dock de som gillar plasttelefoner och jag gillar en kombination av plast och metall à la Note 4. Jag var inte en av personerna som hurrade när Samsung lämnade plast för glas och därmed lämnade utbytbara batterier bakom sig.

    Jag uppskattar placeringen av knapparna på sidorna, volymknapparna på en sida (tydligt separerade) och strömknappen på andra sidan. Både Honor 8 och pappas Moto G2 har samtliga knappar på samma sida vilket resulterar i ett konstant feltryckande. Så jag är glad att Samsung inte har valt samma opraktiska placeringar.

    Hemknappen lämnar mig dock tudelad. Jag gillar att fingertrycksavläsaren är på framsidan så jag kan logga in med fingret när den ligger på bordet utan att behöva lyfta den. Däremot vande jag mig extremt snabbt vid de visuella knapparna på Honor 8. Mitt problem är egentligen inte att den är fysisk, tvärtom föredrar jag fysiska knappar ihop med AMOLED-skärm pga. minimerar risken för inbränningar. Däremot hade jag gärna sluppit behöva trycka på knappen för aktivera den. Jag hade gärna sett en knapp som på OnePlus 3 eller numera iPhone 7 dvs. utan klicket.

    Fingertrycksavläsaren

    Jag upplever fingertrycksavläsaren som mindre korrekt än den på Honor 8 och iPhone 6s Plus. Det blir en del felläsningar. Jag vet inte om det beror på fingertrycksavläsaren, att den är mer känslig mot smuts/fett/fukt på fingret eller om det är jag som är ovan med placeringen av fingret. Knappen är trots allt avlång och inte rund.

    Kameran

    Det är kameran som motiverat mig till köpet. Jag var ute efter den bästa mobilkameran på marknaden och det verkar som att majoriteten anser att S7 edge har den bästa kameran. Givetvis finns det fler mobilkameror och alla har olika styrkor, men S7 edge verkar prestera bäst i flest situationer.

    Kameraappen är den app jag har spenderat absolut mest tid i. Kameran bjuder på många funktioner och finesser och får tidigare telefoner att framstå som leksaker. Jag gillar hur snabbåtkomliga de flesta kamerainställningar är. Jag behöver inte leta eller scrolla runt för att snabbt ändra upplösning, format etc.

    Precis som väntat är den bra i dåligt ljus. Om det är riktigt mörk, typ ingen ljuskälla alls, så är det mycket brus. Men minsta lilla ljuskälla verkar kameran fånga och använda för lysa upp hela bilden. Det blir inte alltid naturligt men det gör bilderna användbara. Kameran hittar fokus snabbt, det är ytterst få gånger den faktiskt tappar fokus. Kan tillägga att jag bedömer fokuseringen främst i video eftersom jag sällan upplevt problem vid fotografering med någon kamera. Video ställer helt enkelt högre krav på kameran att hänga med och lista ut vad som ska vara i fokus och inte.

    Mikrofonen är helgrym. Det är en stereomikrofon och inte en monomikrofon som i vissa andra telefoner (däribland iPhone). Mikrofonen snappar verkligen upp allt och ljudet blir högt och tydligt.

    Jag gillar också placeringen av kameran, den sitter i mitten istället för i ett hörn. Det här gör att jag inte blockerar kameran av misstag när jag håller den.

    Batteri

    Det är nog lätt att tro att jag har höga förväntningar på batteritiden när jag kommer från iPhone 6s Plus. Dock hade jag Honor 8 en tid emellan så minnet är inte lika färskt. Däremot kan jag spontant säga att jag inte upplevt att jag måste ladda särskilt ofta men då är jag mest hemma så behovet är svårbedömt. Dock kan jag konstatera att den ladda riktigt snabbt vilket är perfekt när jag vill ge den en extra kick.

    Kan tillägga att jag hårdkört den mycket mer än mina tidigare telefoner. Kameran har gått på helvarv och det drar givetvis batteri. Det har inte varit något problem dock.

    Jag har inte haft någon möjlighet att testa trådlös laddning eftersom jag inte har en sådan laddningsplatta.

    Samsung UI/TouchWiz

    Samsungs omtalade TouchWiz. Det som så länge skrämt mig från att köpa ett flaggskepp från Samsung. Det skrivs ganska mycket negativt om TouchWiz. Hur de är tungt, laggigt osv.

    Hur är min upplevelse? Över förväntan. Jag vet inte riktigt vad jag förväntade mig eller vad folk pratar om. Nu har jag inte använt en ren Android som Nexus men jag har pappas Moto G2 att jämföra med samt Honor 8 med EMUI. Moto G2 dvs. Motorolas UI är väldigt likt ren Android.

    Spontant är ren Android tråkigt. Det är inte dåligt, men det är tråkigt. Dock var jag inte alls glad i EMUI. EMUI var en dålig kopia av iOS. TouchWiz är något helt annat dock. Fullproppad med diverse finesser och givetvis inbakat med Samsungs egna lösningar. Jag trodde jag skulle störa mig på "dubbla appar" (två appar för samma sak typ webbläsare, mail osv.) men det stör mig faktiskt inte. Visst är det onödigt att det tar plats när de inte används, men annars ligger de inte i vägen i applådan.

    Buggar och problem

    Bortsett från ett enstaka tillfälle* så har jag inte upplevt några lagg eller frysningar, något jag gjorde mycket med Honor 8. Det avtog med tiden men min S7 edge har inte fryst någon annan gång. Jag har inte heller märkt av något lagg.

    Pappas Moto G2 fryser och laggar emellanåt men den är å andra sidan en budgetlur.

    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Tillbehör

    Jag köpte tre tillbehör till min S7 edge (skärmskydd, skal och minneskort).

    Zagg HD Dry är ett skärmskydd i plast (plastfilm) och jag trodde det skulle vara ett helvete att sätta på men det var raka motsatsen. Mycket smärtfri installation tack vare ett bra installationskit.

    Skalet från Obliq valde jag delvis baserat på utseende/skydd men främst för att den skulle vara kompatibel med Zagg HD Dry, och kompatibel är den. Skalet är snyggt men redan första dagen lyckades jag få två mindre rispor, men sen tog de några dagar innan jag fick någon till rispa. Nu har det blivit några fler. Särskilt framträdande eller störande är det inte, jag är bara glad att det är på skalet och inte på telefonen. Skalet är slimmat men erbjuder bra skydd utan att överdriva.

    Sist men inte minst ett 32GB SD-kort från Samsung (Samsung Pro microSDHC Class 10 UHS-I Class 3 90/80MB/s 32GB). Fungerat prima än så länge. Behövde bara sätta in det sen var det som om allt bara föll på plats.

    20161207_164001.jpg IMG_20161207_164700095.jpg

    Slutsats

    Kameran var mitt främsta skäl till köpet och kameran har levererat. Jag filmar under artificellt ljus mitt i natten/dygnets alla timmar och även om det har sina nackdelar så är resultatet godkänt. Önskar jag hade en iPhone att jämföra med.

    Jag kom ifrån iPhone 6s Plus som jag sålde likt dess föregångare 6 Plus pga. stor/bred och otymplig. S7 edge är allt annat än detta. Jag har fortfarande svårt att förstå att den har lika stor skärm som iPhon 6/6s Plus. Den känns långt ifrån lika stor/bred eller otymplig. Den ligger skönt och stadigt i handen, jag kan inte greppa runt den helt eller skriva med en hand, men jag får ändå ett stadigt grepp. Att skriva med en hand var aldrig en önskan då jag skulle behöva en 4-tummare för det. Då skriver jag hellre med två händer då jag har mer nytta av en större skärm.

    Jag kan inte sluta tänka på hur grym Note 7 kunde blivit. Jag hann känna på Note 7 i butik vid två tillfällen och jag föll pladask för den också. När det stod klart att Note 7 skulle dras tillbaka helt och hållet så kände jag inget. Det är först nu när jag har S7 edge som jag känner att fan, vilken grym telefon Note 7 skulle blivit. Den hade allt som S7 edge har plus mer (S Pen). Jag tröstar mig dock med att jag inte förlorade så mycket men önskar Samsung ett stort lycka till nästa år.

    Styrkor
    • Kameran
    • Byggkalité
    • Skärm
    • Batteritid
    • Mjukvaran - enligt mig, förstår att många tycker olika här
    Svagheter
    • Hemknappen (klicket)
    • USB-B (ej USB-C)
    • Inget videoläge (ej kompatibel med bluetooth fjärrutlösare)

    Jag rekommenderar denna produkt.

    TILLÄGG:
    Jag kom på att jag inte hade testat olika kameralägen. Ett läge jag ville testa var Dual Camera. Det här läget är ju riktigt användbart om man vloggar. Du kan alltså filma det du ser samtidigt som du filmar din egen reaktion/ansikte. Inget jag kommer använda (inte nu i varje fall) men kan se hur det är användbart för vloggare. Konstigt att inte fler använder det eller så har de inte upptäckt det. Upptäckte denna funktionen först när jag såg en som vloggade med det och tyckte det var riktigt coolt.

    Uppdatering på skalet: Ej kompatibel med SmartSwitch-adaptern men - skalet var lekande lätt att ta av och det räckte med ta loss den nedtill bara. Haft skal till iPhone som varit hemska att ta av och på.
     
    Last edited by a moderator: 13 dec 2016
    semlan, Droid96, indika och 5 andra gillar detta.
  2. Droid55

    Droid55 Guest

    Bild- och videoexempel kommer senare. Jag hade inte tänkt att publicera recensionen än men gör det nu så jag får det gjort.
     
  3. Droid55

    Droid55 Guest

    Nu har jag hittat en sak jag inte gillar. Dock är jag osäker på om detta är unikt för S7/Samsung. Tror det är Android.

    Jag kan inte välja videoläge utan att börja filma. Varför jag ogillar detta beror på att om jag ska ställa upp något och se om allt får plats i bild, så kan jag inte det utan att först börja filma och sen pausa. Bildläget är ju inte detsamma som videoläget. Sen fick jag upptäcka att bluetooth fjärrutlösare därför inte kan starta/stoppa video vilket den kan på iPhone eftersom man i iPhone väljer ett videoläge men sen klicka starta/stoppa.

    Edit: Det här verkar vara något nytt sen S6 http://forums.androidcentral.com/samsung-galaxy-s6/525184-stop-video-camera-autostart.html Fan då!

    Jag vill ringa Samsung och klaga. :P Om man i varje fall kunde få välja!
     
    Last edited by a moderator: 13 dec 2016
  4. Ekman

    Ekman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2009
    Inlägg:
    1 851
    Mottagna gillanden:
    606
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Det beror på Samsung. På tex huawei kan man välja videoläge och sedan starta när man vill.
     
  5. Droid55

    Droid55 Guest

    Så himla frustrerande. :(
     
  6. Ekman

    Ekman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2009
    Inlägg:
    1 851
    Mottagna gillanden:
    606
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Förstår det!
     
  7. kupster

    kupster Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    817
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Borde inte de kunna lösas med en annan kamera/video app?
    Har inget förslag eftersom jag sällan spelar in video men play store innehåller ju ett antal kamera/video appar...
     
  8. Droid55

    Droid55 Guest

    Suttit hela morgonen och letat. Bluetooth fjärrutlösaren jag har ska fungera med Camera360 men jag begriper inte den appen alls. Självklart funkar det att ta ett foto men det gör det i Samsungs kameraapp också. Däremot när jag väljer video så ska man tydligen hålla in knappen och den verkar således bara kunna spela in en kortare snutt dvs. tidsbegränsad. Fjärrutlösaren kan alltså inte starta den heller.

    Sen har jag försökt med VivaVideo och VideoShow som är videoredigerare men ska kunna filma också. VivaVideo är bara konstig och VideoShow funkar som sagt inte med fjärrutlösaren, dessutom är max upplösning 720p.

    Camera Zoom FX ville bara öppna Samsungs kameraapp i videoläge.
     
    kupster gillar detta.
  9. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Det kanske går att starta med rösten: http://www.sammobile.com/2016/03/18...ge-tip-take-camera-pictures-using-your-voice/
     
  10. Droid55

    Droid55 Guest

  11. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Men kan du inte starta med rösten och stoppa med din bt-fjärr kanske?
     
  12. Droid55

    Droid55 Guest

    Det var ingen dum idé. Testade det och det fungerade. Lite småtrögt att stänga av men två klick och den stänger av. Sen kan jag starta igen med rösten.

    Fast inser nu att det inte är idealiskt heller. När jag stoppar går den ur videoläge och jag önskar jag kunde tryckt pausa istället men det går inte.

    Det verkar som det mest logiska för mig är att montera kameran, börja filma, pausa och arrangera allt i bild. Sen börjar jag filma och vänta lite tills kameran är helt stabiliserad pga. skakar alltid lite när man tryckt på den och sen börjar man.

    Hade varit jävligt hjälpsamt med ett videoläge som INTE autostartar dock. Får liksom göra flera onödiga steg och knapptryckningar. Sen får jag helt enkelt låta kameran gå istället för pausa. Kan ju alltid klippa bort men blir större fil/döscener än nödvändigt.
     
  13. Droid55

    Droid55 Guest

    Nu har jag förhoppningsvis kommit på en lösning. Jag använder Samsung SideSync för styra telefonen med tangentbord och mus/pekplatta. Behöver bara koppla telefonen och laptopen med kabel. Jag rör dock bara pekplattan för starta/pausa/stoppa så telefonen rör sig inte alls. Behöver bara se till att kameran är i rätt läge (liggande/horisontell). :)
     
  14. Droid96

    Droid96 Guest

    Mycket trevlig recension.

    Jag har själv funderat mycket på Edge S7. Av samma orsak som du - jag tycker att Samsungs operativsystem är ROLIGT. Det är inte lika rappt som Nexus/Pixel, men jag har redan en iPhone och behöver egentligen inte en till "tråktelefon" (säger jag som väntar på att min Pixel XL ska anlända vilken minut som helst...)

    Jag kommer skaffa Note 8 (eller vad den nu kommer heta). Gillade verkligen att skärmen sluttade kraftigare (färre pixlar går förlorat i "edgen") samt att den var 0.2" större. Och givetvis pennan.

    Tycker att du har tagit ett klokt beslut när du köpte Edge S7. Jag tror att den har den bästa mobilkameran just nu, om man bortser från iPhonens prestanda vid zoom. Videoegenskaperna är iaf många många gånger bättre än iPhone 7, det kan jag lova.

    / Jacob
     
  15. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag gillade också Note 7 så ska bli kul att se hur Note 8 blir om den nu kommer eller får ett annat namn. Verkligen trist att den behövde gå i graven. Jag ville ha S Pen och dess funktioner. Enda fördelen med S7e är väl att den hade större batteri än Note 7 trots att den är mindre (om jag minns rätt).

    Angående vara rapp. Den kanske blir slö snabbare än Pixel/iPhone men i dagsläget kan jag inte kalla den något annat än rapp. Tycker den flyter på jättebra. Något jag inte kunde säga om Honor 8 som frös ofta och vägrade svara. Jag är glad att jag gav S7e en chans trots att jag var missnöjd med hur Honor 8 presterade.

    Kameran är jag också nöjd med. Trist att den saknar ett videoläge utan autostart men i övrigt har jag bara positiva saker att säga om den. :)
     
    Droid96 gillar detta.
  16. Droid55

    Droid55 Guest

  17. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    @Rebecka@Rebecka
    Jag gillar inte alls din recension!

    Kämpar febrilt med att intala mig att min SGS5 är fullt tillräcklig och att jag inte behöver nån ny mobil, men efter att ha läst din fina recension blir man ju bara mer sugen att köpa den!

    Kul att recensionen är lite mer skriven som vanlig användare, många recensioner är väldigt tekniskt inriktade (vilket i sig är oxo bra), men det är bra med omväxling, keep it up :)!
     
  18. Droid55

    Droid55 Guest

    Hehe, tack. :innocent:
     
  19. Droid55

    Droid55 Guest

    Testade med vår trådlösa mus och det funkade men SmartSwitch/OTG-adaptern gick inte in med mitt skal. Behövde bara lossa skalet nedtill men ändå. Tror dock inte den adaptern passar något skal som inte är helt öppet nedtill typ Samsungs egna.

    Kändes lite konstigt att styra med musen men det gick. :)
     
  20. Droid55

    Droid55 Guest

    Måste säga att det var generöst att Samsung att skicka med denna lilla adapter. Antar den främst var till för SmartSwitch typ när man kommer från en iPhone eller nått. Den visade sig dock vara användbar för mer. :)