ROM: Går det att köra stock rom + root och få OTA uppdateringar?

Diskussion i 'One M7 (2013) - ROM-filer och utveckling' startad av wressus, 10 nov 2014.

  1. wressus

    wressus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    519
    Mottagna gillanden:
    75

    MINA ENHETER

    No luck... Samma problem även med den kernel´n.
     
  2. wressus

    wressus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    519
    Mottagna gillanden:
    75

    MINA ENHETER

  3. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    hmm. Jag har ingen firmware.zip liggandes förutom den som gått sönder av någon underlig anledning.

    Om du är beredd att blåsa ur hela telefonen går det snabbt att ordna med en RUU men annars är det väl sökning på nätet som gäller.
     
  4. wressus

    wressus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    519
    Mottagna gillanden:
    75

    MINA ENHETER

    Jag får feber på detta, tror det kommer vara en oändlig lista filer som måste fixas, till och med Facebook dess htc widget måste vara installerade för att OTA ska funka. Några av de systemapparna jag avinstallerade vill inte installeras igen nu.

    Lika bra att installera om allt igen. Hur funkar det med RUU? (Sitter på mac, så att hålla på med ADB i Windows är inget jag sugen på.
     
  5. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    jag kan ingenting om Mac tyvärr men generellt så fungerar det så att du kör fastboot oem rebootRUU.
    Då startar telefonen om till ruuläge och visar en grå htc logga. Där kör man fastboot flash zip ruu.zip.
    efter en liten flash får man FAIL som svar vilket är normalt. Då upprepar man kommandot fastboot flash zip ruu.zip och låter processen tugga på.

    Det finns Ruu:s för både sense eller gpe att dra in, beroende på vad man vill köra.
    Om du vill köra gpe ska du först ändra din cid (carrier ID) till GOOGL001 med kommandot fastboot oem writecid GOOGL001. Nordisk sense har cid HTC__Y13.

    edit: En cid har alltid åtta postioner.
     
    wressus gillar detta.
  6. wressus

    wressus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    519
    Mottagna gillanden:
    75

    MINA ENHETER

    Igentligen är det ända jag bryr mig om att man inte ska behöva radera allt på telefonen när man ska uppgradera. Det var några år sedan jag pillade med olika roms, men då behövde man alltid radera allting när man skulle uppgradera rom.

    Finns det någon custom rom som funkar bra med uppdateringar? Stabil, OTA, och där man inte behöver flasha in en hel rom vid uppdatering.

    Känns som det blir enklast då jag garanterat kommer göra något som kommer förstöra mina möjligheter till OTA med stock rom.
     
  7. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    InsertCoin har både GPE och Sense. Där behöver du bara wipea första gången du byter till någon av dem sedan kan du köra uppdateringarna som vanligt utan att bry dig. Men som alltid med custom roms ska man ha en backup någonstans för man vet aldrig om det skiter sig.
     
  8. M3Johan

    M3Johan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2012
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    HTC u11 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    HTC u11 plus
    Info:
    Magisk
    Telefon 2:
    HTC One M7 [stone dead]
    ROM:
    none
    Info:
    Brickad rejält
    Telefon 3:
    HTC one x
    ROM:
    stock root
    Info:
    Den används som webradio numera
    Nej, jag lyckades inte få bort det felmeddelandet så jag körde i en hel backup från förra uppdateringen.
    Jag brukar numer göra så för att slippa jättemycket problem.
    Direkt efter uppdateringen så kopierar jag kernel och recovery via flashify. Därefter lägger jag in twrp och gör en backup av hela telefonen som jag sparar ner på datorn. Om jag förlorat root så blir de två stegen omvända. Plus att jag då får plocka ut original recovery ur otan.
    Då kan jag pilla och leka utan att förlora alltför mycket om nåt skulle gå snett. Det mesta säkerhetskopierar telefonen ju även själv via HTC:s backupapp.
    Jag antar att det berodde på elementalx som ovanstående fel dök upp men jag är inte säker. Det är i alla fall den enda modden av kärnan som jag vet av att jag gjort.
     
    indika gillar detta.