Fråga: Går det att roota G4 Marshmallow utan bli av med garantin(låsa upp bootloader)?

Diskussion i 'G4 - ROM-filer och utveckling' startad av Ignatius_Pop, 2 jan 2016.

  1. Ignatius_Pop

    Ignatius_Pop Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2015
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    23
    Har googlat lite och inte hittat något. Jag vill inte flasha custom ROMs, kör gärna original. Men vill köra program och xposed som kräver root. För om man låser upp bootloadern så är det permanent och garantin ryker?

    Verkar som det gick med lollipop, men hittar inget för marshmallow.
     
  2. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    Låsa upp bootloader är permanent: Ja
    Olika bud om garantin ryker eller inte, som jag fattar det så gäller garantin inom EU även när man låser upp bootloader, men som sagt det verkar rätt oklart.
     
  3. Ignatius_Pop

    Ignatius_Pop Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2015
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    23
    Jag läste precis en tråd på Reddit om EU huruvida garantin gäller med upplåst bootloader eller ej, men ingen verkade veta exakt. Är det någon som skickat in telefon med upplåst bootloader och de vägrats garanti?

    Precis fått telefonen så inte så sugen på att göra något som förverkar garantin nu.

    Undrar om jag istället ska köra lollipop och Xposed. Finns väl en modul där som man kan bestämma permissions på appar? Det är största anledningen till att jag vill ha Marshmallow. Finns det några andra större fördelar med Marshmallow? Bättre prestanda? Batteritid? Stagefright är redan fixat på lollipop på G4?

    Och tackar för svaret! Detta forumet var inte så livligt. :)
     
  4. jinx

    jinx Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2011
    Inlägg:
    602
    Mottagna gillanden:
    64

    MINA ENHETER

    Enligt lg Nordic ryker ALL garanti om du låser upp. Ringde o fråga då ingen viste.

    O nej du kan inte roota mm utan o flasha ny recovery. Då mm stock Kernel inte tillåter root. O du kan inte byta Kernel utan custom recovery.
     
  5. Gambit2K

    Gambit2K Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Batteritiden framförallt (Doze), och senaste säkerhetspatcharna (obs. LG säger att de ska uppdatera varje månad). Bättre prestanda japp, märkbart vet jag ej men i benchmarks. Bättre memory management, ändrat ljussensorn för skärmen till det bättre. Sen givetvis en massa buggfixar.
     
  6. sparriskrigaren

    sparriskrigaren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    458
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    En naiv fråga, men det finns ingen chans att reparationsverkstaden strun
    En naiv fråga, men det finns ingen chans att reparationsverkstaden struntar i det? Självklart började jag få lite problem med telefonen precis efter att jag har låst upp bootloadern. Men det värsta som kan hända är väl att jag får en räkning bara, om jag lämnar in den.
     
  7. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    En användare här på Swedroid fick sin mobil lagad fast den var upplåst och rootad.
     
  8. wargreymon

    wargreymon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2012
    Inlägg:
    1 878
    Mottagna gillanden:
    530

    MINA ENHETER

    Fast den hade väl brickat så hårt att den inte gick att starta?
     
  9. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    så kanske det var...
     
  10. Snah

    Snah Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    143

    MINA ENHETER

    Nej, nej och nej. LG kan inte låta garantin försvinna på grund av vad man gör med mjukvaran. De kan inte och får inte. Svensk lag och då närmare bestämt konsumentköplagen har hittils haft företräde över LG och så kommer det förbli.

    Hade både min SGS2 och SGS4 inne på garantireparationer med root. De sa inte ett ljud.

    Jämför: Du får ett hårdvarufel på din dator. Försäljaren säger "Men vänta nu, du har ju installerat Linux, men det var Windows från början, så då har du ingen garanti längre". Troligt?
     
    Last edited: 4 mar 2016
    gooner, Gambit2K och masze gillar detta.