Fråga: Garanti även om man är rootad?

Diskussion i 'Galaxy S8+ - Allmänt' startad av WOTBLITZ, 28 apr 2017.

  1. WOTBLITZ

    WOTBLITZ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2017
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag hade haft root på min Galaxy det varade i ungefär 2 timmar(testade att roota) sen återställde jag den för att jag inte ville ha kvar root functionen, men sen såg att man inte kunde använda Samsung Pay för att Knox var utlöst och att garantin inte gällde. Jag läste vidare på detta och hittade de här artiklarna: https://en.wikipedia.org/wiki/Rooting_(Android_OS), http://matija.suklje.name/rooting-and-flashing-your-device-does-not-void-the-warranty-in-eu och
    View: https://www.reddit.com/r/GalaxyS6/comments/3cp3yg/knox_warranty_in_europe/
    .
    Betyder detta att man kan få sin Galaxy återställd?
     
  2. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Uhm ja och nej.
    Din garanti kan och bör finnas kvar men är inte helt 100 på det. På galaxy s3 tiden så rootade jag den och fick en sån varningstriangel. Tappade min efs folder och hade ingen imei. Lämnade in och fick nytt moderkort. Men tror jag hade bara tur.

    Men Samsung kommer aldrig hjälpa dig att återställa knox. Ungefär lika troligt att apple fixar touchid för alla som bytt touchid knapp.
     
  3. WOTBLITZ

    WOTBLITZ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2017
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0
    Enligt en av artiklarna så kan stämma de om de inte återställer (inte för att jag skulle gå så långt). Stämmer det också?
     
  4. osvanberg

    osvanberg Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2012
    Inlägg:
    1 175
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 8
    Återställd mjukvara får du inte. Trippningen av Knox utlöser dessutom en e-fuse, vilket kräver byte av hårdvara för att återställas. Och även där är du "rökt". Eftersom du har valt att orsaka det själv.

    Garantin kan oxå ryka. Det väljer Samsung helt själv - hur pass välvilliga de är (varierar från fall till fall ser man i olika forum gällande detta). Garanti är en frivillig sak som ÅF kan lämna (inget lagkrav). Du har dock din reklamationsrätt kvar som gäller enligt lag i Sverige (3år från inköp) - för hårdvara som havererar. Den gäller även för dig. Gäller dock så klart ej på orsaker som du själv har orsakat (knox-trippningen/utlösning av e-fuse:en).
     
    R3b0rn gillar detta.
  5. WOTBLITZ

    WOTBLITZ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2017
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0
    Vad betyder lagen då? Det står att även om man har rootat eller gjort en flash så gäller garantin eller?
     
  6. osvanberg

    osvanberg Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2012
    Inlägg:
    1 175
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 8
    Aspekten garanti är INTE reglerad alls i lag i Sverige. Läs själv Samsungs garantivillkor, de styr helt & hållet garantiaspekten.

    För mer detaljer om hur reklamationsrätten fungerar läser du konsumentköplagen (går snabbt att googla fram).
     
    Spaderess, jnsson och R3b0rn gillar detta.
  7. WOTBLITZ

    WOTBLITZ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2017
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0
    Lagen som jag syftade på var inte skriven i Sverige men skriven i den Europiska Unionen och Sverige är medlem i den, om du läst artiklarna som jag länkat. Det här är vad jag förstod om lagen: Du har rätt till att modifiera eller på något sätt ändra eller ersätta ditt operativ system utan att garantin skulle sluta gälla. Men om du på något sätt skadat enhet via det nya operativ system så gäller inte garantin.
     
  8. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Om jag förstår länkarna rätt så handlar de om det vi kallar "reklamationsrätt enligt konsumentköplagen" men inte alls om "garanti".
     
    jnsson gillar detta.
  9. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Ingen garanti ryker.
     
  10. osvanberg

    osvanberg Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2012
    Inlägg:
    1 175
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 8
    Precis. Ingen EU-lag kopplad till garanti kan gälla hos oss, då vår svenska lag inte stödjer garanti. Helt frivilligt för tillverkare att ge eller inte ge garanti. Och de bestämmer helt själva villkor för när garantin då gäller & när du har förbrukat din rätt.

    Och som jag oxå skrev så har du reklamationsrätten kvar, trots trippad e-fuse (men givetvis inte på just den aspekten som du själv har åsamkat).

    Problemet som uppstår med rootad enhet är dock att det efter 6 månader från inköp åligger DIG att BEVISA att felet är ett ursprungsfel och inte åsamkat av dig (tvärt om gäller de första 6 mån). Nu pratar jag alltså reklamationsrätten. Vilket är ett tuffare rekvisit än de flesta normala garantivillkor har. Och med rootad enhet kan ÅF & tillverkade om de vill ofta lätt komma runt att hjälpa dig kostnadsfritt just eftersom rootad enhet innebär att du själv KAN ha orsakat skadan på HW (genom bla modifikation av hur processor, minnen, grafikkrets samt batteriet ska styras & hanteras.)

    PS jag har läst artiklarna många gånger tidigare - och de kan relateras till vår reklamationsrätt.
     
    Last edited: 28 apr 2017
    jnsson gillar detta.
  11. WOTBLITZ

    WOTBLITZ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2017
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0
    Ok, jag tror att jag förstår nu. Men om jag har garanti/försäkring vid köp som hos elgiganten, är det samma sak där?
     
  12. osvanberg

    osvanberg Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2012
    Inlägg:
    1 175
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 8
    En sådan extraförsäkring har helt egna villkor, som står på det du skriver under när du tecknar försäkringen. De styr helt, ingen lag kan påverka de villkoren, åt varken ena eller andra hållet. Så det varierar kraftigt vad som är okej eller inte. Läs dem & se ;)!
     
  13. WOTBLITZ

    WOTBLITZ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2017
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0
    Okej, tack.