Garanti gällande Samsung-telefoner?

Diskussion i 'Galaxy Gio' startad av they_will_say_it_was_me, 20 jun 2012.

  1. they_will_say_it_was_me

    they_will_say_it_was_me Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har en Samsung Galaxy Gio som jag bytt programvara i. För att garantin ska gälla måste programvaran vara Samsung original. Samsung Kies erbjuder endast uppdateringar av befintlig programvara. Det enda jag hittar för nedladdning är olika ROMs från sidor som t.ex. samfirmware.com m.fl. som påstår sig vara original ROMs. Hittar inga ROM från Samsung direkt.

    Någon som vet om Samsungs verkstäder godkänner dessa programvaror? Någon som har erfarenhet av att lämna in en Samsung telefon på service med annan programvara än original? Tacksam för alla tips och erfarenheter.
     
  2. bborn

    bborn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Den programvara du skriver om är i nittionio fall av hundra precis vad den utges för att vara originalprogramvara som någon kunnig användare "extraherat" ur sin mobiltelefon. Det gäller bara att flasha rätt version för Sverige - den heter numera XXKTK för vår Gio.

    Lycka till!)
     
  3. bborn

    bborn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Förtydligande: Rom:arna du skriver om är oftast distribuerade till Kies av Samsung/mobiloperatören, därefter webbpublicerade av någon användare som lyckats hitta filen i katalogstrukturen på sin dator.
     
  4. they_will_say_it_was_me

    they_will_say_it_was_me Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Laddade hem en firmware och installerade den. Lämnade sedan in telefonen på service. Telefonen kom tillbaka reparerad och det gick på garantin. Inga problem.

    Telefonens programvara har också uppgraderats under verkstadsbesöket. Hade 2.3.6 installerat och fick tillbaka den med 2.3.6. Nu med operatörens förinstallerade programvara och ikoner.

    Hur gör jag enklast en backup på denna programvara med operatöranpassning? Kies hittar ingen uppdatering då det är senaste versionen av programvaran installerad och jag kan därför inte kopiera några nedladdade filer från cachen under uppdateringsprocessen.