Problem: Garanti

Diskussion i 'Xperia Z2 - Allmänt' startad av stranglefoot, 14 maj 2016.

  1. stranglefoot

    stranglefoot Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2016
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    3
    Hej!
    Frugans sony z2 verkar ha pajat. Konstaterade att den hade legat en stund med fotolampan lysande. Den blev väldigt varm. Skyndade mig att slå av den för att den skulle svalna. När jag sedan kopplade på laddaren händeinget förutom en laddsymbol på displayen och inget mer. Den gick inte heller att starta med laddkabeln i. Utan så startade den men någon laddning registrerades inte på displayen då den väl var igång bara ljudet som kvitterar att kabeln är på plats. Den blev fort varm igen. Sedan låg den avslagen i flera dagar och vill inte vakna upp vare sig med eller utan laddning. Funkar inte heller med alla resetfunktioner man läst om. Plockade bort bakstycket för att titta om något synligt fel fanns. Läste mig till att sony har två års garanti på telefonerna. Om jag klistrar dit ett nytt bakstycke (det gamla sprack), kommer man då märka det och således inte erbjuda garantirep?
    A.
     
  2. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Hej stranglefoot!
    Välkommen till Swedroid, det ovanligt trevliga och hjälpsamma forumet!


    När du tog av ditt bakstycke så satt där en vit typ av dubbelhäftande tejp eller hur?
    När du lossade denna så veckades väl folien runt batteriet rätt ordentligt ?

    Dessa två saker gör att det i princip är omöjligt att lyckas sätta tillbaka ett bakstycke utan att det märks att du varit inne i den.
    Och detta gör att din garanti inte gäller längre. Hade du låtit bli att gå in i luren så hade du fortfarande haft en chans.
    Du kan ju maila SONYS support och fråga, men jag skulle tro att det är rätt kört.
    Du kan också förlora på att försöka, om du lämnar in den så kan du torska på en felsökningsavgift.


    Jag har letat och inte hittat någon OEM baksida till Z2;an med original NFC.
    Jag böt just en sådan åt min kollega, dock så beställde jag det billigaste bakstycket och lyckades pilla av och lyckosamt sätta tillbaka NFC;n.


    Startar den utan laddkabeln i?

    Går den att ladda avstängd?
     
    Honda gillar detta.
  3. stranglefoot

    stranglefoot Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2016
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    3
    Hej.
    Jo hade man inte varit så klåfingrig och gett f-n i att bryta upp den och kolla upp garantierna istället!
    Den vita tejpen sitter kvar på batteriet.
    Antar dessutom att sony kommer göra allt för att man inte ska få det som ett garantirep utan att det är handhavande som ställt till det.
    Inget händer vare sig med eller utan laddkabel. Inga lysande dioder eller något liv överhuvudtaget.
    Misstänker starkt att det kan vara någon krets på moderkortet som är stekt. Har ev. fått tag på en halvtrasig telefon med helt kort som man kansle skulle kunna transplantera!

    Tack för ett trevligt och hjälpsamt forum!
     
  4. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Får du tag på en lur så prova att byta.

    När du köper ny baksida så tänk på det där med NFC:n. Om du nu känner ett behov av det. Använder du inte NFC så kan du ju köpa ett utan.

    Lycka till med luren!


    Men,,,
    Hur sjutton lyckades du få av baksidan utan att få med den där tejpen?
    Det kanske bara är jag som värmt för dåligt. Men den var i segaste laget...
     
  5. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Hejsan!

    Händer något om du håller in volym upp knappen medans du kopplar in mobilen till datorn med USB? :)
     
  6. stranglefoot

    stranglefoot Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2016
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    3
    Jag värmde på med tidigare nämnda frus hårtork ganska rejält.
    Dock så sprack bakstycket av min ganska omilda behandling.
    Har inte testat att ansluta mot datorns usb då denna är vedeldad och jäkligt gammal, sist ville den inte alls! Kan ev. testa med någon annan dator,
     
  7. stranglefoot

    stranglefoot Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2016
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    3
    Hej igen!
    Efter fix och trix så fungerar telefonen igen. Köpte en spräckt mobil som fick donera sitt moderkort!
    Den funkar kalasbra. Vilken vass telefon!
    Nu undrar jag, den vill uppdatera till marshmallow. Jag har läst om massor av mindre trevliga buggar. Törs man ens göra den uppdateringen utan att riskera att sabba hela telefonen?
     
    bernard gillar detta.
  8. bluemike

    bluemike Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Ja, det är en bra fråga. 5.1.1 var bra, 6.0.1 är inte heller dålig, telefonen blir snabb och trevlig. Optiskt, ingen skillnad, dock ingen stamina mode längre .

    Om du prioriterar batteritid...kör 5.1.1
    Om du prioriterar snabbhet kör 6.0.1
     
    bernard gillar detta.