Gingerbread 2.3.3 till Magic 32A och 32B

Diskussion i 'Magic' startad av Dragon, 23 mar 2011.

  1. greyhound

    greyhound Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2009
    Inlägg:
    327
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Installerade RC7 på min gamla HTC Magic och den funkade väldigt bra faktiskt. Tackar för tipset!
     
  2. skipunk

    skipunk Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2009
    Inlägg:
    268
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Kör med samma som jag körde på RC6, dvs denna http://www.multiupload.com/U3R6FQRHOP

    Tror det är samma som du kör? Funkar bra för mig fortfarande, vad är det som har börjat skumma sig för dig?
     
  3. martinh

    martinh Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Massa strul.

    bland annat så "försvann" låsskärmen ibland och ibland gick det bara att se bakgrunden. Hände ofta att launchern laddades om. Listor gick inte att scrolla i mm.

    Nu har jag gått över till COS-DS som känns mycket stabilare ännsålänge.
     
  4. Dragon

    Dragon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2009
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Dom problemen du beskriver hände mig förut i COS-DS oxå.. är tydligen nåt som många nexus one och S med GB 2.3.3 lider utav och inte bara vi med Magic.. dock har jag inte stött på dessa på sistone. Hoppas och tror de är fixade i de senare COS-DS versionerna.

    PS är det nån som inte får sina email från gmail? vissa får jag direkt... andra pushas inte till min mobil alls... och jag måste synka manuellt...o_O
     
  5. skipunk

    skipunk Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2009
    Inlägg:
    268
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Kan ju vara en dålig download också? När man läser på XDA så verkar romen rätt känslig om inte flashningen eller nedladdningen av romen är helt smärtfri.
    Wipe+superwipe två gånger innan flash eller uppgradera du direkt från 6.1?
     
  6. skipunk

    skipunk Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2009
    Inlägg:
    268
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Tittar in här då och då, ingen som skrivit något på länge ser jag :)

    GingerYoshi 1.1 finns nu tydligen, med Android 2.3.4. Någon som provat?
     
  7. martinh

    martinh Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Jag testade 1.1.

    Funkade tyvärr inte så bra för mig. Kan dock varit pga nått fel vid flash. Fick väldigt mycket FC. så jag gick tillbaka till SuperHero.

    Nu har jag bytat till en sgs2 så jag har inte flashat om min magic på länge nu, men jag hoppas sfm rommen.

    Jag tycker HTC sense passar väldigt bra på Magicen och har vant mig vid det nu under den tid jag använt SuperHero, dock saknar man saker från gingerbread
     
  8. reidar

    reidar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2009
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Det var ett tag sedan jag använde min Magic, men eftersom anovo har min O2X så tog jag fram den igen. Jag körde ginger yoshi förut, men tyckte inte den var så bra, så jag kollade om jag hittade något annat och hittade den här:

    [ROM][32A][6.35] SFM 1.2 (HTC Android 2.3.3) (16 June 2011) http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1025330

    Kanske inte supersnabb, men väldigt rik på features. Jag tycker helt klart att den är värd att testas!
     
  9. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Vilken guide är den bästa för att roota en magic. Är det fortfarande inte så enkelt som att bara ladda hem en app och trycka på ROOT för att roota den?
    Vill byta rom på den :)
     
  10. MatDiggy

    MatDiggy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    1 377
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Hehe, inget svar på länge ser jag. Jag antar att det inte finns så många aktiva Magic användare kvar här på forumet. Ställer dock samma fråga som Raptor.. kanske det kommer ett svar ;)

    Har en gammal Magic som förtjänar en ny rom så att den får ett värdigt slut :)
     
  11. stening

    stening Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2009
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag är med dig!

    Behöver också hjälp med detta då jag skall skcika in min nexus på service så vill jag uppdatera min stackars magic innan jag börjar använda den.

    Kan någon vänlig själ tipas om en bra guide för att få in en ny rom på min magic.


    Magicen har i dags läget android 1.6 och är från vodafone

    HBOOT: 1.33.0013
    Radio: 2.22.19.261
     
    Last edited: 15 jul 2011
  12. Addeka

    Addeka Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2010
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    @raptor och MatDiggy, har ni inte fått någon hjälp med detta kan jag iaf berätta hur jag gjorde för att installera Ginger yoshi 1.2 med Android 2.3.4 på era 32A Magics!

    @stening Jag vet tyvär inte hur man går till väga på 32B(alltså vodafone) och 1.6

    OBS! jag är inte alls bra på detta och det finns en del riskabla steg i följande "guide"! Du gör allting på egen risk och jag eller någon av skaparna av programmen jag länkar till är inte skyldiga till de skador du kan orsaka på din telefon!

    Ifall du funderar på att följa denna guide så var för guds skull inte blyg och skicka mig ett PM eller adda mig på Steam så kan jag svara på frågor du har (steam: Addeka). Skriver detta vid 03:27 på en torsdagsmorgon så hjärnan är lite mosig, kan ha skrivit fel eller missat något/några steg. Tag god tid på dig att fundera över ingreppet för att inte skada telefonen i onödan.

    Gör en backup på dina kontakter, ev. mail och sms och ta en backup på din telefon efter att du rootar den med indikas guide för att försäkra dig om att ha en backup att gå tillbaka till om det går åt skogen. När du byter Radio och/eller SPL så fungerar dock inte din backup då den backupen är en avbildning av din rom du hade då du genomförde backupen, och din rom du hade innan du bytte radio/SPL är förmodligen inte kompatibel med din nya Radio/SPL.

    Blev mycket text där, ursäktar! Men här kommer i alla fall min beskrivning av vad jag gjorde för att installera Ginger Yoshi 1.2!

    Steg 1: Följ indikas guide här på forumet(funkar dock bara för 32A, hur du gör för att ta reda på om du har 32A eller 32B står i guiden): https://swedroid.se/forum/23736-guide-den-ovetande-roota-din-magic32a-forsta-gangen.html

    Stort tack till indika, grym guide, se till att tacka honom!

    Steg 2: För att slänga in Ginger Yoshi behöver du byta Radio och SPL med programmet RadioSwitcher(OBS! känsliga saker, känner du dig ovillig att göra någonting som har stor chans att bricka luren bör du nöja dig med steg 1 och inte läsa längre!)

    Steg 3: Lägg in http://droidbasement.com/g1/kernels/...-fp-020711.zip och Ginger Yoshi 1.2 (Ginger yoshi 1.2.1 (android 2.3.4) for 32b and 32a old and new radio ^_^ - xda-developers) på roten av ditt minneskort(1.2.1 är bara för dem som 1.2 inte funkar för). Stäng av telefonen och boota den i recovery-läge(håll ned Home+Power istället för bara Power). gör en wipe på factory data från Wipe, wipa därefter dalvik-cache och din vanliga cache osv.

    Gå därefter till install zip from sdcard (eller vad det nu heter, tror ni kan lista ut det själva). installera Ginger yoshi 1.2, följ anvisningarna nedan. Installera därefter boot-cm_2365.11_ds...zip. starta om telefonen.

    ginger yoshi installation: låt den tugga på och välj no på ext4 om du inte fixar till detta(berättar inte hur man gör i denna guide då jag inte orkat fixa det själv), välj därefter 60mb swap, tror att det ska ge mer virtuell ram-minne iaf. upplever i alla fall ingen försämring jämfört med att inte göra det. Sedan får du välja launcher, launcher 2 är stock och zeam är en annan launcher. Jag valde själv launcher2 för att sedan installera LauncherPro(som nu fungerar då du har 2.3.4!). Glöm sedan inte Kernel-installationen.

    Steg 5: var lycklig och skryt över att du har Android 2.3.4. för alla dina vänner som inte har en custom rom!

    Hittade ingen länk till RadioSwitcher, har inte använt den sedan första gången, försöker leta upp en länk eller laddar upp den version som jag använde av programmet till någon mirror så ni kan använda er av denna.

    Vill dock återigen påpeka att det är farligt att byta SPL och Radio!

    Jag hade noll koll när jag ändrade min SPL och Radio och som tur var lyckades det för mig, det innebär inte att ni har samma tur.

    Jag är inte alls insatt i detta och om denna "guide" involverar några onödiga/dumma steg så får någon gärna påpeka det, jag delar bara med mig av vad som fungerade för mig när jag tröttnade på min Stock-magic! ställ som sagt gärna frågor och tänk på att slänga iväg ett PM och/eller lägg till mig på Steam.

    Mvh Addeka
     
    Last edited: 22 jul 2011
  13. MatDiggy

    MatDiggy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    1 377
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Grymt!

    Ska köra det här vid tillfälle. Återkommer om frågor dyker upp längs vägen.. vilket det antagligen kommer att göra ;)

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  14. Addeka

    Addeka Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2010
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Härligt, fråga på bara, jag gjorde det först när jag visste att jag kunde köpa en ny lur ifall det gick snett. Jag kan ladda upp programmet RadioSwitcher för det verkar ha tagits ner från XDA eller i alla fall bytt namn. Finns säkert andra program och metoder som gör detta men det var jävligt enkelt med RadioSwitcher, om det är säkert är en annan femma.

    Lägg helst till på Steam(Addeka) eller Google Talk(akanill93). Skall göra mitt bästa för att du lyckas med luren^^

    Mvh Addeka
     
  15. MatDiggy

    MatDiggy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    1 377
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Grymt najs, bytte till Desire när jag var klar med min Magic, men har inte rootat den pga att min tjej tog över den direkt, men jag står inte ut med att den är så daterad :)

    Hur pass stabil är GingerYoshi? Blir ett Jävla liv om inte kameran funkar tex. Haha

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  16. Addeka

    Addeka Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2010
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    det enda problemet jag har upptäckt är att youtube inte funkar i HD, och ibland när man t.ex. öppnar kontakter eller någon annan applikation så öppnas den och du kan ringa osv. om du trycker på ikonerna, men du det blir ingen animation. T.ex.

    Jag befinner mig på hemskärmen och öppnar kontakter. Ser alla flikar (call log, contacts, favourites osv.) och jag kan trycka på den plats där "ring" finns, men jag får ingen feedback från programmet men "ringskärmen" kommer fram och jag kan prata och lägga på som vanligt.

    Vet inte om det är klart nog, programmet funkar som det ska och gör det du ber det att göra, men du själv får inte se vad som händer.

    Detta har hänt för mig i RC6.1 och även nu i 1.2. Kan såklart vara så att min ROM har skadats när jag tankade ner den, det hände när jag installerade RC6.1 för första gången, då blev det en Bootloop som jag löste genom att tanka ned samma rom igen och dra en wipe, och därefter installera den icke-trasiga ROM:en.

    Annars har jag inte märkt några problem med luren. Tror att det är någon bug i kerneln som gör att du kanske inte får korrekta batteriinfo direkt, några omstarter och laddningar fixar dock detta.

    Angående buggen så vet jag inte om jag har haft otur, det ordnar sig med en restart, men det är irriterande när det väl händer, själv är jag dock väldigt tolerant med att allting inte fungerar till 100% när jag har pillat med mjukvaran själv.

    Angående batteritiden efter några omstarter tycker jag att det räcker smått fantastiskt länge, kan räcka i upp till 2 dagar om jag stänger av appar i bakgrunden, håller internet avstängt och inte spelar alltför mycket musik.

    Fortsätt komma med frågor ^^

    Mvh Addeka
     
  17. MatDiggy

    MatDiggy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    1 377
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    tjejen ruvar på sin Magic som jag vet inte vad! Kommer aldrig till skott :(

    Har du själv testat cm7 till magic? Det var bla det som drog mig till den här tråden, men jag är på det som funkar bäst ;)

    Tyckte att jag såg i någon tråd att det fortfarande finns någon som uppdaterar rom till Magic, men det verkar ju helt galet o_O
     
  18. martinh

    martinh Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

  19. Addeka

    Addeka Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2010
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tjena. införskaffade en SGS2:a i veckan och är sjukt nöjd;-)

    angående cm7 så har jag bara provat cm6.1(sista officiella versionen) och gick därefter till ginger yoshi då jag ville testa 2.3.4 så du får nog fråga martinh om andra ROM:s


    Mvh Addeka
     
  20. cruelrock

    cruelrock Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Kan rekommendera: CGX-Magic 1.0.4 (Android 2.3.5)
    Snabb och stabil!

    Mvh Micke