Problem: Gjort en tabbe med Google Play Services!

Diskussion i 'Frågor och support' startad av peh, 21 mar 2018.

  1. peh

    peh Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Oj, det här blev inte bra! :eek:

    Enhet: Honor 8
    Firmware: FRD-L09C432B399

    Efter att ha upplevt en del problem med att Google Play Services äter batterikapacitet för mig (tydligen inte helt okänt), kom jag på den briljanta idén att avinstallera uppdateringarna (minns inte vilken version) och återgå till den fabriksinstallerade versionen - för närvarande 11.5.18.

    Ganska snart märker jag förstås hur flera applikationer (och inte bara sådana som är utgivna av Google!) börjar strula ordentligt.

    "Happ, bara att uppdatera tillbaka då", tänker jag först, men se det går ju inte för självaste Google Play vill inte fungera utan senaste versionen av Google Play Services!

    Ja, det här var alltså riktigt idiotiskt gjort av mig. Hur hittar jag tillbaka? Har följande frågeställningar:
    • Kan en omstart av enheten göra att den "hittar bättre" till Google Play på något vis?
      • Just nu vågar jag inte starta om, då jag inte vet om den ens kommer vilja låsa upp utan senaste Play Services. Kan detta vara ett problem? Kör med Smart Launcher Pro 3, för övrigt.
    • Om jag istället även återgår till fabriksversionen av Google Play, kan detta göra att jag kan uppdatera både Play och Services?
    • Är medveten om att det går att hitta Play Services via APK Mirror - och skall vara en "godkänd" lösning på mitt problem - men hur är jag säker på att dessa paket är de officiella, och inte fulla av mal-/spyware?
      • Vilken version gäller för min modell?
    Hoppas att frågan ställs i rätt forum, då jag var osäker på om det var här eller i Honor-delen. Förmodar att moderator kan flytta i värsta fall? :)

    Stort tack på förhand!
     
  2. peh

    peh Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Hm, ja. Dessa två kan jag ju enkelt besvara själv: FAQ - APKMirror

    "RTFM, smartskaft!" ... Paniken är stor just nu. :D
     
  3. Kent

    Kent Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2010
    Inlägg:
    711
    Mottagna gillanden:
    1 040
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 13 Pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 13 Pro max
    Telefon 2:
    Oneplus 7 Pro
    Platta:
    Ipad 10.5 pro
    Platta 2:
    LG G pad V500
    ROM:
    AOSP Nougat 7.1.1
  4. peh

    peh Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för tips. Tyvärr var det ju dock så att Google Play inte fungerade, och då gick det inte med föreslagen länk heller - ty den kräver ju Google Play! o_O

    Men nu har jag till sist tagit mod till mig och installerat Google Play Services från Google Play services APKs - APKMirror .

    Ordningen är återställd, och allt fungerar som tidigare! Tråden kan förhoppningsvis hjälpa andra som gör samma dumhet i framtiden. :)