Globalo.se

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av GlobaloSE, 10 jul 2017.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. GlobaloSE

    GlobaloSE Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2017
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!

    Ville bara introducera oss här då vi anser att SweDroid är Sveriges bästa forum för Android telefoner, surfplattor, tillbehör etc
    Globalo.se är en ny aktör inom elektronik branschen med fokus på elektronik som inte är så känt här i Sverige och våran idé är att erbjuda telefoner, surfplattor etc ifrån världens alla hörn och hålla ett så lågt pris som möjligt.

    Om ni har några frågor eller funderingar så får ni jättegärna ställa dessa här eller i PM så kommer vi besvara dessa så fort vi hinner.

    Vi vill även passa på att tacka SweDroid och dess medlemmar för all kunskap som ni sprider här i forumet!
     
  2. ambassaden

    ambassaden Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    3, Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, Telia
    Det var en väldigt hemlig sida ni hade. Det står inte uttryckligen, men jag utgår från att produkterna skickas från Kina? Vem ligger bakom Globalo?
     
    Kent, chraist och Psicosis gillar detta.
  3. Geggan

    Geggan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    290
    Mottagna gillanden:
    159

    MINA ENHETER

    Från hemsidan:
    Du som köpare accepterar att det kan tillkomma Tull (Om varan kostar mer än 1500kr) samt moms (tillkommer på samtliga produkter på Globalo.se och uppgår till 25 % av basbeloppet).
    Du som köpare har ansvaret att ha koll på tullreglerna utifrån beskrivningen ovan.

    Så med största säkerhet är det från Kina.
    Är det verkligen OK att ha priser som inte inkluderar moms om du är baserad i Sverige och säljer till privatpersoner?
     
    chraist gillar detta.
  4. Lidback

    Lidback Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    2 420
    Mottagna gillanden:
    503

    MINA ENHETER

    Enligt iis.se whois så framgår det inte mycket på domänen globalo.se. Det betyder att det är en privatperson som registrerat adressen. Eller att det är en EF, annars skulle företagsinformation framgå i en whois-slagning på domännamnet.

    Inget org.nr eller liknande framgår på sidan.
    [USERGROUP=18]@admin[/USERGROUP] kanske ska ta och gå igenom en verifieringsprocess för denna användare. Likt som de gör med personer som är språkrör från diverse företag som finns här.
     
    chraist och Asawi gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 692
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vi verifierar endast konton från etablerade ÅF och företag.

    Tycker många bra punkter tagits upp ovan, inte minst dina. @GlobaloSE@GlobaloSE är förstås fria att bemöta dem.
     
    chraist, bvb, Psicosis och 1 annan gillar detta.
  6. Kent

    Kent Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2010
    Inlägg:
    711
    Mottagna gillanden:
    1 040
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 13 Pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 13 Pro max
    Telefon 2:
    Oneplus 7 Pro
    Platta:
    Ipad 10.5 pro
    Platta 2:
    LG G pad V500
    ROM:
    AOSP Nougat 7.1.1
    4:a på bollen... :)

    @GlobaloSE@GlobaloSE Hemligt telefonnummer, ingen adress och inget org. nr vilket är ett krav, se E-handelslagen.
    Det saknas även information om reklamationsrätt, ångerrätt, ev. hanteringsavgift vid förtullning osv.

    Från "Fraktfria returer":
    Glömde ni bort momsen? Det finns ingen 1200 1500 kronors gräns när det gäller mervärdeskatt.
    Källa: Tullverket.

    Varför ska man ex. köpa en Xiaomi MI 6 hos er för 5699:- plus moms/hanteringsavgift (ingen tull på mobiltelefoner) när man kan köpa den för 3700:- plus moms/hanteringsavgift hos Banggood? Även Xiaomi-mi.se store Sverige säljer den billigare (5900:-) med tanke på att det är inkl. moms. Dessutom stämmer deras köpvillkor överens med distans- och hemförsäljningslagen/konsumentköplagen...
     
    Last edited: 11 jul 2017
    thehero, chraist, bvb och 2 andra gillar detta.
  7. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Finns ingen officiell Mi Store i Sverige. I övrigt har du bra poänger som tidigare skribenter :)
     
    chraist och Kent gillar detta.
  8. Kent

    Kent Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2010
    Inlägg:
    711
    Mottagna gillanden:
    1 040
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 13 Pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 13 Pro max
    Telefon 2:
    Oneplus 7 Pro
    Platta:
    Ipad 10.5 pro
    Platta 2:
    LG G pad V500
    ROM:
    AOSP Nougat 7.1.1
    Ändrade, tackar för pekandet! :)
     
    chraist och Psicosis gillar detta.
  9. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    OK, @GlobaloSE@GlobaloSE , vad är det som gör det bättre att att handla via er än från andra (utlandsbaserade säljare? Jag förstår faktiskt inte riktigt vitsen. Är ni ens Sverigebaserade?
    Priserna på sidan är alltså utan moms. Är detta tillåtet på en svensk sida som vänder sig specifikt till svenska kunder? Men, återigen, ni kanske inte är Sverigebaserade?
    "Handla direkt utan mellanhänder"? Ni agerar ju mellanhand. Eller...?
    Varför skriver ni inte ut modellnamn på alla mobiler?
    GARANTI? Hur är det med det? Framgår inte under rubrik "Garanti & retur".
    Erbjuder ni över huvud taget något som inte GearBest, Geekbuying, Banggood etc erbjuder? (Annat än högre priser då...)
     
    jnsson, Psicosis, chraist och 1 annan gillar detta.
  10. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 452
    Mottagna gillanden:
    1 118
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Känns som dropshipping rakt av.
     
    thehero, jnsson, bernard och 3 andra gillar detta.
  11. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Herregud, hemsidan är ett skämt. Felstavningar överallt, information saknas och innehåller inte ens det grundläggande som lagen kräver. Jag har inte orkat kolla igenom hela sidan, men en sida som är RIKTIGT illa är http://globalo.se/garanti-retur/
    Mycket felstavningar och information som bryter mot svenska lagar flera gånger om.

    Jag väljer för tillfället att vara lite godtrogen och tänker att du förmodligen menar väl, men tyvärr inte har koll på läget. Men det är riktigt illa ändå.. :P
     
    thehero, Asawi och Psicosis gillar detta.
  12. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    bluff! scam! oseriös!
    oregistrerat (ej existerande?) telefonnummer. bluffnummer?
    osäker websida med en massa kopierad text från diverse sidor, se speciellt denna mening. "kanske för en annan storlek i kläder"!
    på samma sida hänvisar de först till en garanterad leveranstid på 14 dagar plus 2-5 dagars behandlingstid. för att ett par meningar ner hänvisa till att du måste vänta 15 dagar EFTER den 45 dagar långa garanterade leveranstiden. Dessutom skall det ta ytterligare 14 dagar efter det tills du ser dina pengar igen.
    chansen är stor att du aldrig ser dem igen!
    företaget globalo existerar inte!

    om man vill betala dyrt för nåt du kan betala billigt för så rekommenderar jag TABLETKUNGEN!
    de är i alla fall ett riktigt företag.
     
    Last edited: 11 jul 2017
    IRONMIKE, flipp, Asawi och 1 annan gillar detta.
  13. Dabroman

    Dabroman Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2017
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    4
    Har handlat ifrån dem 2 gånger och det har funkat bra! Ett tips är dock att ni tar in fler tillbehör till även kändare telefoner, annars har det fungerat bra!
     
  14. GlobaloSE

    GlobaloSE Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2017
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej,
    Produkterna skickas ifrån bla Kina.
    Hej,
    Produkterna skickas ifrån bla Kina. Det är helt OK att göra på det viset, är som att handla ifrån andra liknande webbsidor med fokus på exempelvis Kina.
    Hej,

    Bra frågor!
    Enligt dialog med Tullverket så tillkommer ingen tull på varor som överstiger 1500kr. Vi har satt en lägre gräns (egentligen en hänvisning) på vår information då vi ej vill att kunderna hos oss drabbas utav tull. Jag ser nu att informationen inte är tillräckligt tydlig och vi kommer att justera den.

    Svar på din fråga angående Xiaomi så har de gjort en prisförändring efter att vi lagt upp våran modell på vår hemsida.
    De andra delarna gällande Xiaomis hemsida kan jag dessvärre inte kommentera då jag ej är insatt.
    Hej,

    Väldigt tråkigt att du upplever något som "bluff och scam". Numret vi använder är ifrån operatören "TelaVox" med deras växellösning "Flow", varför ingen information inte är tillgänglig vet jag ej just nu men vi kommer lösa det.



    Hej,

    Tack för din feedback! Skall lösa det under veckan!
    Rent prismässigt så ligger vi väldigt bra mot de hemsidorna du nämner, skillnaden är att du får Svensk kundtjänst och rådgivning.


    Vill passa på att tacka för all feedback! Tanken här var att presentera oss och låta den som vill "punktera" våra idé samt hemsida, vilket ni verkligen har gjort! Jag skall ta och göra de justeringar samt läga in mer transperans på hemsidan. Tack återigen och trevlig kväll!
     
  15. Geggan

    Geggan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    290
    Mottagna gillanden:
    159

    MINA ENHETER

    Varför slutar aldrig detta beteende av nystartade verksamheter som försöker kicka igång försäljningen?

    Jag har hängt på tillräckligt många forum för att fatta att @Dabroman@Dabroman och @GlobaloSE@GlobaloSE är samma person med två konton.

    Dabroman postar 23:32, GlobaloSE postar svar 23:49, 17 minuter senare, precis lagom länge för att skriva ovanstående svar.
    Dabroman är nyregistrerad och hans FÖRSTA post på forumet handlar om **trumvirvel** Globalo.se.
    https://swedroid.se/forum/threads/geotel-note-ingen-4g-3g-taeckning.146035/

    Båda använder felaktigt ordet ifrån där det skulle vara mer korrekt att använda från.

    Överbevisa mig gärna att jag har fel.
     
    talentcookie, dannejanne, 220volt och 1 annan gillar detta.
  16. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    78-100% av köparna gillar era telefoner, men ingen har lämnat ett omdöme på en enda av dem?
    Har ni ett så krångligt omdömessystem? Eller baserar ni kundnöjdheten på något annat?
     
  17. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 822
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Bra uppmärksamhet där! Det stämmer att de är samma person bakom båda användarna.

    Jag låser nu den här tråden och lägger ban på både @Dabroman@Dabroman och @GlobaloSE@GlobaloSE
     
    talentcookie, nza, svenix och 8 andra gillar detta.
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.