Övrigt: Glocalnet och mobilnummer

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av torbjorn, 16 aug 2017.

  1. torbjorn

    torbjorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2014
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Jag vågade inte helt hurra för en vecka sedan men det tycktes som att jag lyckades ta tillbaka ett favoritmobilnummer som Glocalnet en gång ville ha trehundra spänn av mig för att låta mig få flytta vidare när jag avslutade mitt trassliga abonnemang hos dem.

    Detta var nog sju år sedan eller något sådant.

    Under åren har jag försökt vädja till dem och mailat Telenor som äger dem, men inget har fungerat. Så har det gått något år igen och jag har snuddat vid tanken, men numret var ju borta för evigt.

    Sedan slutade Glocalnet med mobilabonnemang och då blev det ännu mera omöjligt.

    Eller kanske inte. Numret var ju fortfarande kvar hos dem och inte i bruk.

    Jag skaffade ett kontantkort hos Tre som man porterar i efterhand via deras Mina Sidor. Och numret man vill portera behöver man inte ha tillgång till (hos nästan alla andra operatörer får man ett sms till det nummer man vill flytta, och detta sms innehåller en fyra-till-sex-siffrig kod som ska fyllas i. Men icke så hos Tre, vilket är hela finessen med denna text). Jag följde porteringsrutinerna och tryckte på OK. Fyra timmar senare säger Mina Sidor att porteringen genomförs om fem dagar och berättar därtill vilket nummer det är som kommer att flyttas in i mitt kontantkort.

    Fem dagar senare är numret mitt. Hurra!

    För att ett nummer ska kunna porteras ska det vara registrerat på ägarens personnummer, samma personnummer som dit numret ska flyttas. Ett nummer som inte längre används avregistreras efter ett tag, oftast några månader eller upp till något halvår. Så, ovanstående historia är mer fantastisk än man kunde föreställa sig.

    Så är det: Allt är möjligt.
     
    induktion, inact_0025, Asawi och 1 annan gillar detta.