Glömt google konto återställning

Diskussion i 'Honor' startad av Jenny88, 13 jan 2017.

  1. Jenny88

    Jenny88 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2014
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Glömde mitt lösenord på min honor 8 som min mamma skulle få då jag har en annan och hennes gick sönder. Så återställde mobilen men nu behövs senaste google konto som används och de jag skickar till min mail är det inte och vet inte hur jag ska hitta de. Någon som vet hur man kan få igång mobilen? Kan man kanske lämna in mobilen på tele 2 eller går det göra på något annat vis? Ä
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är förmodligen ett Gmail-konto. Du kommer inte ihåg om du haft något annat gmail-konto än det du nu försöker använda?
     
  3. Jenny88

    Jenny88 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2014
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Min nya mobil har jag något annat google konto. Och på min honor 8 hade jag visst något annat verkar det som och jag minns inte alla :/
     
  4. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Av ren nyfikenhet, varför göra sig besväret att skapa ett nytt konto i samband med köp av en ny enhet? Vore det inte klokare att försöka komma ihåg sina befintliga uppgifter i första hand? :S
     
    Kristy och Rosén78 gillar detta.
  5. Jenny88

    Jenny88 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2014
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    När jag köpte den nya så hade jag redan då glömt användarnamnet på gamla google kontot och skapade då ett nytt :/
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror att du kan ta telefonen till Tele2 och har du kvitto eller om IMEI-numret är knutet till dig, så kan de nog lösa det åt dig.

    Är telefonen köpt av dig/knuten till ditt abonnemang, så har de koll på IMEI-numret om du saknar kvittot, och då bör det gå att lösa i alla fall.

    Du kan väl eventuellt riskera på en avgift om de måste skicka in den, men det bör vara en rätt nätt summa.
     
  7. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Hoppas det löser sig för dig den här gången, men så här kan du inte hålla på!
    Håll dig till ett konto, skapa det på rätt sätt med säkerhetsfrågor och återställningsinformation som skickas till en mailadress du har kontroll över. Glömmer du då återigen bort lösenordet kan du få tillbaka det eller skapa nytt.
     
    Kristy, Finskpinne, Rosén78 och 1 annan gillar detta.
  8. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Ett tips som jag gett mina föräldrar som har en tendens att glömma både konton och lösenord. Skriv ner det i ett dokument, skriv ut det och sätt in i en lämplig pärm.
     
    Kristy, MatsGF, Asawi och 2 andra gillar detta.
  9. kupa

    kupa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2014
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy A53 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy A53 5G
    Telefon 2:
    Honor 8
    Platta:
    Huawei Mediapad M5
    Varför måste din mamma absolut ha ditt gamla konto, dina kontakter dina mail o.s.v.
    Det logiska när en mobil byter ägare är väl att skapa ett nytt Google-konto när du kommer till Google-inloggningen efter fabriksåterställning? Sen är det bara att köra på.
     
  10. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Det är inte så att den är låst till det gamla kontot hos google och alltså måste låsas upp innan det går att använda den med ett nytt konto?
     
    jnsson gillar detta.
  11. kupa

    kupa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2014
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy A53 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy A53 5G
    Telefon 2:
    Honor 8
    Platta:
    Huawei Mediapad M5
    Ingen aning, varför skulle den vara det? Aldrig hört talas om att en mobil kan vara låst till ett Google-konto.
    Gjorde fabriksåterställning på min Samsung S4 förra veckan, när jag kom till Google-inloggning skapade jag nytt konto. Inga problem.
     
  12. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Fabriksåterställer man inifrån "inställningar" med mobilen i "vanligt" läge är det så. Har man däremot återställt via uppstart i recovery går Googles säkerhetsfunktion in för att göra det svårare för tjuvar. Då måste man känna till det gamla Googlekontot.
    Det logiska är väl egentligen att varje person har sitt eget Google-konto som vederbörande använder på varje ny mobil. För egen del har jag också ett "skräp-Google-konto" som jag använder när jag ska testköra en mobil. Ett konto som rentav kan få ligga kvar på mobilen om jag ger bort den, eftersom det inte ligger något personligt i det.
    Nu verkar ju just denna frågeställare ha startat upp ett antal Google-konton utan att ha särskilt bra koll på dem, men ibland behöver man göra lite misstag för att lära sig. (Själv behöver jag ibland göra samma misstag förbluffande många gånger innan jag lär mig, men det är jag det.. :) ) Vi får väl hoppas att det löser sig den här gången och att det sen blir bättre ordning.
     
    Kristy och jnsson gillar detta.
  13. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    http://www.androidcentral.com/factory-reset-protection-what-you-need-know Eftersom du, som jag skrev i min förra post, gjorde din återställning "rätt" väg var det problemfritt. Frågeställaren gjorde det förmodligen via recovery.
     
    Kristy och jnsson gillar detta.
  14. kupa

    kupa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2014
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy A53 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy A53 5G
    Telefon 2:
    Honor 8
    Platta:
    Huawei Mediapad M5
    Förutsatte att det inte var via recovery, TS skrev inget om detta. Vi får vänta till jenny88 dyker upp i tråden igen, så vet vi!
     
  15. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Tydligen kan FRP vara aktiverad och slå till även vid vanlig återställning, även om jag aldrig uppfattat det på någon mobil jag haft. Men jag å andra sidan inte haft någon modell från desenaste två åren, så kanske det är aktiverat som standard på en Honor 8.
     
    Kristy gillar detta.
  16. Annika_B

    Annika_B Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2017
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag hugger en gammal tråd!
    FRP är tydligen aktiverad på en telefon vars förra ägare gått i pension. Jag har kommit åt hennes g-mailkonto som var knutet till telefonen och aldrig används annars och kunnat ändra lösen. Det står då att jag måste vänta 24 timmar innan jag kan komma in - nu har jag väntat 27 och kommer fortfarande inte in! Tips?
     
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vad jag vet så är det 72 timmar du måste vänta. Läs denna artikel: http://www.androidpolice.com/2015/0...ne-you-might-trip-a-72-hour-security-lockout/
     
    Kristy gillar detta.
  18. Annika_B

    Annika_B Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2017
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1
    Länken funkar ej... det står 24 timmar på telefonen
     
  19. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Länken fungerar för mig.
    Vad exakt står det på mobilen, och i vilketskede står det? Har fabriksåterställt mobilen? Det är det FRP gäller, inte vanligt lås.
     
  20. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Länken fungerar utmärkt här, jag gick just in på den.
    Men så här står det bland annat:
    This isn't a news story, but more of a "public service announcement" about an Android feature not everyone may be aware of. If you've ended up here because your Android phone is telling you that, after a factory reset, you cannot log into your device for 72 hours (3 days), I don't have much good news: you're going to have to wait it out.

    If you want to know why exactly this happens, regardless of whether or not it has affected you, this post will at least show you how to avoid falling victim to this security measure again if you find it to be too much trouble, as well as why this feature exists to begin with.

    Why am I locked out of my phone for 72 hours?
    Back in March 2015, Google introduced a feature called Device Protection in its newly-released version of Android, 5.1 Lollipop. Part of this new suite of security tools was something called Factory Reset Protection. This is the source of the 72-hour device lockout. It is tripped by resetting your Google account password and then performing a factory reset on an Android device (with Device Protection, meaning it runs 5.1+) that account is connected to.

    This feature is designed to allow you time to regain control of your Google account in the event it is compromised because your phone was stolen. Think of it this way: if somebody changes the lock on a security door (your phone) the night before the building gets robbed, do you think the person changing the lock (or someone else at the lock company) might have been in on it? That's essentially the logic of factory reset protection. The idea is that your Google account and password are the "lock" and "key" that are required to open your Factory Reset Protection-enabled device (the door) after it undergoes a factory reset, and that by changing your Google account password, you're "tampering" with the lock right before you enter the door - which is suspicious. And so at that point, Google initiates a 72-hour hold on sign-ins to that "door."

    After that 72 hours expires, you still need to log in with the previously-connected Google account's password. The difference is that during the hold, you just can't log in at all - after the hold is over, you obviously still need to verify the account password.
     
    Kristy och chraist gillar detta.