Google assistant - svenskt språkstöd?

Diskussion i 'Google Pixel Allmänt' startad av meSos, 6 okt 2016.

  1. meSos

    meSos Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Hej Swedroid!

    Jag gör comeback här på forumet, kollade mitt konto och jag var aktiv runt 2010. Det året så bytte jag till iPhone och har använt en sådan sedan dess. Men!

    Efter Googles presskonferens så blev jag sugen på att byta tillbaka till Android. Jag är i köptankar och timingen är bra. Dock är jag främst så det på helheten/ekosystemet med Google assistant, home automation och vad pixel kan göra.

    Efter att ha läst olika artiklar och pingar Google på twitter igår så har jag fått intrycket av att Google assistant bara kommer att förstå engelsk. Inte för att engelskan är ett problem men jag försöker läsa mellan raderna.

    1. Google Home lanseras endast i engelsktalande länder och vad jag förstått från twitter så är det bara det språket de stödjer tills vidare.

    2. Iom detta är antagandet att Google assistant i Pixel är lika limiterad iom att det är samma AI. Dvs, endast engelska.

    Då tycker jag att en av de starka USParna faller iom att den inte kommer att vara lokaliserad. Jag har inte hängt i androidvärlden på länge men var det inte samma problem med Google now?

    Kort sagt. Jag ville kunna använda pixel, home på svenska då familj ska tycka att det är lika lätt som jag gör.

    Har jag missat något? Missförstått?
     
    bernard och RNB gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    1. Välkommen tillbaka :)

    2. Jag har samma uppfattning. Att Google-assistenten inte fungerar med svenska, eller gör så i begränsad utsträckning. Funktionaliteten för oss i Sverige kommer förmodligen inte sträcka sig mycket längre än vad Google now för närvarande erbjuder på svenska.

    Märk väl att Google Now bara i veckorna fick stöd för uppläsning på svenska, så visst händer det saker. I nära tid verkar "Hindi" stå näst ut på listan: http://www.theverge.com/2016/9/27/13070912/google-assistant-second-language-hindi-india

    Assistenten är ju dock något av en påbyggnad av Google Now, så ju mer omfattande stödet blir för svenska i Google Now, desto närmare lansering för assistenten. (Spekulation...).
     
    zztop007, cobben och RNB gillar detta.
  3. RNB

    RNB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Om vi ställer in Pixeln på engelsk standard i språk och UI i samtliga inställningar, känns det troligt att samtliga nyheter som presenterades på eventet då fungerar även för oss i Sverige, fast på engelska?
     
  4. Gurkburk92

    Gurkburk92 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2012
    Inlägg:
    1 206
    Mottagna gillanden:
    448

    MINA ENHETER

    Är en av mina stora frågor också. Telefonen känns ju Nästan värdelös om detta inte stöds på Svenska.. :/
     
  5. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Det kom en uppdatering av Google text-to-speech idag där svenska är inkluderat. Har inte testat ännu men inläsning på svenska fungerar utmärkt sedan tidigare och nu kan alltså telefonen svara på svenska också. Något är i görningen :)
     
    RNB gillar detta.
  6. Gurkburk92

    Gurkburk92 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2012
    Inlägg:
    1 206
    Mottagna gillanden:
    448

    MINA ENHETER

    Google och patch notes är ju inte ett... Så man vet ju aldrig vad som uppdateras, jag är även Beta-testare på alla deras appar typ..
     
  7. bvb

    bvb Solbränd Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Ja det tror jag kommer fungera. Precis så man har fått göra med Google Now för att komma åt alla funktioner.
     
  8. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 491
    Mottagna gillanden:
    1 174
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Så här ser det ut om man ställer frågor till assistenten på svenska. Den känner igen språket, och svarar följande: "Jag ber om ursäkt, jag lär mig fortfarande svenska. Tills vidare kan jag söka på Google åt dig".


    För oss som inte har en Pixel är det möjligt att komma åt assistenten genom att installera Google Allo.
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 9 okt 2016
  10. meSos

    meSos Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER


    Låter bra!

    Har debatterat detta och ska nog importera en Google Home. Dock är jag nyfiken på om jag missar funktioner om den står hemma hos mig i Stockholm? Kommer den inte kunna beställa uber åt mig? Räkna på rutter iom att adresser är på svenska?

    Den kan boka restauranger med opentable som vi inte använder här. För oss, som ni vet, använder vi bookatable som enligt deras hemsida är störst i Europa med 15k restauranger, vilket känns som ett naturligt steg men innan google home finns på andra platser än i staterna (läs: UK) så lär det inte hända.
     
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag har beställt en och tänkte experimentera så snart den anländer, men funktionaliteten kommer sannolikt vara väldigt begränsad här, även om man använder engelska.

    Få väder, styra musik/videouppspelning och få svar på frågor på samma vis som med Google Now. Du kan nog få recept upplästa och så också, fast allting på engelska, naturligtvis. Föra kalenderanteckningar osv så bör ju fungera fint också.

    Alla tjänster som über, boka biobiljetter, boka bord, beställa mat, beställa produkter (typ Amazon) osv ligger nog långt fram i tiden =/

    USA och UK ligger mycket längre fram än Sverige/Norden på den punkten, och det beror väl på att de är många fler, så underlaget är bättre för att kosta på sig utvecklingen av tjänsterna.

    Amazon är ju inte helt fel att ha på en marknad heller, då de med tjänster som Echo, Kindle etc. driver på marknaden och nästan tvingar fram moderniseringar bland de gamla jättarna.
     
    Last edited: 8 okt 2016
    zztop007 gillar detta.
  12. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Du tänkte nog rätt men skrev fel, det är Google Allo som assistenten finns i, dock bara genom att skriva till den.
     
    bernard gillar detta.
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, jag menade förstås Google Allo som länken pekade till, och som bilden visade. Tackar :)

    Det går i och för sig att trycka på mikrofonen o skicka ett röstmeddelande till Allo, även på svenska. Den känner igen att det är svenska, men skickar bara vidare sökningen till Google.se.
     
    Last edited: 9 okt 2016
  14. Biggelogge

    Biggelogge Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2016
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    3
    Hej

    Är nu Google Pixel XL användare :D
    Har just bytt sida, varit Iphone användare sedan den kom...
    (Tröttnade ner de tog bort 3,5mm, PPTP och vissa certifikat...)

    Är positivt överraskad över hur enkelt det gick att byta. Saknar dock Siri.
    Min engelska dialekt fungerar inget vidare för Google assistant.

    Det jag saknar mest är att kunna säga Ring Förnamn Efternamn, det fungerade nästan helt klockrent med Siri.

    Fungerar detta bra på Google Now?
    Hur aktiverar jag isåfall Google Now på en Pixel?

    Tack för ett fantastiskt forum, läste mycket som hjälpte igång mig i mitt byte!
     
    Englund81, tpalsson och bernard gillar detta.
  15. Sunbringer

    Sunbringer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    1 069
    Mottagna gillanden:
    435
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 8.0
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Hur har du ställt in dina språkinställningar? Jag skulle nämligen vilja ha engelska som systemets språk men även svenska i exempelvis sökningar med rösten i Google now. Nu detekteras inga svenska ord trots att jag har engelska som prioriterat språk och svenska på andra plats.