Google backup and sync sabbade mitt bildbibliotek

Diskussion i 'Allmänt' startad av drkrupp, 16 apr 2018.

  1. drkrupp

    drkrupp Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    769
    Mottagna gillanden:
    102

    MINA ENHETER

    Sedan Google ersatte Google photos desktop uploader med Drive backup and sync har jag haft den att övervaka hela min bildmapp på datorn (36 000 bilder) för att synka den med Google foton. Det har fungerat och en kopia av mappträdet har funnits på Drive på webben under Datorer - Min dator och nya bilder har synkats över till Foton.

    Sen bytte jag dator.
    Jag kopierade över hela min bildmapp från gamla till nya datorn, installerade Google backup and sync och valde att synka min bildmapp.

    Då börjar den ladda upp alla bilder på nytt. Och nu har jag två enheter på webben under Datorer. Min dator och Min dator (1), eftersom jag nu har en annan dator som synkar. Hittar info på ett forum att det bara är att dra över bildmappen från Min dator till Min dator (1) på webben för att programmet ska upptäcka alla bilder och slippa ladda upp dem igen.

    Då börjar programmet ladda upp kopior istället. Och det äter upp Drive-utrymmet. Dessutom - eftersom det nu finns kopior på webben börjar programmet ladda hem dessa som "filnamn(1).jpg". Vissa hela mappar blir kopior som "mapp(1)".

    Jag försöker radera kopiorna lokalt för att de också ska raderas på webben men jag får inte tillbaka utrymmet på Drive, utan det växer, och nu kan jag inte använda Gmail längre.

    När jag jämför dubbletterna är de komprimerade. En 8MB bild kommer tillbaks som en dubblett på 1,2MB, en 120MB video blir 30MB osv.

    Men när jag jämför min bildmapp med min lokala backup (med FreeFileSync) ser jag att en hel del bilder och video är komprimerade utan att jag fått en dubblett. Alltså att originalfilen är ändrad.

    Jag plockar bort synkroniseringen av mappen i programmet, raderar hela mappträdet i Drive på webben och återställer min bildmapp från min lokala kopia och har nu efter drygt ett dygn fått tillbaka utrymmet på Drive. Tack och lov verkar bilderna inte ha raderats från Google Foton.

    Har hittat mängder med trådar om samma sak och liknande problem med Google backup and sync och kommer inte våga använda den igen.

    Så - vem mer önskar att de släppte Google photos desktop uploader igen? Antar att man får nöja sig med att ladda upp saker via knappen på Fotos hemsida?
     
    cobben gillar detta.
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Varför klickade du inte bara i Photoshop? Har för mig att det finns som val. Du har ju nu synkat 2 precis som det står. Man får vara försiktig och testa med nya backup & sync vad som händer.
     
  3. drkrupp

    drkrupp Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    769
    Mottagna gillanden:
    102

    MINA ENHETER

    Photoshop?
     
  4. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Photos. Kill autocorrect.
     
  5. drkrupp

    drkrupp Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    769
    Mottagna gillanden:
    102

    MINA ENHETER

    Det finns ett val att köra uppladdning mot Google photos, men då måste man välja en mapp att synkronisera i Google backup and sync först, och där ligger problemen.
     
  6. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Detta är ett misstag som jag också gjorde när första gången installerade Back up and sync. GDrive fyllde upp direkt och tog ett helvete att rensa.
    Misstaget är att vid installeringen skall man ställa in direkt var gdrive mappen ligger. På detta vis slipper man dubletter.

    Change the Google Drive default folder | G Suite Tips
     
  7. drkrupp

    drkrupp Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    769
    Mottagna gillanden:
    102

    MINA ENHETER

    Känns inte som att detta är problemet. Min Drive-mapp innehåller inga bilder utan bara lite ströfiler och drive-dokument. Den skapades vid installationen på nya datorn och fylldes av korrekt innehåll som synkades ner från min Drive-mapp i molnet. Efter detta valde jag till att synka min bildmapp som ligger på annan enhet (d:\dokument\bilder). Där kom problemen.

    Ok att allt synkas till en ny enhet på webben eftersom det är en ny dator. Men jag flyttade sen innehållet från första enheten till nya enheten på webben så att nya inte inte skulle behöva ladda upp allt igen. Det var då jag fick dubbletter istället. Och att allt räknades mot driveutrymmet trots att jag bara synkas upp bilder och filmer och valt hög kvalitet (obegränsat fritt utrymme).
     
  8. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Skilj på backup och sync, appen har båda funktionerna, därav namnet.
    Du har gjort backup från 2 datorer, inte synkat.
     
  9. drkrupp

    drkrupp Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    769
    Mottagna gillanden:
    102

    MINA ENHETER

    Jag vet. Gamla fotouppladdar-programmet Google hade, kunde bara ladda upp bilder från en övervakad mapp. Nya programmet ska klara samma sak inklusive hålla mappen i synk. Man kan inte längre välja antingen eller. Och backupen från gamla datorn är flyttad i molnet så att den är ingen dubblett i sig. Problemet är att programmet nu inte korrekt hanterar att mappträdet redan finns och bara ska jämföras med filerna på datorn. Och bilder som laddas upp i onödan, nu tar upp driveutrymmet.
     
  10. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Vad hade du backup and sync inställningar stött in på vid installationen?
    [​IMG]

    Om det var inställd på Original quality så blir det dubbletter och man får bocka ur allt. Välj själv var drive mappen finns.
    Detta var misstaget jag gjorde när uppgraderade till backup and sync programmet. Allt var ikryssat och allt var i en enda röra, samt gdrive lagringsutrymmet blev fullt, tills jag upptäckte problemet.
     
  11. drkrupp

    drkrupp Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    769
    Mottagna gillanden:
    102

    MINA ENHETER

    Alla mappar utkryssade från början, samt High quality. Inte original. Enda jag gjort är att klickat Välj Mapp och valt min bildmapp. Och låtit den ladda upp mot samma utrymme som innehåller samma bildmapp från förra datorns upplägg med samma inställningar.
     
  12. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Får beklaga din situation. Mitt tips - som kanske inte hjälper - är att helt enkelt ha fotosamlingen i Google Photos, enbart där. I den bästa av världar ska det väl inte vara problem att ha fotona i Drive om man vill det, men med tanke på att såna här situationer kan uppstå tycker jag att enklaste lösningen är att helt enkelt låta Google Photos hantera fotosamlingen.

    Min Google Drive är därför ganska tunn, har nog 4-5 GB data som mest i den. Om nu olyckan sker så är det enklare att rätta till tänker jag.
     
  13. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Mitt tips är att ha foton i Google Drive, men i en vanlig folder. Inte backupfunktionen. Den är till för att just ta backup av en dator. Har man flera datorer så har de var sin backup. Photos fungerar dåligt utifrån hur jag hanterar bilder. Jag vill ha vanliga foldrar för olika album och enkelt flytta omkring bilder genom drag-and-drop på min dator. Jag vill inte sitta i ett webbgränssnitt och skapa album. Sen är det smidigt att dela min foto-folder med min fru så kan hon droppa in bilder direkt från sin dator och de synkas upp till min Drive.

    Jag använder Photos också, men mest som en backupfunktion för bilder som jag tar med mobilen och om jag snabbt vill få upp något på nätet. Med Picasa så fungerade albumhanteringen som jag ville, men nu är det borta och synken fungerade ändå så där bra.
     
  14. drkrupp

    drkrupp Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    769
    Mottagna gillanden:
    102

    MINA ENHETER

    Situationen i sig är löst, problemet med programvaran kvarstår. Jag behöver inte ha en synkad kopia av min bildmapp i Drive, det är google som vill det. De ersatte Desktop Uploader med Drive sync and backup och nu finns inte längre nåt sätt att övervaka bildbiblioteket så att tillagda bilder kopieras upp på Photos, annat än genom appen på telefonen. Men jag fyller på med bilder från andra håll också...
     
  15. drkrupp

    drkrupp Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    769
    Mottagna gillanden:
    102

    MINA ENHETER

    Problemet hade inte funnits om Google separerat de båda funktionerna i nya Drive-programmet så att man å ena sidan under Drive-funktionaliteten kunde synka valfria mappar även utanför själva Drive-mappen (på så vis är den mer flexibel än Dropbox) och å andra sidan övervaka valfria mappar för kopiering av bilder och videos mot Photos. Men nu har de tänkt att det ska vara en och samma funktion. Synka valfria mappar mot Drive. Om det finns foton i mapparna hamnar de även i Photos. Klumpig och uppenbart buggig lösning.
     
  16. drkrupp

    drkrupp Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    769
    Mottagna gillanden:
    102

    MINA ENHETER

    Här är en av de lite längre trådarna (av många): Google Grupper