Diskussion: Google Chromecast och Google Home orsakar tillfälligt Wifi drops

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av pli70, 15 jan 2018.

  1. pli70

    pli70 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2015
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    17
    Telefon:
    OnePlus 6, Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6, Galaxy S21
    Telefon 2:
    Elephone Q
    Jag har på flera sidor sett länkar och inlägg om att Android/ Chromecast/ Home i någon kombination kan skapa något som kan liknas vid en intern DDOS attack i eget nät. Detta skall tydligen kunna göra så att routern slås ut. Har vi någon här inne som är mer påläst och kan redogöra mer kring detta problem? Själv upplever jag nu mer problem än tidigare med min RT-AC5300. Rätt var det är så kan en WiFi kanal bara dyka under kanske 5 minuter. När jag lyssnar på "Chromecast audio" inbyggt i min Omni 10+ högtalare så är det ganska ofta den börjar hacka och bråka så fort jag tar tag i min Nexus 5x, Oreo 8.1 och väcker upp den från sleep. Är det här orsaken till mina WiFi problem (kanske bara det det sistnämnda) eller har jag ett annat problem tro...?
    Länk: https://www.myce.com/news/confirmed...es-temporarily-wifi-drops-around-world-83428/
    Sidan länkar vidare till andra sidor för den som vill läsa på mer och kanske själv sitter med liknande problem och river sig i huvudet.
     
  2. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 077
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Jag har tre Home-enheter och en TV med inbyggd Chromecast. Kan inte påstå att jag märker några direkta nykomna störningar av mitt nät, bara den dåliga täckningen som jag alltid haft i mitt vardagsrum. Kör en rätt basic Asus RT-AC58U router.
     
  3. Gurra_C

    Gurra_C Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2017
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1
    Haft jätteproblem med mitt Airties mesh nätverk sedan i december. Airties enheterna som fungerat under flera månader började crasha och ibland även routern och jag var tvungen att starta om alltihop. Trodde det var fel på routern och bytte till en Asus ac68u. Problemen med att airtisen crashade fortsatte men behövde aldrig starta om routern längre.
    Efterhand upptäckte jag att detbara hände när min eller frugans mobiler(samsung s8 och s7) var anslutna men inte barnens s5or. Såg också ett samband med att vi streamade till våra chromecast (5st) och android tvn. Har fått det att fungera hyffsat genom att köra våra mobiler över 2.4ghz och resten av huset(chromecast, tv och datorer) över 5.0ghz. Dessutom startar jag om hela nätverket om natten.
    Märker fortfarande problem med att streamingen över chromecasten hackar en kort stund när man går ur viloläge på någon av telefonerna. Anmälde i december problemen till Airties och hittade snart mer info på nätet att de identifierat problemet.

    www.modumkabeltv.no/nyheter/281217_problemer_airties.html

    Tyvärr är Google oerhört sena att agera.
     
    pli70 gillar detta.
  4. Cherokee

    Cherokee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Jag har tre Home-enheter och 3 chromecast varav en audio. Har ännu inget märkt. Kör Asus RT-AC66U hemma. Men jag håller med om att Google inte är snabba med fixar..
     
  5. pli70

    pli70 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2015
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    17
    Telefon:
    OnePlus 6, Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6, Galaxy S21
    Telefon 2:
    Elephone Q
  6. pli70

    pli70 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2015
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    17
    Telefon:
    OnePlus 6, Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6, Galaxy S21
    Telefon 2:
    Elephone Q
    Problemet verkar inte löst ännu och jag har inte fått någon ny version av Google Play Services ännu.
    Jag har i skrivande stund ver: 11.9.51
    Jag installerade WireShark på min PC och la på filtret "udp port 5353" för att försöka filtrera ut mDNS protokollet. Man ser tydligt en hel svärm med "MQ" question så fort någon väcker upp sin telefon.
    Så här tror jag inte att det skall se ut.
    Hoppas att Google får tummen ur arslet och skickar ut en uppdatering snart.
     
  7. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Finns en beta av Google Play services som ska fixa detta sägs det. Prova att joina beta programmet eller sideloada från apkmirror.com om ni har problem.
     
  8. pli70

    pli70 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2015
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    17
    Telefon:
    OnePlus 6, Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6, Galaxy S21
    Telefon 2:
    Elephone Q
    Jo, jag har varit i beta träsket förut. Problemet är att det kan ta ett par månader efter att man lämnat tills man åter har en stabil version. Men jag tänker inte stå i vägen för de som vill testa Beta versionen. Jag tror att 11.9.75 är den senaste just nu. Självklart går det ju fortare att byta om man tar det via apkmirror, men jag började känna mig osäker på alla varianter och versioner som fanns där. Så jag väntar nog på att Google släpper en stabil version.
    Det räcker ju inte om bara jag i hemmet hoppar på betan, även frugan, barnen och plattan måste ju gå med i beta programmet liksom "företagstelefonen" när den åker med hem...
     
  9. danne

    danne Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Har samma problem och väntar ivrigt på en fix, grymt irriterande att musiken stannar 10-20 sekunder varje gång vi väcker en telefon. Någon annan rapporterade att det bara hackar lite, kanske blir värre för oss då vi har 3 Chromecast Audio i gruppen.
     
  10. pli70

    pli70 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2015
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    17
    Telefon:
    OnePlus 6, Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6, Galaxy S21
    Telefon 2:
    Elephone Q
    Jo, vad jag kan se i WireShark så svarar alla cast enheter på förfrågan så ju fler saker man har desto värre borde problemet bli. Just nu har jag en Ultra, en 2 gen, en Omni 10+ och en Home mini inkopplad.
     
    bernard gillar detta.
  11. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Jag har fyra Google home, två Shield TV och en Chromecast audio.
    Två android telefoner och två surfplattor som används flitigt.
    Har en Unifi AP AC Lite som accesspunkt.
    Upplever inga problem alls med wifi.

    Är det bara vissa routrar/accesspunkter som är drabbade?
     
  12. pli70

    pli70 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2015
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    17
    Telefon:
    OnePlus 6, Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6, Galaxy S21
    Telefon 2:
    Elephone Q
    Bara att gratulera. Som jag har förstått det drabbas inte alla fabrikat/ modeller.
    Några fabrikat har släppt uppdateringar för att lösa problemet.
    ASUS verkar inte tillhöra den kategorin som snabbt vill hjälpa sina kunder, fast å andra sidan är det väl Google som skall rätta till sin bug.
     
  13. pli70

    pli70 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2015
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    17
    Telefon:
    OnePlus 6, Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6, Galaxy S21
    Telefon 2:
    Elephone Q
    Då fick jag Google Play Services ver. 11.9.75 idag. (Liksom frugan och dottern, Honor 7 resp. 8.)
    Vad jag kan se i WireShark skapar min Nexus inte längre några "stormar" när väcks upp. Visst skapar den fortfarande lite trafik, men inte i närheten av det den gjorde innan. Nu väntar jag bara på att sonen med sin S7:a skall få uppdateringen. Sedan får vi se om problemen är borta eller om annat stör...?
     
    bjarneh gillar detta.
  14. edvinnn

    edvinnn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    Har precis skaffat en Google Assistant enhet. Igår när jag kollade på Viaplay via Chromecasten fick jag plötsligt upp ett meddelande, något i stil med "Brainfreeze: I just got to much attention" och så återgick den till hemskärmen.

    Vet inte vad det kan bero på, men jag har aldrig fått det innan. Någon annan som fått det och vet vad det är som egentligen hände?
     
  15. pli70

    pli70 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2015
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    17
    Telefon:
    OnePlus 6, Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6, Galaxy S21
    Telefon 2:
    Elephone Q
    Det där känner inte jag igen, tappat kvalité tillfälligt troligen p.g.a. dålig dataöverföring och att det börjat buffra vid enstaka tillfällen. Men något meddelande har jag aldrig sett.
    När mina störningar var som värst kunde flödet brytas helt och chromecasten började visa bakgrundsbilden mitt i en film. Men det har inte hänt på länge. (Har 2st GH mini).
     
  16. lstenhoff

    lstenhoff Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2011
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 256gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 256gb
    Telefon 2:
    Galaxy watch 46mm
    Platta:
    Samsung TAB S7+ wifi
    Har haft otaliga drops och det med Asus ac5300, de sa till mig att byta in den omg. Tyvärr var den inhandlad på mediamarkt och där finns inte ac 5300 kvar så de sa till mig att byta ner mig till något annat. Ringde Asus och där var ingen som helst hjälp att få hjälp att få något likvärdigt. Den treåriga garantin var inte mycket värd tyvärr!!!!

    Köpte en linksys ea9500 och problemen var som bortblåsta. Rekommenderar den routern starkt.
     
  17. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Löste många av mina Chromecast-problem genom att disabla airtime fairness under Wireless - Professional på min Asus-router. Ni som fortfarande har problem, testa det!