Google Home & Sonos Playbar

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av meSos, 6 dec 2016.

  1. meSos

    meSos Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Hej!

    Tänkte dela med mig av lite erfarenheter då jag den senaste veckan pillat på min nya Google Home och målet med att få den att lira med Sonos Playbar.

    Så, jag skaffade en Google Home och den fungerar över förväntan och har inga problem med att spela upp Spotify från sin egna högtalare. Mitt mål var dock att få det att funka med Sonos Playbar.

    Playbaren har ett problem; den har bara en optisk in. Min grundtanke var att skaffa en Chromecast Audio med optisk adapter för att sedan koppla den till playbaren men i den enda optiska in-kanalen sitter ju TVn inkopplad. Jag hade såklart kunnat skaffa en vanlig Chromecast men då hade det isf krävt att varje gång jag ville styra Spotify via Google Home så skulle jag behöva ha på TVn, detta är inte intressant för mig.

    Jag hittade såklart optiska switchar, där jag skulle kunna koppla in både TVn och Chromecast Audio för att sedan slanga in båda i Playbaren. Problemet är att dessa switchar måste jag manuellt gå och byta på vilket gör att jag förlorar hela poängen med ett "smart hem" enligt mig. Efter att ha läst på lite så visar det sig att man kan använda denna PASSIVA optiska splitter bakvänt. Den är tänkt att gå från 1 in till 2 ut men det går likväl att köra två in till 1 ut. Kravet är att båda enheterna inte ska skicka en signal samtidigt - då dessa blandas så blir det såklart omöjligt för Playbaren att spela upp ljudet.

    Jag prövade denna setup och till min förvåning så funkade det. Sålänge TVn var av så fungerade chromecast ljudet in i playbaren och vice versa... men. Jag hade läst på att vissa "dumma" teknikprylar hamnar i ett standbyläge och skickar en "tyst" optisk signal. Dvs att trots att den inte skickar något ljud så är det en signal som går. Min oro var att det var något min TV skulle göra trots att den var avstängd (i standby) men det visade sig att chromecast audion som är problemet.

    Så fort jag ber Google Home att spela upp musik på chromecasten så fungerar det galant men problemet visar sig när jag ber den att sluta. Musiken tystnar men om jag tar loss och kollar på änden av den optiska kabeln så lyser det fortfarande = den skickar en tyst signal. Sättet att få den att sluta är att gå in i Google Home appen på mobilen, titta på "Chrome Cast"-rutan och trycka på "Stop casting".

    Med andra ord, trots att musiken inte spelas längre så castar fortfarande chromecasten, dvs att om jag sedan sätter på tvn efter att ha lyssnat på musik via chromecast audio så blir det bara tyst för båda skickar signaler samtidigt. Jag har prövat alla möjliga voice-commands för att få chromecasten att sluta casta men det går inte. Även prövat att be Google Home att starta om chromecasten men det går ju inte heller. Så, det finns bara två workarounds (om ni kommer på något bättre så dela gärna med er):

    1. Gå in i appen och trycka på "Stop casting" - men ännu en gång så förstör det hela poängen med att kunna styra allt med rösten (via Google Home).

    2. Jag hittade en märklig workaround.
    1) Musiken spelar på chromecast audio. Jag ber Google Home att stoppa musiken (Chrome cast audio castar fortfarande)
    2) Jag ber Google Home spela upp musik via spotify på sig själv (Chrome cast audio castar fortfarande)
    3) Jag ber Google Home stoppa musiken (Chrome cast audio castar fortfarande)
    4) Jag ber Google Home spela upp musik via spotify på sig själv igen = Chrome cast audio slutar casta
    5) Jag undrar hur fan denna workaround kan komma att fungera. Sedan måste jag be den sluta spela musik igen för meningen var ju att jag ville ha TV ljud och då lämpar det sig inte att höra Google Home spela musik...

    Till historien så hör det till att jag även skaffat en Samsung Smarthings hub där jag eventuellt skulle kunna styra en elbrytare via rösten för att döda strömmen till chromecasten men det känns eventuellt bökigt.

    Jag pingade Google igår på twitter och fick svar direkt, det ledden till en PM diskussion med deras support där de tillslut bad mig filma hela min setup och förklara mitt problem. Det blev en 5min långt youtubeklipp där jag visar min setup och förklarar problemet med att den fortsätter att casta (och därmed tyst signal) trots att den inte spelar musik längre. De tackade och återkom några timmar senare med att det var "working as intended " och att jag ska lämna feedback om funktionen via Google Home appen om jag tycker att det är ett problem..

    Idéer? Tankar?

    Tack på förhand!
     
  2. Fredrik_Spindel

    Fredrik_Spindel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2010
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2
    Något krånglig lösning kanske, men:

    Om du har belysning med ex. Tellstick skulle du kanske kunna ha Chromecasten kopplad till en Nexa-kontakt före vägguttaget. Denna bör du kunna bryta och slå på strömmen med röstkommando för att starta om Chromecasten.

    Osäker på hur Google Home fungerar men det går att åstadkomma i telefonen med Tasker + plugin + app/taskerplugin så det borde inte vara omöjligt.
     
  3. meSos

    meSos Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Allright, nu har jag haft denna lösning (med dess problem) i några veckor och det har fungerat väldigt bra - det stör mig inte särskilt mycket att Chromecasten skickar en tyst ljudsignal - den verkar släppa efter ett tag, annars fixar jag det manuellt helt enkelt. Mao, passiv optisk splitter omvänd är något som faktiskt fungerar.