Google kameraapp för Nokia 8

Diskussion i 'Nokia 8 (2017)' startad av ninjaa, 3 dec 2017.

  1. nishog04

    nishog04 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2017
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telenor, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Telefon 2:
    Nokia 8
    Platta:
    Lenovo Chromebook Duet 128Gb
    Jag gjorde det igår, men har inte hunnit testa kameran ordentligt. Lär höra av mig när jag nått något vettigt resultat. Läste också om denna inställning (är insyltad i den där tråden också), men lade inte ihop ett och ett. Tänkte aldrig på att motion photos kunde vara boven i dramat, då jag kan använda samma funktion tillsammans med nexusinställningarna. Nåja, den som lever får se.

    Tack för tipset, dock!
     
  2. nishog04

    nishog04 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2017
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telenor, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Telefon 2:
    Nokia 8
    Platta:
    Lenovo Chromebook Duet 128Gb
    Mr. Ofi gillar detta.
  3. Mr. Ofi

    Mr. Ofi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Och stort tack till dig för att du testade de olika versionerna åt oss andra!

    Har också kört den versionen de senaste dagarna, och än så länge så verkar det funka bra för min del också.
    Nu är det väl mest önsketänkande, men jag skulle gärna se att Nokia och Google kunde komma överens om att samarbeta om en Google Camera-version för Nokia-mobiler (alternativt att den medföljande kamerappen verkligen rycks upp) för skillnaden i kvalitet mellan dem är verkligen enorm i mina ögon.
     
    nishog04 gillar detta.
  4. ninjaa

    ninjaa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2011
    Inlägg:
    101
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Jag ser att "Cstark27:s version 3" verkar vara den bästa versionen för närvarande, är sugen på att prova den. Men för en annan som aldrig har installerat några appar utanför Google Play-butiken... Kan ni inte bli lite fundersamma på huruvida appen är helt "legit"? Tänker på virus (tex keylogger). Eller det är inget ni oroar er över?
     
    Mr. Ofi och nishog04 gillar detta.
  5. nishog04

    nishog04 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2017
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telenor, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Telefon 2:
    Nokia 8
    Platta:
    Lenovo Chromebook Duet 128Gb
    Det är helt klart någonting man bör ha i åtanke. Nu är jag ingen teknikvirtuos, men jag vill ändå påstå att folket på XDA jobbar seriöst när det gör ROMs, moddar och dylikt.

    Det som ökar trovärdigheten för min del är att det varit så många kockar inblandade i denna soppa, att eventuella tvivelaktigheter vid det här laget borde ha framkommit. Men helt säker kan man absolut inte vara.

    Vettig synpunkt att lyfta ändå, tycker jag!
     
    Mr. Ofi och ninjaa gillar detta.
  6. Mr. Ofi

    Mr. Ofi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Jag är den typen av person som bara köper mobiler som har en bra uppdateringspolicy när det kommer till säkerhetspatchar, och den typ som undviker att installera appar som ser ut att vilja ha fler behörigheter än vad som låter nödvändigt. Installerar aldrig appar utanför Google Play... fram tills nu. Kameran är helt enkelt min akilleshäl.

    Nu är det ju fortfarande bara en sida på nätet där någon hävdar hur situationen ser ut, vilket förmodligen en fuling också skulle göra, men här står i alla fall varningen från den som tillhandahåller sidan med alla olika nerladdningar. För oss oinsatta så finns ju även risken att den fil som publiceras på XDA inte är samma som hostas på dennes webbplats (så länge filerna är exakt lika stora så är nog risken för förändringar inte så stor):
    Google Camera Port: Safety Warning

    Nu håller jag på att skriva lite frågor till Amir Zaidi som nämns där för att reda ut vad han har kontrollerat. Det framgår inte om han bara vid ETT enda tillfälle gjorde en diff på EN portad app, eller om det gäller samtliga, och om det gäller för alla versioner som listas där. Låter som ett skapligt jobb att hålla koll på alla nya versioner som dyker upp nästan dagligen...

    Sammanfattningsvis: Tror jag att det är något fuffens med filerna? Nej. Men är jag helt säker på att det inte är något fuffens med filerna? Nej.
     
    bernard och nishog04 gillar detta.
  7. nishog04

    nishog04 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2017
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telenor, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Telefon 2:
    Nokia 8
    Platta:
    Lenovo Chromebook Duet 128Gb
    Ett välformulerat och uttömmande svar!

    Ska jag vara helt ärlig var jag en smula osäker till en början innan jag insåg att det inte var ryssar som portade appen (Arnova är tydligen ukrainare). Jag får fortfarande ett och annat ojämnt hjärtslag när jag tänker på att det är via ryska forum som mycket av detta kommit. Men med tanke på vilken enorm spridning denna app har fått måste någon kodläsare ha granskat åtminstone några appar grundligt.

    Upplys gärna oss här på forumet vad svaren på dina frågor blir. Det ser jag redan fram emot!
     
  8. Mr. Ofi

    Mr. Ofi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Fick tyvärr det svar jag misstänkte vi skulle få:

    Amir, [29.01.18 18:41]
    I only checked one of the first B-S-G versions, nothing after that

    Vidare så föreslog han att man kan göra en koll på egen hand. Här blev det dock väldigt snabbt några snäpp högre upp på teknikskalan än var jag står. Någon här måntro som har bättre koll som skulle känna för att ta sig en titt?

    Amir, [29.01.18 18:42]
    if you want to check it yourself it's not that hard

    Amir, [29.01.18 18:42]
    First, make a git tree. Decompile the smali sources of the original GCam into that tree and make the initial commit

    Amir, [29.01.18 18:42]
    Then decompile the edit, overwrite it, and commit the changes

    Amir, [29.01.18 18:42]
    You'll see a difference list with the real app

    Amir, [29.01.18 19:07]
    If you don't find random strings related to Chinese servers in the difference, it's probably okay
     
    bernard och nishog04 gillar detta.
  9. nishog04

    nishog04 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2017
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telenor, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Telefon 2:
    Nokia 8
    Platta:
    Lenovo Chromebook Duet 128Gb
    Släng ut frågan @Mr. Ofi@Mr. Ofi på den allmänna delen av forumet också så kanske någon kunnig känner sig hugad!

    Jag läste om hur Cstark lyckats få till vidvinkellinsen på LG:s lurar nu också. Snackade lite med Cstark idag angående monokromlinsen som sitter i bl.a. Nokia 8, men fick tyvärr svaret att vissa tillverkare inte ger åtkomst åt den kameran (till dessa tillverkare hör Nokia, Essential och Xiaomi). Synd, för det hade varit roligt om det dykt upp moddar som anpassats för våra typer av lurar.
     
    Mr. Ofi och bernard gillar detta.
  10. Mr. Ofi

    Mr. Ofi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Har en vän som är iOS-programmerare som jag har haft kontakt med om att ta en titt på det hela. Körde Cstarks 3.1-fil och originalfilen från APK Mirror, och drog dessa genom en decompiler (Apktool) och lämnade över dem till honom.

    Vid första snabbgranskningen så ser allt bra ut. Verkar bara vara inställnings- och ikonfiler som diffar mot originalet. Jag ska sätta mig in i det hela lite noggrannare och återkomma med besked.
     
    nishog04 gillar detta.
  11. Mr. Ofi

    Mr. Ofi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Kom av mig lite med den pågående APK-genomgången, men ska ta upp det igen. Under tiden så tänkte jag testa Nokias kameraapp i 8.1. Den producerade precis detta intressanta foto. Har aldrig sett någon selektiv rörelseoskärpa som denna förut (HDR samt endast färgkameran). Bilden ser ut att bara uppdelad i ett rutmönster där vissa rutor fått oskärpa. Syns extra tydligt nere i högra hörnet. Hoppas verkligen inte det är ett nytt problem som anlänt. Inomhus tog jag ett nytt foto, och då blev bilden jämn i kvalité.

    Har någon annan här sett något liknande?

    [​IMG]
     
    nishog04 gillar detta.
  12. nishog04

    nishog04 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2017
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telenor, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Telefon 2:
    Nokia 8
    Platta:
    Lenovo Chromebook Duet 128Gb
  13. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Lär vara pga av just HDR att den sammanfogar olika exponeringar och någon av dem blev suddig. Aldrig sett något likande dock. Det är ju de mörkare partierna som är suddiga och de kräver längre exponering.
     
  14. Mr. Ofi

    Mr. Ofi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Är det med den portade Google-appen som du ser problemet, eller var det när du provade med Nokias?

    Är det några kvalitetsskillnader som gjorde att du bytte till Arnova? Det är minst sagt en djungel av portar ute, så alla tips är välkomna!
     
  15. Mr. Ofi

    Mr. Ofi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Ja, det låter högst troligt att det är det som är problemet. Problematiskt om man måste börja granska hela bilden för att se om man behöver ta om den eller inte...
     
  16. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Helt klart. Blir ju icke pålitligt och jobbigt att behöva kontrollera hela tiden. Synd.
     
  17. nishog04

    nishog04 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2017
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telenor, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Telefon 2:
    Nokia 8
    Platta:
    Lenovo Chromebook Duet 128Gb
    Nej, det var Nokias app som inte höll rimlig nivå.

    Arnovas och Cstark27:s versioner är vad jag kan rekommendera. Cstark gör versioner som är förinställda, Arnovas GCmod kan du ställa lite hur som helst, medan hans PixelMod (den jag använder) är inställd på att likna Pixel så mycket som möjligt. Oavsett vilken version du väljer att använda är det enastående kvalitetsskillnader i jämförelse med HMD:s egna app. Moddarna är snabbare, bättre ljusbalanserade, smidigare i samband med video/kamera- eller front/back-byte. Bortsett från att slowmotion inte fungerar på dessa moddar är ALLT annat i övrigt bättre. Valet blir således enkelt :)
     
    Mr. Ofi gillar detta.
  18. Don MC

    Don MC Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2012
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Jag i min tur har haft lite problem med de här moddade kamera-apparna. Trots att de tar hyfsade bilder, så verkar det som om de ibland vill spara filer med storleken noll (kilobyte). Dessa noll-filer går sedan inte att överföra till datorn (överföringen stoppar i ett felmeddelande och endast en liten del av alla bilder blir överförda). De går inte heller att radera från telefonen. Varken med datorns Android File Transfer eller med telefonens inbyggda Files-app. Det enda sättet att radera dessa filer är att radera hela mappen "Camera" och sedan låta kameran skapa en ny mapp.
     
  19. nishog04

    nishog04 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2017
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telenor, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Telefon 2:
    Nokia 8
    Platta:
    Lenovo Chromebook Duet 128Gb
    På vilket vis blir det nollbilder? Blir de gråa när du försöker titta på dem i Google Foto?
     
  20. Don MC

    Don MC Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2012
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Bildfil med storleken noll bytes. Bläddrar jag genom bilderna via kameran, så visas det svart ruta för dessa bilder. Likaså via QuickPic. Dessa svarta kan ej raderas. Använder inte Googles app för kamerabilder.

    Sådana här svarta kommer ungefär 20-30% av alla bilder jag tar.